در ششمین شماره هفته نامه مجازی شهرزاد محمدعلی کشاورز یادداشتی را نوشته است.
به گزارش سینماسینما، در یادداشت محمدعلی کشاورز که در ابتدای این شماره درج شده، آمده است:
قصه آن هم از نوع عاشقانهاش حلقه مفقوده آثار سینمایی و تلویزیونی ماست. مردم تشنه شنیدن قصه هستند و تنها با تکیه بر آن است که میتوان آنها را با خود همراه کرد. در طی سالهای اخیر ما از اهمیت قصهگویی غافل شدیم، تاریخ و قصههای ناب خودمان را کنار گذاشتیم و درگیر رونویسی از آن چه که دیگران میسازند که موجی موقتی به راه می اندازند و خیلی زود از یاد می روند، شدهایم. درست است که این روزها سریالهای ماهوارهای بیش از گذشته سلیقه مخاطبان ایرانی را با خودشان تنزل داده اند، اما این نکته را نمی توان فراموش کرد که قصه بکر و جذاب، حتی با وجود محدودیت در روایت، می تواند نظرهر تماشاگری را به خودش جلب کند.
حسن فتحی از زمانی که سریال سازی را شروع کرد، هیچ وقت به سراغ مد آن روز جامعه نرفت و به جای آن، همیشه به فکر ساخت سلیقه برای مخاطبانش بود. یک نگاه گذرا به کارنامه فتحی به راحتی متمایز بودن او و آثارش را با دیگر ساختههای این سالهای صدا و سیما نشان میدهد. از «پهلوانان نمی میرند» تا «شهرزاد» همیشه در حال تجربه فضاهای متفاوت بوده و همواره تمرکزش را روی قصه گویی و شخصیت پردازی های ناب گذاشته است. او به سراغ برهههای مختلف تاریخی این سرزمین می رود و جهان منحصر به خودش را در این روزگار شتاب زده خلق می کند.
سریال «شهرزاد» با روایت عشق و شکست و شادی و غصه های شخصیتهایش، در جایی از تاریخ معاصر کشورمان، یک تنه توانست با وجود حجم خفه کننده سریالهای غیر ایرانی، نگاه های میلیونها ایرانی را به خودش جلب کند. تا جایی که این روزها مانند همه سریالهای موفق دنیا، «شهرزاد» به فصل تازهاش رسیده و با همان طراوت و جذابیت در حال پیش رفتن است.
با اینکه «عشق» همیشه در قصههای حسن فتحی جایگاه ویژه ای داشته و با اینکه در زمانه ای هستیم که حداقل در آثار نمایشی رد پای عشق در داستانها کم رنگ تر از همیشه شده، «شهرزاد» مانند جانی دوباره در فضای سریال سازی می ماند. آدمهای قصه «شهرزاد» عاشق می شوند، برای رسیدن به عشق شان می جنگند، شکست می خورند، می شکنند اما دوباره بلند می شوند. با وجود داستانک های جذاب و شخصیت پردازی های درستی که در سریال می بینیم اما حسن فتحی با همین «عشق»، این جان مایه اصلی داستان سریال جدیدش، حال یکنواختی و گاها خشمگین این روزهایمان را تلطیف و روح مان را آرام می کند.
با «شهرزاد» می توانیم در خیابان های لاله زار و در بین مردم طهران قدم بزنیم، سری به کافه نادری بزنیم و از اصیل بودن آدمهایی که هیچ کدامشان نه سیاه اند و نه سفید، لذت ببریم. ماموری که قصد جان فرهاد قصه را داشت، وقتی سر و کارش به عشق می رسد، مسیرش به کلی تغییر می کند، بزرگ آقایی که همه از ابهت و قاطع بودن اش واهمه داشتند، در خلوت اش دلتنگی و دلسوزی پدرانه به سراغش می آید. همین تک بعدی نبودن نگاه فتحی به شخصیت ها، باعث شده تا کارهایش مثل خود زندگی شوند. مثل طیفی از رنگ ها، که هرکدام شان، با همه تضادهایشان در کنار یکدیگر قرار گرفتهاند.
اما این عاشقانه، همراهی «بزرگی» را با خودش داشت، که سایهاش حتی در نبودنش در فصل جدید، هنوز بر سر «شهرزاد» سنگینی میکند. آقای علی نصیریان که استاد من بودند، به نظرم تنها استاد تئاتر این مملکت هستند. شرافت و نجابتی که یک هنرمند باید داشته باشد را او درون خودش دارد. سواد بالای او و قدرت اش در نویسندگی، همیشه در کار بازیگری اش هم نمود پیدا کرده و به همین دلیل است که شخصیتهایی که مقابل دوربین ایفای نقش می کنند از پردازش و هویت دقیقی برخوردار هستند. علی نصیریان، نه فقط «بزرگ آقا»ی سریال شهرزاد، که بزرگ و اعتبار هنر نمایش این سرزمین است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- نصیریان: سینما را از مهرجویی آموختم/ اولین حضور رئیس جدید سازمان سینمایی در میان هنرمندان
- سی و ششمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان؛ پروانه زرین روی شانه برگزیدگان
- علی نصیریان در سالگرد تماشاخانه سنگلج مطرح کرد: تئاتر را نمیتوان دیکته کرد
- «سیصد» از علی نصیریان تقدیر کرد
- ساختار زدایی جنگ و صلح فتحی؛ انسان مست عشق/ نگاهی به فیلم «مست عشق»
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- به مناسبت عید سعید فطر؛ شهاب حسینی، پارسا پیروزفر، بهرام افشاری و هانده اَرچل روی پرده سینماها
- فرهنگ رکن زندگی، حیات و هویت یک ملت است/ «ناخداخورشید»؛ معرفی خردمندانهای از سینمای ایران
- حضور «هفت بهار نارنج» در بخش رقابتی جشنواره داکا
- دیدار با علی نصیریان در موزه سینما
- یادداشت علی نصیریان به مناسبت روز ملی سینما/ لذت بزرگ زندگی من بازی در تئاتر و سینماست
- نگاهی به چند مجموعه ماندگار مذهبی؛ چرا این سریالها مدام تکرار میشوند؟
- طبیعت خلاق در کار نمایش؛ علی نصیریان تجربههای سینمایی خود را با علاقهمندان به اشتراک میگذارد
- ماجرای خدیجه خانم تجریشی/ مروری بر نقاط قوت و ضعف مجموعه «جیران»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه