سینماسینما: همراهان و مخاطبان سایت سینماسینما میتوانند از طریق دایرکت اینستاگرام ما به آدرس cinemacinema.ir@ مطالب و دیدگاههای خود را درباره سینما و تئاتر با ما به اشتراک بگذراند تا در صورت تایید و صلاحدید به اسم خودشان در سایت منتشر شود.
در همین راستا مرتضی بیک بیاتی یکی از مخاطبان سایت سینماسینما نوشتهای را درباره فیلم «بیحسی موضعی» برای ما ارسال کرده است که در زیر میخوانید:
فیلم سینمایی «بی حسی موضعی» به کارگردانی و نویسندگی حسین مهکام و تهیه کنندگی حبیب رضایی پس از مدتی اکران در سینما به صورت اکران آنلاین در پلتفرم های فیلیمو و نماوا اکران آنلاین خود را به پایان ببرد و توانست در همین مدت زمان کوتاه، به فروش قابل توجهی برسد.
این فیلم چهارمین تجربه کارگردانی مهکام است که در این فیلم قصد دارد ماجرای یک شب عجیب که همه کاراکترها آن شب خاص را می گذرانند، به تصویر بکشد.
فیلم، داستان جلال دانشجوی سابق فلسفه ای را روایت می کند که به اختلال روانی دوقطبی خواهرش پی می برد. خواهر جلال با مرد ثروتمندی به نام شاهرخ ازدواج می کند که این مرد به شرط بندی و قمار، بازی فوتبال اعتیاد دارد.
در ادامه فیلم، جلال با عصبانیت خانه را ترک می کند و به خانه دوستش بهمن می رود. بهمن هم آهنگساز زیرزمینی است. جلال در مسیر رسیدن به خانه بهمن با راننده تاکسی ای به نام ناصر آشنا می شود.
این فیلم همان طور که از نام آن پیداست به لحاظ نشانه شناسی با تمی سروکار دارد که بی حس بودن، منفعل و بی تفاوت بودن کاراکترهای فیلم نسبت به رخ دادن هر اتفاق در داستان و رویدادهای پیرامونشان را رقم میزند. با این مقدمه می توان گفت فیلم حاضر فاقد داستانی مشخص است و اتفاقات داستان چندان توالی منسجمی ندارند. البته جا دارد که بگویم هوشمندی و زاویه دید نویسنده در نوشتن و به دست دادن جریان روایی که پتانسیل غافلگیر کردن چندباره مخاطب را دارد، شبی عجیب و غریب و پر حادثه را رقم میزند. از دیگر ویژگی های برجسته این اثر ابزورد اما ابزورد ناقص، داستان قابل پیش بینی درباره انسان های مختلف است. مواجهه دانشجوی سابق فلسفه، بیمار مبتلا به اختلال روانی دوقطبی، مرد ثروتمند شرط بند بازی فوتبال، آهنگساز زیرزمینی و راننده تاکسی با موقعیت های مختلف را میبینیم که هر کدام از این کاراکترها واکنش پوچی نسبت به آنها دارند. دیالوگ های ناهماهنگ و بی ارتباط و پوچ موید این ادعاست. به طوری که هر لحظه تماشاچی به زبان جاری ساختن دیالوگ ها را از بازیگران انتظار دارد. از طرف دیگر خونسردی و بی تفاوتی و بی حسی این افراد به ایفای نقش های خود، فضای حاکم بر فیلم را خاص و جذاب کرده و طنز موقعیت را در برخی از صحنه ها به وجود آورده است و از این حیث ساختار و شالوده فیلم مورد نظر را یکدست و یکنواخت کرده و با همین رویکرد توانسته است یکی از متمایزترین فیلم های این چند سال اخیر باشد و مخاطب را با روایت غیر خطی داستان تا پایان هفتاد و پنج دقیقه فیلم به اصطلاح میخکوب و مجذوب خود بسازد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یادبود عباس کیارستمی در «شکوه سینما»/ بیلگه جیلان: کیارستمی روشِ فیلم ساختن را دگرگون کرد
- نوری بیلگه جیلان و سه سینماگر دیگر در تهران مسترکلاس برگزار میکنند
- سه پوستر فیلم «شهر خاموش» را حذف کردند/ تلاش برخی فیلمسازان برای حذف سینمای ایران از جشنوارههای جهانی
- سوینا (سینمای نابینایان) منتشر میکند؛ ۲ داستان کوتاه با صدای باران کوثری
- نسخه ویژه نابینایان «لیلی با من است» با صدای حسن معجونی منتشر میشود
- اکران فیلمی با بازی باران کوثری
- واکنش روحالله سهرابی به ادعای جهانگیر کوثری؛ کی و کجا برای اکران فیلمتان مراجعه کردهاید؟
- جهانگیر کوثری: باران کوثری هم ممنوع از تصویر است هم ممنوع از خروج هم ممنوع از پوستر
- هیئت داوران جشنواره «فیلم و عکس با انرژی» معرفی شدند
- توضیح ساترا درباره حذف سکانسی از «در انتهای شب» چند روز پس از انتشار
- چشیدن طعم نابرابری/ نگاهی به فیلم «عامهپسند»
- ترانه تنهایی/ نگاهی به فیلم «عامه پسند»
- جدیدترین ساخته آیدا پناهنده با بازی پارسا پیروزفر در شبکه نمایش خانگی
- صدداستان؛ برنامه تازه سوینا/ انتشار سه داستان کوتاه با صدای باران کوثری
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
آخرین ها
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران
- صیدِ کارگردان بزرگ
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا
- اختصاصی سینماسینما/ تازهترین فیلم کارگردان افغانی تبار در مسابقهی جشنواره برلین
- اثر کارگردان ایرانی، نماینده آمریکا در برلین/ آثار چند بخش از هفتاد و پنجمین جشنواره برلین اعلام شد