«بیبیسی» با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد سینمایی از سراسر جهان فهرستی جدید از ۱۰۰ فیلم برتر قرن ۲۱ منتشر کرد.
به گزارش سینماسینما، در این نظرسنجی ۱۷۷ منتقد از ۴۶ کشور جهان، فیلم «جاده مالهالند» (۲۰۰۰) ساخته سورئال «دیوید لینچ» را در جایگاه نخست برترین فیلمهای قرن ۲۱ میلادی انتخاب کردند و پس از آن نیز دو فیلم «در حال و هوای عشق» (۲۰۰۱) از «وونگ کاروای» و «خون به پا خواهد شد» ساخته «پل توماس اندرسون» (۲۰۰۷) در جایگاههای دوم و سوم قرار گرفتند.
فیلم برنده اسکار «جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی با حضور در رتبه نهم این فهرست در میان ۱۰ فیلم برتر قرن ۲۱ به انتخاب «بیبیسی» قرار گرفت و «کپی برابر اصل» و «ده» از ساختههای عباس کیارستمی کارگردان تازه درگذشته ایرانی نیز به ترتیب رتبههای چهل و پنجم و نود و هفتم را به خود اختصاص داد.
در این فهرست، سال ۲۰۱۲ میلادی محبوبترین سال است؛ چرا که ۱۰ فیلم از جمله «عمل کشتن» و «موتورهای مقدس» که میان ۱۰۰ فیلم برتر قرن قرار گرفتهاند در این سال ساخته شدهاند، ضمن این که ۹ محصول سینمایی سال ۲۰۱۳ میلادی چون «دوازده سال بردگی» و «آب گرمترین رنگ است» نیز در این فهرست جای گرفتهاند.
فهرست کامل ۱۰۰ فیلم برتر قرن ۲۱ میلادی از این قرار است:
۱- جاده مالهالند (دیوید لینچ، ۲۰۰۱)
۲- در حال و هوای عشق (وونگ کار وای، ۲۰۰۰)
۳- خون به پا خواهد شد (پل توماس اندرسون، ۲۰۰۷)
۴- شهر ارواح (هایائو میازاکی، ۲۰۰۱)
۵- پسرانگی (ریچارد لینکلیتر، ۲۰۱۴)
۶- درخشش ابدی یک ذهن پاک (مایکل گوندری، ۲۰۰۴)
۷- درخت زندگی (ترنس مالیک، ۲۰۱۱)
۸- یی یی (ادوارد یانگ، ۲۰۰۰)
۹- جدایی (اصغر فرهادی، ۲۰۱۱)*
۱۰- درون لوین دیویس (جوئل و اتان کوئن، ۲۰۱۳)
۱۰- جایی برای پیرمردها نیست (جوئل و اتان کوئن، ۲۰۰۷)
۱۲- فرزندان انسان (آلفونسو کوارون، ۲۰۰۶)
۱۲- زودیاک (دیوید فینچر، ۲۰۰۷)
۱۴- عمل کشتن (جاشوا اوپنهایمر، ۲۰۱۲)
۱۵- ۴ ماه، ۳ هفته و ۲ روز (کریستین مونجیو، ۲۰۰۷)
۱۶- موتورهای مقدس (لئو کاراکس، ۲۰۱۲)
۱۷- هزارتوی پن (گیلرمو دل تورو، ۲۰۰۶)
۱۸- روبان سفید (میشائیل هانکه، ۲۰۰۹)
۱۹- مکس دیوانه: جاده خشم (جورج میلر، ۲۰۱۵)
۲۰- سینکداکی، نیویورک (چارلی کافمن، ۲۰۰۸)
۲۱- هتل بزرگ بوداپست (وس اندرسون، ۲۰۱۴)
۲۲- پنهان (مایکل هانکه، ۲۰۰۵)
۲۲- گمشده در ترجمه (سوفیا کوپولا، ۲۰۰۳)
۲۴- استاد (پل توماس اندرسون، ۲۰۱۲)
۲۵- ممنتو (کریستوفر نولان، ۲۰۰۱)
۲۶- بیست و پنجمین ساعت (اسپایک لی، ۲۰۰۲)
۲۷- شبکه اجتماعی (دیوید فینچر، ۲۰۱۰)
۲۸- با او حرف بزن (پدرو آلمادوار، ۲۰۰۲)
۲۹- وال-ئی (اندرو استنتون، ۲۰۰۸)
۳۰- اولدبوی (پارک چان ووک، ۲۰۰۳)
۳۱ مارگارت (کنت لونرگان، ۲۰۱۱)
۳۲ زندگی دیگران (فلوریان هنکل، ۲۰۰۶)
۳۳- پسر شائول (لازلو نمس، ۲۰۱۵)
۳۳- شوالیه تاریکی (کریستوفر نولان، ۲۰۰۸)
۳۵- ببر خیزان، اژدهای پنهان (آنگ لی، ۲۰۰۰)
۳۶- تیمبوکتو (عبدالرحمن سیساکو، ۲۰۱۴)
۳۷- عمو بونمی زندگیهای گذشتهاش را به یاد میآورد (آپیچاتپونگ ویراستاکول، ۲۰۱۰)
۳۸- شهر خدا (فرناندو میرالس و کاتیا لوند، ۲۰۰۲)
۳۹- دنیای جدید (ترنس مالیک، ۲۰۰۵)
۳۹- کوهستان بروکبک (آنگ لی، ۲۰۰۵)
۴۱- Inside Out (پیت داکتر و رونی دل کارمن، ۲۰۱۵)
۴۲- ۱۲ سال بردگی (استیو مک کوئین، ۲۰۱۳)
۴۲- (میشائیل هانکه، ۲۰۱۲)
۴۲- مالیخولیا (لارس فون تریر، ۲۰۱۱)
۴۵- آبی گرمترین رنگ است (عبداللطیف کشیش، ۲۰۱۳)
۴۵- کپی برابر اصل (عباس کیارستمی، ۲۰۱۰)*
۴۵- لویاتان (آندری زویاگینتسف، ۲۰۱۴)
۴۸- بروکلین (جان کراولی، ۲۰۱۵)
۴۹- خداحافظی با زبان (ژان لوک گدار، ۲۰۱۴)
۴۹- آغاز (کریستوفر نولان، ۲۰۱۰)
۴۹- آدمکش (هو شیائو-هسین، ۲۰۱۵)
۵۲- بیماری گرمسیری (آپیچاتپونگ ویراستاکول، ۲۰۰۴)
۵۳- ایدا (پاول پالیکوفسکی، ۲۰۱۳)
۵۳- مولن روژ! (باز لورمان، ۲۰۰۱)
۵۳- روزی روزگاری در آناتولی (نوری بیلگه جیلان، ۲۰۱۱)
۵۶- هارمونیهای ورکمایستر (بلا تار، ۲۰۰۰)
۵۶- ۳۰ دقیقه بامداد (کاترین بیگلو، ۲۰۱۲)
۵۸- تاریخچه خشونت (دیوید کراننبرگ، ۲۰۰۵)
۵۸- حرامزادههای لعنتی (کوئنتین تارانتینو و الی راث، ۲۰۰۹)
۵۸- Moolaadé (عثمان سمبن، ۲۰۰۴)
۵۸- علائم و یک قرن (آپیچاتپونگ ویراستاکول، ۲۰۰۶)
۵۸- زیر پوست (جاناتان گلیزر، ۲۰۱۳)
۶۳- مخزن ماهی (آندرا آرنولد، ۲۰۰۹)
۶۳- زیبایی بزرگ (پائولو سورنتینو، ۲۰۱۳)
۶۳- اسب تورین (بلا تار، ۲۰۱۱)
۶۶- بهار، تابستان، پاییز، زمستان … و بهار (کیم کی-دوک، ۲۰۰۳)
۶۶- قفسه درد (کاترین بیگلو، ۲۰۰۸)
۶۸- کارول (تاد هینز، ۲۰۱۵)
۶۸- خانواده اشرافی تننبام (وس اندرسون، ۲۰۰۱)
۷۰- داستانهایی که میبگوییم (سارا پولی، ۲۰۱۲)
۷۰- تابو (میگل گومز، ۲۰۱۲)
۷۲- قبل از غروب آفتاب (ریچارد لینکلیتر، ۲۰۰۴)
۷۲- تنها عاشقان زنده ماندند (جیم جارموش، ۲۰۱۳)
۷۴-تعطیلات بهار (هارمونی کورین، ۲۰۱۲)
۷۵- داگویل (لارس فون تریر، ۲۰۰۳)
۷۵- خباثت ذاتی (پل توماس اندرسون، ۲۰۱۴)
۷۵- زنگ شیرجه و پروانه (جولیان اشنابل، ۲۰۰۷)
۷۸- تقریبا مشهور (کامرون کرو، ۲۰۰۰)
۷۸- بازگشت (آندری زویاگینتسف، ۲۰۰۳)
۷۸- گرگ وال استریت (مارتین اسکورسیزی، ۲۰۱۳)
۸۱- پیامبر (ژاک اودیار، ۲۰۰۹)
۸۱- یک مرد جدی (جوئل و اتان کوئن، ۲۰۰۹)
۸۱- هوش مصنوعی (استیون اسپیلبرگ، ۲۰۰۱)
۸۱- او (اسپایک جونز، ۲۰۱۳)
۸۱- شرم (استیو مک کوئین، ۲۰۱۱)
۸۶- آملی (ژان-پییر ژونه، ۲۰۰۱)
۸۶- دور از بهشت (تاد هینز، ۲۰۰۲)
۸۸- اسپاتلایت (تام مک کارتی، ۲۰۱۵)
۸۹- زن بی سر (لوکرشیا مارتل، ۲۰۰۸)
۹۰- در جستجوی نمو (اندرو استنتون، ۲۰۰۳)
۹۰- آدم درست را به قلبت راه بده (توماس آلفردسون، ۲۰۰۸)
۹۰- قلمرو طلوع ماه (وس اندرسون، ۲۰۱۲)
۹۰- راتاتویی (براد برد و جان پینکاوا، ۲۰۰۷)
۹۰- ترور جسی جیمز توسط رابرت فورد بزدل (اندرو دومینیک، ۲۰۰۷)
۹۰- پیانیست (رومن پولانسکی، ۲۰۰۲)
۹۰- راز در چشمانشان (خوان خوزه کامپانلا، ۲۰۰۹)
۹۷- ده (عباس کیارستمی، ۲۰۰۲)*
۹۷- خوشه چینان و من (آنیس واردا، ۲۰۰۰)
۹۷- ماده سفید (کلر دنیس، ۲۰۰۹)
۱۰۰- کارلوس (اولیور آسایاس، ۲۰۱۰)
۱۰۰- مرثیهای برای یک رویا (دارن آرونوفسکی، ۲۰۰۰)
۱۰۰- تونی ادرمن (مارن آده، ۲۰۱۶)
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
- دعوت هندیها از اصغر فرهادی
- با حکم دادگاه؛ «قهرمانِ» فرهادی تبرئه شد
- «طعم گیلاس» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- جشنواره بلگراد به اصغر فرهادی جایزه داد
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره بلگراد
- «کلوزآپ» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- اصغر فرهادی: دیگر قصد فیلمسازی در ایران را ندارم
- جایگاه اول برای «اسپایدرمن»؛ ۱۰۰ فیلم برتر سونی پیکچرز به مناسبت صدسالگیاش/ «جدایی» پنجم شد
- گفتوگوی سینمایی نسلها/ نگاهی به مستند «موج نو»
- کتاب «رازها و دروغها» منتشر شد/ ناگفتههایی درباره جشنواره کن
- بازخوانی یادداشت خواندنی کریم امامی در سال ۷۶ ، پس از دریافت جایزه نخل طلای کن توسط کیارستمی
- وداع با منتقد مشهور فرانسوی که دوستدار سینمای ایران بود/ تمجید فرمو از میشل سیمان
- ۶ مستند از ایران به جشنواره ایدفا دعوت شدند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت محمد حقیقت؛ چه کسی به نخل طلا نزدیک میشود؟/ درباره فیلم اول کارگردان زن فرانسوی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
آخرین ها
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- میراث نفرینشده/ نگاهی به فیلم «پنجه آهنین»
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- محصول ۵۲ میلیون دلاری سینمای کره؛ ورنر هرتسوگ صداپیشه انیمیشن بونگ جونهو میشود
- قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی فرنگی در رقابتهای آسیایی با حمایت همراه اول
- «مجنون آن لیلی» هفته آینده روی صحنه میرود
- اولین حضور بینالمللی «چوپان» در یک جشنواره آلمانی
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- در چهل و دومین دوره؛ «انگشت طلا» ۶ جایزه از جوایز فیلم هنگکنگ را برد
- مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- نگاهی به مینی سریال رژیم
- چرا فیلمهای نوستالژی دهه شصتی همچنان محبوب هستند؟
- نیکی مظفری و بهنام شرفی همبازی شدند/ رونمایی از پوستر نمایش «مرگ با طعم نسکافه»
- راهیابی«پیچ تاریخی» به جشنواره بینالمللی فیلم مسکو
- ساخت مستند فرمانده لوطی ها آغاز شد
- اکران «قویدل» در هنر و تجربه
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
- والتر هیل با یک فیلم نوآر برمیگردد/ ادامه بزن بزن در ۸۴ سالگی
- سینمای ایران مسافر کره جنوبی شد
- استخدام ۳ قهرمان کشتی کشور در همراه اول
- «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند