در این دوره از جشنواره فیلم کوتاه، از منظر شاگردان عباس کیارستمی به جایگاه و تأثیر او در سینمای ایران پرداخته شد. برگزاری این جشنواره را چطور ارزیابی میکنید؟
قطعا نبود فیلمسازی چون عباس کیارستمی تأثیرش را در سینمای ما خواهد گذاشت. کیارستمی از جمله فیلمسازانی بود که سبک و روش خاص خودش را در فیلمسازی داشت و سالهایسال بخش عمدهای از پیشرفت سینمای ایران مدیون او است. شرایطی که سینمای ما بهواسطه فیلمهای او پیدا کرد و توانست سینمای کشور ما را به تمام دنیا معرفی کند ازجمله نکاتی است که نباید آن را فراموش کرد و هرچقدر به جایگاه او پرداخته شود کم است. از نظر من مهمترین ویژگی آثار کیارستمی همواره نگاه شخصی او به اطرافش بود و همین سادگی و بهتصویرکشیدن حرفهای این سادگی او را از دیگران متمایز کرد. در تمامی فیلمهای او حس انساندوستی و احترام به انسان نمایان است؛ همین ویژگی شایسته احترام است و اگر تمامی ارزشهای فیلمسازی او را کنار بگذاریم، همین یک ویژگی ارزش و ظرفیت پرداختن در بسیاری از برنامههایی از جنس فیلم کوتاه را دارد و امیدوارم بیشتر به ارزش فیلمهای او و به جایگاه کیارستمی در سینما پرداخته شود.
به نظر شما میتوان برنامهریزی صحیحی برای زندهنگهداشتن نام و یاد او در سینمای ایران داشت؟
امیدوارم این حرف من به کسی برنخورد، متأسفانه ما همیشه دچار نوعی مردهپرستی هستیم و به طرز وحشتناکی این رفتار سطحی و ظاهری است و نمیتواند ارزشهای فرد ازدسترفته را ماندگار کند و دراینمیان فرصتی فراهم میشود که تنها برخی خودشان را نشان بدهند و غلیان این احساسات خیلی زود فروکش میکند. اگر حقیقتا میخواهیم جایگاه عباس کیارستمی همیشه در سینمای ما حفظ شود و ماندگار باقی بماند، این اتفاق نیاز به برنامهریزیهای دقیق دارد. خاطرم هست زمانی که خواسته شد برای یادبود عباس کیارستمی سر مزار او حاضر شوند، تنها عده قلیلی جمع شدند و متأسفم که باید با چنین شرایطی روبهرو شد و ذهن تنها به این سمت میرود که فضای استفاده، غلط تعبیر میشود تا بهوجودآمدن شرایطی برای ماندگارکردن نام او.
در این مدت نشان عباس کیارستمی در رویدادهای هنری به برخی سینماگران اهدا شده است، فکر نمیکنید تعدد این نشانها شاید از جذابیت اهدای این نشان کم کند؟
به نظر من اگر قرار است نشانی به نام او به وجود بیاید، باید آنقدر ارزش داشته باشد که افرادی از سینمای ایران یا جهان، بهکسب این نشان افتخار کنند، بههیچوجه نباید نام و نشان او اتفاق پیشپاافتادهای شود. اگر قرار است شکل فیلمسازی و نگاه انسانی او در سینمای ایران بهعنوان سبکوسیاق ماندگار شود، چه از سمت اهالی سینما و چه شاگردانش، باید به آن ارزش و اعتبار داد، نهاینکه تنها تقلیدی از سینمای او باشد و تعریف درستی صورت نگیرد؛ بهعنوانمثال اگر من بهعنوان فیلمسازی که سبکی متفاوت از عباس کیارستمی دارم، خواستم در فیلمی بخشی از نگاه او را منتقل کنم، نباید این اتفاق به شیوهای انجام شود که تنها از او تقلید شود. همانطور که گفتم، باید مسیر درستی تعریف کرد و کسانی در حدواندازه نام کیارستمی برنامهریزیهای درستی انجام دهند چرا که حرکات شتابزده به این مسیر لطمه خواهد زد.
منبع: شرق ـ بهناز شیربانی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
- «طعم گیلاس» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- «کلوزآپ» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- کتاب «رازها و دروغها» منتشر شد/ ناگفتههایی درباره جشنواره کن
- بازخوانی یادداشت خواندنی کریم امامی در سال ۷۶ ، پس از دریافت جایزه نخل طلای کن توسط کیارستمی
- وداع با منتقد مشهور فرانسوی که دوستدار سینمای ایران بود/ تمجید فرمو از میشل سیمان
- ۶ مستند از ایران به جشنواره ایدفا دعوت شدند
- فیلمهای مهرجویی، کیارستمی و دیگران در استرالیا
- جشنواره فیلم کوتاه تهران به ایستگاه پایانی رسید/ معرفی برگزیدگان
- معرفی نامزدهای چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران
- داغ و شرم؛ یاس و زخم/ درباره داریوش مهرجویی
- آثار راهیافته به پیچینگ حرفهای جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- فیلمهای راهیافته به مسابقه سینمای بینالملل چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام شدند
- عکاسان راهیافته به مسابقه و نمایشگاه عکس «ایران من» اعلام شدند/ معرفی اعضای هیات انتخاب و داوری
- با معرفی هیات انتخاب و داوری؛ آثار مستند راهیافته به چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران اعلام شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت محمد حقیقت؛ چه کسی به نخل طلا نزدیک میشود؟/ درباره فیلم اول کارگردان زن فرانسوی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
آخرین ها
- در جشنواره فیلم کلاسیک؛ جشن ۳۰ سالگی «داستان عامهپسند»/ بازیگران گرد هم آمدند
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- میراث نفرینشده/ نگاهی به فیلم «پنجه آهنین»
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- محصول ۵۲ میلیون دلاری سینمای کره؛ ورنر هرتسوگ صداپیشه انیمیشن بونگ جونهو میشود
- قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی فرنگی در رقابتهای آسیایی با حمایت همراه اول
- «مجنون آن لیلی» هفته آینده روی صحنه میرود
- اولین حضور بینالمللی «چوپان» در یک جشنواره آلمانی
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- در چهل و دومین دوره؛ «انگشت طلا» ۶ جایزه از جوایز فیلم هنگکنگ را برد
- مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- نگاهی به مینی سریال رژیم
- چرا فیلمهای نوستالژی دهه شصتی همچنان محبوب هستند؟
- نیکی مظفری و بهنام شرفی همبازی شدند/ رونمایی از پوستر نمایش «مرگ با طعم نسکافه»
- راهیابی«پیچ تاریخی» به جشنواره بینالمللی فیلم مسکو
- ساخت مستند فرمانده لوطی ها آغاز شد
- اکران «قویدل» در هنر و تجربه
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
- والتر هیل با یک فیلم نوآر برمیگردد/ ادامه بزن بزن در ۸۴ سالگی
- سینمای ایران مسافر کره جنوبی شد
- استخدام ۳ قهرمان کشتی کشور در همراه اول