رضا پورحسین قائم مقام معاون سیما، در نامهای خطاب به مدیران شبکههای مختلف، ضمن اشاره به ملاکهای ارزیابی اجرا در تلویزیون، مجریان برتر هر شبکه را معرفی و خواستار تشویق آنها شده است.
به گزارش سینماسینما، چگونگی ارزیابی و نظارت بر عملکرد مجریان تلویزیون، همیشه یکی از حوزههای مورد سوال و مبهم و البته بحثبرانگیز برای مخاطب و حتی رسانهها بوده است. بحثی که از همان بدو ورود و انتخاب و گزینش مجریان تا فرآیند حضورشان در برنامههای مختلف تلویزیونی را در برمیگیرد.
اهمیت اجرا در تلویزیون هم از آنجاست که مجریان در غالب موارد، به ویترینی برای تلویزیون بهعنوان رسمیترین رسانه فراگیر کشور تبدیل میشوند و تا آنجا اعتبار و جایگاه پیدا میکنند که گاه مهمترین شوخیهای سیاسی، اجتماعی و حتی دغدغههای دینی و مسائل استراتژیک از زبان آنها در سطح جامعه فراگیر میشود و نشان میدهد که مجری این پتانسیل را دارد که به سخنگوی پنهان رسانه ملی در بیان اهدافش تبدیل شود.
هر چقدر دایره اطلاعات مخاطب درباره نحوه گزینش مجریان تلویزیون، تعامل سازمان با آنها و حتی در صورت تخطی، نحوه توبیخ و تذکر کمتر باشد، مخاطب بیشتر علاقمند میشود که نکات ناگفته و غیررسمی را درباره مجریان بداند. به خصوص که معمولا نظارت و ارزیابی در حوزه اجرا، جزو سرفصلهای غیرعیان فعالیتهای صداوسیماست و کمتر درباره آن اطلاع رسانی میشود.
نامهای برای تشویق مجریان برتر
رضا پورحسین قائم مقام معاون سیمای رسانه ملی اخیراً نامهای را خطاب به مدیران شبکههای سیما ارسال کرده است که علاوهبر ابلاغ یک دستور سازمانی برای تشویق مجریان برتر شبکههای مختلف، بخشی از شاخصهای ارزیابی عملکرد مجریان نیز در آن مرور شده است. نامهای که میتواند نگاه رسمی صداوسیما را نسبت به بخشی از ایدهآلهای سازمان درخصوص رفتار حرفهای مجریان تلویزیون منعکس کند.

در این نامه لیستی از نام مجریان تلویزیونی به تفکیک شبکههای اصلی، منتشر شده است؛ مجریانی که مستند به متن نامه و براساس ملاکهای ارزیابی، توانستهاند بیشترین امتیازها را از آن خود کنند و به همین دلیل «شایسته تشویق» معرفی شدهاند.
نکته جالب توجه لیست هم این است که نامهایی که بیشترین امتیاز را کسب کردهاند معمولا کمترین جنجالها و حاشیههای رسانهای را در شبکههای اجتماعی به خود اختصاص دادهاند و علیرغم ظرفیتهایی که در حوزه فعالیت خود دارند، سهمی حداقلی در هیاهوی فضای مجازی داشتهاند.
کدام مجریان شایسته تشویق شناخته شدند؟
در نامه پورحسین که با قید فوریت و به تاریخ ۱۶ مرداد ۹۸ خطاب به مدیران شبکهها ارسال شده، آمده است: «ضمن سلام و احترام، براساس ارزیابی مرکز نظارت و ارزیابی سازمان در بازه زمانی بهار ۹۸، مجریان زیر بیشترین امتیاز را در اجرا کسب کرده و «شایسته تشویق» معرفی شدهاند.»
در ادامه نامه قید شده است؛ «آقایان مجید یراقبافان (شبکه پنج)، مالک شجاعی (شبکه چهار) و خانم زینب ابوطالبی (شبکه افق) بیشترین امتیاز (۹۵ از ۱۰۰) را کسب کردهاند.
در جدول درج شده در نامه، نام مجریان هر شبکه و امتیاز کسب شده آنها به شرح زیر فهرست شده است؛
شبکه یک: مجید یراقبافان با امتیاز ۹۲ و ندا ملکی با امتیاز ۹۰
شبکه دو: محسن آزادی با امتیاز ۹۰ و وحید ملتجی با امتیاز ۹۰
شبکه سه: نجمالدین شریعتی با امیتاز ۹۳، وحید طالبی با امتیاز ۸۸ و رسالت بوذری با امتیاز ۹۲
شبکه چهار: محمدرضا مقدسیان با امتیاز ۸۷ و مالک شجاعی با امتیاز ۹۵
شبکه پنج: مجید یراقبافان با امتیاز ۹۵
شبکه قرآن: سیدوحید مرتضوی با امتیاز ۸۷
شبکه نسیم: پژمان بازغی با امتیاز ۹۰
شبکه افق: نادر طالبزاده با امتیاز ۸۷ و زینب ابوطالبی با امتیاز ۹۵
شبکه ورزش: محمدحسین میثاقی با امتیاز ۸۷
شبکه جامجم: زینب پورابراهیم با امتیاز ۸۹
پورحسین در ادامه و در یک بند مجزا ملاک ارزیابی فوق را اینگونه توضیح داده است؛ «شاخصهای این ارزیابی عبارتند از؛ پوشش، آرایش، رعایت حدود شرعی و دینی و رعایت اصول حرفهای اجرا.»
در پایان این نامه که با امضای رضا پورحسین بهعنوان مشاور عالی معاون سیمای رسانه ملی و خطاب به مدیران شبکههای تلویزیونی ارسال شده، از مدیران شبکههای مذکور درخواست شده است این مجریان که بالاترین امتیاز را دریافت کردهاند به نحو شایستهای مورد تشویق قرار بگیرند.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





