مرحوم نوذری به معنای واقعی کلمه هنرمند بود. سالها در تئاتر، سینما، تلویزیون و رادیو فعال بود و در همه این حوزهها درخشید؛ چه آن زمان که به عنوان بازیگر در کاری حضور پیدا میکرد و چه آن زمان که از صدایش استفاده کرده و نقشآفرینی میکرد.
به گزارش سینماسینما ،این روزها اما به مدد شبکههای اجتماعی و نوستالژیبازی که در آنها رواج دارد، بخشهایی از برنامه مسابقه هفته بیشتر از کارهای دیگر او دست به دست میچرخد و همه از خلاقیت او در اجرای این مسابقه میگویند که پخش آن هفت سال طول کشید و رکورددار طولانیترین برنامه تلویزیونی ایرانی شد.حسین فردو، کارگردان تلویزیون که به گفته خودش بیشتر از ۵۰ سال است با این رسانه همکاری دارد، با نوذری بسیار کار کرده و سالها با هم رفاقت داشتهاند.در شانزدهمین سالگرد درگذشت نوذری با او همصحبت شدم تا درباره دوست قدیمیاش برایمان بگوید.
اوایل دهه ۶۰ برنامه هزار برگ هزار رنگ را برای کودکان کارگردانی میکردم که عصر جمعه پخش میشد.برنامه آیتممحور بود و بخشی داشت به نام برگ سیاه تاریخ که در آن با شخصیتهای منفی تاریخ گفتوگو میکردیم. به خانم مهناز میرجهانگیری که تهیهکننده برنامه بود پیشنهاد دادم که آقای نوذری این بخش را اجرا کند.گفتند ایشان ممنوعالکار است. اول باید این ممنوعیت از او برداشته شود. رفتیم و با آقای علایی صحبت کردیم و ایشان با مدیران بالادستی. خلاصه ممنوعیت کاری آقای نوذری رفع شد و بعد از انقلاب با همین برنامه به تلویزیون برگشت.مسابقه نامها و نشانهها را کارگردانی میکردم و فیلم دسیسه را که خبر دادند قرار است مسابقه هفته را ضبط کنند و اجرایش را بدهند به آقای نوذری. من کارم زیاد بود و نتوانستم با مسابقه هفته همکاری کنم اما از همان قسمت اول که پخش شد مطمئن بودم یکی از برنامههای پربیننده خواهد شد.آقای نوذری اطلاعات عمومیاش زیاد بود، تجربه کاری زیادی داشت که اینها به اجرایش کمک میکرد اما یک برگ برنده دیگر هم داشت و آن رکبودنش بود.با کسی تعارف نداشت و الکی از یکی تعریف نمیکرد. این صراحت، توام با شوخی در اجرای مسابقه هفته این برنامه را موفق کرد. سالها بعد مسابقه ستارهها را با اجرای ایرج نوذری، پسر منوچهر کارگردانی کردم.گاهی آقای نوذری به پشت صحنه میآمد تا کار پسرش را از نزدیک ببیند.علاقه این دو نفر به هم ویژه بود. ایرج به پدرش احترام زیادی میگذاشت و گاهی حتی دست او را میبوسید.جا داشت از رابطه صمیمی و توام با احترام آنها به یکدیگر حتی فیلم ساخت و پخش کرد تا الگویی شود برای مردم.یک قسمت از مسابقه ستارهها را با حضور منوچهر نوذری به عنوان شرکتکننده ضبط کردیم که به نظرم عالی از کار درآمد.زندهیاد نوذری هنرمند مردمداری بود.بسیار به مردم احترام میگذاشت.آن نسل فرق داشتند با سلبریتیهای امروزی که کارهایی میکنند که نهتنها مردم دوستشان ندارند که گاهی از آنها متنفر هم میشوند. هنرمندانی مانند آقای نوذری ظاهر و باطنشان یکی بود.مقابل دوربین تلویزیون حرفی نمیزدند و در زندگی شخصی جور دیگری رفتار نمیکردند. ریاکار نبودند. برای همین مردم حرفشان را باور میکردند و با آنها همراه میشدند. الان گوشیهای هوشمند، هر فردی را به یک رسانه تبدیل کرده است.دیگر هنرمندان نمیتوانند زندگی مخفی و پنهانی داشته باشند و بیایند در رادیو و تلویزیون مردم را نصیحت کنند اما خودشان خلاف آن را بروز دهند. مردم میبینند و آن را ثبت میکنند و نشر میدهند. دوره آقای نوذری وسایل ارتباط جمعی مثل الان نبود اما هنرمندان هم اصولی داشتند که از آن کوتاه نمیآمدند برای همین برنامهای مانند صبح جمعه با شما سالهای زیادی است که پخش میشود و هنوز هم شنونده دارد. اگر افرادی مانند زندهیاد نوذری یا آقای جاویدنیا ادا درمیآوردند و ظاهر و باطنشان یکی نبود این برنامه این همه سال دوام نمیآورد. هنرمندی مانند آقای نوذری صدای مردم بود و حرف آنها را میزد و خودش را تافته جدابافته از خلق نمیدانست. برای همین، هم در زمان حیاتش و هم الان که ۱۶ سال است فوت شده بین مردم محبوبیت دارد و با احترام از او یاد میشود. نام آقای نوذری در تاریخ هنر ایران ثبت شده چون همیشه آنچه به آن اعتقاد داشت را بیان میکرد، ریاکار نبود و برای پول بیشتر به هر دری نمیزد.سالهای آخر دچار تنگنای مالی شد. از نامش سوءاستفاده کردند و مدتی در زندان بود اما هرگز شرافت و انسانیتش را خرج پول و مال دنیا نکرد و همیشه جانب مردم بود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- روزهایی که رادیو در اوج بود
- به بهانه سالروز درگذشتش /آیا نوذری از شوخی مهران مدیری دلخور شده بود؟
- صحبتهای صریح مهران مدیری درباره مواضع سیاسی اش/فیلم
- روایت محمدعلی کشاورز از نقش شعبان استخوانی/ویدیو- بخش سوم
- صورت زیبا یک سال بیشتر دوام ندارد/ پیشنهاد ۱۳ سال پیش محمدعلی کشاورز برای بهتر شدن وضع اهالی سینما/ویدیو- بخش دوم
- گفتگوی جالب زنده یاد منوچهر نوذری با محمدعلی کشاورز ۱۳ سال پیش/ ویدیو- بخش اول
- آیا منوچهر نوذری از شوخی مهران مدیری با او دلخور شده بود؟
- عکسی از جوانی مرحوم منوچهر نوذری، مجری محبوب تلویزیون
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آیین پایانی یازدهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی / گزارش تصویری
- شیرین یزدانبخش درگذشت
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- اقتباس بهمثابه ابزار فهم جامعه/ از روایت تراژیک تا روایت عاشقانه
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما





