
از اینکه بالاخره فیلم «خانه پدری» اکران میشود، چه احساسی دارید؟
اینکه بالاخره فیلمهای توقیفی نمایش داده میشوند، باید این موضوع را به فال نیک گرفت. هرچند که معتقدم دستکم درباره فیلم خودم مشکلی وجود نداشت. اصلا از ابتدا نباید توقیف میشد. حالا هم که خبر رفع توقیف آن آمده، خوب چه بهتر.
با ردهبندی سنی تماشاگران «خانه پدری» موافقید؟
درکل با رده سنی موافق نیستم. بااینحال دستکم درباره فیلم «خانه پدری» موافقت خودم را اعلام میکنم. چون بههیچوجه حاضر نیستم آن سکانس مورد بحث را از فیلمم حذف کنم. چون اگر میخواستم حذف کنم، اصلا چرا فیلم را ساختهام؟!
از سوی اداره نظارت با شما تماسی گرفته نشده؟
تاکنون شاهد هیچ تماسی نبودهام.
شنیدهام این روزها درگیر ساخت سریالی در تلویزیون هستید. میدانم ساخت این سریال به دهه ۸۰ برمیگردد، اما حالا چرا قصد ساختن آن را دارید؟
واقعیت این است که زمان تصویب و ساخت سریال به دوران بیماری و بعد از فوت همسرم برمیگشت. یادم میآید بعد از فوت همسرم، آقای حسن اسلامیمهر به دیدنم آمده بود. آنموقع بعد از کلی صحبت، دستآخر به آقای اسلامی گفتم به دلیل فقدان همسرم خیلی حوصله کارکردن ندارم و تا چهار، پنج ماه نمیتوانم کار کنم. آنموقع من حتی پول از تلویزیون گرفته بودم، اما آقای اسلامیمهر بزرگوارانه به من گفت شما هیچ تعهدی به تلویزیون ندارید. نهتنها چهار، پنج ماه، بلکه چهار، پنج سال هم میتوانید نسازید! بعد از آن هم واقعا چهار، پنج سال طول کشید تا رسیدیم به امروز که دوباره پروژه در حال شروعشدن است.
میدانم نام اولیه سریال «۸۸ متر» بود که بعد یکمتر آن کم و عنوانش «۸۷ متر» شد. البته دلیل تغییر اسم را میتوان حدس زد، اما موضوع سریال درباره چیست؟
من فیلمنامه را در سال ۱۳۸۷ به تلویزیون دادم. موضوع آن درباره مالک یک آپارتمان ۸۸ متری است که کلاهبرداری میکند و خانه را به ۱۲، ۱۳ نفر میفروشد.
حالا چرا این سریال مدتی متوقف شده؟
شاید کمی بیانگیزه شدهام!
چرا؟!
واقعا نمیدانم، اما مثلا چیزی حدود هفت سال از عمرت را پای فیلمی میگذاری و بعد به محاق توقیف میرود. حالا برخی از فیلمها خوشبختانه این شانس را دارند که در گذر زمان بیات نمیشوند، اما من نمیدانم که این حالت مشمول فیلمهایم میشود یا نه، اما دستکم امیدوارم فیلم اکران شود و درآمد ناشی از آن مرهمی بر زخمهای مالیام شود! تا یکجور ریاضت تاریخی که زیاد هم برایم تعیینکننده نیست!
بااینحال به نظر میرسد این محدودیتها در اکران فیلم برای کلیت فیلم هم بد نباشد. نظرتان چیست؟
چه بخواهیم و چه نخواهیم وقتی محدودیتی اعمال میشود، خودبهخود مردم علاقهمند میشوند که فیلم را ببینند و طبعا به عامل تبلیغاتی هم تبدیل میشود. اصلا این کشش به سمت محدودیتها یکی از خصلتهای باستانی انسان است، چون کنجکاوی انسان را تحریک میکند. حالا هم انگار به عاملی برای اعتباربخشی به فیلمها تبدیل شده است. گویی برخی از همکاران از چنین شرایطی بدشان نمیآید.
نظرتان درباره ایراداتی که به فیلم «خانه پدری» گرفتهاند چیست؟
به نظرم «خانه پدری» هیچ مشکلی ندارد بهجز سوءتفاهم. آن سالها هم گفته بودم اگر شخصیت کبلِ حسن (مهران رجبی) که شغلش رفوگری سنتی فرش بود، شغل دیگری داشت؛ مثل راننده لوکوموتیو گارماشین، آپاراتچی یکی از چند سالن سینمای معدود آن زمان در تهران یا در تلگرافخانهای، مسئول دستگاه مرس بود، آیا چنین سوءتفاهماتی برای «خانه پدری» به وجود میآمد؟ حتم دارم که به وجود نمیآمد، اما ظاهرا سرنوشت فیلم چیز دیگری شد.
ظاهرا هم هنوز نوبت به تعیین تکلیف فیلم «کاناپه» نرسیده؟
هنوز خبری ندارم!
منبع: شرق

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- واکنش کیانوش عیاری به قاچاق فیلم «کاناپه»؛ از نمایش غیرقانونی اثرم ناراضی هستم
- نوبت فیلم کیانوش عیاری شد؛ انتشار نسخه قاچاق از فیلم توقیفی «کاناپه»
- مجوز ساخت سینمایی برای ۶فیلمنامه صادر شد
- کیانوش عیاری در بیمارستان بستری شد
- تقدیم «ترانهای عاشقانه برایم بخوان» به کیانوش عیاری/ سینما دارای یک زبان مشترک است
- سرنوشت نامعلوم سریال کیانوش عیاری/ چرا تلویزیون ۸۷ متر را گردن نمیگیرد؟
- نشست «بررسی ارتباط میان کتاب و سینما»؛ کیانوش عیاری: نمیدانم اگر سینما نباشد باید چه کار کنم؟
- نگاهی به کارنامه فیلمسازی کیانوش عیاری
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- در نشست نقد و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما مطرح شد؛ قدرت و توان بازیگر نباید دیده شود/ فیلمهای عیاری دارای حدیث نفس شخصی است
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نمایش و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما
- بزرگداشت کیانوش عیاری در موزه سینما برگزار شد/ کیانوش عیاری: نمیتوانم از سینما دل بکنم/ راز ماندگاری عیاری در تعهد به انسانیت و سینما است
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
آخرین ها
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند