کارگردان «من میخوام شاه بشم» معتقد است نمایش آنلاین مستندها پس از پایان جشنواره «سینماحقیقت» باید ادامه یابد.
به گزارش سینماسینما، مهدی گنجی درباره ضرورت برگزاری جشنواره سینماحقیقت گفت: «فکر میکنم سینماحقیقت دو بُعد دارد، یک بُعد آن تماشای فیلمها و یادگیری از این طریق است. این فیلمها میتواند افقهای جدیدی را پیش روی فیلمسازها بگذارند، تجربه فیلمسازها میتواند مسیر روشنتری را برای دیگر فیلمسازها ایجاد کند. ضمن اینکه بحث رقابت، جایزه و دید و بازدید ماجرا هم مطرح است. اما نکته دومی که به نظر من اهمیت دارد، ورکشاپها و بحث آموزشی هر جشنواره است که سینماحقیقت در ابتدا این کار را به صورت محدود انجام میداد اما در چند سال اخیر گسترش پیدا کرده و باعث شده است تا ما با استفاده از تجربیات آدمهای دیگر با جهانهای تازه آشنا شویم.»
او درباره برگزاری جشنواره سینماحقیقت به صورت آنلاین گفت: «قبل از اینکه کرونا بیاید و جشنواره سینماحقیقت به صورت آنلاین برگزار شود، ما در دنیا جشنوارههایی داشتیم که به صورت آنلاین برگزار میشدند. هر فیلمساز و پخش کننده آگاهی هم فیلمشان را پس از دوسال اکران و تور فستیوال به جشنواره آنلاین میفرستادند، چون امنیت فیلم اهمیت دارد.»
این فیلمساز درباره معایب برگزاری جشنواره به صورت آنلاین گفت: «طرفدار برگزاری جشنوارهها به صورت فیزیکی هستم آن هم با شرایطی که سیستم کپی رایت در ایران میتواند برای هر فیلمی رقم بزند، زمانی که شما هر فیلمی را در هر جشنواره آنلاینی اکران میکنید، یعنی آن فیلم لو رفته است و کافیست که فیلم در فضای مجازی پخش شود، دیگر کاری از دست کسی بر نمیآید.»
او ادامه داد: «نکته دیگر اینکه اصولا بسیاری از فیلمها برای پرده ساخته میشوند، میدانم که سفارش دهنده برخی از مستندها تلویزیون است اما برخی از فیلمها هم هستند که باید صدایشان در سینما شنیده شود تا فرکانسهایش به خوبی دریافت شود. به طور مثال فیلمی که سال گذشته به جشنواره ارسال کردیم مناسب پرده سینما بود و مخاطبان آن را در تلفن همراه دیدند که این موضوع تاثیرگذاری آثار را کمتر میکند. شاید امسال هم جشنواره به صورت آنلاین برگزار شود اما لذت جشنواره به نمایش حضوری و تماشای فیلم روی پرده است.»
کارگردان مستند «من می خوام شاه بشم» درباره مزیت اکران آنلاین گفت: «اکران آنلاین باعث میشود که دسترسی همه افراد برای تماشای فیلم بیشتر میشود اما من فکر میکنم شاید بهتر باشد جشنواره سینماحقیقت در طول سال هم اکرانهایی را به صورت آنلاین داشته باشد، کاری که در سراسر دنیا انجام میشود. اینگونه رابطه بین مخاطبان عام که خیلی مهم هستند با سینمای مستند حفظ میشود.»
گنجی درباره تاثیر جشنواره سینماحقیقت در افزایش تولید آثار مستند گفت: «باید با فیلمسازها گفتوگو شود و پرسشنامه تهیه شود که جشنواره سینماحقیقت چه تاثیری در افزایش کیفیت آثارشان داشته است. اما میتوانم درباره خودم بگویم که جشنواره سینماحقیقت در افزایش کیفیت آثار من تاثیر بسیار زیادی داشته است. در واقع هر جشنوارهای که در آن حاضر شدم تاثیری روی کارهای من داشته است و این موضوع برای یک فیلمساز خیلی اهمیت دارد. در حال حاضر میدانم که روشهایی از فیلمسازی در دنیا وجود دارد که با کارهای تکراری که خودم یا برخی از همکارانم انجام میدهیم متفاوت است و دیدن فیلمهای مختلف که در بخش بین الملل جشنواره حقیقت به نمایش در میآید میتواند تاثیری جدی روی آثار ما داشته باشد. در واقع باید گفت برای من به عنوان فیلمساز جنبه آموزشی جشنوارهها خیلی بیشتر است.»
این کارگردان در پایان گفت: «جدای از دورهمی و دیدن همکاران، امیدوارم جشنواره سینماحقیقت مانند سالهای گذشته همچنان استوار و پابرجا ادامه پیدا کند و بهترین مستندها را از سراسر دنیا به نمایش بگذارد تا چشم و گوش ما در حرفهای که به آن مشغول هستیم باز شود.»
پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» با دبیری محمد حمیدی مقدم از ۱۸ تا ۲۵ آذرماه برگزار میشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- محمدعلی الستی مطرح کرد؛ سینمای معناگرا نباید وارد سینمای مستند شود/ پیشنهاد تغییر نام جشنواره به «سینما واقعیت»
- پوستر «کنج» رونمایی شد/ متقاضی «سینماحقیقت»
- عاید نباء در پنل «غزه» سینماحقیقت
- مروری بر برگزیدگان ادوار جشنواره سینماحقیقت که فیلم داستانی ساختهاند/ از نرگس آبیار تا مهدی شامحمدی، محمد کارت و محمدحسین مهدویان
- مژگان ایلانلو آزاد شد
- مهلت ارسال اثر به جشنواره سینماحقیقت تمدید شد
- وحید اسفندیاری: موافق تعدد جوایز در جشنوارهها نیستم
- حمیدی مقدم دبیر شانزدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت شد
- آب را گل نکنیم/ نگاهی به مستند «کاریز، قصه آب»
- گفتوگوی تصویری اختصاصی سینماسینما با محمود توسلیان کارگردان مستند «بریکولاژ؛ زندگی نادر مشایخی»
- دغدغهمند، ماندگار و غیرسانتیمانتال/ نگاهی به مستند «آب، باد، خاک، نان»
- دو چهره مطرح ایرانی در قاب مستند/ نگاهی به فیلمهای «ساموئل خاچیکیان، یک گفتوگو» و «روزگار گل آقایی»
- معرفی برگزیدگان پانزدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت
- یک سامورایی/ نگاهی به مستند «سمفونی حمید»
- مستند «تکیه دولت»؛ داستان اضمحلال
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- چهار مستند ایرانی در جشنواره هات داکس
- به انتخاب تماشاگران و به یاد شانتال آکرمن؛ ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن جایزه جدید میدهد
- رقابت «آنیتا، گمشده در اخبار» در جشنواره استانبول
- پایان تور کنسرت علیرضا قربانی در تهران
- تلفیق شادی و شایستگی؛ نگاهی به برنامه «آی نسیم سحری عید شد»
- همکاری دوباره با یونیورسال؛ کیلین مورفی وارد ماجراهای جنجالی زغال سنگ آمریکا شد
- نگاهی به سریال افعی تهران
- علی اصغر رضایی نیک درگذشت
- ۱۰ روز مانده به شروع اجرا؛ نمایشِ بهرام افشاری ۲ میلیاردی شد
- برنامه تعطیلی سینماها در شبهای قدر
- به کارگردانی مهیار علیزاده؛ بازیگران نمایش «و تو هم برنگشتی» معرفی شدند/ اولین حضور شمس لنگرودی در تئاتر
- کنسرت «علیرضا قربانی» / گزارش تصویری
- بهار «مولوی» با متن محمد چرمشیر آغاز میشود
- شروع فیلمبرداری فیلم «پیکی بلایندرز» از ماه سپتامبر با حضور کیلین مورفی
- الهه نوبخت داور بخش اصلی جشنواره هلند شد
- جایزه جشنواره فریبورگ به ایران رسید
- جایزه جشنواره فریبورگ به ایران رسید
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
- تلاش برای تحریف تاریخ/ نگاهی به فیلم «پرویزخان»
- فریاد، فضیلت است/ یادداشتی بر فیلم «داگویل» با نگاهی به پرفورمنس «ریتم صفر» مارینا آبراموویج
- جورج میلر با «فیوریوسا» به کن میرود
- نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم با حمایت همراه اول در حال برگزاری است
- سفری به سوی ناشناخته ها
- فرامرز اصلانی درگذشت
- پوسترهای ۲ بخش جنبی جشنواره کن منتشر شدند
- جان تراولتا در یک فیلم درجه ۳ دیگر بازی کرد/ نمایش در آوریل
- عیدی همراه اول با سبدی از محصولات دیجیتال
- احمدرضا عابدزاده از عوامل «پرویز خان» شکایت کرد
- صدور پروانه نمایش غیرسینمایی برای ۴۱ اثر
- اجرای طرح «اکران شبانه» سینماها در تعطیلات نوروز