بانزدیک شدن هفتادویکمین جشنواره جهانی کن، ( ۸ تا ۱۹ ماه مه ۲۰۱۸) و حضور آخرین فیلم اصغرفرهادی «همه میدونند»، دراین جشنواره، راه برای این سینماگرپرآوازه وبا استعداد ایرانی بیش ازپیش هموارخواهد شد تا بعنوان حداقل یک کارگردان اروپائی، جای ویژه ای بدست آورد.
سینماسینما، محمد حقیقت/ پاریس: دومین اثر اروپائی اصغرفرهادی برمبنای اطلاعات بدست آمده، به زبان اسپانیائی وکمی انگلیسی با بازیگری پنه لوپه کروز- خاویارباردم وریکاردودارین، میباشد که تماما دراین کشوربا سرمایه ۱۱ میلیون وهشت صد هزاریوروساخته شده است وسه کشورفرانسه، اسپانیا وایتالیا وخود فرهادی ازسرمایه گذاران آن می باشند.
امروزه کمپانی های مهم اروپائی علاقمندی بیشتری برای سرمایه گذاری روی فیلم های بعدی اصغرفرهادی نشان میدهند وطبعتا اومیتواند بعنوان یک کارگردان اروپائی به کارش با سربلندی در اینجا ادامه دهد. بعداز موفقیت اولین فیلم خارجی خود، ” گذشته” که بزیان فرانسوی دراین کشور ساخت، درجشنواره کن با بدست آوردن جایزه برای بهترین بازیگرزن فیلمش ( برنیس بژو) و جلب حدود یک میلیون تماشاگر درفرانسه، موقعیت کاملا قابل قبولی بعنوان یک فیلمساز خارجی بدست آورد. فرهادی با توجه به اینکه با هنرپیشه های فرانسوی و تکنیسین های بسیاری از این کشور کارکرد، ترس اش از کارکردن درخارج ازکشورریخته شده است. بدون شک ازبین کارگردانان ایرانی که کارشان را در داخل شروع کرده و سپس درخارج ادامه داده اند، اصغرفرهادی را درجایگاه ویژه ای در اروپا درنزد تماشاگران وسیع مورد توجه قرارداده است. وی همچنین ازسوی بسیاری منتقدین هم مورد استقبال قرارگرفته است.
همانطور چند سال پیش در مصاحبه ای با او بعد از جشنواره کن برای ماهنامه فیلم کرده بودم گفته بود: ” برای شروع کار درخارج از کشور برای فیلم گذشته، ترجیح دادم برای انتخاب سوژه با یک همراه وارد کشورفرانسه شوم ( یکی از شخصیت های فیلمش، یک مرد ایرانی است ( علی مصفا) که زبان فرانسه میداند، وبدنبال طلاق گرفتن از همسرسابق فرانسوی اش به پاریس می آید ) – از سوی دیگر فرهادی ترجیح داده بود دو تکنیسین مهم فیلم اش ، مدیر فیلمبرداری ، محمود کلاری، و صداربردارش، دانا فرزانه پور- ایرانی باشند- این طوری احساس تنهائی نمیکند و دلش قرص است.
بعد از آن فیلم، این سینماگر صاحب نام وپرافتخار ایرانی، برای کارجدیدش ” همه میدونند” ازاعتماد به نفس بیشتری برخوردار میشود و احتمالا به عمد، همه عوامل از جمله هنرپیشه ها، وتکنیسین ها، مثل مدیرفیلمبرداری، صدا بردار وغیره را ازهمان اسپانیا انتخاب میکند که میتواند دو دلیل داشته باشد. ازیک سو تجربه تازه ای خواهد بود وتسلط خودرا برای استقلال بدون با ایرانی کارکردن، بیشترمی آزماید و از سوی دیگر ازدردسرهای کارکردن با ایرانی ها پرهیزمیکند ( البته این برداشت شخصی من است). وی با اینحال نیازبه یکی دو مترجم ایرانی – اسپانیائی داشته که درکنارش بوده اند. از سوی دیگر برای مونتاژ فیلمش همواره از خانم هایده صفیاری که سالهاست با او کارمیکند، استفاده کرده است.
( اشاره یک خاطره کوچک با عباس کیارستمی : وقتی سالها پیش در کافه ای درپاریس بودیم ازاوپرسیدم برای دوفیلمی که در ایتالیا و ژاپن ساختی، چرا از عوامل ایرانی ، مثلا تکنیسین ها،استفاده نکردی ؟ پاسخ داد: اینطوری راحت ترم .البته منظورش معلوم بود).
موضوع اغلب فیلم های فرهادی که در اطراف زوج ها ومشگلاتشان دورمیزند، گویا این بارهم درفیلم اسپانیائی اش کم وبیش درهمین رابطه است : فیلم در اطراف یک درام خانواده گی است . زنی ( کارولینا) با خانواده اش ازآرژانیتین به زادگاهش در اسپانیا برای دیدار فامیلش برگشته تا درجشن خانوادگی ( عروسی؟) شرکت کند. اما اتفاقی رخ میدهد ودختر بچه شان ناپدید میشود وآنها دچار مشگل میشوند. کارگردان درباره اینکه چگونه طرح اولیه سناریو شکل گرفته، میگوید: ” چندین سال پیش به جنوب اسپانیا سفری داشتم. در آنجا روزی با یک آگهی مواجها شدم که درباره گمشدن یک دختر بچه خبر میداد، گویا آنرا ربوده بودند. همین موضوع جرقه های اولیه را درمن برای نوشتن سناریو روشن کرد. شخصیت مرد اصلی داستان با بازی خاویر دوباردم، آدمی است عادی و بیگناه که درشرایط دشواری گیر می افتد. ”
برمبنای شنیده ها، کشش دراماتیکی فیلم بیش از دیگر آثارقبلی این کارگردان است.
فیلمبرداری این فیلم که ازماه اوت ۲۰۱۷ شروع شده بود،بعد از ۱۴ هفته فیلمبرداری به پایان رسید. – کمپانی ممنتو که هم یکی از سرمایه گذاران فیلم است وهم اکثر فیلم های اصغرفرهادی را درفرانسه پخش کرده ، وفروشنده بین المللی آن است مدت ها پیش تاریخ بنمایش در آمدن ” همه میدونند” را ۹ ماه مه ۲۰۱۸ اعلام کرده بود واین درست مصادف است با شروع جشنواره کن! – همین کمپانی دربازار جشنواره برلین امسال در ماه فوریه، با تبلیغ برای این فیلم، آنرا به کشورهائی پیش فروش کرده است وبسیار روی موفقیت آن درجشنواره کن حساب میکند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فیلم جدید اصغر فرهادی در نیویورک ساخته میشود
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- سینماگران ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- سینماگران ایرانی در اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- تمجید مدیر نتفلیکس از فیلم اصغر فرهادی
- فرهادی تجریباتش را در اردن به اشتراک میگذارد
- ترایبکا ۲۰۲۴ برندگانش را معرفی کرد/ انیمیشن ایرانی برنده شد
- فرهادی داور جشنواره ترایبکا شد
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- دعوت هندیها از اصغر فرهادی
- با حکم دادگاه؛ «قهرمانِ» فرهادی تبرئه شد
- جشنواره بلگراد به اصغر فرهادی جایزه داد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟