۲ فیلم کوتاه ایرانی با موضوع حقوق بشر، فینالیست جشنواره بینالمللی ترانی ایتالیا شدند.
به گزارش سینماسینما، فیلمهای کوتاه «حریم» به تهیهکنندگی پیمان شاهمحمدی، علیرضا نظارت و کارگردانی حسین بابائیان، «منفیِ ۳۶۲۵» به کارگردانی و تهیهکنندگی حسین بابائیان برنده مسابقه بینالمللی PLURAL DECLINATION شدند. فیلم کوتاه «منفیِ ۳۶۲۵» توانست مقام نخست را کسب و بالاترین رای داوران و کمیسیون جشنواره را از آن خود کند. فیلم کوتاه «حریم» نیز در بین چهار فیلم برتر جشنواره، چهارمین فیلم منتخب است.
پیمان شاهمحمدی تهیهکننده و مدیر امور پخش بینالمللی توضیح داد: جشنواره فیلم ترانی در کشور ایتالیا هر ۲ سال یکبار برگزار میشود که امسال با همکاری «کنوانسیون استانبول» مسابقه بینالمللی PLURAL DECLINATION را برگزار میکند. کنوانسیون استانبول یک توافقنامه بینالمللی با سازندگان آثار هنری است. هدف آن نمایش آثاری است که مطالب و معانی این کنوانسیون را بیان میکند یا از آن الهام گرفته شده است. آثاری با مضامین حقوق بشر که به صورت رسمی برای اولین بار موسوم به «کنوانسیون استانبول» به امضای بیش از ۴۰ کشور رسید و رسمیت پیدا کرد.
وی افزود: این اولین و تنها کنوانسیون رسمی بینالمللی در دنیا است که هدف آن ایجاد یک چارچوب نظارتی جامع برای حمایت از زنان در برابر همه اشکال خشونت مبتنی بر جنسیت است. همچنین در زمینه خشونت خانگی، که نه تنها زنان، بلکه سایر موضوعات مانند کودکان و سالمندان را نیز تحت تاثیر قرار میدهد. فیلمهای فینالیست باید بالاترین امتیاز را کسب کنند و در این بین، ۴ فیلم کوتاه منتخب جشنواره میشوند که جایزه ویژه را دریافت خواهند کرد. آثار فینالیست با الهام از اصول «کنوانسیون استانبول» با حداکثر مدتزمان ۱۵ دقیقه تولید شدهاند و نکته متمایز و بسیار مهم مسابقه این است که آثار ارسالی توسط مدیریت جشنواره ترانی و همچنین توسط کمیسیون و داروان جشنواره مشاهده و فیلمهای کوتاه فینالیست تبدیل به یک فیلم سینمایی بلند ۹۰ دقیقهای میشوند تا از سمت جشنواره در سینماها، مراکز هنری و جشنواره به صورت رسمی توزیع و اکران شوند و این دستاورد بزرگی است.
شاهمحمدی در پایان گفت: فیلم کوتاه «منفی ۳۶۲۵»، به موضوع جنگ میپردازد و اثرات ناشی از آن که بیشترین آسیباش برای کودکان است. همچنین فیلم کوتاه «حریم» به یکی از مهمترین نگرانی حال حاضر نه تنها ایران بلکه جهان میپردازد؛ خشکسالی و به موازات آن حقوق بشر و بحران زنان و کودکان فقر. نگاهی صریح و بدون موضعگیری به حقوق زنان و کودکان در تمدن کنونی که به معضل کمآبی و خشکسالی گره خورده است. مضمون هر ۲ فیلم توجه هر مخاطبی را میتواند به خود جلب کند و زنگ خطری به حساب میآید برای یک اتفاق مهم جهانی که در حال وقوع است.
جشنواره از بیست و نهم مارس ۲۰۲۴ برابر با دهم فروردین ۱۴۰۳ در ترانی ایتالیا آغاز و در حال حاضر فینالیستها اعلام و در حال تبدیل به یک اثر سینمایی هستند.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





