سینماسینما، یاسمن خلیلی فرد
«شمشیرباز» فیلمی محصول کشور فنلاند و به کارگردانی کلاوس هارو است. «شمشیرباز» را می توان جزو آن دسته از آثار بی ادعایی به شمار آورد که اتفاقا پرقدرت و مهم ظاهر می شوند و مخاطب را به چالش می کشند.
روایت درام دو خط سیر اصلی دارد که قرار است یکدیگر را کامل کنند. بخشی از داستان به گذشته شخصیت اصلی فیلم (اندل)، یعنی فرارش از دست پلیس مخفی شوروی بازمی گردد و بخش دیگر که موتور پرقدرتی هم در پویایی درام دارد، مربوط به آموزش شمشیربازی در مدرسه است. بخش های مربوط به شمشیربازی، فیلم را به درام های ورزشی نزدیک می کند و در عین حال به مفاهیم پرقدرت انسانی و معنوی نهفته در لایه های زیرین اثر نیز توجه دارد.
«شمشیرباز» به واسطه همین بخش های ورزشی اش ریتم سرکش و پویایی دارد و علاوه بر آن، به مناسبات اجتماعی افراد جامعه وحشت زده آن دوران نیز نزدیک می شود. کارگردان رویدادها را متناسب با ظرف زمانی فیلم کنار هم قرار می دهد و همین انتخاب درست باعث می شود درام بی جهت کشدار نشود. از طرفی، صحنه های ورزشی فیلم و خصوصا سکانس های مسابقه به لحاظ تقطیع نما، ضرباهنگ، تعلیق و زمان بندی ماهرانه پرداخته شده اند. کارگردانی هارو ساده و روان است و ادعایی درآن دیده نمی شود، اما درعوض از پس حفظ تعلیق و طرح میزانسن های کار به خوبی برآمده و اثبات می کند فیلمساز کاربلدی است. آن چه البته فیلم را تاحدودی تکراری جلوه می دهد، فیلمنامه آن است. فیلمنامه «شمشیرباز» سوژه تازه ای ندارد و با این که خوب قصه اش را تعریف می کند، اما رخدادهایش به شدت قابل پیش بینی اند و البته پیرویِ محض و وفادارانه فیلمنامه از روایت پردازی کلاسیک- که باعث می شود عناصر درام و رویدادهای آن به راحتی قابل حدس باشند- و حتی بُردِ تیمِ کم بضاعت اندل در مسابقات لنینگراد دست کم به زعم من به شدت دور از باور است. این مسئله در طرح رابطه عاشقانه اندل با کادری، معلم جوان مدرسه، نیز به چشم می خورد و از همان ابتدا که کادری را می بینیم، متوجه می شویم او قرار نیست حضور قابل اهمیتی داشته باشد جز به منظور شکل گیری رابطه عاطفی با اندل. اما نباید فراموش کرد که از جهتی دیگر همین منطبق بودن بر نظام روایت گری کلاسیک تاحدودی داستان را از افتادن به دام حفره هایی که می توانند به واسطه تجربه گرایی و اعمال تغییرات ریسک پذیر ایجاد شوند، مصون نگه می دارد و باعث می شود داستان درجا نزند.
منطق قهرمان پروری هالیوودی در فیلم به چشم می خورد و اندل بی تعارف یک قهرمان است با خصوصیات قابل انتظار و متقاعدکننده یک قهرمان. تقابل جامعه و نیروهای شر با قهرمان به شکلی نامحسوس به موتیفی تکرارشونده در بطن اثر تبدیل می شود و همان طور که پیش تر نوشتم، بازداشتِ قهرمان از سوی نیروهای شوروی حدسی کاملاً محتوم است.
«شمشیرباز» تعداد قابل توجهی بازیگر کودک و نوجوان دارد که بازی های به اندازه و یکدستی دارند. مارت آواندی، بازیگر نقش اصلی فیلم، نیز یک بازی خوب و متناسب با مختصات نقش ارائه می دهد.
منبغ: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- تحقق آرزوی چندساله فعالان انیمیشن در هنرو تجربه
- جعفر صانعی مقدم: گسترش فعالیتها در سینمای «هنر و تجربه» بستگی به تامین نیازهای مالی دارد
- انتشار تیزر هفته فیلم ایتالیا + ویدئو
- اسامی فیلمهای حاضر در هفته فیلم ایتالیا اعلام شد/ از آثار مورتی تا برتولوچی
- هفته فیلم ایتالیا ۱۱ آذر آغاز میشود/ نمایش آنلاین و رایگان فیلمها
- چهارمین دوره هفته فیلم اروپایی برگزار میشود/ اعلام جزییات رویداد
- نانهای بیات/ نگاهی به فیلم «حوا، مریم، عایشه»
- کدام چریکه؟ کدام بهرام؟/ نگاهی به مستند «چریکه بهرام»
- سالها بایست تا دَم پاک شد/ نگاهی به فیلم «پری»
- فهرست فیلمهای روی پرده در سینماهای «هنروتجربه»/ «منگی» از ۱۵ شهریور میآید
- تابناک: نخستین گامها برای تعطیلی بستر نمایش دهها فیلم سینمایی ایران؟
- قابهای نامتعارف بیمعنی/ نگاهی به فیلم «امیر»
- ابوالفضل جلیلی: مشکل فیلمهای من این است که مردم را به فکر میاندازد
- آئین دیدار با عوامل فیلم «یلدا» برگزار شد/ گپی با فروغ قجابگلو بازیگر فیلم مسعود بخشی
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس افتتاح شد/ امید به حضور در خانوادۀ جهانی تئاتر با شناسنامه خاص خود
- فوت بازیگر سرشناس اسپانیایی؛ ماریسا پاردس درگذشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- لغو نمایش فیلم “آخرین تانگو در پاریس”
- اسطوره موسیقی هند و یکی از برجستهترین نوازندگان طبلا در جهان درگذشت
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند