کیانوش عیاری با اشاره به فیلم «بیدار شو آرزو» بیان کرد که تلخی این فیلم از خود زلزله بم بیشتر است.
به گزارش سینماسینما، شب گذشته ۲۵ آذر مراسم اکران خصوصی فیلم «بیدار شو آرزو» به کارگردانی کیانوش عیاری و با حضور جمعی از عوامل سینما و بازیگران فیلمهای عیاری در موزه سینما برگزار شد.
فیلم «بیدار شو آرزو» سال ۸۲ و چند روز بعد از زلزله بم ساخته شد و ۱۴ سال در توقیف ماند اما از دیشب ۲۵ آذر در گروه «هنر و تجربه» اکران آن آغاز شد.
عیاری در ابتدای این مراسم و در واکنش به مجری که او را به عنوان فیلمسازی جریان ساز و جسور به پشت تریبون دعوت کرد، گفت: من نه جسورم نه جریان ساز و فقط گوشهای ماست خودم را می خورم شاید فقط خصلت لجبازی دارم. آن زمان زلزله بم باعث شد تصویربرداری «روزگار قریب» متوقف شود و من به همراه مهران رجبی و بهناز جعفری دو بازیگر اصلی فیلم به بم برویم.
وی با اشاره به اینکه پیش از زلزله بم قرار بوده در زلزله رودبار فیلمی بسازد، یادآور شد: آن زمان فکر کردم اگر بخواهم از ایده خود که مربوط به یک زلزله در طبس بود در زلزله رودبار استفاده کنم به سوءاستفاده متهم می شوم اما بعد از آن دیدم که عباس کیارستمی فیلمی در زلزله رودبار ساخت و اتفاقا کار درستی هم کرد و متهم هم نشد.
این کارگردان سینمای ایران بیان کرد: زمانی که عازم بم شدیم سوژه ای نداشتیم ما سه بار به بم رفتیم و هر ماه حدود یک ماه آنجا بودیم و علت این چند باره رفتن به بم فشار روحی ناشی از فضای زلزله آنجا بود.
عیاری درباره بازیگران این فیلم اظهار کرد: همه بازیگران این فیلم جز بهناز جعفری و مهران رجبی از بومیان همان منطقه بودند و پیشاپیش می گویم فیلم از خود زلزله تلخ تر است و اگر شما در اواسط فیلم، سالم سینما را ترک کنید من ناراحت نمی شوم اما امیدوارم از من نرنجید.
مهران رجبی نیز در این مراسم یادآور شد: این فیلم مثل فیلم های مستند است و هیچ فضایی برای داستان سرایی نبود. ما ابتدا شوخی گرفتیم و فکر کردیم نمیگذارند فیلم بگیریم و برمی گردیم ولی درنهایت این اثر با سختی ها ساخته شد.
وی با اشاره به فضای شهر در دوران بعد از زلزله بیان کرد: غروب های آنجا بسیار تلخ بود و زمانیکه از کنار چادرها می گذشتید همه گریه می کردند و فضای خوبی نداشت.
رجبی درباره گریم خود و جعفری هم با شوخی گفت: عوامل برای گریم کاری نداشتند یک بیل خاک هر بار روی ما می ریختند.
بهناز جعفری نیز در این مراسم عنوان کرد: من تبریک می گویم که این فیلم بعد از ۱۴ سال اکران می شود چون این اثر غنیمت بود.
وی با اشاره به خاطره ای از روز اول حضورش در بم یادآور شد: آقای عیاری همان روز اول یک پتو از زیر آوار درآورد و روی سرم کشید که یادم است هنوز بوی پوست چربی آدم مرده را می داد.
حسن آقاکریمی مجری طرح این فیلم نیز عنوان کرد: تمام صحنه های فیلم بازسازی است، من متاسف شدم که در سال ۸۳ در جلسه ای در جمع منتقدان به ما گفتند چرا مستند ساخته شده است درصورتیکه فقط یک دقیقه از این اثر مستند است و دلیلش این بود که بازسازی فرودگاه بم امکان نداشت. این فیلم تولید بسیار سختی داشت.
عیاری در بخش دیگری از سخنانش با هشدار نسبت به زلزله مهیب تهران عنوان کرد: زلزله ای مهیب در تهران به وقوع می پیوندد که به گفته بهرام عکاشه پدر علم زلزله شناسی ایران ترسناکترین و فعال ترین گسل های تهران در شمال تهران است.
وی در پایان بیان کرد: این را برای انعکاس خبری می گویم آنچه می تواند کمک کند به اینکه این زلزله آسیب کمتری داشته باشد این است که گاز برچیده شود و تهران کاملا شهری برقی شود.
منبع: مهر

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- واکنش کیانوش عیاری به قاچاق فیلم «کاناپه»؛ از نمایش غیرقانونی اثرم ناراضی هستم
- نوبت فیلم کیانوش عیاری شد؛ انتشار نسخه قاچاق از فیلم توقیفی «کاناپه»
- مجوز ساخت سینمایی برای ۶فیلمنامه صادر شد
- کیانوش عیاری در بیمارستان بستری شد
- تقدیم «ترانهای عاشقانه برایم بخوان» به کیانوش عیاری/ سینما دارای یک زبان مشترک است
- سرنوشت نامعلوم سریال کیانوش عیاری/ چرا تلویزیون ۸۷ متر را گردن نمیگیرد؟
- نشست «بررسی ارتباط میان کتاب و سینما»؛ کیانوش عیاری: نمیدانم اگر سینما نباشد باید چه کار کنم؟
- نگاهی به کارنامه فیلمسازی کیانوش عیاری
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- در نشست نقد و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما مطرح شد؛ قدرت و توان بازیگر نباید دیده شود/ فیلمهای عیاری دارای حدیث نفس شخصی است
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نمایش و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما
- بزرگداشت کیانوش عیاری در موزه سینما برگزار شد/ کیانوش عیاری: نمیتوانم از سینما دل بکنم/ راز ماندگاری عیاری در تعهد به انسانیت و سینما است
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
آخرین ها
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند