کیانوش عیاری با اشاره به فیلم «بیدار شو آرزو» بیان کرد که تلخی این فیلم از خود زلزله بم بیشتر است.
به گزارش سینماسینما، شب گذشته ۲۵ آذر مراسم اکران خصوصی فیلم «بیدار شو آرزو» به کارگردانی کیانوش عیاری و با حضور جمعی از عوامل سینما و بازیگران فیلمهای عیاری در موزه سینما برگزار شد.
فیلم «بیدار شو آرزو» سال ۸۲ و چند روز بعد از زلزله بم ساخته شد و ۱۴ سال در توقیف ماند اما از دیشب ۲۵ آذر در گروه «هنر و تجربه» اکران آن آغاز شد.
عیاری در ابتدای این مراسم و در واکنش به مجری که او را به عنوان فیلمسازی جریان ساز و جسور به پشت تریبون دعوت کرد، گفت: من نه جسورم نه جریان ساز و فقط گوشهای ماست خودم را می خورم شاید فقط خصلت لجبازی دارم. آن زمان زلزله بم باعث شد تصویربرداری «روزگار قریب» متوقف شود و من به همراه مهران رجبی و بهناز جعفری دو بازیگر اصلی فیلم به بم برویم.
وی با اشاره به اینکه پیش از زلزله بم قرار بوده در زلزله رودبار فیلمی بسازد، یادآور شد: آن زمان فکر کردم اگر بخواهم از ایده خود که مربوط به یک زلزله در طبس بود در زلزله رودبار استفاده کنم به سوءاستفاده متهم می شوم اما بعد از آن دیدم که عباس کیارستمی فیلمی در زلزله رودبار ساخت و اتفاقا کار درستی هم کرد و متهم هم نشد.
این کارگردان سینمای ایران بیان کرد: زمانی که عازم بم شدیم سوژه ای نداشتیم ما سه بار به بم رفتیم و هر ماه حدود یک ماه آنجا بودیم و علت این چند باره رفتن به بم فشار روحی ناشی از فضای زلزله آنجا بود.
عیاری درباره بازیگران این فیلم اظهار کرد: همه بازیگران این فیلم جز بهناز جعفری و مهران رجبی از بومیان همان منطقه بودند و پیشاپیش می گویم فیلم از خود زلزله تلخ تر است و اگر شما در اواسط فیلم، سالم سینما را ترک کنید من ناراحت نمی شوم اما امیدوارم از من نرنجید.
مهران رجبی نیز در این مراسم یادآور شد: این فیلم مثل فیلم های مستند است و هیچ فضایی برای داستان سرایی نبود. ما ابتدا شوخی گرفتیم و فکر کردیم نمیگذارند فیلم بگیریم و برمی گردیم ولی درنهایت این اثر با سختی ها ساخته شد.
وی با اشاره به فضای شهر در دوران بعد از زلزله بیان کرد: غروب های آنجا بسیار تلخ بود و زمانیکه از کنار چادرها می گذشتید همه گریه می کردند و فضای خوبی نداشت.
رجبی درباره گریم خود و جعفری هم با شوخی گفت: عوامل برای گریم کاری نداشتند یک بیل خاک هر بار روی ما می ریختند.
بهناز جعفری نیز در این مراسم عنوان کرد: من تبریک می گویم که این فیلم بعد از ۱۴ سال اکران می شود چون این اثر غنیمت بود.
وی با اشاره به خاطره ای از روز اول حضورش در بم یادآور شد: آقای عیاری همان روز اول یک پتو از زیر آوار درآورد و روی سرم کشید که یادم است هنوز بوی پوست چربی آدم مرده را می داد.
حسن آقاکریمی مجری طرح این فیلم نیز عنوان کرد: تمام صحنه های فیلم بازسازی است، من متاسف شدم که در سال ۸۳ در جلسه ای در جمع منتقدان به ما گفتند چرا مستند ساخته شده است درصورتیکه فقط یک دقیقه از این اثر مستند است و دلیلش این بود که بازسازی فرودگاه بم امکان نداشت. این فیلم تولید بسیار سختی داشت.
عیاری در بخش دیگری از سخنانش با هشدار نسبت به زلزله مهیب تهران عنوان کرد: زلزله ای مهیب در تهران به وقوع می پیوندد که به گفته بهرام عکاشه پدر علم زلزله شناسی ایران ترسناکترین و فعال ترین گسل های تهران در شمال تهران است.
وی در پایان بیان کرد: این را برای انعکاس خبری می گویم آنچه می تواند کمک کند به اینکه این زلزله آسیب کمتری داشته باشد این است که گاز برچیده شود و تهران کاملا شهری برقی شود.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بزرگداشت کیانوش عیاری با نمایش «شبح کژدم»
- یادداشت «کیانوش عیاری» در سوگ ناصر تقوایی
- «سه رخ»؛ وقتی گاو جاده زندگیات را میبندد
- نسخه اصلی «خانه پدری» آنلاین اکران شد
- یک نمایش برای «خانه پدریِ» کیانوش عیاری
- از راههای رفته/ چیزهایی که نباید میگفتم!
- واکنش کیانوش عیاری به قاچاق فیلم «کاناپه»؛ از نمایش غیرقانونی اثرم ناراضی هستم
- نوبت فیلم کیانوش عیاری شد؛ انتشار نسخه قاچاق از فیلم توقیفی «کاناپه»
- مجوز ساخت سینمایی برای ۶فیلمنامه صادر شد
- کیانوش عیاری در بیمارستان بستری شد
- تقدیم «ترانهای عاشقانه برایم بخوان» به کیانوش عیاری/ سینما دارای یک زبان مشترک است
- سرنوشت نامعلوم سریال کیانوش عیاری/ چرا تلویزیون ۸۷ متر را گردن نمیگیرد؟
- نشست «بررسی ارتباط میان کتاب و سینما»؛ کیانوش عیاری: نمیدانم اگر سینما نباشد باید چه کار کنم؟
- نگاهی به کارنامه فیلمسازی کیانوش عیاری
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





