بانزدیک شدن هفتادویکمین جشنواره جهانی کن، ( ۸ تا ۱۹ ماه مه ۲۰۱۸) و حضور آخرین فیلم اصغرفرهادی «همه میدونند»، دراین جشنواره، راه برای این سینماگرپرآوازه وبا استعداد ایرانی بیش ازپیش هموارخواهد شد تا بعنوان حداقل یک کارگردان اروپائی، جای ویژه ای بدست آورد.
سینماسینما، محمد حقیقت/ پاریس: دومین اثر اروپائی اصغرفرهادی برمبنای اطلاعات بدست آمده، به زبان اسپانیائی وکمی انگلیسی با بازیگری پنه لوپه کروز- خاویارباردم وریکاردودارین، میباشد که تماما دراین کشوربا سرمایه ۱۱ میلیون وهشت صد هزاریوروساخته شده است وسه کشورفرانسه، اسپانیا وایتالیا وخود فرهادی ازسرمایه گذاران آن می باشند.
امروزه کمپانی های مهم اروپائی علاقمندی بیشتری برای سرمایه گذاری روی فیلم های بعدی اصغرفرهادی نشان میدهند وطبعتا اومیتواند بعنوان یک کارگردان اروپائی به کارش با سربلندی در اینجا ادامه دهد. بعداز موفقیت اولین فیلم خارجی خود، ” گذشته” که بزیان فرانسوی دراین کشور ساخت، درجشنواره کن با بدست آوردن جایزه برای بهترین بازیگرزن فیلمش ( برنیس بژو) و جلب حدود یک میلیون تماشاگر درفرانسه، موقعیت کاملا قابل قبولی بعنوان یک فیلمساز خارجی بدست آورد. فرهادی با توجه به اینکه با هنرپیشه های فرانسوی و تکنیسین های بسیاری از این کشور کارکرد، ترس اش از کارکردن درخارج ازکشورریخته شده است. بدون شک ازبین کارگردانان ایرانی که کارشان را در داخل شروع کرده و سپس درخارج ادامه داده اند، اصغرفرهادی را درجایگاه ویژه ای در اروپا درنزد تماشاگران وسیع مورد توجه قرارداده است. وی همچنین ازسوی بسیاری منتقدین هم مورد استقبال قرارگرفته است.
همانطور چند سال پیش در مصاحبه ای با او بعد از جشنواره کن برای ماهنامه فیلم کرده بودم گفته بود: ” برای شروع کار درخارج از کشور برای فیلم گذشته، ترجیح دادم برای انتخاب سوژه با یک همراه وارد کشورفرانسه شوم ( یکی از شخصیت های فیلمش، یک مرد ایرانی است ( علی مصفا) که زبان فرانسه میداند، وبدنبال طلاق گرفتن از همسرسابق فرانسوی اش به پاریس می آید ) – از سوی دیگر فرهادی ترجیح داده بود دو تکنیسین مهم فیلم اش ، مدیر فیلمبرداری ، محمود کلاری، و صداربردارش، دانا فرزانه پور- ایرانی باشند- این طوری احساس تنهائی نمیکند و دلش قرص است.
بعد از آن فیلم، این سینماگر صاحب نام وپرافتخار ایرانی، برای کارجدیدش ” همه میدونند” ازاعتماد به نفس بیشتری برخوردار میشود و احتمالا به عمد، همه عوامل از جمله هنرپیشه ها، وتکنیسین ها، مثل مدیرفیلمبرداری، صدا بردار وغیره را ازهمان اسپانیا انتخاب میکند که میتواند دو دلیل داشته باشد. ازیک سو تجربه تازه ای خواهد بود وتسلط خودرا برای استقلال بدون با ایرانی کارکردن، بیشترمی آزماید و از سوی دیگر ازدردسرهای کارکردن با ایرانی ها پرهیزمیکند ( البته این برداشت شخصی من است). وی با اینحال نیازبه یکی دو مترجم ایرانی – اسپانیائی داشته که درکنارش بوده اند. از سوی دیگر برای مونتاژ فیلمش همواره از خانم هایده صفیاری که سالهاست با او کارمیکند، استفاده کرده است.
( اشاره یک خاطره کوچک با عباس کیارستمی : وقتی سالها پیش در کافه ای درپاریس بودیم ازاوپرسیدم برای دوفیلمی که در ایتالیا و ژاپن ساختی، چرا از عوامل ایرانی ، مثلا تکنیسین ها،استفاده نکردی ؟ پاسخ داد: اینطوری راحت ترم .البته منظورش معلوم بود).
موضوع اغلب فیلم های فرهادی که در اطراف زوج ها ومشگلاتشان دورمیزند، گویا این بارهم درفیلم اسپانیائی اش کم وبیش درهمین رابطه است : فیلم در اطراف یک درام خانواده گی است . زنی ( کارولینا) با خانواده اش ازآرژانیتین به زادگاهش در اسپانیا برای دیدار فامیلش برگشته تا درجشن خانوادگی ( عروسی؟) شرکت کند. اما اتفاقی رخ میدهد ودختر بچه شان ناپدید میشود وآنها دچار مشگل میشوند. کارگردان درباره اینکه چگونه طرح اولیه سناریو شکل گرفته، میگوید: ” چندین سال پیش به جنوب اسپانیا سفری داشتم. در آنجا روزی با یک آگهی مواجها شدم که درباره گمشدن یک دختر بچه خبر میداد، گویا آنرا ربوده بودند. همین موضوع جرقه های اولیه را درمن برای نوشتن سناریو روشن کرد. شخصیت مرد اصلی داستان با بازی خاویر دوباردم، آدمی است عادی و بیگناه که درشرایط دشواری گیر می افتد. ”
برمبنای شنیده ها، کشش دراماتیکی فیلم بیش از دیگر آثارقبلی این کارگردان است.
فیلمبرداری این فیلم که ازماه اوت ۲۰۱۷ شروع شده بود،بعد از ۱۴ هفته فیلمبرداری به پایان رسید. – کمپانی ممنتو که هم یکی از سرمایه گذاران فیلم است وهم اکثر فیلم های اصغرفرهادی را درفرانسه پخش کرده ، وفروشنده بین المللی آن است مدت ها پیش تاریخ بنمایش در آمدن ” همه میدونند” را ۹ ماه مه ۲۰۱۸ اعلام کرده بود واین درست مصادف است با شروع جشنواره کن! – همین کمپانی دربازار جشنواره برلین امسال در ماه فوریه، با تبلیغ برای این فیلم، آنرا به کشورهائی پیش فروش کرده است وبسیار روی موفقیت آن درجشنواره کن حساب میکند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اولین اخبار غیر رسمی درباره فیلم اصغر فرهادی
- «فروشنده» در آینه مکتب نقد عمیقگرا / فیلمی که مخاطبانی فراگیر دارد
- «ارتفاع پست»؛ پرواز اضطراب و امید بر فراز خاکِ ایران
- یادداشت محمد حقیقت/ رکوردشکنی «یک تصادف ساده» در فرانسه/ نگاهی به فروش فیلمهای سه فیلمساز مهم
- آغاز فیلمبرداری «داستانهای موازی» در پاریس
- نمایش «جدایی نادر از سیمین» در ایتالیا
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- کلاس پیشرفتهی اصغر فرهادی در دبی
- طرح یک دادخواست جدید؛ زخم «قهرمان» دوباره برای فرهادی باز شد
- «داستانهای موازی» به خریداران عرضه میشود/ پروژه جدید فرهادی در بازار کن
- تایید خبر سینماسینما؛ نام فیلم، بودجه و اسامی بازیگران فیلم اصغر فرهادی اعلام شد
- معرفی بازیگران فیلم تازه اصغر فرهادی
- فیلمی که هنوز عنوانش اعلام نشده؛ اثر جدید اصغر فرهادی در پاریس
- فیلم جدید اصغر فرهادی در نیویورک ساخته میشود
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت





