حمید فرخنژاد به ابعاد مختلف موفقیت سریال شهرزاد پرداخته است.به گزارش سینماسینما، در یادداشت فرخ نژاد، آمده است:
سالهاست که همه فعالان حوزه سینما و تلویزیون به دنبال راهی برای افزایش مخاطب محصولات فرهنگی ایرانی هستند، مخاطبی که با گسترش ارتباطات اینترنتی، هر روز راحتتر و کمهزینهتر به محصولات روز دنیا دسترسی دارد؛ آنهم نه محصولاتی که تولیدکنندگانش هر روز به یک بهانه دست بستهتر عمل کنند. مخاطب حق دارد که بهترینها را تماشا کند. کسی نمیتواند توقع داشته باشد که او به انتظار بنشیند تا مدیران فرهنگی وقتی کار از کار گذشت، فکر چاره کنند! نمونه حاضر و ظاهرش هم وضعیت تلویزیون ملی خودمان است. ۱۰ – ۱۵ سال قبل تنها دغدغه مدیران وقت یکی دو شبکه خبری فارسی زبان بود و چند شبکه زپرتی دیگر که خیلی به حساب نمیآمدند. آن زمان کسی به فکر چاره نبود و امروز که تلویزیون با افت مخاطب جدی روبرو شده است، در این باب، کنفرانسها و همایشها و نشستها برگزار میشود! بماند که برای بسیاری از مدعوین، همان پذیرایی بعد از جلسه جدیتر از خود بحث است، که اگر نبود، قطعا امروز شاهد اتفاقات دیگری در این شرایط حساس تلویزیون بودیم!
در این وانفسا که اعمال سلیقههای شخصی در حوزه تولید فیلم و سریال، از شدت وضوح، دیگر نیاز به اندک اثباتی هم ندارد، سرمایهای که میتوانست هرجای دیگر باشد، سراغ یکی از خلاقترین کارگردانانی رفته است که چند شاهکار در سالهای گذشته خلق کرده است. به نظرم «شهرزاد» با تمام بالا و پایینهایش، ابتدا موفقیت برای سرمایهای است که توانسته به واسطه تولید یک محصول فرهنگی سالم، مخاطبان بسیاری از بین مردم بدست بیاورد.
مهمترین نکتهای که باید درباره «شهرزاد» به آن اشاره کرد، شور و اشتیاقی است منجر به تولید محصولی شده که هم موجب رونق شبکه نمایش خانگی است و هم به مخاطب احترام میگذارد. از نظر من، همین احترام به مخاطب است که باعث شده است «شهرزاد» بتواند تا این حد جای پای خود را در بین اعضای خانوادهها پیدا کرده و از فصلی به فصل دیگر، اکثر مخاطبانش را حفظ کند. همین استقبال سبب میشود که بخش خصوصی بتواند با خیالی آسودهتر، برای تولید محصولی بهتر هزینه کند و بازیگران و عوامل حرفهای سینما و تلویزیون هم با رغبت برای کار انرژی بگذارند.
با تمام این احوال، نباید فراموش کرد که «شهرزاد» دستپخت خوش عطر و بوی حسن فتحی است که قبلا نشان داده تبحر ویژهای برای در دست گرفتن نبض مخاطب دارد. اوست که فیلمنامه را با کمک نغمه ثمینی سر و شکل میدهد، بازیگران طراز اول را کنار هم میچیند و عوامل را به خط میکند تا اثر نهایی، قسمت به قسمت به آنچه باید، نزدیکتر شود.
«شهرزاد» یک غنیمت است چون میتواند سنگ محک بسیار خوبی باشد، هم برای سرمایهگذاری که علاقمند به حوزه فرهنگ است و هم برای هنرمندی که باید بداند اگر در آماده کردن محصول کمفروشی نکند، میتواند دهها قسمت دیده شود.
قسمت دوازدهم شهرزاد دوشنبه ۲۷ شهریورماه عرضه می شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- از «رها» تا «پُتک»؛ همکاری جدید شهاب حسینی و حسام فرهمند
- هفت اثر جدید در راه شبکه نمایش خانگی
- اکران «مست عشق» در ۱۰ کشور اروپایی
- با حضور شهاب حسینی؛ پیش تولید «دومان» به پایان رسید
- آغاز اکران جهانی «مست عشق» از پاییز
- صدور پروانه نمایش برای فیلمهای شهاب حسینی و حسین میرزامحمدی
- «اسپات لایت» با «آبان» میآید
- انصراف شهاب حسینی از انتخابات خانه تئاتر/ هیات مدیره جدید انتخاب شد
- واکنش نماوا به اظهارات حسن فتحی؛ کلیه تعهدات سریال «ازازیل» انجام شده/به دنبال ایجاد وفاق بین تهیهکننده و کارگردان هستیم
- ای مرگ بیا که زندگی کشت مرا؛ سریال «ازازیل» و آغازی بر یک پایان
- با انتشار یک متن گلایهآمیز؛ حسن فتحی از «ازازیل» خداحافظی کرد
- درباره «رها»/ تاراج
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- واکنش حسن فتحی به جنجال تبلیغاتی «ازازیل»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





