بانزدیک شدن هفتادویکمین جشنواره جهانی کن، ( ۸ تا ۱۹ ماه مه ۲۰۱۸) و حضور آخرین فیلم اصغرفرهادی «همه میدونند»، دراین جشنواره، راه برای این سینماگرپرآوازه وبا استعداد ایرانی بیش ازپیش هموارخواهد شد تا بعنوان حداقل یک کارگردان اروپائی، جای ویژه ای بدست آورد.
سینماسینما، محمد حقیقت/ پاریس: دومین اثر اروپائی اصغرفرهادی برمبنای اطلاعات بدست آمده، به زبان اسپانیائی وکمی انگلیسی با بازیگری پنه لوپه کروز- خاویارباردم وریکاردودارین، میباشد که تماما دراین کشوربا سرمایه ۱۱ میلیون وهشت صد هزاریوروساخته شده است وسه کشورفرانسه، اسپانیا وایتالیا وخود فرهادی ازسرمایه گذاران آن می باشند.
امروزه کمپانی های مهم اروپائی علاقمندی بیشتری برای سرمایه گذاری روی فیلم های بعدی اصغرفرهادی نشان میدهند وطبعتا اومیتواند بعنوان یک کارگردان اروپائی به کارش با سربلندی در اینجا ادامه دهد. بعداز موفقیت اولین فیلم خارجی خود، ” گذشته” که بزیان فرانسوی دراین کشور ساخت، درجشنواره کن با بدست آوردن جایزه برای بهترین بازیگرزن فیلمش ( برنیس بژو) و جلب حدود یک میلیون تماشاگر درفرانسه، موقعیت کاملا قابل قبولی بعنوان یک فیلمساز خارجی بدست آورد. فرهادی با توجه به اینکه با هنرپیشه های فرانسوی و تکنیسین های بسیاری از این کشور کارکرد، ترس اش از کارکردن درخارج ازکشورریخته شده است. بدون شک ازبین کارگردانان ایرانی که کارشان را در داخل شروع کرده و سپس درخارج ادامه داده اند، اصغرفرهادی را درجایگاه ویژه ای در اروپا درنزد تماشاگران وسیع مورد توجه قرارداده است. وی همچنین ازسوی بسیاری منتقدین هم مورد استقبال قرارگرفته است.
همانطور چند سال پیش در مصاحبه ای با او بعد از جشنواره کن برای ماهنامه فیلم کرده بودم گفته بود: ” برای شروع کار درخارج از کشور برای فیلم گذشته، ترجیح دادم برای انتخاب سوژه با یک همراه وارد کشورفرانسه شوم ( یکی از شخصیت های فیلمش، یک مرد ایرانی است ( علی مصفا) که زبان فرانسه میداند، وبدنبال طلاق گرفتن از همسرسابق فرانسوی اش به پاریس می آید ) – از سوی دیگر فرهادی ترجیح داده بود دو تکنیسین مهم فیلم اش ، مدیر فیلمبرداری ، محمود کلاری، و صداربردارش، دانا فرزانه پور- ایرانی باشند- این طوری احساس تنهائی نمیکند و دلش قرص است.
بعد از آن فیلم، این سینماگر صاحب نام وپرافتخار ایرانی، برای کارجدیدش ” همه میدونند” ازاعتماد به نفس بیشتری برخوردار میشود و احتمالا به عمد، همه عوامل از جمله هنرپیشه ها، وتکنیسین ها، مثل مدیرفیلمبرداری، صدا بردار وغیره را ازهمان اسپانیا انتخاب میکند که میتواند دو دلیل داشته باشد. ازیک سو تجربه تازه ای خواهد بود وتسلط خودرا برای استقلال بدون با ایرانی کارکردن، بیشترمی آزماید و از سوی دیگر ازدردسرهای کارکردن با ایرانی ها پرهیزمیکند ( البته این برداشت شخصی من است). وی با اینحال نیازبه یکی دو مترجم ایرانی – اسپانیائی داشته که درکنارش بوده اند. از سوی دیگر برای مونتاژ فیلمش همواره از خانم هایده صفیاری که سالهاست با او کارمیکند، استفاده کرده است.
( اشاره یک خاطره کوچک با عباس کیارستمی : وقتی سالها پیش در کافه ای درپاریس بودیم ازاوپرسیدم برای دوفیلمی که در ایتالیا و ژاپن ساختی، چرا از عوامل ایرانی ، مثلا تکنیسین ها،استفاده نکردی ؟ پاسخ داد: اینطوری راحت ترم .البته منظورش معلوم بود).
موضوع اغلب فیلم های فرهادی که در اطراف زوج ها ومشگلاتشان دورمیزند، گویا این بارهم درفیلم اسپانیائی اش کم وبیش درهمین رابطه است : فیلم در اطراف یک درام خانواده گی است . زنی ( کارولینا) با خانواده اش ازآرژانیتین به زادگاهش در اسپانیا برای دیدار فامیلش برگشته تا درجشن خانوادگی ( عروسی؟) شرکت کند. اما اتفاقی رخ میدهد ودختر بچه شان ناپدید میشود وآنها دچار مشگل میشوند. کارگردان درباره اینکه چگونه طرح اولیه سناریو شکل گرفته، میگوید: ” چندین سال پیش به جنوب اسپانیا سفری داشتم. در آنجا روزی با یک آگهی مواجها شدم که درباره گمشدن یک دختر بچه خبر میداد، گویا آنرا ربوده بودند. همین موضوع جرقه های اولیه را درمن برای نوشتن سناریو روشن کرد. شخصیت مرد اصلی داستان با بازی خاویر دوباردم، آدمی است عادی و بیگناه که درشرایط دشواری گیر می افتد. ”
برمبنای شنیده ها، کشش دراماتیکی فیلم بیش از دیگر آثارقبلی این کارگردان است.
فیلمبرداری این فیلم که ازماه اوت ۲۰۱۷ شروع شده بود،بعد از ۱۴ هفته فیلمبرداری به پایان رسید. – کمپانی ممنتو که هم یکی از سرمایه گذاران فیلم است وهم اکثر فیلم های اصغرفرهادی را درفرانسه پخش کرده ، وفروشنده بین المللی آن است مدت ها پیش تاریخ بنمایش در آمدن ” همه میدونند” را ۹ ماه مه ۲۰۱۸ اعلام کرده بود واین درست مصادف است با شروع جشنواره کن! – همین کمپانی دربازار جشنواره برلین امسال در ماه فوریه، با تبلیغ برای این فیلم، آنرا به کشورهائی پیش فروش کرده است وبسیار روی موفقیت آن درجشنواره کن حساب میکند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- سینماگران ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- سینماگران ایرانی در اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- تمجید مدیر نتفلیکس از فیلم اصغر فرهادی
- فرهادی تجریباتش را در اردن به اشتراک میگذارد
- ترایبکا ۲۰۲۴ برندگانش را معرفی کرد/ انیمیشن ایرانی برنده شد
- فرهادی داور جشنواره ترایبکا شد
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- دعوت هندیها از اصغر فرهادی
- با حکم دادگاه؛ «قهرمانِ» فرهادی تبرئه شد
- جشنواره بلگراد به اصغر فرهادی جایزه داد
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره بلگراد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- دومین جایزه بینالمللی یک بازیگر در یک هفته؛ فروغ قجابگلی، بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- درخواست هواداران: هنگام تماشای فیلم «شرور» فعلاً همخوانی نکنید
- داستان کوتاه/ بومرنگ
- دعوت دبیر جشنواره جاده سبز از مستند سازان
- گزارشی از فیلمهای پرمخاطب جهانی؛ ۱۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۲۴ همه دنباله هستند!
- فصل سوم «آقای قاضی» ساخته میشود/ تولید سیتکام در دستور کار سیمرغ
- گزارشی از گیشه سینماها؛ ۳ فیلم کودک و نوجوان در میانِ ۵ فیلم صدرنشین گیشه در هفته گذشته
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما