در بحث درباره بلیت سینما، به طور خلاصه میتوان به متغیری ساده با عنوان «کشش قیمتی» اشاره کرد که رابطه میان افزایش قیمت یک کالا و کاهش مصرف آن را توضیح میدهد؛ به این معنا که هرچه قیمت بالا برود، چقدر مصرف کم میشود؟
به گزارش سینماسینما، فرهیختگان نوشت: در شرایطی که تنها یک هفته تا آغاز نمایش عمومی فیلمهای نوروزی ۱۴۰۴ باقی مانده، این روزها بار دیگر زمزمهها درباره افزایش قیمت بلیت سینماها بالا گرفته و احتمال میرود پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای افزایش بهای بلیت به ۱۰۰ هزار تومان که به سازمان سینمایی ارائه شده، تا پیش از شروع اکران سال جدید مورد موافقت قرار گرفته و اجرایی شود؛ اتفاقی که تبعات جدیدی را بر سینمای ایران تحمیل خواهد کرد.
در شرایطی که تنها یک هفته تا آغاز نمایش عمومی فیلمهای نوروزی ۱۴۰۴ باقی مانده، این روزها بار دیگر زمزمهها درباره افزایش قیمت بلیت سینماها بالا گرفته و احتمال میرود پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای افزایش بهای بلیت به ۱۰۰ هزار تومان که به سازمان سینمایی ارائه شده، تا پیش از شروع اکران سال جدید مورد موافقت قرار گرفته و اجرایی شود؛ اتفاقی که تبعات جدیدی را بر سینمای ایران تحمیل خواهد کرد.
بیتوجهی به کشش قیمتی بلیت
از سوی دیگر، کاربرد علم اقتصاد، اثبات دیگری بر خطای تصمیمگیری اصناف سینمایی درباره بهای بلیت ارائه میکند. در بحث درباره بلیت سینما، به طور خلاصه میتوان به متغیری ساده با عنوان «کشش قیمتی» اشاره کرد که رابطه میان افزایش قیمت یک کالا و کاهش مصرف آن را توضیح میدهد؛ به این معنا که هرچه قیمت بالا برود، چقدر مصرف کم میشود؟ به طور مثال، هرچه قیمت بعضی کالاها مثل نان، بنزین یا حتی نمک که اصطلاحاً «کمکشش» هستند، بالاتر برود، مصرفشان کاهش جدی نمییابد، اما در مقابل، اغلب محصولات فرهنگی در دسته کالاهای «پرکشش» قرار میگیرند و با افزایش قیمت، به سرعت با کاهش مصرف مواجه میشوند.
به همین دلیل است که افزایش قیمت اینگونه کالاها مثل بلیت سینما، اقدامی خطرناک است و میبایست با دقت و حساسیت زیادی انجام شود؛ نه آنکه هر سال به راحتی ۲۰ تا ۵۰ درصد افزایش قیمت تجربه کنند. در چنین شرایطی است که بسیاری از خانوادهها -که همین حالا با بلیت ۸۰ هزار تومانی نیز به سختی سینما میروند- بعد از افزایش قیمت بلیت سینما به ۱۰۰ هزار تومان، آن را بیش از گذشته از سبد مصرفی خود حذف میکنند و با این تصمیم، عملاً این سینمای ایران است که متضرر خواهد شد.
یک تجربه مهم
فارغ از همه این موارد، مرور یک تجربه خاص در تاریخ سینمای ایران، جالب توجه و البته درسآموز است. اهالی سینما به خاطر دارند که در اوج ناآرامیهای اجتماعی پاییز ۱۴۰۱ -که گیشه را به شدت زمین زده بود- مدیران وقت سازمان سینمایی، تصمیم گرفتند برای مدت دو هفته، بلیت سینماهای سراسر کشور را نیمبها عرضه کنند تا با تغییر در شمار تماشاگر و میزان فروش، وضعیت کمی بهتر از گذشته شود. بنابر این تجربه، در آن زمان با وجود نصف شدن بهای بلیت، نهتنها سینمای ایران با کاهش فروش مواجه نشد، بلکه با افزایش چشمگیر یک و نیم برابری شمار مخاطبان سینما، رقم گیشه سینما به رقم بدون بلیت نیمبها نزدیک شد. این در حالی بود که در آن ایام، شبکههای سیما تبلیغات چندانی برای سینما انجام ندادند و اینستاگرام نیز فیلتر شده بود و امکان اطلاعرسانی این مسئله برای اهالی سینما وجود نداشت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جدیدترین آمار فروش فیلمها؛ ۶.۸ میلیارد، سهم گیشه در سه روز گذشته
- بلیت سینماها نیم بها شد
- قیمت بلیت سینما ۲ روز در هفته نیم بها میشود
- از ۲۰ تا ۶۰ هزار تومان؛ موافقت سازمان سینمایی با شناور شدن قیمت بلیت سینماها
- گزارشی از پرمخاطبترین روز سال در سینماها؛ فروش ۳/۳ میلیاردی فیلمها در یک روز
- پخشکننده فیلم: «چپ، راست» آماده اکران است/ موضع نامشخص صداوسیما در برابر فیلمها
- تکلیف تعیین قیمت بلیتها به عهده مدیران پردیسها و سینماها گذاشته شد
- تلاش دولت برای تخصیص یارانه خرید بلیت سینما/ خبرهای خوبی در راه است
- اعلام رسمی قیمتهای جدید بلیت سینما
- احتمال انصراف برخی از فیلمهای اکران نوروزی
- تقابل فرهنگ و تجارت
- پرداخت ارزش افزوده بر عهده تماشاگران سینما گذاشته شد!/ صابری: افزایش قیمت بلیت نداشتیم
- ثبت درجهبندی سنی فیلمهای سینمایی روی بلیت سینماها
- قیمت جدید بلیت سینما
- سرنوشت نیمبها شدن بلیت سینما در دست سینماداران
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت





