حجتالاسلام احمد مازنی (نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس) یادداشتی را درباره فیلم “عصبانی نیستم” نوشت.
به گزارش سینماسینما، متن یادداشت احمد مازنی درباره اکران شدن «عصبانی نیستم» به شرح زیر است:
فیلم سینمایی “عصبانی نیستم” به نویسندگی و کارگردانی رضا درمیشیان را به تماشا نشستم. این فیلم با ژانر اجتماعی به داستان جوانی کرد به نام نوید با بازیگری نوید محمدزاده میپردازد که دانشجوی ستارهدار و عاشق دختر هم کلاسیاش به نام ستاره با بازیگری باران کوثری است.
نوید دانشجوی موفقی بوده که در کنار درس خواندن اهل مطالعه و مبارزه و در حد یک دانشجو دارای علائق سیاسی و اجتماعی است دیالوگ ماندگار نوید در ارائه کنفرانس به نقل از مرحوم دکتر شریعتی است که: “علی(ع) حاکمی بود که بر پهنههای بزرگی در آفریقا حکم میراند، اما زندانی سیاسی نداشت. حتی یک زندانی سیاسی و قتل سیاسی. ” برای من و نسل من نوستالژیک است شاید به همین جهت بود که در ایام تبلیغات انتخاباتی مجلس دهم گفته بودم” در نوجوانی به زندان رفتم تا زندانی سیاسی نداشته باشیم”
شاید بعد از این دیالوگ که انتظار رفتار علوی ایجاد میکند روند حاکم بر روابط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی به گونهای پیش میرود که با آرمانهای علوی فاصله بسیار دارد.
عصبانی نیستم این مسیر را بسیار تند میرود شاید این سرعت ناشی از فضای هیجانی حاکم بر ایران در سالهای پایانی دهه ۸۰ و اوائل دهه ۹۰ شمسی است اما سیاست منع و سانسور مثل همیشه نتیجه عکس داد، یکی از این جهت که یادآور بیان حکیمانه رهبری در مورد لعن و نفرین نسبت به مانعین فعالیت سیاسی در دانشگاه است، چراکه اگر دانشجویان جوان اهل درد مورد حمایت و هدایت قرار بگیرند به مراتب بهتر از برخورد خشن و منع از فعالیت سیاسی در دانشگاهها است، و دیگر اینکه اگر این فیلم بدون سانسور در همان زمان اکران میشد بر ایجاد فضای امید برای برون رفت از بازی باخت-باخت سال ۱۳۸۸ کمک میکرد اما امروز و پس از سالها دور شدن از آن فضا و امیدی که با ائتلاف اصلاحطلبان و اصولگرایان معتدل در جامعه ایجاد شده اکران این فیلم چندان امیدبخش نیست، دیالوگ ستاره وقتی در قسمتهای پایانی فیلم میگوید: “تو هی میگی درست میشه هرچه جلوتر میریم که بدتر میشه” را در این راستا میتوان ارزیابی کرد.
فیلم عصبانی نیستم یک نقد اجتماعی است از شرایط موجود. باید از نقد استقبال کرد و از آن برای برونرفت از فضای موجود بهره گرفت نه اینکه با ایجاد فضای محدودیت و ممنوعیت مانع ایجاد فضای نقد در جامعه شویم. یکی از معضلات جامعه ما این است راهکاری برای ایجاد فضای اعتراض وجود ندارد.
یکی از مسالمتآمیزترین راههای بیان اعتراضات و نقدهای اجتماعی استفاده از هنر است نباید با ایجاد فضای سلبی و توقیف مانع از نقد شد. آیا با جلوگیری از ساخت آثار هنری که به انتقاد از یک معضل اجتماعی میپردازند اصل آن معضل از بین میرود یا این فقط پاک کردن صورت مسئاله است؟
نباید آنقدر نگران این بود که اگر فیلمی اکران شود چه خواهد شد و بر این اساس تلاش کرد که از اکران فیلمی جلوگیری شود. واقعا اکنون که فیلم عصبانی نیستم اکران شد چه اتقاق بدی در کشور شکل گرفته است؟! این همه نگرانی و جنجال بابت اکران یک اثر هنری در شان نظام جمهوری اسلامی نیست.
سوالی که وجود دارد این است که واقعا این فیلم سیاهتر و ناامیدکنندهتر است که در چند سالن سینمای محدود اکران میشود یا مستندهای انتخاباتی برخی کاندیداهای ریاست جمهوری که از سیمای جمهوری اسلامی برای مخاطب گسترده پخش شد؟ در بعضی از این فیلمهای به ظاهر تبلیغاتی جوری عنوان شده بود که گویی کلا در جمهوری اسلامی هیچ کاری صورت نگرفته است.
آیا ساختن چنین فیلمهایی از سوی کسانی که سالها از مسئولین این کشور بودهاند ایجاد فضای ناامیدی در جامعه میکند یا فیلم یک هنرمند منتقد؟
بعد از تماشای فیلم سینمایی عصبانی نیستم گفتگوی نسبتا مفصلی با جناب درمیشیان داشتم و به ایشان گفتم بنده معتقدم نقش هنرمند برجستهسازی معضلات اجتماعی است چه بسا به مراتب بزرگتر از آنچه هست، معضلاتی که شاید دیده نمیشوند یا جدی تلقی نمیشوند، هنرمند با طراحی یک کاریکاتور، یا عکاسی یک عکس و ساختن یک فیلم یا نمایش تئاتر زنگ خطر را به صدا درمیآورد، عصبانی نیستم از این قبیل است اما نقص مدیریت هنر به ویژه سینما در کشور در عدم هماهنگی بین هنرمندان با سیاست مداران و حاکمان است نمونه یک سینمای هماهنگ با سیاسیون را هالیوود میدانم که تاثیرش از پنتاگون و سیا به مراتب بیشتر است.
هالیوود بخشی از نظام ایالات متحده است که برای آمریکایی کردن دنیا پیش قراول سایر بخشها و توجیهگر سبک زندگی آمریکایی است به نظر من هالیوود سفارشیترین آثار سینمایی دنیا را تولید میکند اما در فرایند سفارش سوژه و هدف را میپذیرد نه دخالتهای کارمندان حقوق بگیر را!
در نتیجه هالیوود بخشی از پازل آمریکایی کردن است که بخشهای دیگر آن پنتاگون، وزارت خزانهداری، سیا و در راس هرم آن صهیونیسم جهانی است.
اما ما در ایران قویترین هنرمندانمان را به کار سفارشی دعوت میکنیم و از آنها میخواهیم برای ما استخارهای بکنند که حتما خوب بیاید و بعد نه تنها در سوژه و هدف که در متن، لوکیشن، دیالوگ و کاراکترها چنان دخالت میکنیم که شوری آش صدای آشپز را هم درمیآورد!
در ایران کار سفارشی کاری است که هنرمند را به دریوزگی میکشاند تا آنجا که برای لقمه نانی وارد بازیهای سیاسی مبتذل میشود و از نام خویش میگذرد! و بالاخره به درمیشیان جوان گفتم کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من، ایران به امید نیاز دارد نتیجه پمپاژ یاس فروپاشی اجتماعی است دشمنان ایران و اسلام به هیچکس رحم نمیکنند آنها به هیچ میثاقی پایبند نیستند از شما انتظار میرود روی آثاری فکر کنید که امید را در جامعه تقویت کند، از طرح گفتگوی ملی برای ایشان گفتم و از اینکه سینما میتواند بخشی از پروسه گفتگو باشد.
منبع: ایلنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینما با چند فیلم اکران نشده به استقبال نوروز میرود؟
- یک تهیهکننده و پخشکننده سینما: اکران جام جهانی به نفع سینماداران است نه سینما
- معاون نظارت و ارزشیابی خبر داد/ فیلمهای توقیف شده نمیتوانند آنلاین هم اکران شوند
- مرور مهمترین اتفاقات سینمای ایران در سال ۹۷/ از درگذشت انتظامی تا نمایش فیلمهای توقیفی
- رقابت حساس دو فیلم توقیفی روی پرده/ گزارش سینماسینما از فروش فیلمهای در حال اکران
- «تیغ و ابریشم»/ اینها در این فهرست چه میکنند؟
- «اینسرت»/ چیزهایی که فراموش نمیشوند؛ نگاهی به فیلم «آشغالهای دوستداشتنی»
- روی خط/ از گور بازگشتهها؛ به بهانه اکران دو فیلم رفع توفیفی در سال ۹۷
- نه برای آن کسی عصبانی شد و نه برای این کسی آشغال در خیابان ریخت! / نگاهی به توقیف فیلم ها در دهه اخیر
- رییس کمیسیون فرهنگی مجلس :رسانه ملی هیات امنایی می شود
- نسخه بلوری «عصبانی نیستم» به بازار آمد
- «رستاخیز»؛ پروندهای که هنوز باز است
- فیلمی که پس از ۱۰ سال رفع توقیف شد + عکس
- «عصبانی نیستم» درمیشیان مهمان خانهها میشود
- هفدهمین جشن مدیران تولید سینمای ایران / گزارش تصویری
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری