مریم مقدم و بهتاش صناعیها کارگردانان مشترک فیلم «قصیده گاو سفید» در گفتگو با ورایتی چگونگی شکل گیری داستان فیلم را شرح داده اند.
به گزارش سینماسینما، نشریه سینمایی ورایتی همزمان با حضور فیلم «قصیده گاو سفید» در بخش مسابقه فستیوال فیلم برلین مصاحبه ای با کارگردانان مشترک فیلم مریم مقدم و بهتاش صناعی ها انجام داده است. در ابتدای مصاحبه ورایتی با این دو سینماگر آمده است: مریم مقدم یک شخصیت همه فن حریف در سینمای ایران است او آخرین بار به عنوان بازیگر در فیلم «پرده» به کارگردانی جعفر پناهی و کامبوزیا پرتوی حضور پیدا کرد. فیلم «پرده» در سال ۲۰۱۳ در جشنواره برلین برنده جایزه بهترین فیلمنامه شد.
مریم مقدم حالا با ایفای نقش قهرمان در فیلم «قصیده گاو سفید» به کارگردانی و فیلمنامه نویسی مشترک خودش و بهتاش صناعی ها به جشنواره برلین آمده است. فیلم «قصیده گاو سفید» یک کاراکتر مرکزی قوی به نام مینا دارد که مادر یک دختر ناشنوا است شوهر مینا نیز به دلیل جرمی که مرتکب نشده اعدام شده است.
در اینجا گفتگوی کامل ورایتی با مریم مقدم و بهتاش صناعیها را که به صورت اینترنتی از تهران انجام شده است، می توانید بخوانید:
*چه چیزی شما را به سمت این داستان کشاند؟
-مریم مقدم: داستان از مادرم و زندگی او الهام گرفته شده است. ما این ایده را توسعه دادیم و در مدت ۹ سال با یکدیگر (بهتاش صناعیها) نوشتیم. این داستان خیلی از مردم است، برخی از آنها را در ایران و کشورهای دیگری که مجازات اعدام دارند، می شناسیم.
-بهتاش صناعیها: ما با افرادی که وضعیتی مشابه داشتند، مصاحبه کردیم. سالها تحقیق کردیم و با قضات و وکلا مصاحبه کردیم. ما فیلمنامه را می نوشتیم و بازنویسی می کردیم.
*مینا یک شخصیت قوی است که با عواقب مجازات اعدام که فراتر از، از دست دادن شوهرش است مبارزه میکند، آیا موافق هستید؟
-مریم مقدم: زنان ایرانی، برخلاف آنچه مردم کشورهای دیگر ممکن است فکر کنند، بسیار قوی هستند، حتی قویتر از مردان ایران. در یک سطح مینا یک زن ایرانی معمولی با یک کار در کارخانه است اما او یک زن مجرد و یک بیوه است که در جامعه زن ستیز زندگی میکند و این جنبه اغراقآمیز نیست. بنابراین همه چیز برای او پیچیدهتر میشود زیرا لایه سنتی جامعه ما در مورد زنان مجرد گرایش به کنجکاوی دارد تا ببیند آنها چه میکنند. آنها بررسی میکنند که ببینند این زن ها رابطه با مردان غریبه دارند یا نه. با این حال او قربانی نیست. دو عنصری که ما میخواستیم این بود که او قدرت و وقار خود را داشته باشد.
-بهتاش صناعیها: ما تصمیم گرفتیم که یک نوع زن ایرانی متفاوت در فیلم خود نشان دهیم. در برخی از فیلمهای ایرانی، شما زنانی را میبینید که ضعیف هستند و تحت فشار قرار دارند و قربانی میشوند اما ما کسی را میخواستیم که قوی باشد. کسی که بتواند برای خود و دخترش مبارزه کند، کسی که منتظر نیست ببیند چه اتفاقی میافتد، بلکه برای آینده و سرنوشت خودش مبارزه میکند.
*درباره هنرپیشه جوان فیلم که نقش دختر ناشنوا را بازی میکند صحبت کنید، چطوری او را پیدا کردید؟
-بهتاش صناعیها: ما نزدیک به ۱۰۰ تست بازیگری داشتیم، از تعدادی از دخترانی که واقعا ناشنوا بودند آزمون گرفتیم و سرانجام آوین (پوررئوفی) را انتخاب کردیم که ناشنوا نیست، اما والدینش ناشنوا هستند. بنابراین زبان اشاره را بسیار خوب میشناسد. مادرش به مریم زبان اشاره یاد داد، آنها شیمی عالیای داشتند.
منبع: صبا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مخالفت صریح کانون کارگردانان با حکمِ محکومیت سازندگان «کیک محبوب من»
- با حکم دادگاه انقلاب تهران؛ سازندگان «کیک محبوب من» به حبس محکوم شدند
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
- فروش خوب «کیک محبوب من» در اکران فرانسه
- اولین دوره جایزه آرونا واسودف و یک نامزدی دیگر برای «کیک محبوب من»
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- اثر کارگردان ایرانی، نماینده آمریکا در برلین/ آثار چند بخش از هفتاد و پنجمین جشنواره برلین اعلام شد
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- «کیک محبوب من»؛ کیکی که نصیب ما نشد
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- «کیک محبوب من»؛ روایت سهل و ممتنع تنهایی
- با ۳ جایزه برای سینماگران ایرانی؛ برندگان جشنواره شیکاگو معرفی شدند
- ساخته مقدم و صناعیها در راه ۳ جشنواره؛ «کیک محبوب من» دو جایزه بینالمللی گرفت
- گفت و گو با لیلی فرهادپور/ من در سینما یک مشاهدهگر هستم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





