سریالهایی نظیر «کیمیا» تماشاگر را از کارهای تاریخی فراری میدهد و به نوعی باعث میشود که فیلمسازی در این حوزه، دیگر انجام نشود.
به گزارش سینما سینما ،جبار آذین، منتقد و کارشناس سینما در گفتوگو با ایکنا درباره سریال «کیمیا» چنین اظهار نظر کرد: با پخش سه قسمت ابتدایی سریال «کیمیا» این امید در ما زنده شد که یک کار خوب و خوش ساخت جلوی دوربین رفته است، اما متاسفانه هر اندازه که زمان جلو رفت ما شاهد بودیم که کار به شدت ضعیف و سطحی است. این کار جدا از اینکه یک سریال ضعیف و غیرموفق در داخل کشور است، دیدگاه مخاطبان خارج از کشور را هم نسبت به فیلمسازی در داخل کشور منفی میکند.
وی افزود: سیما با این تفکر دست به تولید سریال «کیمیا» زد که سدی در مقابل برخی تولیدات ماهواره باشد و به نوعی روشنگری انجام دهد. این ایده در جای خود بسیار پسندیده است، اما آنچه که عیان است این که در رسیدن به این خواسته به هیچ وجه نتوانستهایم به موفقیت دست یابیم. دلیل این اتفاق را هم من در انتخاب نامناسب عوامل جستجو میکنم که اولین قدمش به فیلمنامه بر میگردد.
این کارشناس سینما ادامه داد: وقتی چنین سریالی در دستور کار سیما قرار میگیرد باید در اولین قدم یک گروه قوی فیلمنامهنویس انتخاب شوند تا با زمان کافی یک فیلمنامه قوی و خوب را در اختیار سازنده قرار دهند. در ضمن تهیه کننده و کارگردانی که پشت چنین کار عظیمی قرار میگیرند، حتما باید از دانش کافی در این حوزه بهره برده باشند. همچنین در دیگر بخشهای فنی این کار چه جلوی دوربین و چه پشت آن به نظر من انتخابهای شایستهای انجام نشده است.
آذین ادامه داد: اصلیترین آسیبی که کارهایی نظیر «کیمیا» در خود دارند این است که با پرداخت ضعیف خود باعث میشوند که دیگر چنین کارهایی در سیما تولید نشود، زیرا سیما معمولا این مهم را در تولید کارهای پرخرج مد نظر قرار میدهد که سریال قادر است تا چه حد در جذب تماشاگر به موفقیت لازم دست پیدا کند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: این کار قرار است در ۳ فصل، سه مقطع را مد نظر قرار دهد. ابتدا قبل از انقلاب را، سپس دفاع مقدس و زمان حال را، اما تا آنجایی که ما تا به امروز شاهد آن بودهایم این است که در پرداختن به قبل از انقلاب بسیار ضعیف و ناتوان بوده، همچنین در این سریال شاهد شخصیتهایی هستیم که هیچ کدام داری هویت کافی و لازم نیستند و تنها بر مبنای تخیل فیلمنامهنویس شکل گرفتهاند. برای همین نیز آنها برای تماشاگر قابل باور نیستند.
آذین به توضیح فوق اضافه کرد: شخصیتپردازی ضعیف در این کار تنها محدود به کاراکترهای مثبت نمیشود، بلکه نقشهای منفی هم از چنین آسیبی رنج میبرند. برای نمونه ساواکیها در این کار یا آنچنان نادان و کمخرد هستند که انسان را شگفتزده میکنند یا اینکه افرادی بسیار باهوش و گاه خاکستری هستند که رگههایی از کارهای مثبت نیز در آنها دیده میشود!
این کارشناس به برخی گافهای تصویری این سریال اشاره کرد و گفت: این کار تا آن اندازه بیدقت جلوی دوربین رفته که برخی مواقع در تصویرهایی که میبینیم چنین مشکلاتی وجود دارد. یعنی قهرمان داستان از جاهایی عبور میکند که در آنجا المانهای امروزی همچون آیفون تصویری وجود دارد! آیا واقعا برای پی بردن به چنین اشتباهاتی باید سواد بالای سینمایی داشت؟ این سوال این تصور را در ذهن به وجود میآورد که بعد از تصویربرداری گویی عوامل با سریال کاری نداشتهاند.
وی در پایان تاکید کرد: «کیمیا» میبایست کاری باشد که به ما درس تاریخ بدهد، اما متاسفانه به دلایل گوناگون موفق به رسیدن به چنین خواستهای نشده است؛ حتی میتوان گفت که این کار در برخی مواقع درس اشتباهی از تاریخ به مخاطبان میدهد؛ به ویژه آنجاهایی که به ساواکیها میپردازد و آنها را آدمهایی خاکستری ترسیم میکند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ویژه برنامه «سینما خرمشهر» در خانه هنرمندان ایران برگزار میشود
- کیمیایی که کیمیا نبود/ به بهانه بازپخش سریال کیمیا
- نه سفید و نه سیاه؛ «کیمیا» شبیه به یک جعبه مداد رنگی بود/ صحنه اعدام و ملاقاتها کابوس هر شبم شده بود
- خداحافظی «کیمیا» قبل از دهه فجر/ جواد افشار: مردم با ما همراه شدند
- گاف تاریخی سریال کیمیا /خوب شد تفسیر المیزان را به «کیمیا» نسپردند
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان






چرا قبل دهه فجر از أنتن خداحافظى مى کند سریال کیمیا