حمید فرخنژاد به ابعاد مختلف موفقیت سریال شهرزاد پرداخته است.به گزارش سینماسینما، در یادداشت فرخ نژاد، آمده است:
سالهاست که همه فعالان حوزه سینما و تلویزیون به دنبال راهی برای افزایش مخاطب محصولات فرهنگی ایرانی هستند، مخاطبی که با گسترش ارتباطات اینترنتی، هر روز راحتتر و کمهزینهتر به محصولات روز دنیا دسترسی دارد؛ آنهم نه محصولاتی که تولیدکنندگانش هر روز به یک بهانه دست بستهتر عمل کنند. مخاطب حق دارد که بهترینها را تماشا کند. کسی نمیتواند توقع داشته باشد که او به انتظار بنشیند تا مدیران فرهنگی وقتی کار از کار گذشت، فکر چاره کنند! نمونه حاضر و ظاهرش هم وضعیت تلویزیون ملی خودمان است. ۱۰ – ۱۵ سال قبل تنها دغدغه مدیران وقت یکی دو شبکه خبری فارسی زبان بود و چند شبکه زپرتی دیگر که خیلی به حساب نمیآمدند. آن زمان کسی به فکر چاره نبود و امروز که تلویزیون با افت مخاطب جدی روبرو شده است، در این باب، کنفرانسها و همایشها و نشستها برگزار میشود! بماند که برای بسیاری از مدعوین، همان پذیرایی بعد از جلسه جدیتر از خود بحث است، که اگر نبود، قطعا امروز شاهد اتفاقات دیگری در این شرایط حساس تلویزیون بودیم!
در این وانفسا که اعمال سلیقههای شخصی در حوزه تولید فیلم و سریال، از شدت وضوح، دیگر نیاز به اندک اثباتی هم ندارد، سرمایهای که میتوانست هرجای دیگر باشد، سراغ یکی از خلاقترین کارگردانانی رفته است که چند شاهکار در سالهای گذشته خلق کرده است. به نظرم «شهرزاد» با تمام بالا و پایینهایش، ابتدا موفقیت برای سرمایهای است که توانسته به واسطه تولید یک محصول فرهنگی سالم، مخاطبان بسیاری از بین مردم بدست بیاورد.
مهمترین نکتهای که باید درباره «شهرزاد» به آن اشاره کرد، شور و اشتیاقی است منجر به تولید محصولی شده که هم موجب رونق شبکه نمایش خانگی است و هم به مخاطب احترام میگذارد. از نظر من، همین احترام به مخاطب است که باعث شده است «شهرزاد» بتواند تا این حد جای پای خود را در بین اعضای خانوادهها پیدا کرده و از فصلی به فصل دیگر، اکثر مخاطبانش را حفظ کند. همین استقبال سبب میشود که بخش خصوصی بتواند با خیالی آسودهتر، برای تولید محصولی بهتر هزینه کند و بازیگران و عوامل حرفهای سینما و تلویزیون هم با رغبت برای کار انرژی بگذارند.
با تمام این احوال، نباید فراموش کرد که «شهرزاد» دستپخت خوش عطر و بوی حسن فتحی است که قبلا نشان داده تبحر ویژهای برای در دست گرفتن نبض مخاطب دارد. اوست که فیلمنامه را با کمک نغمه ثمینی سر و شکل میدهد، بازیگران طراز اول را کنار هم میچیند و عوامل را به خط میکند تا اثر نهایی، قسمت به قسمت به آنچه باید، نزدیکتر شود.
«شهرزاد» یک غنیمت است چون میتواند سنگ محک بسیار خوبی باشد، هم برای سرمایهگذاری که علاقمند به حوزه فرهنگ است و هم برای هنرمندی که باید بداند اگر در آماده کردن محصول کمفروشی نکند، میتواند دهها قسمت دیده شود.
قسمت دوازدهم شهرزاد دوشنبه ۲۷ شهریورماه عرضه می شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ پروانه ساخت سینمایی برای ۷ فیلمنامه صادر شد
- از «رها» تا «پُتک»؛ همکاری جدید شهاب حسینی و حسام فرهمند
- هفت اثر جدید در راه شبکه نمایش خانگی
- اکران «مست عشق» در ۱۰ کشور اروپایی
- با حضور شهاب حسینی؛ پیش تولید «دومان» به پایان رسید
- آغاز اکران جهانی «مست عشق» از پاییز
- صدور پروانه نمایش برای فیلمهای شهاب حسینی و حسین میرزامحمدی
- «اسپات لایت» با «آبان» میآید
- انصراف شهاب حسینی از انتخابات خانه تئاتر/ هیات مدیره جدید انتخاب شد
- واکنش نماوا به اظهارات حسن فتحی؛ کلیه تعهدات سریال «ازازیل» انجام شده/به دنبال ایجاد وفاق بین تهیهکننده و کارگردان هستیم
- ای مرگ بیا که زندگی کشت مرا؛ سریال «ازازیل» و آغازی بر یک پایان
- با انتشار یک متن گلایهآمیز؛ حسن فتحی از «ازازیل» خداحافظی کرد
- درباره «رها»/ تاراج
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





