بیبیسی در وب سایت خود نوشت: «… در حالی که آیتالله خامنهای، رهبر جمهوری اسلامی ایران تولید و حمایت از کالای ایرانی را شعار نوروز سال ۱۳۹۷ قرار داده است، خط داستانی این سریال روندی معکوس را تبلیغ کرده است. تبلیغ لباسهای ساخت خارج و ورود قاچاق آن به ایران… نمایشی که در این سریال از زیباییهای شهر ادنای ترکیه به تماشا گذاشته شد، حتی برخی از منتقدان در شبکههای مجازی را به این سمت سوق داد تا فیلم را اثری تبلیغی برای جاذبههای گردشگری این شهر ترکیهای بدانند…»
سریال «پایتخت»، یکی از معدود مجموعههای رسانه ملی بود که با تکیه بر فرهنگ و آیینهای بومی و حمایت از ارزشها و باورهای ملی و دینی این سرزمین در سریهای اول و دوم و به خصوص سری سوم خود، نکات متعددی از ابعاد مختلف سبک زندگی ایرانی/اسلامی را در قالب ملودرامی طنزآمیز و جذاب بر صفحه تلویزیون برد اما متاسفانه به دلائلی از جمله فشارها و سرکوب شبه روشنفکری که معمولا در فضای رسانهای کشور هر ساز مخالف خود را به شدت منکوب میکند در سری چهارم، سریال «پایتخت» به جز افت شدید ساختاری، به لحاظ محتوایی نیز از آن فضای ملی و دینی خود فاصله گرفته و به دعواهای خانوادگی و بحثهای بیپایان قومی و قبیلهای و موضوعات سطحی و پیش پا افتاده پرداخته است.
اما در حالی که تصور میشد با ورود سازمان فرهنگی اوج به عرصه تولید این سریال، سری پنجم آن از کیفیت لااقل محتوایی بهتری برخوردار شود اما متاسفانه همان روند نزولی و سقوط ساختار و محتوا در این سری حتی با سرعت بیشتری ادامه یافت و شاید با اغماض تنها برخی لحظات جلوههای ویژه تصویری و میدانی خصوصا در صحنههای بالن سواری، بخش قابل قبول آن باشد!
نمی دانیم آیا این دوستان هنوز متوجه نشدند برای یک اثر هنری یا رسانهای اگر موضوعات ضدملی و غیر ارزشی مطرح کند، یک یا چند کاراکتر و یا موضوع با هویت ملی و ارزشی نمیتواند کسب وجهه نماید؟! مثلا اینکه در فیلمی روابط غیر شرعی مابین زنان و مردان نامحرم حاکم باشد و عشقهای آنچنانی شکل بگیرد، حضور دو کاراکتر فرضا رزمنده مدافع حرم در این میان، نه تنها مشروعیتی به روابط فوق نمیدهد بلکه حتی توهینی به مدافعان حرم تلقی خواهد شد.
در سری پنجم از مجموعه «پایتخت» هم به مضحکه کشاندن گروه تروریستی داعش در ۱۰-۱۵ درصد پایانی سریال نمیتواند مشروعیتی برای ۸۰-۹۰ درصد دیگر آن تلقی شود که شامل صحنههای مبتذل، به سخره کشاندن برخی احکام اسلامی و همچنین تبلیغ کالا و مد و سبک زندگی غربی و از آن فاجعه بارتر، رپرتاژ آگهی چند قسمتی برای گردشگری در ترکیه میشد! ضمن اینکه ساختار سریال نیز ضعیفتر از سری قبل، بیشتر ترکیبی از چند کلیپ با صدای ابراهیم تاتلیس (که چند روز قبل همراه خواننده معلومالحال ترک «آژدا پکان» به تبلیغ برای نظامیگری اردوغان پرداخته بود) و تصاویر توریستی و نمایشهای روحوضی و قطعات تقلیدی از سیاه بازیهای قدیمی بوده که محور آنها بر سوء تفاهم و برداشتهای کج قرار میگیرد. کوتاه کردن برخی صحنههای سریال هم در پخش یا بازپخش (از سوی سازمان اوج و یا دیگران) نه تنها کمکی به آن نکرده بلکه حکایت همان کور کردن چشمی است که خواستند ابرویش را درست
کنند!
سخنی هم با برادران سازمان اوج در میان است و آن اینکه بازیگر نقش اول سریال پایتخت در مصاحبهای گفته است از ابتدا با سازمان اوج شرط کردیم که به هیچوجه در متن و محتوای آن دخالتی نکند! یعنی فقط به دریافت هزینه سریال از سازمان اوج چشم داشتهاند و سؤال این است که وقتی قرار است سازمان اوج در متن و محتوا دخالتی نداشته باشد با چه مجوز شرعی و قانونی هزینه سنگین تهیه این سریال را از بودجه بیتالمال پرداخته است؟!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتقاد صحرا کریمی کارگردان افغان از بیبیسی فارسی
- یکی به نعل، یکی به میخ/ نگاهی به سریال «آقازاده»
- مدیر ارتباطات موسسه اوج اخبار مربوط به فیلم جدید حاتمیکیا را تکذیب کرد
- فراخوان ثبتنام در نخستین دوره مدرسه کارگاهی فیلمنامه منتشر شد
- برای فیلم خروج ۹ میلیارد هزینه شده است /۷۰ درصد از فروش آنلاین به صاحب فیلم میرسد
- بیانیه انجمن صنفی شرکتهای نمایش ویدیوی آنلاین/ شرایط اکران آنلاین خروج به حیثیت تمام شرکتها لطمه وارد کرد
- غافلگیری به سبک ابراهیم حاتمیکیا/ عرضه آنلاین “خروج”
- شکایت ایران از من وتو ، ایران اینترنشنال و بیبیسی فارسی
- ابراهیم حاتمیکیا ” خروج” را میسازد
- اثرات منفی ورود نهادهای حکومتی به سینما/یادداشت سید محمد بهشتی درباره موسسه اوج
- مهم ترین نهاد حاکمیتی در فرهنگ/یادداشت فریدون جیرانی درباره موسسه اوج
- بررسی کارنامه «اوج» از نگاه سه کارگردان/ موعد بازنگری و آسیبشناسی است
- تبریک نوید محمدزاده به بهرام افشاری بابت درخشش در «رحمان ۱۴۰۰» و «پایتخت»
- مستند «کنار گود» آماده نمایش شد
- فیلم/ پردهبرداری گوینده پیشکسوت خبر از پیشنهادهای چند هزار دلاری بیبیسی
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- چهار مستند ایرانی در جشنواره هات داکس
- به انتخاب تماشاگران و به یاد شانتال آکرمن؛ ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن جایزه جدید میدهد
- رقابت «آنیتا، گمشده در اخبار» در جشنواره استانبول
- پایان تور کنسرت علیرضا قربانی در تهران
- تلفیق شادی و شایستگی؛ نگاهی به برنامه «آی نسیم سحری عید شد»
- همکاری دوباره با یونیورسال؛ کیلین مورفی وارد ماجراهای جنجالی زغال سنگ آمریکا شد
- نگاهی به سریال افعی تهران
- علی اصغر رضایی نیک درگذشت
- ۱۰ روز مانده به شروع اجرا؛ نمایشِ بهرام افشاری ۲ میلیاردی شد
- برنامه تعطیلی سینماها در شبهای قدر
- به کارگردانی مهیار علیزاده؛ بازیگران نمایش «و تو هم برنگشتی» معرفی شدند/ اولین حضور شمس لنگرودی در تئاتر
- کنسرت «علیرضا قربانی» / گزارش تصویری
- بهار «مولوی» با متن محمد چرمشیر آغاز میشود
- شروع فیلمبرداری فیلم «پیکی بلایندرز» از ماه سپتامبر با حضور کیلین مورفی
- الهه نوبخت داور بخش اصلی جشنواره هلند شد
- جایزه جشنواره فریبورگ به ایران رسید
- جایزه جشنواره فریبورگ به ایران رسید
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
- تلاش برای تحریف تاریخ/ نگاهی به فیلم «پرویزخان»
- فریاد، فضیلت است/ یادداشتی بر فیلم «داگویل» با نگاهی به پرفورمنس «ریتم صفر» مارینا آبراموویج
- جورج میلر با «فیوریوسا» به کن میرود
- نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم با حمایت همراه اول در حال برگزاری است
- سفری به سوی ناشناخته ها
- فرامرز اصلانی درگذشت
- پوسترهای ۲ بخش جنبی جشنواره کن منتشر شدند
- جان تراولتا در یک فیلم درجه ۳ دیگر بازی کرد/ نمایش در آوریل
- عیدی همراه اول با سبدی از محصولات دیجیتال
- احمدرضا عابدزاده از عوامل «پرویز خان» شکایت کرد
- صدور پروانه نمایش غیرسینمایی برای ۴۱ اثر
- اجرای طرح «اکران شبانه» سینماها در تعطیلات نوروز