تاریخ انتشار:۱۳۹۸/۰۱/۲۶ - ۱۴:۱۷ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 110530

مسعود میر در روزنامه همشهری نوشت :اینجا سرزمین عجایب است. خنده‌دارترین و کلافه‌کننده‌ترین اتفاقات ممکن در قالب تصمیم‌های مدیریتی ، دولتی و حاکمیتی رخ می‌دهد و همیشه هم این مردم هستند که متحیر و ناچار با همین شرایط امروزشان را به فردا می‌رسانند. در جدیدترین نمونه از وقایع سرزمین عجایب، مرکب پرفروش‌ترین فیلم اکران نوروز۹۸ بعد از ۲۹روز نمایش عمومی در چاله توقف اکران گیر کرد. رحمان   ۱۴۰۰، ساخته منوچهر هادی بعد از ۲۲میلیارد تومان فروش و با در اختیار داشتن ۱۴۳سالن سینما، اکنون با این دلیل که نسخه مورد تأیید سازمان سینمایی با نسخه در حال نمایش فیلم در سینما‌ها متفاوت است از ادامه اکران بازماند. ممکن است رحمان ۱۴۰۰به‌خاطر عامه‌پسندبودنش چندان مورد علاقه ما نباشد اما نحوه رفتار و تصمیم‌گیری مسئولان سازمان سینمایی تعجب همگان را برانگیخت. سؤال اینجاست که فیلمی بعد از یک‌ماه اکران چرا باید چنین شرایطی را از سر بگذراند و اگر به هر دلیل این فیلم مراحل قانونی برای پخش را رعایت نکرده بوده چرا باید یک‌ماه در سالن‌های کشور به اکران دربیاید و بعد از فروش ۲۲میلیاردی برای اعمال قانون از ادامه اکران باز بماند؟

منوچهرهادی، کارگردان فیلم در گفت‌وگو با همشهری با انتقاد از عملکرد مسئولان سازمان سینمایی تأکید کرد، تمام تلاشش را برای احقاق حق فیلم به‌کار خواهد بست و زیربار این اعمال فشارها از بیرون مجموعه وزارت ارشاد نخواهد رفت.

واقعا سازمان سینمایی یک‌ماه بعد از آغاز اکران فیلم یادش آمده که رحمان ۱۴۰۰مشکل دارد؟
چه عرض کنم. سازمان سینمایی وقتی مجوز اکران فیلم در استان قم لغو شد هیچ واکنشی نداشت، حوزه هنری با سلیقه خودش فیلم را با ۱۵مورد ممیزی جدید تعدیل و اکران کرد باز هم واکنشی نداشت، حالا هم گویا گروهی به آنها دستور داده که اکران فیلم را متوقف کنند و این غائله به راه افتاده است.
سازمان سینمایی و شورای نظارت به عدم‌اعمال اصلاحیه‌ها در نسخه اکران شده اشاره کرده، موضوع چیست؟
اصلا موضوعی به نام عدم‌اعمال اصلاحیه وجود ندارد. مدیران سازمان سینمایی گفتند یک پلان از فیلم را تعدیل کنیم و نه حذف و ما هم‌چنین کردیم اما حالا بعد از یک‌ماه معلوم شده اندازه تعدیل ما دلخواه اندازه تعدیل مدنظر نبوده است.
روز شنبه که خبر متوقف شدن نمایش فیلم منتشر شد شما به ارشاد رفتید؟
بله. من و آقای سرتیپی به ارشاد رفتیم و از ما تعهد گرفتند که فیلم را بیشتر تعدیل کنیم و همه‌‌چیز حل شد ولی باز مشکل حل نشد. به همین دلیل است که معتقدم موضوع از جای دیگری آب می‌خورد وگرنه ما بچه نیستیم، همه‌‌چیز حل شده بود. در فیلم ۱۱۰دقیقه‌ای کلا ۳دقیقه شوخی وجود دارد که برخی از آن به‌عنوان شوخی جنسی یاد می‌کنند. این مسائل هم که تعدیل شد و حل شد دیگر چرا می‌گویند فیلم مجوز ندارد؟بعد از یک‌ماه یادشان آمده که در ۳ثانیه فیلم یکتا(یکتا ناصر) در کنار سعید آقاخانی که ایستاده است شانه‌اش را تکان می‌دهد، اینها خنده دار نیست؟
الان مشکل همین نماست؟
اگر مشکل فیلم حل نشود من آن پلان را در اینستاگرام منتشر می‌کنم. مثلا اشاره به یک سرطان مردانه چه نکته بدی دارد که باید به آن گیر بدهند؟ همه فیلم را دیده‌اند و حالشان خوب شده اما انگار گروهی نمی‌خواهند حال مردم خوب باشد. چقدر سینمای ایران ضعیف شده است.
خیلی از دولتی‌ها دلخورید.
من ۳فیلم ساخته‌ام که مجموعا ۱۰میلیون تماشاگر داشته و ۶۰میلیارد تومان فروش، کسی از من تشکری نکرده ولی حالا کسی جواب تلفن من را هم نمی‌دهد که مشکلم را حل کند. آقایان یک روزه به این نتیجه رسیدندکه فیلم مشکل دارد و جلوی آن را گرفته‌اند. کاش این آقایان یک روزه مشکل سیل را حل می‌کردند و باقی مشکلات هم یک روزه حل می‌شد.

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها