سعید خانی تهیهکننده و پخشکننده سینما با اشاره به لزوم حمایت دولت از اکران بهجای حمایت از تولید، تأکید کرد در بروز شرایط فعلی نمیتوان کمکاری صنوف را هم نادیده گرفت.
به گزارش سینماسینما، سعید خانی تهیهکننده و مدیر شرکت پخش «خانه فیلم» با اشاره به شرایط حاکم بر سینماهای کشور گفت: ما بهعنوان پخشکننده زمانی که میخواهیم یک فیلم را اکران کنیم تنها تصمیم گیرنده نیستیم. هر فیلم برای خود یک سرمایهگذار و تهیهکننده دارد که انتظار دارند در شرایط مناسب فیلم خود را اکران کنند، ما هم در چنین شرایطی نمیتوانیم به آنها بگوییم بله شرایط برای اکران خوب است چرا که واقعاً در شرایط بسیار بدی قرار داریم و مردم دیگر تمایلی به سینما رفتن ندارند. به همین دلیل است که نمیتوان سرمایهای که تا پیش از این دو سال به دلیل کرونا خوابیده بود را در شرایطی اکران کنیم که مخاطب به سینما نمیرود و فیلم در گیشه موفق نخواهد شد.
این تهیه کننده سینما ادامه داد: نباید فراموش کرد که بحث کلان در زمینه مشکلات سینما به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و البته سازمان سینمایی باز میگردد. در واقع باید دید دولت تا چه اندازه نسبت به سینما نگاه کلان دارد و به دنبال حفظ آن است.
وی تاکید کرد: فکر میکنم در شرایط فعلی حفظ سینما و سینماداران بیش از هر چیز اهمیت دارد. به همین دلیل دولت باید به این درک برسد که بخشی از هزینههای عظیمی که برای تولید در نظر میگیرد به حوزه اکران اختصاص دهد. این را میدانم که در حال حاضر چندین فیلم در حال تولید است که بودجه تولید آنها بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شده که اکثر این فیلمها پروژههای دولتی است. در چنین شرایطی دولت میتواند بخشی از این هزینهها را در اکران صرف کند.
فیلمهای دولتی که در اکران حمایت نمیشوند!
خانی با بیان اینکه تصور کنید فیلمهایی با ایدئولوژی دولت ساخته میشود اما در حوزه اکران چندان مورد حمایت قرار نمیگیرد، گفت: در چنین شرایط حساسی که سینما با آن مواجه است باید به این نتیجه رسید که حمایت از اکران باید در اولویت باشد. تا زمانی سیاستهای سازمان سینمایی در سایه تولید قرار داشته باشد، مشکلات سینما برطرف نخواهد شد و در چنین شرایطی است که هیچ یک از صاحبان فیلمها تمایلی به اکران فیلمهای خود ندارند.
وی تاکید کرد: دولت میتواند به جای اینکه ۱۰ فیلم با بودجه بسیار بالا تولید کند، ۹ فیلم را جلوی دوربین برده و بودجه تولید پروژه دهم را در حوزه اکران و حفظ سینما هزینه کند.
مدیر شرکت پخش «خانه فیلم» توضیح داد: برخی از فیلمهای بسیار مهم که پروانه نمایش دریافت کردهاند، پیشبینی شده برای اینکه به سود برسند باید حداقل ۵۰ میلیارد تومان در گیشه فروش داشته باشند که این مساله در شرایط فعلی امکانپذیر نیست و بیشک فقط نیمی از پیشبینی در گیشه فروش خواهد داشت. به همین دلیل دولت در چنین شرایطی باید برای فیلمهای این چنین سوبسید در نظر بگیرد تا صاحبان فیلمها برای اکران آثار خود متقاعد شوند.
وی بیان کرد: در کنار آن برخی از فیلمها از نگاه سازمان سینمایی، فیلمهای توقیفی هستند که از نظر آنها ممکن است این فیلمها هیچوقت اکران نشوند. اما در چنین شرایطی اگر نگاه کلانی به سینما وجود داشته باشد بیشک این فیلمها میتوانند اکران شوند. البته در حال حاضر چنین نگاههایی در سینما دنبال نمیشود و همین مساله باعث کاهش تمایل نمایش فیلمها در شهرستانها شده است.
خانی با تاکید بر اینکه شرایط اخیر حاکم بر جامعه باعث شده تا مردم دل و دماغ سینما رفتن را نداشته باشند، توضیح داد: باید به این فکر کرد که چگونه میتوان از میزان مخاطب بیشتری در سینما بهره ببریم، در همین راستا مدتی بحث صدور هنر کارت مورد توجه قرار گرفت تا بتوان برای طبقهای از جامعه که به دلیل تورم، سینما رفتن دیگر اولویت آنها نیست، صادر شود تا به سینما بیایند که متأسفانه چنین طرحهایی اجرایی نشد. چرا که هر دولت جدیدی که روی کار میآید برنامههای دولت قبلی را دنبال نمیکند.
وی بیان کرد: نباید فراموش کرد حمایت از فیلمها در حوزه اکران نباید تنها برای فیلمهای دولتی باشد، در صورتی که بخش خصوصی فیلمهای خود را بدون حمایت دولت تولید میکند به همین دلیل دولت میتواند از این فیلمها هنگام اکران حمایت کند.
کمکاری صنوف را نباید نادیده گرفت
این تهیه کننده ادامه داد: کم کاری صنوف را در ادامه مشکلات سینمایی را نباید نادیده گرفت، زمانی که برای پخش فوتبال جام جهانی در سالنهای سینمایی صنوف مرتبط نمیتوانند با هم به توافق برسند، نمیتوانیم انتظار چندانی برای بهتر شدن شرایط سینما داشته باشیم.
سعید خانی در پایان گفت: در حال حاضر چندین فیلم را در خانه فیلم آماده اکران داریم که از آن جمله میتوان به «برادران لیلا» اشاره کرد که پروانه نمایش ندارد، همچنین فیلمهای «خط استوا»، «سه کام حبس» نیز آماده نمایش هستند که صاحبان آثار به دلیل شرایط موجود تمایلی به اکران ندارند و ما نیز نمیتوانیم اصرار کنیم تا فیلمهای خود را اکران کرده و صدمه ببینند.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «رها» بهترین فیلم جشنواره آلیس در شهر شد
- فیلم «رها» مسافر رمِ ایتالیا میشود/ رونمایی از پوستر فیلم با نام بینالمللی «موهای دخترم»
- گیشه سینماها در اردیبهشت؛ فیلمهای رضا عطاران، امین حیایی و پیمان معادی اکران میشوند
- برگزیدگان جشنواره فیلم فجر معرفی شدند؛ سعید خانی: «قاتل و وحشی» را اکران کنید/ مصطفی زمانی سیمرغش را با حسن پورشیرازی تقسیم کرد
- چند فیلم مجوزدار در صف اکران سینما هستند؟
- ناامنی ۱۰۰ دستگاه در چرخه اکران/ هشدار امنیتی برای سینماها
- اکران «روزی روزگاری آبادان» به تعویق افتاد
- به مناسبت عید سعید فطر؛ شهاب حسینی، پارسا پیروزفر، بهرام افشاری و هانده اَرچل روی پرده سینماها
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد: در حال برگشتن به دهه ۶۰ هستیم که زور میزدند سینما را گلخانهای کنند/ منطق دوستان این است که میخواهند بهزور خودشان را دیکته کنند
- یک تهیهکننده و پخشکننده سینما: اکران جام جهانی به نفع سینماداران است نه سینما
- یک تهیهکننده و پخشکننده فیلم: خطر در کمین اکران/ مخاطبان از فیلمهای روی پرده خبر ندارند
- نگرانی پخشکننده فیلم «علفزار» از قدرت گرفتن یک تفکر خاص در سینما
- موزه سینما است یا ارثیه فامیلی؟/ نمک روی زخمِ باز نپاشید آقای اسماعیلی
- پخشکننده «علفزار»: مدیران باید از فیلمها دفاع کنند/ پژمان جمشیدی نعمتی برای سینمای ایران
- پخشکننده فیلم سینمایی «انفرادی»: وقتی دغدغه ماکارونی هست کسی سینما نمیرود
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





