سینماسینما، فرهاد خالدی نیک
سی و هشتمین قسمت سریال «دل» هم عرضه شد و مخاطب را دچار حیرت و شگفتی دوباره کرد. حیرت از این که این چه شیوه فیلمنامه نویسی و چه سبک فیلمسازی است؟ این که یک شخصیت را چندین و چند قسمت به حاشیه ببری و در حد یک آدم کودن جلوه بدهی و بعد در یک قسمت بخواهی شخصیت او را همچون کارآگاهی زبردست ارتقاء ببخشی؟ شخصیت آرش (حامد بهداد) در طول سی و چند قسمت، ظاهراً به دنبال پاسخ سؤال مهمی می گردد اما آن قدر منفعلانه و ناشیانه رفتار می کند که کسی باورش نمی شود او دغدغه خاطری داشته باشد. شخصیت آوا (یکتا ناصر) ظاهراً عاشقی دلخسته است ولی نزدیک به سی قسمت هیچ نشانه ای از دلدادگی بروز نمی دهد و بعد قرار است در چند قسمت با نمایش صحنه هایی تکراری و بارها نشان داده شده، روایت ملال آوری از این عشق کذایی را ببینیم. این اتفاق دقیقاً برای شخصیت نکیسا (کوروش تهامی) هم رخ می دهد تا سریال در نشان دادن یک شخصیت یا داستانک باورپذیر هم ناتوان نشان دهد.
منوچهر هادی در گفتگوی تصویری اش با هوشنگ گلمکانی و در پاسخ به انتقادات وی، اذعان داشت که سریال «دل» سلیقه مخاطب فرهیخته سینما نیست و سلیقه مخاطب عام است. توجیهی که بسیاری از فیلمسازانی که اثرشان مورد توجه منتقدان و نویسندگان سینمایی قرار نمی گیرد، مطرح می کنند تا شاید بتوانند خودشان را به نوعی تبرئه کنند. اما کاش آقای هادی به این سؤال پاسخ می دانند که کدام مخاطب عامی دوست دارد صحنه هایی تکراری را بارها و بارها ببیند؟ کدام مخاطب عامی علاقه مند است سریالی را که اکثر صحنه ها و سکانس هایش به صورت اسلوموشن و با ریتمی بسیار کند به نمایش در می آیند را دنبال کند؟ کدام مخاطب عامی تمایل دارد سریالی را که قصه اش حداکثر سیزده قسمت کشش دارد را بیش از چهل قسمت تحمل کند و چیز دندان گیری جز اتلاف وقت و خرد شدن اعصاب نصیبش نشود؟
به گمانم وقت آن رسیده که جناب هادی و سایر همفکران ایشان تلقی و طرز فکرشان نسبت به مخاطب عام را تغییر دهند. مخاطب عام به معنی این نیست که با عده ای آدم سطحی و فاقد شعور مواجه هستیم و می توانیم هر فاجعه ای را به اسم سریال به خوردشان دهیم. مخاطب عام به این معنی نیست که با گروهی مواجهیم که هیچ درکی از کیفیت آثار نمایشی ندارند و برای پر کردن اوقات فراغت حاضرند هر محصول فرهنگی فاقد کیفیت را ساعت ها به تماشا بنشینند. اتفاقاً مخاطب عام در بسیاری از مواقع شانه به شانه مخاطب خاص و جدی سینما حرکت کرده و نشان داده که خیلی خوب می تواند بین آثار با ارزش یا فاقد ارزش هنری تمیز قائل شود. فراموش نکنیم که بسیاری از مخاطبان امروزی، خصوصاً آن ها که پیگیر شبکه نمایش خانگی هستند، از فیلم بین های حرفه ای هستند و نباید با دیدگاه منسوخ شده دیروز به آن ها نگریست. دیدگاهی که برای هر فیلمسازی که به دنبال ارتقاء جایگاه هنری خویش است، سم است و فاجعه!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «حدود ۸ صبح» آنلاین اکران میشود
- «عامه پسند» از ۱۷ آبان اکران میشود
- «سرهنگ ثریا» و فیلم جدید منوچهر هادی در راه اکران
- علیرضا کمالی و ژیلا شاهی با مردم به سینما میروند/ اکران «پوست شیر» با حضور برادران محمودی
- رفتار غیرمرسوم صداوسیما در قبال یک سریال نمایش خانگی
- «آقای گل» و «حدود ساعت ۸ صبح» پروانه ساخت گرفتند
- تاریخ انتشار «نیسان آبی» مشخص شد/ رونمایی از پوستر سریال
- نگار جواهریان با «خاتون» به شبکه نمایش خانگی میآید
- منوچهر هادی: بازیگران خونشان رنگینتر نیست در معرض خطر هستند
- شما در برابر مخاطبان مسئولید
- رضا عطاران سریال طنز میسازد
- «سارقین عتیقه» به پایان فیلمبرداری رسید/ شروع مراحل پس از تولید
- «قورباغه» توقعات را برآورده نکرد/ نگاهی به سریال «قورباغه»
- یکی به نعل، یکی به میخ/ نگاهی به سریال «آقازاده»
- مهران غفوریان برای شبکه نمایش خانگی سریال میسازد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت محمد حقیقت؛ چه کسی به نخل طلا نزدیک میشود؟/ درباره فیلم اول کارگردان زن فرانسوی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
آخرین ها
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- میراث نفرینشده/ نگاهی به فیلم «پنجه آهنین»
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- محصول ۵۲ میلیون دلاری سینمای کره؛ ورنر هرتسوگ صداپیشه انیمیشن بونگ جونهو میشود
- قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی فرنگی در رقابتهای آسیایی با حمایت همراه اول
- «مجنون آن لیلی» هفته آینده روی صحنه میرود
- اولین حضور بینالمللی «چوپان» در یک جشنواره آلمانی
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- در چهل و دومین دوره؛ «انگشت طلا» ۶ جایزه از جوایز فیلم هنگکنگ را برد
- مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- نگاهی به مینی سریال رژیم
- چرا فیلمهای نوستالژی دهه شصتی همچنان محبوب هستند؟
- نیکی مظفری و بهنام شرفی همبازی شدند/ رونمایی از پوستر نمایش «مرگ با طعم نسکافه»
- راهیابی«پیچ تاریخی» به جشنواره بینالمللی فیلم مسکو
- ساخت مستند فرمانده لوطی ها آغاز شد
- اکران «قویدل» در هنر و تجربه
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
- والتر هیل با یک فیلم نوآر برمیگردد/ ادامه بزن بزن در ۸۴ سالگی
- سینمای ایران مسافر کره جنوبی شد
- استخدام ۳ قهرمان کشتی کشور در همراه اول
- «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند