تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۶/۱۴ - ۱۶:۴۸ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 65126

چندی‌ست برخی از سینماگران ایرانی برای فیلمسازی راهی خارج از کشور شده‌اند، مجیدی در هند فیلم می‌سازد و فرهادی در اسپانیا پشت دوربین می‌رود.

به گزارش سینماسینما، مهاجرت جمعی از فیلمسازان از ایران و فیلمسازی آنان در خارج از کشور، نکته‌ای تازه در سینمای ایران نیست. از سال‌های قبل از انقلاب و کمی بعد از انقلاب تعدادی از کارگردانان ایرانی برای همیشه وطن را ترک کردند و همانطور که در خارج از کشور زندگی می‌کردند، فیلمسازی را نیز در آن فضا ادامه دادند. اما غیر از این نوع فیلمسازی ایرانیان در خارج از کشور که با پیش‌فرض ترک سرزمین بود، چند سالی‌ست نوع تازه‌ای از فعالیت کارگردانان ایرانی در کشورهای خارجی دیده می‌شود. به این ترتیب که اصغر فرهادی «گذشته» را در فرانسه می‌سازد و مجید مجیدی «آن‌سوی ابرها» را در هند. هیچ یک مانند فیلمسازی که در سال‌های دور خارج از مرزهای ایران فیلم می‌ساختند با دشواری رفت و آمد به ایران رو به رو نمی‌شوند و عملا سینماگری سرشناس هستند که برای فیلمسازی در خارج از کشور فرصت و امکان مناسب را به دست می‌آورند.

در ادامه نگاهی به فعالیت‌های اخیر برخی از فیلمسازان ایرانی که این روزها در خارج از مرزها سرگرم فیلمسازی هستند، صورت می‌گیرد.

اصغر فرهادی و «همه می‌دانند»

فرهادی در حالی هشتمین اثر سینمایی خود را خارج از مرزهای ایران مقابل دوربین می‌برد که پیش از این در جریان ساخت «گذشته» این تجربه را از سر گذرانده بود. زمانی که فرهادی برای ساخت «گذشته» به فرانسه سفر کرد٬ به تازگی نخستین جایزه اسکار خود را به دست آورده بود و زمان زیادی از مقطعی که «جدایی نادر از سیمین» جشن‌ها و جشنواره‌های سینمایی را تحت تاثیر خود قرار داده و عنوان برنده را در اغلب این رقابت‌ها از آن خود می‌کرد نمی‌گذشت. او در میان تمامی سروصدای آن تشویق‌ها راه پاریس را در پیش گرفت تا بدون نگرانی از نتایجی که می‌تواند فاصله کوتاه بین دو ساخته‌اش داشه باشد٬ به سرعت خود را مشغود تولید اثر جدیدش کند.

حالا کمتر از شش ماه از اسکار دومی که اصغر فرهادی دریافت کرد می‌گذرد و او این روزها سرگرم ساخت «همه می‌دانند» با حضور بازیگرانی چون خاویر باردم، پنه‌لوپه کروز٬ ریکاردو دارین، ادوارد فرناندز، باربارا لنی، الویرا مینگز، ایما کوئستا، روژه کاسا مایور و رامون باره آ است.

فرهادی این بار هم بلافاصله بعد از موفقیت جهانی اثر جدیدیش خود را سرگرم ساخت فیلم دیگری کرد٬ همانطور که رویه همیشگی اوست و تمایل چندانی به غرق شدن در صدای تشویق‌ها و سوت و کف‌ها ندارد. این بار هم کارگردان شناخته شده سینمای ایران پشت دوربین قرار گرفته است تا خود را سرگرم مهمترین مشغله خود٬ فیلمسازی برای مخاطبان کند.

آنچه به عنوان خلاصه داستان فیلم فرهادی منتشر شده به این شرح است: «کارولینا براى دیدار با خانواده‌اش از آرژانتین به زادگاهش اسپانیا بازمی‌گردد. در این سفر که پیش‌بینی می‌شد به تجدید دیدار اعضای خانواده خلاصه شود، رویدادهای غیرمنتظره‌ای به وقوع می‌پیوندد که بر روند زندگی کارولینا تاثیر می‌گذارد.»

خوزه لوییس آلکاینه هفتاد و هشت ساله، مدیر فیلمبرداری فیلم جدید فرهادی است. علاوه بر خود اصغر فرهادی، شرکت‌هاى Memento Films از فرانسه، Morena Film از اسپانیا و Luky Red از ایتالیا تهیه‌کنندگی مشترک این فیلم را بر عهده دارند.

مدیریت هنری فیلم بر عهده کلارا نوتاری و طراح لباس نیز سونیا گرانده است. هایده صفی یاری تدوینگر و دانیل فونترودونا مدیر صدابرداری فیلم خواهند بود.

مجید مجیدی و «آن سوی ابرها»

به تازگی خبری در مورد رونمایی از فیلم «آن‌سوی ابرها» به کارگردانی مجید مجیدی در جشنوار فیلم لندن منتشر شد. مجیدی بعد از ساخت و اکران «محمدرسول‌الله» راهی هند شد و «آن‌سوی ابرها»‌ را در این کشور مقابل دوربین برد. براساس اخبار منتشر شده دو شهر بمبئی و جیپور لوکیشن اصلی فیلم مجیدی بود. او این فیلم را با حضور تهیه‌کننده‌ای هندی ساخته است.

آنچه چندی پیش به عنوان خلاصه داستان فیلم جدید مجیدی منتشر شده به این شرح است: «ایشان خاطار در نقش امیر یک نوجوان خیابانی(ولگرد)  نقش ایفا می‌کند، جوانی که بیشتر زندگیش پرسه زدن با موتور و پخش مواد در  گذرها و بندرها بمبئی است. در پشت این لذت‌گرایی او جوانی‌ست که به شدت کمبود خانواده‌اش را با خود دارد. پیگیری یک بسته مواد مخدر باعث می شود که سر از خانه خواهرش که مدتها ازهم دور بوده اند در آورد.او تنها زندگی می کند و به طور مداوم توسط مردان مورد مزاحمت قرارمی گیرد.خواهر و برادر سعی می کنند با هم در آپارتمان زندگی کنند، اما گذشته ای  از دست داده شده و پر از نا امیدی این کار را دشوار می کند. با این حال، هنگامی که تارا تقریبا مردی را می کشد مردی که قصد تجاوز به او را داشته است  و به این دلیل در زندان می افتد، ناگهان تنها امید خود  برای دیدن مجدد بیرون را در امیر می بیند.»

تازه‌ترین خبرها حکایت از آن دارد مجیدی قصد دارد فیلم جدید خود را با عنوان «معدن طلا» دوباره در هند بسازد. به این ترتیب به نظر می‌رسد حالا حالاها به ایران بازنگردد.

کاهانی و فیلمسازی در فرانسه

عبدالرضا کاهانی چهار سال پیش فیلم «وقت داریم حالا» را در فرانسه ساخت که این فیلم در چهل و پنجمین جشنواره کارلووی واری به نمایش درآمد. کاهانی بعد از ساخت این فیلم به ایران بازگشت و «ارادتمند، نازنین،بهاره، تینا» را ساخت. او بعد از ساخت این فیلم که البته هنوز موفق به اکران آن در ایران نشده است، راهی تایلند شد و فیلمی را به نام «ما شما را دوست داریم خانم یایا» ساخت. بعد از ساخت این فیلم که هنوز خبری در مورد اکران آن هم منتشر نشده است، کاهانی گویا دوباره به فرانسه سفر کرده و احتمال آن وجود دارد فیلم جدیدی در فرانسه بسازد.

قربان محمدپور و بخش دوم «سلام بمبئی»

بعد از موفقیت «سلام بمبئی» در اکران، قربان محمدپور برای ساخت بخش دوم این فیلم راهی هند خواهد شد. محمدپور بخش اول این فیلم سینمایی را با حضور جمعی از بازیگران ایرانی و هندی در هندوستان ساخت و به نظر می‌رسد موفقیت بخش اول و فروش خوب آن موجب شده تولید این فیلم تداوم داشته باشد و باز هم محمدپور برای  ساخت بخش بعدی راهی هندوستان شود.

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها