از اینکه بالاخره فیلم «خانه پدری» اکران میشود، چه احساسی دارید؟
اینکه بالاخره فیلمهای توقیفی نمایش داده میشوند، باید این موضوع را به فال نیک گرفت. هرچند که معتقدم دستکم درباره فیلم خودم مشکلی وجود نداشت. اصلا از ابتدا نباید توقیف میشد. حالا هم که خبر رفع توقیف آن آمده، خوب چه بهتر.
با ردهبندی سنی تماشاگران «خانه پدری» موافقید؟
درکل با رده سنی موافق نیستم. بااینحال دستکم درباره فیلم «خانه پدری» موافقت خودم را اعلام میکنم. چون بههیچوجه حاضر نیستم آن سکانس مورد بحث را از فیلمم حذف کنم. چون اگر میخواستم حذف کنم، اصلا چرا فیلم را ساختهام؟!
از سوی اداره نظارت با شما تماسی گرفته نشده؟
تاکنون شاهد هیچ تماسی نبودهام.
شنیدهام این روزها درگیر ساخت سریالی در تلویزیون هستید. میدانم ساخت این سریال به دهه ٨٠ برمیگردد، اما حالا چرا قصد ساختن آن را دارید؟
واقعیت این است که زمان تصویب و ساخت سریال به دوران بیماری و بعد از فوت همسرم برمیگشت. یادم میآید بعد از فوت همسرم، آقای حسن اسلامیمهر به دیدنم آمده بود. آنموقع بعد از کلی صحبت، دستآخر به آقای اسلامی گفتم به دلیل فقدان همسرم خیلی حوصله کارکردن ندارم و تا چهار، پنج ماه نمیتوانم کار کنم. آنموقع من حتی پول از تلویزیون گرفته بودم، اما آقای اسلامیمهر بزرگوارانه به من گفت شما هیچ تعهدی به تلویزیون ندارید. نهتنها چهار، پنج ماه، بلکه چهار، پنج سال هم میتوانید نسازید! بعد از آن هم واقعا چهار، پنج سال طول کشید تا رسیدیم به امروز که دوباره پروژه در حال شروعشدن است.
میدانم نام اولیه سریال «٨٨ متر» بود که بعد یکمتر آن کم و عنوانش «٨٧ متر» شد. البته دلیل تغییر اسم را میتوان حدس زد، اما موضوع سریال درباره چیست؟
من فیلمنامه را در سال ١٣٨٧ به تلویزیون دادم. موضوع آن درباره مالک یک آپارتمان ٨٨ متری است که کلاهبرداری میکند و خانه را به ١٢، ١٣ نفر میفروشد.
حالا چرا این سریال مدتی متوقف شده؟
شاید کمی بیانگیزه شدهام!
چرا؟!
واقعا نمیدانم، اما مثلا چیزی حدود هفت سال از عمرت را پای فیلمی میگذاری و بعد به محاق توقیف میرود. حالا برخی از فیلمها خوشبختانه این شانس را دارند که در گذر زمان بیات نمیشوند، اما من نمیدانم که این حالت مشمول فیلمهایم میشود یا نه، اما دستکم امیدوارم فیلم اکران شود و درآمد ناشی از آن مرهمی بر زخمهای مالیام شود! تا یکجور ریاضت تاریخی که زیاد هم برایم تعیینکننده نیست!
بااینحال به نظر میرسد این محدودیتها در اکران فیلم برای کلیت فیلم هم بد نباشد. نظرتان چیست؟
چه بخواهیم و چه نخواهیم وقتی محدودیتی اعمال میشود، خودبهخود مردم علاقهمند میشوند که فیلم را ببینند و طبعا به عامل تبلیغاتی هم تبدیل میشود. اصلا این کشش به سمت محدودیتها یکی از خصلتهای باستانی انسان است، چون کنجکاوی انسان را تحریک میکند. حالا هم انگار به عاملی برای اعتباربخشی به فیلمها تبدیل شده است. گویی برخی از همکاران از چنین شرایطی بدشان نمیآید.
نظرتان درباره ایراداتی که به فیلم «خانه پدری» گرفتهاند چیست؟
به نظرم «خانه پدری» هیچ مشکلی ندارد بهجز سوءتفاهم. آن سالها هم گفته بودم اگر شخصیت کبلِ حسن (مهران رجبی) که شغلش رفوگری سنتی فرش بود، شغل دیگری داشت؛ مثل راننده لوکوموتیو گارماشین، آپاراتچی یکی از چند سالن سینمای معدود آن زمان در تهران یا در تلگرافخانهای، مسئول دستگاه مرس بود، آیا چنین سوءتفاهماتی برای «خانه پدری» به وجود میآمد؟ حتم دارم که به وجود نمیآمد، اما ظاهرا سرنوشت فیلم چیز دیگری شد.
ظاهرا هم هنوز نوبت به تعیین تکلیف فیلم «کاناپه» نرسیده؟
هنوز خبری ندارم!
منبع: شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سرنوشت نامعلوم سریال کیانوش عیاری/ چرا تلویزیون ۸۷ متر را گردن نمیگیرد؟
- نشست «بررسی ارتباط میان کتاب و سینما»؛ کیانوش عیاری: نمیدانم اگر سینما نباشد باید چه کار کنم؟
- نگاهی به کارنامه فیلمسازی کیانوش عیاری
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- در نشست نقد و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما مطرح شد؛ قدرت و توان بازیگر نباید دیده شود/ فیلمهای عیاری دارای حدیث نفس شخصی است
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نمایش و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما
- بزرگداشت کیانوش عیاری در موزه سینما برگزار شد/ کیانوش عیاری: نمیتوانم از سینما دل بکنم/ راز ماندگاری عیاری در تعهد به انسانیت و سینما است
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
- کیانوش عیاری: «۸۷متر» از شبکه یک روی آنتن میرود
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
- گفتوگوی سینمایی نسلها/ نگاهی به مستند «موج نو»
- زنگ تفریح یک فیلمساز چیرهدست/ نگاهی به فیلم «ویلای ساحلی»
- آیا رضا عطاران رکوردهای فروش ۱۴۰۲ را میشکند؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
آخرین ها
- «دانه انجیر معابد» در میان نامزدهای جایزه بهترین فیلم اروپا
- نشست خبری اپرای عروسکی مولوی / گزارش تصویری
- جشنواره فرانسوی به «کشیم عاشق» جایزه داد
- رایان رینولدز و هیو جکمن در یک فیلم غیرمارولی همراه میشوند
- درباره نمایش و اجرای متفاوت «قلاده ای برای یک سگ مرده»
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
- اکران مردمی فیلم شبگرد / گزارش تصویری
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- «نادره رضایی» معاون هنری وزیر ارشاد شد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- حضور همراه اول در نمایشگاه کیشاینوکس با هدف گسترش فرصتهای جدید سرمایهگذاری
- ادعای سازندگان پربازدیدترین سریال تاریخ نتفلیکس؛ چالشهای فصل دوم «بازی مرکب» جذابتر است
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد