سینماسینما، امیرحسین جعفری
سومین روز از دومین جشنوارهی ملی فیلم کرمان، با اکران فیلمهای راه یافته به بخش مسابقهی جشنواره، در قالب شش سئانس و در سالن شماره یک تماشاخانهی پارس آغاز شد. برنامهی نمایش آثار از ساعت ۹ صبح، با فیلم «کبود» ساختهی «علی توکلی» آغاز شد و در ساعت ۲۲:۱۵ شب، با فیلم «اکبرآقا، آکتورصدا» ساختهی «ابوالفضل توکلی» به پایان رسید.

در ابتدای روز، همزمان با نمایش آثار بخش مسابقه، نشستی تخصصی با موضوع فیلم مستند بومی (شیوهها و رویکردها) توسط استاد «پیروز کلانتری» از ساعت ۱۰ صبح الی ۱۲ ظهر، با حضور جمعی قابل توجه از دانشجویان و علاقهمندان به سینمای مستند، در سالن شمارهی ۲ تماشاخانهی پارس برگزار شد. در این نشست تخصصی، کلانتری از اهمیت انتخاب موضوع مستند، تأثیرات نزدیک شدن مستندساز به سوژه و شناخت عناصر جذاب بومی گفت. کلانتری همچنین با تأکید بر مبحث تفکر و یافتن چرایی ساخت مستند قبل از فیلمبرداری، اذعان داشت: «وقتی مستندساز موضوع مستند خود را احساس کرده باشد؛ آنچه میسازد مستندی شخصی است. اما وقتی مستندساز موضوع مستند خود را درک بکند؛ آنچه خواهد ساخت مستندی اندیشمند خواهد بود که به مراتب، با ارزشتر است.» وی در پایان این نشست، به دلیل کاربرد مؤثر تخیل در فیلم داستانی، ساخت مستند را سختتر از ساخت فیلم داستانی دانست.

در ادامهی برنامههای این روز، پس از اکران ۲۰ اثر، جلسهی نقد و بررسی ۱۲ فیلم از میان آثار به نمایش درآمده، با حضور «سحر عصر آزاد» (منتقد و داور بخش نوشتار سینمایی) و «مهرداد فراهانی» (مستندساز و داور بخش فیلم) در سالن شمارهی ۲ تماشاخانهی پارس از ساعت ۱۷ الی ۱۹ برپا بود. همانند دو روز پیشین، مدیریت این جلسه را «مهدی بوستانی شهربابکی» (دبیر کمیتهی داوری) برعهده داشت.
بلافاصله پس از پایان جلسهی نقد و بررسی، نشست اقتباس داستان کوتاه (با موضوع فرعی بومیسازی) با حضور «منصور علیمرادی» در حالی در سالن شمارهی ۲ تماشاخانه برپا شد، که همزمان در سالن مجاور (سالن شماره یک) نمایش آثار در دو سئانس پایانی روز، همچنان ادامه داشت. در این نشست علیمرادی ضمن تشویق علاقهمندان به مطالعهی ادبیات داستانی بومی، بر اهمیت مبحث اقتباس تأکید کرد و افزود: «به عقیدهی من دو مورد وجود دارند که نمیشود در سنین جوانی و به سرعت بر آنها تسلط یافت: یکی از آنها کارگردانی فیلم و دیگری، داستان گفتن است.» در ادامهی جلسه، وی قابلیت اقتباسی همهی داستانها را، به شرط تسلط کافی بر فنون داستانگویی، سهل و بی مشکل برشمرد. این جلسه ساعت ۹ شب، با همراهی شمار محدودی از هنرجویان پایان یافت.

چهارشنبه ۴ خرداد، آخرین روز جشنواره است که با اعلام نتایج و برگزیدگان در هر بخش، در سالن همایش شهدای ذغال سنگ، واقع در بلوار شهید صدوقی به کار خود پایان خواهد داد.
عکس: پارسا شیخ محمدی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست





