مریم مقدم و بهتاش صناعیها کارگردانان مشترک فیلم «قصیده گاو سفید» در گفتگو با ورایتی چگونگی شکل گیری داستان فیلم را شرح داده اند.
به گزارش سینماسینما، نشریه سینمایی ورایتی همزمان با حضور فیلم «قصیده گاو سفید» در بخش مسابقه فستیوال فیلم برلین مصاحبه ای با کارگردانان مشترک فیلم مریم مقدم و بهتاش صناعی ها انجام داده است. در ابتدای مصاحبه ورایتی با این دو سینماگر آمده است: مریم مقدم یک شخصیت همه فن حریف در سینمای ایران است او آخرین بار به عنوان بازیگر در فیلم «پرده» به کارگردانی جعفر پناهی و کامبوزیا پرتوی حضور پیدا کرد. فیلم «پرده» در سال ۲۰۱۳ در جشنواره برلین برنده جایزه بهترین فیلمنامه شد.
مریم مقدم حالا با ایفای نقش قهرمان در فیلم «قصیده گاو سفید» به کارگردانی و فیلمنامه نویسی مشترک خودش و بهتاش صناعی ها به جشنواره برلین آمده است. فیلم «قصیده گاو سفید» یک کاراکتر مرکزی قوی به نام مینا دارد که مادر یک دختر ناشنوا است شوهر مینا نیز به دلیل جرمی که مرتکب نشده اعدام شده است.
در اینجا گفتگوی کامل ورایتی با مریم مقدم و بهتاش صناعیها را که به صورت اینترنتی از تهران انجام شده است، می توانید بخوانید:
*چه چیزی شما را به سمت این داستان کشاند؟
-مریم مقدم: داستان از مادرم و زندگی او الهام گرفته شده است. ما این ایده را توسعه دادیم و در مدت ۹ سال با یکدیگر (بهتاش صناعیها) نوشتیم. این داستان خیلی از مردم است، برخی از آنها را در ایران و کشورهای دیگری که مجازات اعدام دارند، می شناسیم.
-بهتاش صناعیها: ما با افرادی که وضعیتی مشابه داشتند، مصاحبه کردیم. سالها تحقیق کردیم و با قضات و وکلا مصاحبه کردیم. ما فیلمنامه را می نوشتیم و بازنویسی می کردیم.
*مینا یک شخصیت قوی است که با عواقب مجازات اعدام که فراتر از، از دست دادن شوهرش است مبارزه میکند، آیا موافق هستید؟
-مریم مقدم: زنان ایرانی، برخلاف آنچه مردم کشورهای دیگر ممکن است فکر کنند، بسیار قوی هستند، حتی قویتر از مردان ایران. در یک سطح مینا یک زن ایرانی معمولی با یک کار در کارخانه است اما او یک زن مجرد و یک بیوه است که در جامعه زن ستیز زندگی میکند و این جنبه اغراقآمیز نیست. بنابراین همه چیز برای او پیچیدهتر میشود زیرا لایه سنتی جامعه ما در مورد زنان مجرد گرایش به کنجکاوی دارد تا ببیند آنها چه میکنند. آنها بررسی میکنند که ببینند این زن ها رابطه با مردان غریبه دارند یا نه. با این حال او قربانی نیست. دو عنصری که ما میخواستیم این بود که او قدرت و وقار خود را داشته باشد.
-بهتاش صناعیها: ما تصمیم گرفتیم که یک نوع زن ایرانی متفاوت در فیلم خود نشان دهیم. در برخی از فیلمهای ایرانی، شما زنانی را میبینید که ضعیف هستند و تحت فشار قرار دارند و قربانی میشوند اما ما کسی را میخواستیم که قوی باشد. کسی که بتواند برای خود و دخترش مبارزه کند، کسی که منتظر نیست ببیند چه اتفاقی میافتد، بلکه برای آینده و سرنوشت خودش مبارزه میکند.
*درباره هنرپیشه جوان فیلم که نقش دختر ناشنوا را بازی میکند صحبت کنید، چطوری او را پیدا کردید؟
-بهتاش صناعیها: ما نزدیک به ۱۰۰ تست بازیگری داشتیم، از تعدادی از دخترانی که واقعا ناشنوا بودند آزمون گرفتیم و سرانجام آوین (پوررئوفی) را انتخاب کردیم که ناشنوا نیست، اما والدینش ناشنوا هستند. بنابراین زبان اشاره را بسیار خوب میشناسد. مادرش به مریم زبان اشاره یاد داد، آنها شیمی عالیای داشتند.
منبع: صبا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- «کیک محبوب من»؛ کیکی که نصیب ما نشد
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- «کیک محبوب من»؛ روایت سهل و ممتنع تنهایی
- با ۳ جایزه برای سینماگران ایرانی؛ برندگان جشنواره شیکاگو معرفی شدند
- ساخته مقدم و صناعیها در راه ۳ جشنواره؛ «کیک محبوب من» دو جایزه بینالمللی گرفت
- گفت و گو با لیلی فرهادپور/ من در سینما یک مشاهدهگر هستم
- آغاز اکران عمومی «کیک محبوب من» در انگلستان و سوئد/ رونمایی از پوستر سوئدی فیلم
- جایزه ویژه جشنواره بلغارستان به «کیک محبوب من» رسید
- ملبورن، ادینبورو، کلگری و نیوزیلند؛ «کیک محبوب من» در چهار جشنواره بینالمللی
- رونمایی از نخستین تیزر بینالمللی فیلم «کیک محبوب من»
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- سینماسینما/ لحظه اعلام نام «کیک محبوب من» به عنوان بهترین فیلم از نگاه داوران فیپرشی
- سینماسینما/ جایزه فیپرشی برای «کیک محبوب من»/ پیام کارگردانان فیلم
- «کیک محبوب من» جایزه فیپرشی را گرفت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه