سینماسینما: همراهان و مخاطبان سایت سینماسینما میتوانند از طریق دایرکت اینستاگرام ما به آدرس cinemacinema.ir@ مطالب و دیدگاههای خود را درباره سینما و تئاتر با ما به اشتراک بگذراند تا در صورت تایید و صلاحدید به اسم خودشان در سایت منتشر شود.
در همین راستا جاویدرضا حسینی یکی از مخاطبان سایت سینماسینما نوشتهای را درباره فیلم «هفتونیم» برای ما ارسال کرده است که در زیر میخوانید:
جسارت برادران محمودی در انتخاب سوژه تحسینبرانگیز است اما «هفت و نیم» فیلم خوبی نیست.
برادران محمودی خواسته اند که تابو شکنی کنند اما خود فیلم گرفتار تابوهاست.
هفت اپیزود ، هفت قصه بی ربط است. ساختن فیلم اپیزودیک به روش برادران محمودی کار ساده و راحتی است.
کارگردان در مدت ده دقیقه سعی می کند که داستان یکی از دختران را بازگو کند که در این امر موفق نمی شود.
تصویر که نمایان می شود، بحث و مجادله ای بین کاراکترهای فیلم شروع می شود و بیننده باید از بین صحبت های کاراکترها داستان را بفهمد و از شیوه دیالوگ محور فراتر می رود و کاراکترها بیش از حد معمول و مجاز، دیالوگ رد و بدل می کند تا مخاطب متوجه شود.
شخصیت پردازی و سیر داستانی، درست صورت نگرفته و ما تیپ ها و قصه های پیش پا افتاده ای را می بینیم و می شنویم.
تنها اپیزود که می توان گفت از بقیه بالاتر است، اپیزود ناهید است.
از همان اول که از تاکسی پیاده می شود، از خیابان عبور می کند، موتوری تیکه می اندازد، از کوچه ای پهن به بن بستی باریک می رود تا به در خوش رنگ انتهای بن بست برسد، تصویری در ذهن مخاطب شکل می گیرد که در ادامه به منتقل شدن مفهوم داستان کمک می کند.
بازی آناهیتا افشار نسبت به بقیه بازیگران بهتر است و این بخاطر کامل بودن داستان و شخصیت ناهید است.
هفت و نیم نگاه آسیب شناسی دارد اما نمی تواند روانکاوی کند و در حد تیتر و گزارش خبری پرداخته می شود که این امر وظیفه خبرنگار و خبر است؛ نه وظیفه فیلمساز و فیلم.
تم اصلی که مربوط به معضلات و دغدغههای جامعه ایران و افغانستان است.
در کنار هم قرار دادن دختران ایران و افغانستان و تفکیک نکردن آن ها از همدیگر ، دغدغه دو ملت را منتقل می کند.
اما موضوع کودک همسری و ترنس، نچسب به موضوع اصلی بود.
نگاه فمنیستی برادران محمودی هویدا است. دخترانی که مورد ظلم و ستم مردان و زنان سنتی قرار دارد و هیچ نور امیدی برای این زنان نمی تابد و آن ها ژولیده شده و در حال خشکیده شدن است و بر معصومیت زنان در نقش قربانی تاکید می کند.
در هفت و نیم به مردان جفا شده است و جانبداری کارگردان از زنان با احترام نیست و نوید محمودی تکلیفش با خودش مشخص نیست.
در فیلم هیچ راهکار و چراغ سبزی وجود ندارد فقط روایت خطی از بدبختی های زنان و دخترانی است که مورد تجاوز قرار گرفته یا با همسر عقدی خود رابطه داشته است و حالا رابطه، معضلی برای خوشبختی شان است.
چالش جدید محمودی ها ( پلان_سکانس ) یک مقوله است و اما چرا از این روش استفاده کردند ، مقوله دیگری است.
پلان_سکانس و دوربین روی دست برای کار سخت است ، محمودی ها می توانستند با همان شیوه معمول فیلمبرداری، این سکانس ها را ضبط بکند و خودشان، بازیگران، فیلمبردار و مخاطبین را به زحمت نیندازند چون احتمال فراموشی دیالوگ یا از ریتم افتادن ، وجود دارد و در عین حال حرکت برای جا به جایی فیلمبردار سخت است و لرزش های بی مورد برای مخاطب آزار دهنده است.
در قسمت هایی از اپیزود های «شبانه، فرشته، شکر» با وجود میزانسنهای تکراری، جیغ و داد های بی مورد، ریتم فیلم افتاده است.
برادران محمودی بعد از «چند متر مکعب عشق» سرشان شلوغ شد و این سر شلوغی تعداد کارهای تولید شده را افزایش داد اما کیفیت کارها را کاهش داد و بعد از هر اثر محمودی ها، کیفیت پائین تر و پائین تر می آید.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- راهیابی «آخرین تولد» به جشنواره گوا
- پوستر رسمی «آخرین تولد» رونمایی شد/ بازگشت برادران محمودی به سینما
- قرارداد «آخرین تولد» ثبت شد/ تعطیلی چهار روزه سینماها
- اسپینآف «پوست شیر» ساخته میشود
- علیرضا کمالی و ژیلا شاهی با مردم به سینما میروند/ اکران «پوست شیر» با حضور برادران محمودی
- معرفی برگزیدگان جشنواره بوسان/ سه فیلم ایرانی برنده جایزه شدند
- نمایش«هفت و نیم» در جشنواره فیلمهای آسیایی بارسلون
- همزمان با اولین نمایش بینالمللی در جشنواره بوسان؛ تیزر «مردن در آب مطهر» منتشر شد + تیزر
- فعلا فیلم جدیدی روی پرده نمیآید
- مصوبات جدید شورای صنفی نمایش/ بلیت سینماها تمامبها میشود
- این هفته ۲ فیلم جدید روی پرده میروند
- سریال «همدل» با موضوع کرونا ساخته میشود
- کارناوالی ناب از فروریزی نظام اخلاقی/ نگاهی به فیلم «شکستن همزمان بیست استخوان»
- بتازانید که فعلا دور دور شماست
- جایزه اصلی جشنواره جهانی فیلم پارسی به “هفت و نیم” رسید
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- ترویج فرهنگ نیکوکاری با حمایت همراه اول از بیماران پروانهای
- معرفی بستههای ویژه رومینگ نوروزی همراه اول
- دیوان عالی کشور تایید کرد؛ حکم قصاص و زندان عاملان قتلِ داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر
- ۵ فیلم کوتاه ایرانی در بخش رقابتی جشنواره سوئیس
- اسپانسر ساسی مانکن و معاویه کیست؟
- در دومین هفته اکران؛ تیزر «هفت بهارنارنج» منتشر شد
- پروانه ساخت غیرسینمایی برای ۹ فیلمنامه صادر شد
- هفت نکته از جشنواره ۴۳ فیلم فجر/فیلمسازی به مثابه شغل کارمندی
- ناگفته های منوچهر شاهسواری از سریال در پناه تو
- بلاگرهای سینمایی، بلایی سینمایی
- فوت «اشرف سادات» فیلمهای داودنژاد/ بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم دوبی درگذشت
- فوت بازیگر «هری پاتر» و «دکتر هو»/ سایمون فیشر-بکر درگذشت
- همراه اول و وزارت نفت برای هوشمندسازی صنعت نفت و گاز تفاهمنامه امضا کردند
- همراه اول و دانشگاه علموفرهنگ تفاهمنامه همکاری امضا کردند
- مجوز ساخت سینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- سومین دوره جایزه همراه اول برای رسالههای برتر مهندسی برق و فناوری ارتباطات برگزار میشود
- یادداشت کیوان کثیریان/ نامهای به ساترا؛ جهانِ تصویر، تحت کنترل شماست
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ درسهایی که نویسندگان از جدال ترامپ و زلنسکی میآموزند
- زمان همه چیز را درست میکند؟/ «۱۰۰۱» جای خود را باز کرد
- جایزه بهترین مستند جشنواره زوم لهستان به مستند ایرانی رسید
- هادی حجازیفر تهیه کننده «صفر پنج» شد/ معرفی بازیگران «بازی استریندبرگ»
- «ساعت ۶ صبح» و «خرچنگ» آنلاین اکران میشوند
- فوت نویسنده سیاسی اهل آفریقای جنوبی؛ آثول فوگارد درگذشت
- نگاهی به فیلم «کندو»/ جهانی بدون ترحم
- اکران نوروزی ۱۴۰۴؛ ترکیب ژانری متنوع و رقابت برای جلب نظر مخاطبان
- گزارش از برلیناله ۲۰۲۵؛ بازتاب چهرهی زنان در سینمای معاصر/ برلیناله، آینهای برای زنان در سینما
- پس از چند سال تعطیلی؛ سینما پارس به فروش گذاشته شد
- آتش و خاکستر؛ توضیحات جیمز کامرون درباره جزئیات «آواتار ۳»
- دریافت اسکار شوقبرانگیز بود/ تصور مردم نسبت به انیمیشن ایران تغییر کرد
- نمایش فیلمهایی به مناسبت ۸ مارس در فرانسه