امروزه دنیا، انیمیشن و کارتون را یکی از ابزارهای سرگرمی و خیالپردازی کودکان میداند و غولهای بزرگ جهان با استفاده از این هنر ـ صنعت توانستهاند بسیاری از مفاهیم اخلاقی، علمی، آموزشی و دیگر را به کودکان القا بکنند.
به گزارش سینماسینما ،همانندسازی و الگوبرداری در این سن باعث میشود انیمیشن تاثیر بیشتری روی کودکان داشته باشد و بر پیکر آنها نقش ببندد و جوانی و بزرگسالیشان را بسازد، ولی این روزها اپیدمی ویروس کرونا و عدم دسترسی کودکان به تفریحهای همیشگی خود مانند پارک، جمع دوستان و از این قبیل، باعث شده بیش از گذشته به انیمیشن و کارتون دسترسی داشته باشند و اگر پیش از این با محدودیت زمانی برای تماشا روبهرو بودهاند، حالا بیوقفه به تماشای کارتونهای محبوب خود بنشینند. به بهانهی ۲۰ نوامبر ـ روز جهانی کودک ـ و به دلیل اهمیت مسائل تربیتی و ویژگیها خاص ذهنی و شناختی کودکان،«فیلیمو» گزارشی از تماشای انیمیشن و رفتارشناسی مخاطبان منتشر کرده که بخشی از آن را میخوانید.
۹ هزار و ۲۷۴ انیمیشن از زمان تولد تا امروز
بهمنماه سال ۱۳۹۳ سرویس درخواست فیلمی با نام «فیلیمو» متولد شد که نیازمند بیانتهای محتوای داخلی و خارجی بود و باید همهی ردههای سنی مختلف را راضی میکرد. یکی از این مهمترینها ردههای سنی،کودکان بودند، تا جایی که امروز ۹ هزار و ۲۷۴ انیمیشن در «فیلیمو» با بومیسازی نظام ردهبندی سنی جهانی در ایران و مطابقت با ساز و کار وزارت ارشاد بارگذاری شده است. به گونهای که تمام محتواها با در نظرگرفتن ردهبندی سنی در فیلیمو نمایش داده می¬شوند و امکان انتشار یک فیلم یا سریال بدون تعیین درجهی سنی آن، حتی از نظر فنی وجود ندارد.
در آبانماه ۱۳۹۹ با نزدیکشدن به روز جهانی انیمیشن به ۹ هزار و ۲۷۴ محتوا انیمیشن پیش، ۴۵۲ عنوان جدید انیمیشن اضافه شد که به ترتیب برای ردهبندی سنی ۶-۳ ساله ۲۳۴ محتوا، ردهی سنی ۱۲-۷ ساله ۸۹ محتوا، ردهبندی سنی ۱۶تا ۱۳ ساله ۴۳ محتوا، ردهبندی سنی ۹۹ -۱۷ ساله ۸۴ محتوا و بدون محدویت سنی، دو محتوا روی سایت فیلیمو قرار گرفته که میتوان از انیمیشنهای «رویاسازها» در ژانر ماجراجویی ـ کمدی محصول سال ۲۰۲۰ کشور دانمارک یا «ابرهیولاها: روز هیولاها» در ژانر خانوادگی ـ ماجراجویی محصول ۲۰۲۰ کانادا اشاره کرد.
«بچهرییس» پادشاه انیمیشنها
کودکان در سنین پیش از ۷ سال در حال کارکردن روی مهارتهای اولیه و تسلط بر آنها هستند و این تمرینها به شکل دیدن فیلمهای تکراری، تماشاکردن و بارها و بارها گوشسپردن به یک کارتون در اغلب کودکان مشاهده میشود و به آنها کمک میکند اطلاعات را به یاد بیاورند، تا جایی که یک کاربر فیلیمو، در یک ماه، ۲۴ بار به تماشای انیمیشن «بچهرییس» نشسته و با بررسی رفتار مخاطبان بر روی پلتفرم، میتوان انیمیشن «بچهرییس» را پادشاه بلامنازع انیمیشنها دانست که بیش از ۴۱۵ میلیون دقیقه تماشا شده است اما رتبههای پس از آن، به ترتیب در اختیار «من نفرتانگیز۳»،«باباسفنجی در خشکی»،«داستان اسباببازی۴» و «زوتوپیا» قرار دارد.
«باباسفنجی در تهران»؛ پرطرفدار ایرانی
خوشبختانه انیمیشنهای ایرانی هم از این رفتار تکراری کودکان در امان نماندهاند و طرفدارهای زیادی دارند.«باباسفنجی در تهران» با رکورد بیش از ۴۹ میلیون دقیقه، جزو پرطرفدارها و محبوبترین انیمیشنهای ایرانی است و در رتبههای بعدی «فیلشاه»،«بنیامین»،«دیرین دیرین» قسمت اول و «فهرست مقدس» مورد استقبال مخاطبان قرار گرفتهاند.
در پایان فیلیمو برای امنیت کودکان و آرامش خاطر والدین در سایت و اپلیکیشن خود قفل کودک را تعریف کرده و این قفل در جایگاه یک ابزار تماسی در پلتفرم قرار داده شده که خانوادهها با استفاده از آن می¬توانند محدودیت نمایش محتوا را برای کودکان زیر سه سال، زیر هفت سال و زیر سیزده سال تعیین بکنند. به این ترتیب که برداشتهشدن قفل و دسترسی به سایر فیلم و سریالهای بزرگسالان نیاز به پاسخگویی به پرسشی دارد که به طور عادی برای کودکان قابلپاسخگویی نیست و باعث محدودیت دسترسی آنها خواهد شد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- بازیگران ترکیهای «هزار و یک شب» چه کسانی هستند؟
- سریالهای جدید پیمان معادی، آیدا پناهنده و حامد عنقا در راه است
- «فرمول یک» با صدای کیکاووس یاکیده در نمایش خانگی
- «شغال»؛ دری به سوی فرهنگسازی
- تابستانِ ولرم پلتفرمها
- «شکارگاه» به طور مشترک از دو پلتفرم پخش میشود
- «صبحانه با زرافهها» به اکران آنلاین رسید
- سینماحقیقت در نمایش خانگی
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- عرضه ۲۳۵ مستند در شبکه نمایش خانگی
- معمای پیچیده یک سریال؛ قسمت چهارم «تاسیان» بدون مجوز، منتشر شده است
- آیا «تاسیان» رفع توقیف شد؟
- آخرین وضعیت انتشار سریال «تاسیان»
- اقدام اعتراضی فیلیمو نسبت به توقیف سریالش؛ انتشار ۳ قسمت نخست «تاسیان» در یوتیوب
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- درباره اهمیت خواندن فیلمنامه اشغال بیضایی پس از جنگ ۱۲ روزه /بیگانه آزادی نمی آورد
- بهرام بیضایی درگذشت
- «موبهمو»؛ خط به خط، نفس به نفس، چهره به چهره
- در بیست و چهارمین دوره جشنواره؛ ۱۴ اثر از سینماگران ایرانی در داکا نمایش داده میشود
- از ۱۰ دیماه؛ «مرد خاموش» به سینماها میآید
- «بامداد خمار»؛ در منزلت فرودستی
- در ستایش سینمای بیچیز؛ همه چیز داشتن در عین بی چیزی
- آیین پایانی یازدهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی / گزارش تصویری
- شیرین یزدانبخش درگذشت
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- اقتباس بهمثابه ابزار فهم جامعه/ از روایت تراژیک تا روایت عاشقانه
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد





