فرزاد موتمن یکی از رنگارنگترین کارنامهها را در میان کارگردانان سینمای ایران دارد. از فیلم کوچک پستمدرن «هفت پرده» تا درامهای جنایی- کارآگاهی «باجخور» و «آخرین بار کی سحر رو دیدی»؛ از فیلم آرام «شبهای روشن» تا تجربه فرمی «صداها»؛ از «جعبه موسیقی» تا «سایه روشن»؛ از درام اجتماعی عبوس «خداحافظی طولانی» تا کمدیهای شوخ و شنگی چون «چشم و گوش بسته» و «پوپک و مش ماشاالله». در میان این کارنامه پربرگ و متنوع، اما خودش میگوید عاشق فیلم «سراسر شب» است. فیلمی که حالا دوسال میشود پشت خط اکران مانده است. «سراسر شب»، فانتزیترین فیلمی است که در سینمای عبوس و عمیقا بیتخیل ایران ساخته شده است.» این توصیف شماری از کسانی است که این فیلم را دیدهاند. فرزاد موتمن هم این توصیف را قبول دارد و میگوید اکران نشدن فیلم اتفاقا به همین متفاوت بودنش برمیگردد: در سینمای ما این قاعده شده که هر فیلمی که کمی خلاف قاعده باشد، باید حذف شود. حتی میبینیم که جشنواره فجر هم این رویه را پی گرفته و در سالهای اخیر به فیلمهای متفاوتی چون «سراسر شب»، «روسی یا بیوزنی توجهی» نشان نداده است. فرزاد موتمن بعد از این گلایهها میگوید که شنیده سراسر شب بهزودی اکران خواهد شد. میتوان حدس زد که در اوضاع و احوال این روزها شاید این خوشحال کنندهترین خبر برای فرزاد موتمن باشد.
واقعا بعد از چندسال قرار است سراسر شب اکران شود؟
اولش قرار بود سراسر شب اردیبهشتماه در گروه سینماهای آزاد به نمایش درآید، ولی خوردیم به قضیه کرونا و این اتفاق نیفتاد. تا همین اواخر که تهیهکننده فیلم نامهای فرستاد به سازمان سینمایی و تقاضا کرد فیلم دوباره در برنامه اکران قرار گیرد. چند روز پیش که با رئیس سازمان سینمایی صحبت میکردم گفت با این درخواست موافقت شده است. در این میان البته اوجگیری دوباره کرونا و افزایش آمار ابتلای مردم باعث شده که دچار تردید شویم که آیا اکران فیلم در این شرایط تصمیم درستی است یا نه. به این دلیل عجالتا تصمیم بر این شده که فعلا فیلم به صورت آنلاین اکران شود و قراردادش هم بسته شده است.
یعنی سراسر شب قطعا اکران خواهد شد یا هنوز مشخص نیست و درحال سبک سنگین کردن هستید؟
نه، این تصمیم گرفته شده، فقط تاریخ دقیق اکران معلوم نشده است که فکر میکنم در روزهای آینده مشخص شود.
تا آنجا که از خودتان شنیدهایم، سراسر شب را خیلی دوست دارید. پس چرا نمایش عمومی این فیلم اینقدر طول کشیده؟
واقعیتش این است که بروکراسی اکران یا آن چیزی که به آن میگویند مافیای اکران، تاکنون مانع از اکران این فیلم شده است. یعنی رسما فیلم را بلاک کرده و نگذاشتهاند روی پرده بیاید. به این شکل که چندین و چند بار زمان نمایش فیلم را تغییر داده و به تعویق انداختهاند.
دلیلش را نمیدانید؟ بههرحال قطعا با شما که نباید مشکل شخصی داشته باشند.
نه، دلیلش این است که ته دلشان میگویند چرا این فیلم شبیه فیلمهای ما نیست. یعنی دلیلش این است که این آقایان تاکنون به عمرشان فیلمی مانند سراسر شب ندیدهاند.
یعنی منظورتان این است که سازماندهندگان اکران عقیده دارند که کل سینمای ایران باید با سلیقه آنها کار کنند؟
دقیقا ماجرا به همین سادگی و البته مسخرگی است. این دوستان عقیده دارند که اگر چیزی را متوجه نشوند، بقیه مردم هم متوجه نخواهند شد و فیلمی که اینها نفهمند، بقیه مردم هم آن را نخواهند فهمید و از آن استقبال نخواهند کرد.
میبینید که سینمای ایران عملا تکرنگ شده است. ما یک سینمای کمدی داریم که مال این آقایان است و یک جور بخصوصی از درامهای پرخاشگر در سالهای اخیر که آن هم محصول مشترک آقایان و سازمان سینمایی است. این تمام سینمای ایران است و البته همان چیزی است که ادارهکنندگان سینما میخواهند. در این سینما هیچ ریسکی نباید انجام شود و هر تجربه جدیدی که ورای تجربیات کمشمار آقایان باشد، جایی ندارد. چون بیشترشان هم آدمهایی هستند که نمیتوان آنها را سینمادوست واقعی به شمار آورد و کار اصلیشان هم ساختوساز و معدن و تجارت سنگ و جواهر است و نه سینما. اینها از سر اتفاق وارد سینما شدهاند، سلیقه تربیت شدهای هم ندارند و اغلبشان حتی در حد دو سه کلمه هم نمیتوانند درباره سینما حرف بزنند. ولی متأسفانه همین آدمها و همین سلیقههای محدود در سینمای ایران تصمیم میگیرند و نتیجه این روند هم همین فیلمهایی است که میبینیم.
البته ظاهرا شما با برگ برندهای که در دست دارید، در این سینمای تکرنگ از دور خارج و مثل خیلیها اوت نشدهاید. این برگ برنده هم چیزی نیست مگر کارنامه بسیار متنوع شما که هر نوع فیلمی را در آن میتوان یافت و حتی در فیلمهایی مانند چشموگوشبسته و پوپک و مش ماشاالله محصولات مورد نظر آقایان را ارایه دادهاید و این باعث شده حتی در همین ساختار فعلی هم بیکار یا کمکار نشوید.
بله، هرازگاهی کمدی میسازم و این دوستان را مینشانم سر جاهاشان. بارها گفتهام که اگر بخواهم از این کارها بکنم و از این فیلمها بسازم، قطعا بهتر از آنها میتوانم.
برگردیم سراغ سراسر شب؛ ظاهرا بارها گفتهاید که فیلم محبوبتان است.
درواقع میتوانم بگویم که این فیلم اصلیترین فیلمی است که در زندگیام ساختهام.
چگونه؟
ببینید، بیشتر چیزهایی که من در سینما دوست دارم در این فیلم هست. در حقیقت سراسر شب رادیکالترین و متفاوتترین فیلم کارنامه من است. بارها گفتهام که یک فیلمساز مولف نیستم و بیشتر کارگر سینما هستم که فیلمی را که به من میدهند میسازم. در مورد سراسر شب اما این فیلم را فیلمی تألیفی میدانم که خودم فیلمنامهاش را نوشتهام و هم اینکه بهطورکلی با دیگر فیلمهای من تفاوت دارد. یک فیلم خاص که اگر قرار باشد آیندگان مرا با یک فیلم به یاد داشته باشند، ترجیح میدهم آن یک فیلم، سراسر شب باشد.
شما کارگردان چندان کمکاری نیستید و با این کارنامه متنوعی هم که دارید، میتوانم بپرسم چرا اینقدر دیر سراغ ساخت فیلم محبوبتان رفتید؟
باید صبر میکردم کمی پختهتر شوم. این را واقعا جدی و از ته قلبم میگویم. ۲۰سال پیش اصلا جرأت ساخت فیلمی مانند سراسر شب را نداشتم. فکرش را هم نمیتوانستم بکنم.
شوخی که نمیکنید؟ بسیاری از سینماگران جاهطلبانهترین فیلمهاشان را در جوانی یا پیش از میانسالی ساختهاند.
نه واقعا دلیلش همین پختگی بود. برای ساخت هر چیزی باید آن اعتماد به نفس لازم برای آدم به وجود بیاید. من این اعتماد به نفس را نداشتم و البته برای فیلم اولم هم این موضوع صادق بود. یعنی من نخستین فیلمم را هم دیر ساختم، در حوالی چهلویک سالگی و تا قبل از آن اعتماد به نفسم در حد ساخت فیلمهای کوتاه و مستند بود. تا اینکه در حوالی چهل سالگی این اعتماد به نفس به وجود آمد و احساس کردم میتوانم فیلم بلند صددقیقهای بسازم.
این کمبود اعتماد به نفس میتوانست مسیر حرفهای و کاری شما را عوض کند.
بههرحال همهمان سرنوشتی داریم و برای بعضی قرار شده آن اتفاق خوب زندگی در میانسالی رخ دهد.
با این اوصاف، سراسر شب باید مدتها در ذهن شما زندگی کرده باشد، تا آن لحظه که حس کردهاید وقتش رسیده.
بله دقیقا. ایده اصلی سراسر شب سال ۹۰ به وجود آمد و من از آنسال شروع کردم به کار روی این ایده و حتی نوشتن دیالوگهایش تا حدی که اتاقم پر از یادداشت درباره سراسر شب بود. اما تاسال ۹۶ هیچ کاری روی آنها نکردم، یعنی ۶سال طول کشید تا بتوانم عزمم را جزم کنم و نوشتن فیلمنامه را آغاز کنم. تا بالاخره ساختمش. البته آنقدر اذیتم کردند که شاید دیگر جرأت ساخت چنین فیلمی را نداشته باشم یا حداقل بروم در جای دیگری چنین فیلمی بسازم.
با توجه به اهمیتی که سراسر شب برایتان دارد، دلشوره اکرانش را ندارید؟ هراس از اینکه مخاطب از فیلم استقبال نکند؟ بهخصوص که سلیقه تماشاگران در سالهای اخیر با فیلمهای خاصی تربیت شده و کمتر به آثار متفاوت روی خوش نشان میدهند.
هیچ فیلمی نمیتواند با تمام تماشاگران ارتباط بگیرد. حتی فیلمهای اسپیلبرگ. اسپیلبرگ فیلمهایش خیلی میفروشد و در نتیجه میشود گفت تماشاگران وسیعی در تمام دنیا دارد. اما حتی در مورد او هم سلایقی هستند که فیلمهایش را نمیپسندند. من خودم یکی از آنها هستم که نمیتوانم فیلمهای او را به جز فیلمهای اولیهاش مانند شوگرلند اکسپرس و برخورد نزدیک از نوع سوم تحمل کنم. حتی یادم است که سر پارک ژوراسیک خوابم برد و آن فیلم برایم مثل والیوم عمل کرد. این چیزها را گفتم تا بگویم که امید من برای سراسر شب به همین سلیقههای متفاوت است. سلیقههایی مانند خودم که سر پارک ژوراسیک خوابمان میگیرد. این جور سلایق سراسر شب را خواهند دید و لذت خواهند برد. منظورم این است که اگر به فیلم فرصتش را بدهند میتواند تماشاگران خودش را پیدا کند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- «شبگرد» فرزاد موتمن اکران میشود
- آغاز پیش فروش فیلم سروشصحت/ «سال گربه» آنلاین اکران میشود
- داوران آثار داستانی جشنواره فیلمکوتاه تهران معرفی شدند
- «تمساح خونی» و «آبی روشن» آنلاین اکران میشوند
- همزمان در سراسر دنیا؛ مستند «ژیلا» آنلاین اکران میشود
- «بیبدن» به اکران آنلاین رسید
- «جوجه تیغی» آنلاین اکران میشود
- ۴۰ هزار نفر مخاطب اکران آنلاین نوروزی مستندها/ «دبستان پارسی» اول شد
- آغاز اکران آنلاین «رمانتیسم عماد و طوبا» از امشب
- اکران آنلاین «ویلای ساحلی» و ۲ فیلم دیگر
- آغاز اکران آنلاین «کاپیتان من» در نمایش خانگی
- «تکهای از تو» آنلاین اکران میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟