کیانوش عیاری با اشاره به فیلم «بیدار شو آرزو» بیان کرد که تلخی این فیلم از خود زلزله بم بیشتر است.
به گزارش سینماسینما، شب گذشته ۲۵ آذر مراسم اکران خصوصی فیلم «بیدار شو آرزو» به کارگردانی کیانوش عیاری و با حضور جمعی از عوامل سینما و بازیگران فیلمهای عیاری در موزه سینما برگزار شد.
فیلم «بیدار شو آرزو» سال ۸۲ و چند روز بعد از زلزله بم ساخته شد و ۱۴ سال در توقیف ماند اما از دیشب ۲۵ آذر در گروه «هنر و تجربه» اکران آن آغاز شد.
عیاری در ابتدای این مراسم و در واکنش به مجری که او را به عنوان فیلمسازی جریان ساز و جسور به پشت تریبون دعوت کرد، گفت: من نه جسورم نه جریان ساز و فقط گوشهای ماست خودم را می خورم شاید فقط خصلت لجبازی دارم. آن زمان زلزله بم باعث شد تصویربرداری «روزگار قریب» متوقف شود و من به همراه مهران رجبی و بهناز جعفری دو بازیگر اصلی فیلم به بم برویم.
وی با اشاره به اینکه پیش از زلزله بم قرار بوده در زلزله رودبار فیلمی بسازد، یادآور شد: آن زمان فکر کردم اگر بخواهم از ایده خود که مربوط به یک زلزله در طبس بود در زلزله رودبار استفاده کنم به سوءاستفاده متهم می شوم اما بعد از آن دیدم که عباس کیارستمی فیلمی در زلزله رودبار ساخت و اتفاقا کار درستی هم کرد و متهم هم نشد.
این کارگردان سینمای ایران بیان کرد: زمانی که عازم بم شدیم سوژه ای نداشتیم ما سه بار به بم رفتیم و هر ماه حدود یک ماه آنجا بودیم و علت این چند باره رفتن به بم فشار روحی ناشی از فضای زلزله آنجا بود.
عیاری درباره بازیگران این فیلم اظهار کرد: همه بازیگران این فیلم جز بهناز جعفری و مهران رجبی از بومیان همان منطقه بودند و پیشاپیش می گویم فیلم از خود زلزله تلخ تر است و اگر شما در اواسط فیلم، سالم سینما را ترک کنید من ناراحت نمی شوم اما امیدوارم از من نرنجید.
مهران رجبی نیز در این مراسم یادآور شد: این فیلم مثل فیلم های مستند است و هیچ فضایی برای داستان سرایی نبود. ما ابتدا شوخی گرفتیم و فکر کردیم نمیگذارند فیلم بگیریم و برمی گردیم ولی درنهایت این اثر با سختی ها ساخته شد.
وی با اشاره به فضای شهر در دوران بعد از زلزله بیان کرد: غروب های آنجا بسیار تلخ بود و زمانیکه از کنار چادرها می گذشتید همه گریه می کردند و فضای خوبی نداشت.
رجبی درباره گریم خود و جعفری هم با شوخی گفت: عوامل برای گریم کاری نداشتند یک بیل خاک هر بار روی ما می ریختند.
بهناز جعفری نیز در این مراسم عنوان کرد: من تبریک می گویم که این فیلم بعد از ۱۴ سال اکران می شود چون این اثر غنیمت بود.
وی با اشاره به خاطره ای از روز اول حضورش در بم یادآور شد: آقای عیاری همان روز اول یک پتو از زیر آوار درآورد و روی سرم کشید که یادم است هنوز بوی پوست چربی آدم مرده را می داد.
حسن آقاکریمی مجری طرح این فیلم نیز عنوان کرد: تمام صحنه های فیلم بازسازی است، من متاسف شدم که در سال ۸۳ در جلسه ای در جمع منتقدان به ما گفتند چرا مستند ساخته شده است درصورتیکه فقط یک دقیقه از این اثر مستند است و دلیلش این بود که بازسازی فرودگاه بم امکان نداشت. این فیلم تولید بسیار سختی داشت.
عیاری در بخش دیگری از سخنانش با هشدار نسبت به زلزله مهیب تهران عنوان کرد: زلزله ای مهیب در تهران به وقوع می پیوندد که به گفته بهرام عکاشه پدر علم زلزله شناسی ایران ترسناکترین و فعال ترین گسل های تهران در شمال تهران است.
وی در پایان بیان کرد: این را برای انعکاس خبری می گویم آنچه می تواند کمک کند به اینکه این زلزله آسیب کمتری داشته باشد این است که گاز برچیده شود و تهران کاملا شهری برقی شود.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تقدیم «ترانهای عاشقانه برایم بخوان» به کیانوش عیاری/ سینما دارای یک زبان مشترک است
- سرنوشت نامعلوم سریال کیانوش عیاری/ چرا تلویزیون ۸۷ متر را گردن نمیگیرد؟
- نشست «بررسی ارتباط میان کتاب و سینما»؛ کیانوش عیاری: نمیدانم اگر سینما نباشد باید چه کار کنم؟
- نگاهی به کارنامه فیلمسازی کیانوش عیاری
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- در نشست نقد و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما مطرح شد؛ قدرت و توان بازیگر نباید دیده شود/ فیلمهای عیاری دارای حدیث نفس شخصی است
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نمایش و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما
- بزرگداشت کیانوش عیاری در موزه سینما برگزار شد/ کیانوش عیاری: نمیتوانم از سینما دل بکنم/ راز ماندگاری عیاری در تعهد به انسانیت و سینما است
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
- کیانوش عیاری: «۸۷متر» از شبکه یک روی آنتن میرود
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- گفتوگوی سینمایی نسلها/ نگاهی به مستند «موج نو»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟