نگرانی موج حملات نوکیسگان که باعث سردرگمی انجمنهای خانه سینما شده و نبود یک نظام سینمایی واحد، همه جانبه و کارآمد که بتواند پاسخگوی نیازهای سینماگران باشد، دو تن از طراحان صحنه پیشکسوت سینمای ایران را بر آن داشته تا در یادداشتی به طرح دغدغه های خود درباره این موارد بپردازند.
به گزارش سینماسینما ،مجید میرفخرایی و ایرج رامین فر در یادداشت مشترکی که در اختیار بانی فیلم قرار داده اند، در این باره مطالبی را مطرح کرده اند که امید می رود مدنظر مدیران سینمایی و اصناف قرار گیرد. متن این یادداشت را در ادامه می خوانید.
خاطرمان هست که روز اول دانشکده هنرهای دراماتیک مرحوم دکتر فروغ در سخنرانی خود برای ورود ما به دانشکده گفت: شما در دانشکده ای قدم گذاشتید که قصدش تربیت هنرمند برای جامعه است.
اکنون تمامی دانشکده های هنری همین قصد را دارند و دانشجویان علاقه مند در آرزوی بدست آوردن شأن هنرمندی وارد این دانشکده ها می شوند.
البته تمامی مشاغل قابل احترامند، ولی هنرمندان شأن والایی در جوامع دارند.هنر هفتم کاملترین هنرهاست، زیرا از مجموع تمامی هنرها تشکیل شده است.از ادبیات نمایشی – کارگردانی-بازیگری-طراحی صحنه و لباس -که خود از چندین هنر تشکیل شده-، فیلمبرداری و عکاسی و گریم گرفته تا دیگر هنرها را در بر میگیرد.
با تشکیل خانه سینما بر این باور بودیم که همگی در یک پیکره واحد دور هم جمع شدیم و شاهد هستیم در این سالهای پر فراز و نشیب سینمای ایران در جهان جایگاه خاصی پیدا کرده است.
به قول یکی از اندیشمندان هر گاه درب مذاکره ای برای ایران به ناحق بسته می شد، سینمای ایران کمک موثری در بازگشایی درهای بسته داشت، زیرا در دل جوامع جهانی جای دارد و شعور و فرهنگ ایرانی با شعر و سینما و دیگر هنرها به همگان ثابت شده است.
در سالهای اخیر سینما مورد یورش بساز و بفروشها قرار گرفته است.
بساز و بفروشی سالهاست با هنر معماری درگیر است، ولی این بار سینما را هدف قرار داده و گویا مال اندوزان بی فرهنگ به گنجینه ای دست پیدا کردند که بی رحمانه مشغول غارت ان هستند.
میتوان گفت افرادی وارد شده اند که هیچ سنخیتی با سینما ندارند.
به قول یکی از این آقایان: دو هنرپیشه مطرح برای یک فیلم کافیست. تخصص عوامل دیگر مهم نیست.فیلم فروشش را می کند!
اینگونه جملات نشان دهنده بی فرهنگی گوینده است.در اینجاست که تشکیل نظام سینمایی ضروری است. برای مثال اگر نظام پزشکی نبود، هر که پول داشت یک مطب باز میکرد.
اگر نظام سینمایی داشتیم در همین رشته طراحی فیلم، افرادی که تحصیلاتی در این حرفه ندارند و دلسوز این حرفه نیستند، به راحتی تصمیمات غلط نمی گرفتند و احترام به این حرفه را زیر سئوال نمی بردند.
این موج حملات نوکیسگان باعث سردرگمی انجمنهای خانه سینما شده و نگرانی از عدم امنیت شغلی باعث شده برخی از اعضا برای احقاق حق خود به وزارتخانه ای پناه ببرند که کوچکترین آشنایی با خانواده سینما ندارد. در صورتی که سازمان سینمایی که ما دائم با آن سر وکار داریم در وزارت خانه دیگری است.
البته از حق نگذریم گاهی اینگونه اتفاقات و اشتباهات تاریخی، باعث دگرگونی در جهان می شود برای مثال.
اگر کریستف کلمب راه را اشتباه نمی رفت، قاره آمریکا کشف نمی شد یا سیبی از درخت نمی افتاد، نیوتن قانون جاذبه را کشف نمی کرد و یا ارشمیدس اگر حمام نمیرفت، قانون وزن مخصوص را کشف نمی کرد و فریاد یافتم یافتم سر نمی داد. شاید این اشتباه هم سینمای جهان را دگرگون کند.
تصور نمی کنم ال پاچینو و یا شون کانری و یا طراح معروف دانته فرری و اسپیلبرگ به همراه جرج لوکاس و کاپولا برای احقاق حق خود به وزارت کار کشورشان بروند تا مشکلشان را حل کنند.
پیشنهاد می شود قبل از دو دستگی که باعث فرو پاشی انجمنهای خانه سینما می شود، کوشش کنیم راه درست را برویم که همان تشکیل نظام سینمایی است.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- از محمود کلاری تا مجید میرفخرایی/ معرفی سخنرانان نشستهای تخصصی چهلمین جشنواره فیلم فجر
- اجرای نمایش «پازل» در لسآنجلس پایان یافت/ ادامه اجرا، در دیگر شهرهای آمریکا و کانادا
- مجید میرفخرایی از سریال «شهرزاد۲» جدا شد
- مجید میرفخرایی: طراحی صحنه و لباس «شهرزاد ۲» تمام شد
- مرور کارنامه بیضایی به بهانه تولدش: «مرگ یزگرد»؛ فیلم محبوب عزتالله انتظامی
- تحقیقات اولیه برای ساخت دکور سری دوم «شهرزاد»
- رکوردداران دریافت سیمرغ (بخش اول): کارگردانی، فیلمنامه، چهرهپردازی، طراحی صحنه و لباس، صدابرداری و صداگذاری
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- باید جلوی تصمیمات پشت پرده درباره سینمای ایران گرفته شود/ چه کسی باید مشکل شرعی «قاتل و وحشی» را حل کند؟
- نشان سیف الله داد چه نسبتی با بهرام افشاری و ملیکا شریفی نیا دارد؟
- فانتزیهای سورئال و کمدیهای پیچیده از جنس سروش صحت/نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»؛
- فیلم «قاتل»؛ تولدی دوباره
- «زیبا صدایم کن»؛ ملودرامی احساسی