کیانوش عیاری گفت: معتقدم تمام مسائل مرتبط با فیلم «خانه پدری» یک سوءتفاهم است.
به گزارش سینماسینما، کارگردان فیلم «خانه پدری» که این روزها در تهران مشغول ساخت فیلم جدید خود با نام «کاناپه» است، در گفتوگویی با ایسنا دربارهی اینکه پس از مطرح شدن نام فیلمش در مجلس شورای اسلامی و بلاتکلیفی آن خبر جدیدی از وضعیت اکران «خانه پدری» دارد یا خیر؟ بیان کرد: خبر جدیدی ندارم. در واقع پس از صحبتهای آقای الیاس حضرتی در مجلس، صحبت جدیدی نشنیدهام. البته از مسئولان انتظار پیگیری و همراهی داشتم اما تا این لحظه هیچ عایدیای از این منظر به دست نیاوردهام.
او در پاسخ به اینکه آیا در ماههای باقیمانده از دولت یازدهم به اکران عمومی فیلم خود امیدی دارد، گفت: بله امیدوارم اتفاقی بیفتد، چون معتقدم تمام مسائل مرتبط با فیلم «خانه پدری» یک سوءتفاهم است؛ سوءتفاهمی که مثل یک سنگ در چاهی افتاده شده و حالا صد نفر عاقل باید جمع شوند تا آن را بیرون آورند.
عیاری با اشاره به اینکه فیلمش با وجود داشتن پروانهی نمایش و به دلیل مصلحت، توقیف شده و با اشاره به فیلمهای دیگری که مجوز اکران نگرفتهاند، اضافه کرد: از آنجایی که موجودیت سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راهگشایی برای رفع این جور گرفتگیهاست تا در درجهی اول فضا برای عرضهی آثار تولید شده گشوده شود، به نظر میرسد در قدمهای بعدی باید به کارهای دیگر پرداخته شود. اگرچه هر مسئله و اتفاقی به اندازه و در جایگاه خود اهمیت دارد، اما وقتی تعدادی فیلم و کتاب در محاق توقیف یا مسیر عدم عرضه هستند به نظرم همه چیز زیر سوال میرود.
عیاری ادامه داد: امیدواری من این است که با نشانههایی که در سازمان سینمایی در این سه سال دیده شده، به مسئلهی فیلمهای توقیفی هم رسیدگی کنند و به آنها اجازهی نمایش بدهند. همچنین امیدوارم با حضور وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی تفکر و شعاری که در دولت جدید از آن صحبت میشد، عملی شود و ادامه یابد.
عیاری در پاسخ به اینکه چقدر از اتفاقات فیلم «خانه پدی» بر ساخت «کاناپه» که به مراحل پایانی فیلمبرداری رسیده، تأثیرگذار بوده است؟ بیان کرد: فکر میکنم توانستهام از قید و بندها و ابرهای سیاه ناامیدکنندهی فیلم «خانه پدری» فاصله بگیرم و از شر فضایی که برای آن فیلم ایجاد شد، کمی دور شوم اما فقط فکر میکنم توانستهام این کار را انجام دهم و ممکن است در عمل این طور نباشد.
فیلم «خانه پدری» با بازی مهدی هاشمی، ناصر هاشمی و شهاب حسینی دو سال قبل فقط یک روز روی پرده تعداد محدودی سینما رفت ولی ظرف چند روز از اکران آن متوقف شد.
اواخر آبانماه الیاس حضرتی نماینده مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به وجود مشکلات عدیده در حوزه فرهنگ و هنر گفته بود، «ما امیدواریم با تغییرات پیش آمده (در وزارت ارشاد) کمتر شاهد توقیف فیلم یا لغو کنسرتی باشیم و همچنان منتظر فعالیت دوستان هنرمندی هستیم که در چند سال اخیر بنابه دلایلی کمتر کار کردند یا کار کردند و جلوی آنها را گرفتیم که بعضی از این دوستان جواهری هستند مثل کیانوش عیاری و خانه پدریاش که سالهاست توقیف شده و اتفاقهایی از این دست باعث رکود فضای هنری و فرهنگی میشود که امیدواریم وزیر محترم جدید ارشاد با تدبیر خود این اتفاقات را از بین ببرد یا به حداقل برساند.»
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بزرگداشت کیانوش عیاری با نمایش «شبح کژدم»
- یادداشت «کیانوش عیاری» در سوگ ناصر تقوایی
- یک یادداشت کوتاه برای مردی بزرگ/ آقای متوسلانی نازنین ۹۰ سالگیتان خجسته
- نسخه اصلی «خانه پدری» آنلاین اکران شد
- یک نمایش برای «خانه پدریِ» کیانوش عیاری
- از راههای رفته/ چیزهایی که نباید میگفتم!
- واکنش کیانوش عیاری به قاچاق فیلم «کاناپه»؛ از نمایش غیرقانونی اثرم ناراضی هستم
- نوبت فیلم کیانوش عیاری شد؛ انتشار نسخه قاچاق از فیلم توقیفی «کاناپه»
- مجوز ساخت سینمایی برای ۶فیلمنامه صادر شد
- کیانوش عیاری در بیمارستان بستری شد
- تقدیم «ترانهای عاشقانه برایم بخوان» به کیانوش عیاری/ سینما دارای یک زبان مشترک است
- سرنوشت نامعلوم سریال کیانوش عیاری/ چرا تلویزیون ۸۷ متر را گردن نمیگیرد؟
- نشست «بررسی ارتباط میان کتاب و سینما»؛ کیانوش عیاری: نمیدانم اگر سینما نباشد باید چه کار کنم؟
- نگاهی به کارنامه فیلمسازی کیانوش عیاری
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





