ابراهیم داروغهزاده به عنوان سیزدهمین دبیر جشنواره فیلم فجر هدایت مهمترین رویداد هنری کشور را برعهده گرفت.
به گزارش سینماسینما، پس از آنکه محمد حیدری، دو دوره متوالی دبیر جشنواره فیلم فجر بود، با آمدن محمد مهدی حیدریان به سازمان سینمایی یکی از معاونان او برای این رویداد انتخاب شد؛ معاونی که خودش مدت چندان زیادی نیست کارش را در اداره ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی آغاز کرده است.
با توجه به اظهارنظرهایی که داروغهزاده در جایگاه ارزشیابی و نظارت فیلمها ارائه کرده است شاید انتخاب او به عنوان دبیر جشنواره فیلم فجر، از یک جهت روال صدور مجور آثار را به ویژه برای اکران عمومی راحتتر پیش ببرد و از سوی دیگر ممکن است سختگیریهایی که او خودش در صدور مجوز بر آن اذعان دارد، در جشنواره فجر و شیوه انتخاب آثار هم تاثیرگذار باشد.
پیش از داروغهزاده که به تازگی جشنواره فیلم سلامت را با دبیری خودش به پایان رسانده است، ۱۲ دبیر دیگر این رویداد سینمایی را برگزار کردهاند که محمد حیدری به عنوان دوازدهمین دبیر، دو دوره سیوچهارم و سیوپنجم را هدایت کرد.
حسین وخشوری، سیدمحمد بهشتی، مهدی فریدزاده، عزتالله ضرغامی، سیفالله داد، محمدمهدی عسگرپور، علیرضا رضاداد، مجید شاهحسینی، مهدی مسعودشاهی، محمد خزاعی و محمدرضا عباسیان ۱۱ نفر دیگری هستند که در طول این سالها به عنوان دبیر برپایی مهمترین رویداد سینمایی را عهدهدار بودند.
در میان دبیران دورههای مختلف جشنواره فیلم فجر، سید محمد بهشتی با ۱۰ دوره رکورددار است. این مدیر سینمایی از جشنواره سوم تا دوازدهم دبیر این رویداد سینمایی بوده است.
علیرضا رضاداد هم که تا دوره گذشته عهدهدار دبیری جشنواره بود، با ۶ دوره در رتبه دوم قرار دارد. رضاداد به عنوان مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی دبیر دوره بیست و دوم تا بیست و پنجم جشنواره فجر بود و بعد از سالها با حکم ایوبی در دوره ۳۲ به جشنواره برگشت و در دوره ۳۳ نیز عهدهدار این مسئولیت بود.
زندهیاد سیفالله داد هم چهار دوره دبیر جشنواره فیلم فجر بوده است. او همزمان با دوران معاونت سینماییاش در دورههای ۱۶ تا ۱۹ دبیر بود.
عزتالله ضرغامی (چهاردهم و پانزدهم)، محمدمهدی عسگرپور (بیستم و بیستویکم)، مجید شاه حسینی (بیستوششم و بیستوهفتم) دیگر دبیران دو دورهای این جشنواره بودند.
اولین دوره جشنواره فیلم فجر هم در سال ۱۳۶۱ به دبیری حسین وخشوری برگزار شد و در کنار او مهدی فریدزاده نیز در دوره سیزدهم از دبیرانی بودند که یک دوره برپایی جشنواره را بر عهده داشتند.
در دوره دوم این جشنواره نامی به عنوان دبیر مشاهده نمیشود و کار به صورت گروهی انجام شده است.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در جلسه با روسای صنوف خانه سینما مطرح شد؛ در ارشاد معتقدند سینما را احیا کردهاند/ انگار باید با برخی ژانرها خداحافظی کنیم
- در نشست بررسی برنامه هفتم توسعه مطرح شد؛ عسگرپور: برنامه، ساختاری کاملا سنتی دارد / ویاودیها تبدیل به شبکههای تلویزیون میشوند؟
- عسگرپور در جشنواره فیلم اتریشی داوری میکند
- انتقاد برومند و عسگرپور از مواضع خزاعی/ ماهیت «خانه سینما» چیست؟
- برای هفتمین دورهی پیاپی؛ محمدمهدی عسگرپور بهعنوان نایب رییس فیاپف انتخاب شد
- هیات مدیره جدید کانون کارگردانان سینما انتخاب شدند
- در هشتمین نشست «بازیابی» عنوان شد: حاکمیت علاقه ندارد صنفها به شکل طبیعی فعالیت کنند/ دلیل بلاتکلیفی نهادهای صنفی چیست؟
- پنل موبایل و صنعت VOD در کنگره موبایل ایران؛ بررسی وضعیت پلتفرمهای آنلاین فیلم و سریال و چالشها با ساترا
- رییس هیأت مدیره خانه سینما: دنبال پیگیری آرام و منطقی ماجرای سینماگران هستیم
- مدیرعامل خانه سینما چه کسی خواهد بود؟
- از سوی معاون اول رئیس جمهور؛ اعضای شورای سینما منصوب شدند
- مدیری که دلسوز بود؛ بدرقه هنرمندانه مجید رجبی معمار از خانه هنرمندان ایران
- با حضور رئیس سازمان سینمایی؛ هیات امنای جدید مرکز گسترش معرفی شدند
- در آیین معارفه محمدمهدی عسگرپور چه گذشت؟/ آنچه باقی مانده و میماند «خانه هنرمندان ایران» است
- رئیس شورای عالی خانه هنرمندان ایران مطرح کرد؛ مأموریتهای عسگرپور چیست؟/ این خانه میتواند الگو باشد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
آخرین ها
- در جشنواره فیلم کلاسیک؛ جشن ۳۰ سالگی «داستان عامهپسند»/ بازیگران گرد هم آمدند
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- میراث نفرینشده/ نگاهی به فیلم «پنجه آهنین»
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- محصول ۵۲ میلیون دلاری سینمای کره؛ ورنر هرتسوگ صداپیشه انیمیشن بونگ جونهو میشود
- قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی فرنگی در رقابتهای آسیایی با حمایت همراه اول
- «مجنون آن لیلی» هفته آینده روی صحنه میرود
- اولین حضور بینالمللی «چوپان» در یک جشنواره آلمانی
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- در چهل و دومین دوره؛ «انگشت طلا» ۶ جایزه از جوایز فیلم هنگکنگ را برد
- مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- نگاهی به مینی سریال رژیم
- چرا فیلمهای نوستالژی دهه شصتی همچنان محبوب هستند؟
- نیکی مظفری و بهنام شرفی همبازی شدند/ رونمایی از پوستر نمایش «مرگ با طعم نسکافه»
- راهیابی«پیچ تاریخی» به جشنواره بینالمللی فیلم مسکو
- ساخت مستند فرمانده لوطی ها آغاز شد
- اکران «قویدل» در هنر و تجربه
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
- والتر هیل با یک فیلم نوآر برمیگردد/ ادامه بزن بزن در ۸۴ سالگی
- سینمای ایران مسافر کره جنوبی شد
- استخدام ۳ قهرمان کشتی کشور در همراه اول