کیانوش عیاری گفت: معتقدم تمام مسائل مرتبط با فیلم «خانه پدری» یک سوءتفاهم است.
به گزارش سینماسینما، کارگردان فیلم «خانه پدری» که این روزها در تهران مشغول ساخت فیلم جدید خود با نام «کاناپه» است، در گفتوگویی با ایسنا دربارهی اینکه پس از مطرح شدن نام فیلمش در مجلس شورای اسلامی و بلاتکلیفی آن خبر جدیدی از وضعیت اکران «خانه پدری» دارد یا خیر؟ بیان کرد: خبر جدیدی ندارم. در واقع پس از صحبتهای آقای الیاس حضرتی در مجلس، صحبت جدیدی نشنیدهام. البته از مسئولان انتظار پیگیری و همراهی داشتم اما تا این لحظه هیچ عایدیای از این منظر به دست نیاوردهام.
او در پاسخ به اینکه آیا در ماههای باقیمانده از دولت یازدهم به اکران عمومی فیلم خود امیدی دارد، گفت: بله امیدوارم اتفاقی بیفتد، چون معتقدم تمام مسائل مرتبط با فیلم «خانه پدری» یک سوءتفاهم است؛ سوءتفاهمی که مثل یک سنگ در چاهی افتاده شده و حالا صد نفر عاقل باید جمع شوند تا آن را بیرون آورند.
عیاری با اشاره به اینکه فیلمش با وجود داشتن پروانهی نمایش و به دلیل مصلحت، توقیف شده و با اشاره به فیلمهای دیگری که مجوز اکران نگرفتهاند، اضافه کرد: از آنجایی که موجودیت سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راهگشایی برای رفع این جور گرفتگیهاست تا در درجهی اول فضا برای عرضهی آثار تولید شده گشوده شود، به نظر میرسد در قدمهای بعدی باید به کارهای دیگر پرداخته شود. اگرچه هر مسئله و اتفاقی به اندازه و در جایگاه خود اهمیت دارد، اما وقتی تعدادی فیلم و کتاب در محاق توقیف یا مسیر عدم عرضه هستند به نظرم همه چیز زیر سوال میرود.
عیاری ادامه داد: امیدواری من این است که با نشانههایی که در سازمان سینمایی در این سه سال دیده شده، به مسئلهی فیلمهای توقیفی هم رسیدگی کنند و به آنها اجازهی نمایش بدهند. همچنین امیدوارم با حضور وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی تفکر و شعاری که در دولت جدید از آن صحبت میشد، عملی شود و ادامه یابد.
عیاری در پاسخ به اینکه چقدر از اتفاقات فیلم «خانه پدی» بر ساخت «کاناپه» که به مراحل پایانی فیلمبرداری رسیده، تأثیرگذار بوده است؟ بیان کرد: فکر میکنم توانستهام از قید و بندها و ابرهای سیاه ناامیدکنندهی فیلم «خانه پدری» فاصله بگیرم و از شر فضایی که برای آن فیلم ایجاد شد، کمی دور شوم اما فقط فکر میکنم توانستهام این کار را انجام دهم و ممکن است در عمل این طور نباشد.
فیلم «خانه پدری» با بازی مهدی هاشمی، ناصر هاشمی و شهاب حسینی دو سال قبل فقط یک روز روی پرده تعداد محدودی سینما رفت ولی ظرف چند روز از اکران آن متوقف شد.
اواخر آبانماه الیاس حضرتی نماینده مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به وجود مشکلات عدیده در حوزه فرهنگ و هنر گفته بود، «ما امیدواریم با تغییرات پیش آمده (در وزارت ارشاد) کمتر شاهد توقیف فیلم یا لغو کنسرتی باشیم و همچنان منتظر فعالیت دوستان هنرمندی هستیم که در چند سال اخیر بنابه دلایلی کمتر کار کردند یا کار کردند و جلوی آنها را گرفتیم که بعضی از این دوستان جواهری هستند مثل کیانوش عیاری و خانه پدریاش که سالهاست توقیف شده و اتفاقهایی از این دست باعث رکود فضای هنری و فرهنگی میشود که امیدواریم وزیر محترم جدید ارشاد با تدبیر خود این اتفاقات را از بین ببرد یا به حداقل برساند.»
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تقدیم «ترانهای عاشقانه برایم بخوان» به کیانوش عیاری/ سینما دارای یک زبان مشترک است
- سرنوشت نامعلوم سریال کیانوش عیاری/ چرا تلویزیون ۸۷ متر را گردن نمیگیرد؟
- نشست «بررسی ارتباط میان کتاب و سینما»؛ کیانوش عیاری: نمیدانم اگر سینما نباشد باید چه کار کنم؟
- نگاهی به کارنامه فیلمسازی کیانوش عیاری
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- در نشست نقد و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما مطرح شد؛ قدرت و توان بازیگر نباید دیده شود/ فیلمهای عیاری دارای حدیث نفس شخصی است
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نمایش و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما
- بزرگداشت کیانوش عیاری در موزه سینما برگزار شد/ کیانوش عیاری: نمیتوانم از سینما دل بکنم/ راز ماندگاری عیاری در تعهد به انسانیت و سینما است
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
- کیانوش عیاری: «۸۷متر» از شبکه یک روی آنتن میرود
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
- گفتوگوی سینمایی نسلها/ نگاهی به مستند «موج نو»
- زنگ تفریح یک فیلمساز چیرهدست/ نگاهی به فیلم «ویلای ساحلی»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
آخرین ها
- رونمایی از فیلم آذر هفت صبح / گزارش تصویری
- همکاری همراه اول و بانک پارسیان برای پیادهسازی سامانه تعاملی سهبعدی هوش مصنوعی
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- میزبانی جشنواره تورین از سه فیلم ایرانی
- روایتی عاشقانه از زهره ومنوچهر
- فروش «گلادیاتور» به ۲۲۰ میلیون دلار رسید/ «شرور» در هفته اول اکران صدرنشین گیشه جهانی سینما شد
- «جسدهای جاندار» در گالری ثالث؛ آثار مسعود کیمیایی تماشایی میشود
- «سلام آنا» به جشنواره داکا میرود
- جایزه فرانسویها برای «در سرزمین برادر»
- دومین جایزه بینالمللی یک بازیگر در یک هفته؛ فروغ قجابگلی، بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- درخواست هواداران: هنگام تماشای فیلم «شرور» فعلاً همخوانی نکنید
- داستان کوتاه/ بومرنگ
- دعوت دبیر جشنواره جاده سبز از مستند سازان
- گزارشی از فیلمهای پرمخاطب جهانی؛ ۱۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۲۴ همه دنباله هستند!
- فصل سوم «آقای قاضی» ساخته میشود/ تولید سیتکام در دستور کار سیمرغ
- گزارشی از گیشه سینماها؛ ۳ فیلم کودک و نوجوان در میانِ ۵ فیلم صدرنشین گیشه در هفته گذشته
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد