بانزدیک شدن هفتادویکمین جشنواره جهانی کن، ( ۸ تا ۱۹ ماه مه ۲۰۱۸) و حضور آخرین فیلم اصغرفرهادی «همه میدونند»، دراین جشنواره، راه برای این سینماگرپرآوازه وبا استعداد ایرانی بیش ازپیش هموارخواهد شد تا بعنوان حداقل یک کارگردان اروپائی، جای ویژه ای بدست آورد.
سینماسینما، محمد حقیقت/ پاریس: دومین اثر اروپائی اصغرفرهادی برمبنای اطلاعات بدست آمده، به زبان اسپانیائی وکمی انگلیسی با بازیگری پنه لوپه کروز- خاویارباردم وریکاردودارین، میباشد که تماما دراین کشوربا سرمایه ۱۱ میلیون وهشت صد هزاریوروساخته شده است وسه کشورفرانسه، اسپانیا وایتالیا وخود فرهادی ازسرمایه گذاران آن می باشند.
امروزه کمپانی های مهم اروپائی علاقمندی بیشتری برای سرمایه گذاری روی فیلم های بعدی اصغرفرهادی نشان میدهند وطبعتا اومیتواند بعنوان یک کارگردان اروپائی به کارش با سربلندی در اینجا ادامه دهد. بعداز موفقیت اولین فیلم خارجی خود، ” گذشته” که بزیان فرانسوی دراین کشور ساخت، درجشنواره کن با بدست آوردن جایزه برای بهترین بازیگرزن فیلمش ( برنیس بژو) و جلب حدود یک میلیون تماشاگر درفرانسه، موقعیت کاملا قابل قبولی بعنوان یک فیلمساز خارجی بدست آورد. فرهادی با توجه به اینکه با هنرپیشه های فرانسوی و تکنیسین های بسیاری از این کشور کارکرد، ترس اش از کارکردن درخارج ازکشورریخته شده است. بدون شک ازبین کارگردانان ایرانی که کارشان را در داخل شروع کرده و سپس درخارج ادامه داده اند، اصغرفرهادی را درجایگاه ویژه ای در اروپا درنزد تماشاگران وسیع مورد توجه قرارداده است. وی همچنین ازسوی بسیاری منتقدین هم مورد استقبال قرارگرفته است.
همانطور چند سال پیش در مصاحبه ای با او بعد از جشنواره کن برای ماهنامه فیلم کرده بودم گفته بود: ” برای شروع کار درخارج از کشور برای فیلم گذشته، ترجیح دادم برای انتخاب سوژه با یک همراه وارد کشورفرانسه شوم ( یکی از شخصیت های فیلمش، یک مرد ایرانی است ( علی مصفا) که زبان فرانسه میداند، وبدنبال طلاق گرفتن از همسرسابق فرانسوی اش به پاریس می آید ) – از سوی دیگر فرهادی ترجیح داده بود دو تکنیسین مهم فیلم اش ، مدیر فیلمبرداری ، محمود کلاری، و صداربردارش، دانا فرزانه پور- ایرانی باشند- این طوری احساس تنهائی نمیکند و دلش قرص است.
بعد از آن فیلم، این سینماگر صاحب نام وپرافتخار ایرانی، برای کارجدیدش ” همه میدونند” ازاعتماد به نفس بیشتری برخوردار میشود و احتمالا به عمد، همه عوامل از جمله هنرپیشه ها، وتکنیسین ها، مثل مدیرفیلمبرداری، صدا بردار وغیره را ازهمان اسپانیا انتخاب میکند که میتواند دو دلیل داشته باشد. ازیک سو تجربه تازه ای خواهد بود وتسلط خودرا برای استقلال بدون با ایرانی کارکردن، بیشترمی آزماید و از سوی دیگر ازدردسرهای کارکردن با ایرانی ها پرهیزمیکند ( البته این برداشت شخصی من است). وی با اینحال نیازبه یکی دو مترجم ایرانی – اسپانیائی داشته که درکنارش بوده اند. از سوی دیگر برای مونتاژ فیلمش همواره از خانم هایده صفیاری که سالهاست با او کارمیکند، استفاده کرده است.
( اشاره یک خاطره کوچک با عباس کیارستمی : وقتی سالها پیش در کافه ای درپاریس بودیم ازاوپرسیدم برای دوفیلمی که در ایتالیا و ژاپن ساختی، چرا از عوامل ایرانی ، مثلا تکنیسین ها،استفاده نکردی ؟ پاسخ داد: اینطوری راحت ترم .البته منظورش معلوم بود).
موضوع اغلب فیلم های فرهادی که در اطراف زوج ها ومشگلاتشان دورمیزند، گویا این بارهم درفیلم اسپانیائی اش کم وبیش درهمین رابطه است : فیلم در اطراف یک درام خانواده گی است . زنی ( کارولینا) با خانواده اش ازآرژانیتین به زادگاهش در اسپانیا برای دیدار فامیلش برگشته تا درجشن خانوادگی ( عروسی؟) شرکت کند. اما اتفاقی رخ میدهد ودختر بچه شان ناپدید میشود وآنها دچار مشگل میشوند. کارگردان درباره اینکه چگونه طرح اولیه سناریو شکل گرفته، میگوید: ” چندین سال پیش به جنوب اسپانیا سفری داشتم. در آنجا روزی با یک آگهی مواجها شدم که درباره گمشدن یک دختر بچه خبر میداد، گویا آنرا ربوده بودند. همین موضوع جرقه های اولیه را درمن برای نوشتن سناریو روشن کرد. شخصیت مرد اصلی داستان با بازی خاویر دوباردم، آدمی است عادی و بیگناه که درشرایط دشواری گیر می افتد. ”
برمبنای شنیده ها، کشش دراماتیکی فیلم بیش از دیگر آثارقبلی این کارگردان است.
فیلمبرداری این فیلم که ازماه اوت ۲۰۱۷ شروع شده بود،بعد از ۱۴ هفته فیلمبرداری به پایان رسید. – کمپانی ممنتو که هم یکی از سرمایه گذاران فیلم است وهم اکثر فیلم های اصغرفرهادی را درفرانسه پخش کرده ، وفروشنده بین المللی آن است مدت ها پیش تاریخ بنمایش در آمدن ” همه میدونند” را ۹ ماه مه ۲۰۱۸ اعلام کرده بود واین درست مصادف است با شروع جشنواره کن! – همین کمپانی دربازار جشنواره برلین امسال در ماه فوریه، با تبلیغ برای این فیلم، آنرا به کشورهائی پیش فروش کرده است وبسیار روی موفقیت آن درجشنواره کن حساب میکند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- سینماگران ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- سینماگران ایرانی در اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- تمجید مدیر نتفلیکس از فیلم اصغر فرهادی
- فرهادی تجریباتش را در اردن به اشتراک میگذارد
- ترایبکا ۲۰۲۴ برندگانش را معرفی کرد/ انیمیشن ایرانی برنده شد
- فرهادی داور جشنواره ترایبکا شد
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- دعوت هندیها از اصغر فرهادی
- با حکم دادگاه؛ «قهرمانِ» فرهادی تبرئه شد
- جشنواره بلگراد به اصغر فرهادی جایزه داد
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره بلگراد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاصی سینماسینما/ نامه امیر اثباتی به کمال تبریزی؛ کنجکاوم بدانم قرار است در شورای پروانه نمایش چه گلی به سر سینما بزنید
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- انعقاد قرارداد سهجانبه همراه اول در حوزه زنجیره تأمین محصولات کشاورزی صادراتی
- همکاری اپلیکیشن «اوانو» و «ازکیوام» در همپذیرندگی کیف پول
- درباره پوستر جشنواره فیلم فجر پوستری که هرساله بحث برانگیز می شود
- اختصاصی سینماسینما/ نامه امیر اثباتی به کمال تبریزی؛ کنجکاوم بدانم قرار است در شورای پروانه نمایش چه گلی به سر سینما بزنید
- با تصویری از فیلم سینمایی «مادر»؛ پوستر چهل و سومین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد
- برآیندی از نظرسنجیهای مختلف؛ بهترین فیلمهای ۲۰۲۴ به انتخاب بیش از ۴۰۰ منتقد
- «ژاله علو مرگ ندارد»/ بدرقه پیکر ژاله علو به خانه ابدی
- «دِویل» به ۵ اجرای پایانی رسید/ بررسی نمایش در یک گفتگوی مجازی
- سوینا منتشر میکند؛ ۳ داستان کوتاه با صدای نازنین مهیمنی
- با حکم وزیر ارشاد؛ اعضای جدید شورای پروانه نمایشِ فیلمهای سینمایی منصوب شدند
- رونمایی از دو سرویس همراه اول در بازدیدهای معاون راهبردی رئیسجمهور و رگولاتوری
- هیات امنای انجمن سینمای جوانان ایران منصوب شدند
- کتاب «صحنه عشق من است» رونمایی میشود/ تقدیر از ادنا زینلیان
- خسرو خسروشاهی: کسی دیگر در دوبله نمانده است/ امیدوارم چراغ دوبله خاموش نشود
- نخستین جایزه ملی پویانمایی فراخوان داد
- رونمایی از سرویسهای دیجیتال و هوش مصنوعی همراه اول با حضور وزیر ارتباطات
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ فیلمِ بعدی نولان، اقتباسی از اودیسه است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ هیأت داورانِ فیلمهای کوتاه داستانی معرفی شدند
- آیا بهروز شعیبی گزینه خوبی برای مدیریت انجمن سینمای جوان است ؟
- همه در اندوه خاموشی صدایی ماندگار/ پیامهای تسلیتی که برای درگذشت ژاله علو منتشر شد
- میزبانی ۱۱ سالن از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- اعضای آکادمی سینمای مستند ایران انتخاب شدند
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ بهروز شعیبی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران شد
- شبنشینی غیرایرانی در هفتِ یلدایی
- جوایز ادبی و دوستان و دشمنان واقعی
- انتقاد نویسنده روزنامه اعتماد از جشنواره سینما حقیقت : اغلب آثار شلخته و پروپاگاندایی بودند
- بلا گردان / در حاشیه مستند «ضد قهرمان»
- کوتاه درباره «ملاقات با جادوگر» لمپنیسم سینمایی!
- بازدید معاون اول رییسجمهور و وزیر ارتباطات از غرفه همراه اول
- پس از ۳۸ سال؛ رئیس فیپرشی استعفا داد