سینماسینما، سمیرا افتخاری: بیشتر به نظر میرسد «عصر جدید» باید برنامهای در راستای کشف استعدادهای جوان باشد که تاکنون عرصه خودنمایی برایشان فراهم نبوده است، اتفاقی که کمتر در این برنامه دیده میشود.
احسان علیخانی مجری و تهیهکننده جوانی است که با ساخت برنامههایش نشان داده رگ خواب مخاطب را در دست دارد و میداند باید چه برنامهای تولید کند تا مخاطب تا انتهای برنامه پای گیرنده بنشیند.
او که برنامه موفق «ماه عسل» را پس از چند سال تولید پشت سر گذاشت و رسما در پنجمین دوره جشنواره جام جم اعلام کرد ساخت آن به پایان رسیده و دیگر ادامه نخواهد داد، به سراغ ساخت یک برنامه جدید دیگر رفت، برنامه «عصر جدید» که از سال گذشته آغاز شد و حتی تبدیل به ویژهبرنامه تحویل سال نو شد. علاوه بر این در ایام نوروز نیز جزو برنامههای ویژه شبکه سه سیما بود که هر شب روی آنتن رفت و مخاطبان را با خود همراه کرد.
هرچند این برنامه کشف علیخانی نیست و سالهاست در کشورهای مختلف روی آنتن فرستاده میشود، اما علیخانی تلاش کرده است این برنامه را ایرانیزه کرده و به پخش برساند.
اما نکاتی در «عصر جدید» وجود دارد که نباید از آن غافل شد. همانطور که اشاره شد سبک و سیاق این برنامه کاملا نسخه کپی شده از نسخه بینالمللی آن است و اشکالی هم در آن دیده نمیشود، اما باید دید آیا ویژگیهای یک برنامه خوب در این برنامه دیده میشود یا خیر؟
یکی از نکاتی که باید مورد توجه واقع شود بحث انتخاب داوران است. این که داوران این برنامه بر چه مبنایی انتخاب شدند نکته بسیار حائز اهمیتی است. امین حیایی، سید بشیر حسینی، آریا عظیمنژاد و رویا نونهالی ترکیبی از داوران را تشکیل میدهند که به نظر میرسد در رای دادن تا حدودی متاثر از یکدیگر هستند و در بسیاری از موارد حتی احساسی برخورد کرده و قضاوت عادلانهای انجام ندادهاند. یا بهتر است بگوییم بسیاری از موارد داوری آنها جنبه علمی و آکادمیک ندارد وبیشتر بر مبنای سلیقه بوده است و حتی داوران در دفاع از رای خود نتوانستهاند نکات علمی را بیان کنند.
از نکات دیگری که این روزها بسیار به آن خرده گرفته شده است، بحث حضور استعدادهای جوان است. قرار است این برنامه کشف استعداد کند و عرصهای باشد برای نمایش و ظهور و بروز این افراد اما در چند برنامه ویژه نوروز نشان داده شد که این امر خیلی هم در برنامه مورد توجه واقع نشده است. برخی از افرادی که به عنوان استعداد جوان به روی صحنه برنامه عصر جدید آمدند قهرمان ملی هستند یا در عرصههای هنری چهرههای شناخته شدهای هستند و خودشان فضا برای دیده شدن دارند. حال سوال اینجاست که چرا وقتی یک قهرمان در عرصه بینالمللی حائز مقام و مدال جهانی شده است باید به عنوان یک استعداد کشف شود؟ مگر او مدال جهانی به دست نیاورده است و دیده نشده است؟ این برنامه باید فضا و امکانی برای دیده شدن استعدادهای خاص و خارقالعاده ایجاد کند و از سوی دیگر این امکان فراهم شود تا آنها بتوانند استعدادشان را بروز و ظهور دهند و از آنها استفاده شود.
علیخانی هرچند توانسته است تا اینجا دل مخاطبان عام را بدست آورد و حتی گاهی دعواها به فضای مجازی نیز کشیده شد، اما باید دید آیا با همین روند قصد دارد مسیر را به جلو ادامه دهد یا خیر؟ تدبیر و سیاست این مجری وتهیه کننده جوان در فصل بعدی تا چه اندازه نسبت به فصل اول تغییر خواهد کرد؟
منبع: هنرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ادعای عجیب مدیر شبکه۴؛ مدیری، علیخانی، جوان و صحت جرأت نمیکنند به تلویزیون بروند
- احسان علیخانی برای ادامه عصر جدید شرط گذاشت
- «قهرمان» پروژه جدید استعدادیابی شبکه سه
- نمایش نماد ملی نیوزیلند به جای قله دماوند در «عصر جدید»
- «عصرجدید» و «جوکر» با موسیقی درست برخورد میکنند؟
- با حکم محمد خزاعی؛ تهیهکننده سینما و داور عصر جدید، مدیرعامل موزه سینما شد
- داوران فصل سوم «عصر جدید» معرفی شدند
- فصل تازه «عصر جدید» از نیمه شعبان پخش میشود
- در نشست خبری فیلم عنوان شد؛ انصراف احسان علیخانی از تهیهکنندگی «برف آخر» به خاطر «عصر جدید»
- زمان پخش خندوانه مشخص شد/ دورهمی برنامه سال تحویل ۱۴۰۰
- با برنامه «هشتگ عصرجدید»، احسان علیخانی به آنتن بازمیگردد
- «دورهمی» و «عصر جدید» در صدر نظرسنجیهای مرکز تحقیقات صداوسیما
- از سرگیری ضبط برنامه «عصر جدید» با پروتکلهای بهداشتی سختگیرانه
- احسان علیخانی تکذیب کرد/ به کرونا مبتلا نشدهایم
- ظاهر متفاوت مجری و داوران برنامه «عصر جدید»/ حذف یک شرکتکننده به دلیل تست کرونای مثبت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
آخرین ها
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسکخونه»
- «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»