تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۰۴/۱۹ - ۰۳:۱۰ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 91657

همشهری نوشت :بدون شک چهره خوش‌حال هفته کسی نیست جز «عبدالوهاب قاضی»! پزشک و نظریه‌پرداز در حوزه گردشگری که با ایده‌های جدیدش در برنامه تلویزیونی طبی و پخش کلیپ جنجالی چند دقیقه‌ای از این ایده‌ها، باعث ایجاد موجی از خنده و شوخی در فضای مجازی شد. حتما اگر در ابتدا کلیپ را هم ندیده باشید، انواع و اقسام توییت‌ها و پست‌های بانمک و خلاق و انیمیشن‌ها وادارتان کرده‌است که جست‌وجویی بکنید و صاحب این نظریه بامزه و شگفت‌انگیز را ببینید. ایده‌ای که پایه‌های صنعت گردشگری را به لرزه درآورد و باعث شد تا نام او به عنوان «سلطان گردشگری نوین ایران» در یادها بماند.

حتما برایتان جالب است که بدانید عبدالوهاب قاضی، مدیر یک هتل زیبا و پنج ستاره است در بندرعباس. هتلی در مساحتی بالغ بر ۵۰۰۰۰ مترمربع، در ۷ طبقه به شکل F با امکاناتی خاص و چشم‌اندازی زیبا به سواحل خلیج فارس و رستوران‌های مجلل و… هزینه یک شب اقامت در این هتل در ارزان‌ترین حالت برای اتاق یک تخته است به قیمت ۴,۱۲۰,۰۰۰ و گران‌ترین آن هم برای سوئیت رویال تریپل ویژه مدیریت به قیمت ۱۳,۵۴۰,۰۰۰ ریال.

این پزشک هتل‌دار، تا قبل از انتشار این کلیپ کوتاه از سخنانش، چهره چندان شناخته شده‌ای نبود و از او خبرهایی منتشر شده بود درباره راهکارهای رشد صنعت گردشگری. البته یکبار هم تجمع کارکنان او در محوطه هتل به‌دلیل نپرداختن حقوق‌شان خبرساز شده بود. قاضی هم دلیل این تعویق را، وصول نشدن طلب‌های هتل عنوان کرده بود و کاهش مسافر و گردشگر. شاید دلیل این کاهش رشد اقبال مردم به نظریه او درباره گردشگری باشد، حتی قبل از اینکه او مطرحشان کند. البته ما نتوانستیم اطلاعات بیشتری از این ایده به دست بیاوریم چراکه  تمام تلاش‌های ما برای گفت وگو با این نظریه‌پرداز ناکام ماند. از تماس با شماره موبایل او تا پیگیری از دفتر او در هتل‌اش. در هر صورت از این طبیب، مطالب جالب توجهی درباره گردشکری و لزوم توسعه این صنعت منتشر شده است. اظهاراتی که مدام روی لزوم توسعه صنعت گردشگری تاکید داشته‌اند تا جایگزینی برای درآمدزایی روزهایی باشد که کشور سوخت فسیلی ندارد.

در خانه خود یک گردشگر تمام عیار بشوید!

خلاصه داستان، همانطور که همه‌مان با تماشای کلیپ جنجالی مستحضر هستیم، این است که دکتر عبدالوهاب قاضی در برنامه تلویزیونی طبیب، در پاسخ به صحبت مجری که اظهار کرد «یکسری پیشنهادها دارند که اصلا سخت نیست، پول زیاد هم نمی‌خواهد، اصلا هزینه‌ای ندارد و از همین لحظه می‌توانید شروع کنید» گفت: «گردشگری نه به معنی این که ما برویم خارج از کشور و ارز و دلار برداریم، خرج کنیم. گردشگری از خودِ ما و خانه ما شروع می‌شود. مثلا در خانه ما همیشه یک جای خاصی غذا می‌خوردیم موقعیت‌مان را تغییر دهیم یک جای دیگر غذا بخوریم، دکوراسیون را عوض کنیم. محیط اطراف‌مان را تغییر دهیم. حواس‌مان به رنگ‌ها باشد، توی خونه یک چیزی رنگش زرد بوده حالا قرمز شود. همین می‌شود گردشگری، همین می‌شود تغییر موقعیت. سطل آشغال مشکی بود حالا سطل آشغال قرمز خوشگل بگذارند، همین می‌شود یک تغییر رنگ.»

این کارشناس گردشگری در حالی عوض کردن مکان غذاخوردن را به عنوان یکی از راه‌های گردشگری معرفی می‌‌کند که همیشه میزبان گردشگران داخلی و خارجی زیادی در هتل معروف خود است. همچنین این نظریه‌پرداز در گفت وگوها و نشست‌هایی درباره صنعت گردشگری، بارها تاکید کرده‌است، دولت باید به کمک بخش خصوصی بیاید و این صنعت را گسترش دهد. «دولت باید برای گردشگری داخلی و خارجی سوبسید در نظر بگیرد، زیرا ارائه چنین امتیازهایی انگیزه سفر را برای هر دو گردشگر بالا می‌برد.» او تاکید هم داشته که نهادهای دولتی باید بدانند رونق اقتصادی و اشتغال تنها منوط به افزایش واحدهای تولیدی نیست و «اگر نرخ اشتغال هتل هرمز از ۲۰ به ۵۰ برسد، تعداد افرادی که در همین هتل مشغول به‌کار خواهند شد از ۲۷۰ به ۴۲۰ نفر افزایش می‌یابد، در حالی که سرمایه گذاری جدیدی انجام نشده، اما ظرفیت اشغال بالا رفته است.»

چگونه بدون کمک دولت، گردشگر شویم؟

قاضی در همان صحبت‌های اول خود، البته بعد از ارائه راهکار استفاده از  سطل آشغال قرمز و زیبا به‌جای سطل آشغال سیاه رنگ، رفتن به پارک و شهرهای نزدیک را هم جزو گردشگری می‌داند. این نکته جای خوشحالی دارد و این یعنی بعد از گردشگری در خانه می‌توانیم به پارک سر کوچه و شهرهای نزدیک هم برویم.

این کارشناس گردشگری یک بار دیگر هم به برنامه طبیب آمد تا توضیحات خود را کامل کند. او گفت که «می‌خواستم ترم جدیدی از گردشگری را معرفی کنم که از خودمان و از خانه شروع می‌شود. منظورم این بود که ما اگر به دورترین نقطه دنیا هم که برویم می‌خواهیم با حواس پنج‌گانه‌مان تجربه‌گر باشیم. اما اگر همین حواس پنج‌گانه را در خانه خود با امکاناتی که داریم تمرین نکنیم؛ اگر به دورترین نقطه هم برویم به همان اندازه از آن مکان درک خواهیم داشت که از خانه خود درک داریم. پس هر اندازه در خانه رفتارهای عادت‌گونه را کنار بگذاریم در سفرهای دور هم می‌توانیم لذت ببریم.»

او این توضیحات را درحالی عنوان کرد که همان ابتدای صحبت‌های نخستین خود، گفت: «برای گردشگری لازم نیست حتما به خارج از کشور برویم و ارز خارج کنیم…» و این یعنی قصد او طرح ایده تازه‌ای در گردشگری نوین مطرح بود که ارتباطی با خارج کردن ارز نداشته باشد. ایده‌ای که بعد از طرح از اتفاق مورد‌اقبال کاربران فضای مجازی هم قرار گرفت و آمار شادی و نشاط را به طرز محسوسی بالا برد. البته روش‌های جالبی را هم برای گردشگری مطرح کرد و اگر دوباره آمار گردشگری در ایران بررسی شود، بعید نیست شاهد رشد و پیشرفتی خوبی در این زمینه باشیم. آن‌هم بدون کمک و سوبسید دولت. چیزی که خود آقای دکتر رویش تاکید داشتند. حتما تا امروز شما هم با دیدن این ویدئوها یادگرفته‌اید که چطور از یک طرف اتاق به طرف دیگر بروید و از روی یک صندلی بلند شوید و روی صندلی دیگر بنشینید و به همین آسانی گردشگری کنید و گردشگر شوید بدون اینکه ارز و دلار از کشور خارج کرده باشید.

راه‌های دیگر استاد برای گردشگری نوین

با دست چپ موهایتان را شانه کنید

فیلمی که در فضای مجازی پخش شد تنها بخش کوتاهی از ایده‌های ناب آقای عبدالوهاب قاضی بود برای شروع گردشگری درخانه. اما او در برنامه «طبیب» ایده‌های شگفت‌انگیز دیگری هم داشت که با دیدن فیلم کامل قسمتی از برنامه که او مهمانش بود می‌توانید همه ایده‌ها را به خوبی یاد بگیرید. ما چند تا از بهترین‌هایش را برایتان گلچین کرده‌ایم.

«طبیب» برنامه‌ای گفت وگو محور است با اجرای «پیمان طالبی» با هدف اطلاع رسانی و پیشگیری و در حوزه سلامت است که هر روز میزبان متخصصان رشته‌های مختلف پزشکی است. این برنامه در ۱۰تیر میزبان دکتر عبدالوهاب قاضی پزشک بود. بخش دوم برنامه با این توضیحات مجری شروع شد: «در بخش اول دکتر قاضی آموزش دادند که چقدر استرس و تنش‌هایی که به ما وارد می‌شود چقدر می‌تواند روی مبتلا شدن به یکسری از بیماری‌ها موثر باشد و چقدر زندگی‌ها را مختل می‌کند؛ یکسری پیشنهادها دارند که اصلا سخت نیست، پول زیاد هم نمی‌خواهد، اصلا هزینه‌ای ندارد و از همین لحظه می‌توانید شروع کنید.»

دکتر عبدالوهاب قاضی هم در ادامه گفت: «یک کلمه گردشگری را یک ترم گردشگری را معرفی می‌کنیم. گردشگری نه به معنی این که ما بریم خارج از کشور و ارز و دلار برداریم، خرج کنیم. گردشگری از خودِ ما و خونه ما شروع می‌شود. مثلا در خونه ما همیشه یک جای خاصی غذا می‌خوردیم موقعیت‌مان را تغییر دهیم یک جای دیگر غذا بخوریم، دکوراسیون را عوض کنیم. محیط اطراف‌مان را تغییر دهیم.

حواس‌مان به رنگ‌ها باشد، در خونه یک چیزی رنگش زرد بوده حالا قرمز بشه. همین میشه گردشگری، همین میشه تغییر موقعیت. سطل آشغال مشکی بود حالا سطل آشغال قرمز خوشگل بگذارند، همین میشه یک تغییر رنگ.

تا حالا از یک مسیری می‌رفتیم سر کار حالا از مسیرهای متعدد، روزهای مختلف از مسیرهای متعدد بریم محل کار. قبل از محل کار بریم پارک ۵دقیقه قدم بزنیم، ارتباط با طبیعت بگیریم، همین میشه گردشگری.

اطراف شهرمان را هفته‌ای یکبار سر بزنیم، پارک‌های اطراف‌مان را سر بزنیم. راه دورتر اینه که از هوای گرم و مرطوب برویم، سرد و خشک و یا برعکس. محیط و اتمسفری را عوض کنیم این‌ها هم می‌شود گردشگری. کشور ما هم که خدا را شکر تنوع آب و هوایی خیلی خوبی دارد. فرقی نمی‌کند کسی برود جای گرون یا جای خیلی ارزون.

تنوع عادت‌هایمان؛ مثلا همیشه با دست راست شانه می‌کردیم حالا با دست چپ شانه کنیم. همین سبب تخلیه آدرنالین می‌شود، یعنی تغییر عادت‌ها سبب تخلیه آدرنالین می‌شود.

رانندگی می‌کنیم حالا هوشیارتر حواس‌مان بیشتر باشد مصرف آدرنالین را افزایش می‌دهد. تصور کنید کسی تا حالا رانندگی نکرده، یک ساعت رانندگی او معادل ۲۴ ساعت رانندگی است اما همین رانندگی تبدیل به عادت می‌شود. مصرف انرژی به شدت میاد پایین و دیگر اگر یک مشاجره داشته باشیم با یک ماشین دیگر سر چهارراه آدرنالین ناشی از مشاجره تخلیه نمی‌شود. ولی کسی که تازه رانندگی یاد گرفته و هنوز تبدیل به عادت نشده دائم انرژی مصرف می‌کند و آدرنالین تخلیه می‌کند.

راه رفتن هر فردی منحصر به فرد است، مثل اثر انگشت است. فرد با کمترین انرژی راه می‌رود. کافی است گام‌ها را تغییر بدهیم، اگر گام‌هایمان ۳۰ سانتی‌متری است بکنیم ۴۰ سانتی‌متر. همین که گام‌ها و سرعت‌شان را تغییر می‌دهیم سبب تخلیه آدرنالین می‌شود. دائم حواس‌مان باشد اگر از پله بالا می‌رویم، پارک محله‌مان قدم بزنیم یا پارک‌های بزرگ‌تر یا مسیر خرید، مسیر جلسه هر جا که می‌رویم حواس‌مان به گام‌هایمان باشد که گام‌های بلندتر و سریع‌تری برداریم که بخشی از آدرنالینی که  طی چالش‌های روزانه در بدن‌مان ترشح شده تخلیه شود.»

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها