فاطمه پاقلعهنژاد در سینما پلاک نوشت : بیژن نوباوه، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفتوگویی با فارس از ۳۰ فیلم آماده اکران گفته که اگر به نمایش دربیایند وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را به خاطر آنها به مجلس خواهند کشاند!
نوباوه که به تازگی از معاون سینمایی و با امضای همین وزیر فرهنگ حکم عضویت در شورای پروانه نمایش فیلمهای سینمایی را دریافت کرده از مغایرت این فیلمها با ارزشهای اخلاقی، انقلابی و ملی گفته و تاکید داشته که نمایش این فیلمها که در دولت قبلی و از شورای صدور پروانه نمایش سابق، مجوز اکران دریافت کردهاند، با واکنش عمومی روبهرو خواهد شد!
این نماینده مجلس طوری از مغایرت فیلمها با ارزشها میگوید که اگر کسی خبر را بدون عناصر شهرت و مکان بخواند اینطور تصور میکند که بیژن نوباوه درباره فیلمهای ساخته شده در کشور دیگری سخن گفته وگرنه کیست که نداند همه فیلمها برای به نمایش درآمدن باید از هفت خان سیستم نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی بگذرند و البته در کنار آن گاهی رضایت چندین نهاد دیگر را هم کسب کنند و قطعا آقای نماینده میدانند که اعضای شوراهای پروانه ساخت و نمایش در همه دولتها با هر دیدگاهی افرادی تایید شده هستند که گاهی نام برخی از آنها نقطه اشتراک لیست شوراهای دولتهای اصلاحطلب و اصولگرا است و کسی در شناخت آنها از ارزشهای اخلاقی و انقلابی تردیدی ندارد.
این گزاره را در کنار این نکته قرار دهید که به زعم اغلب کارشناسان فرهنگی و اهالی سینما شوراهای پروانه ساخت و نمایش سازمان سینمایی دولت قبل، از محافظهکارترین شوراهای تمام سالهای گذشته بودند و تاثیرات این محافظهکاری در تمام ارکان سینما در ۸سال قبل مشهود بود.
حال اینکه آقای نماینده فیلمهایی که از این دو شورا پروانه ساخت و پس از آن پروانه نمایش دریافت کردهاند را مغایر با ارزشها میداند و حکم به عدم نمایش آنها میدهد موضوعی است که باید دید چه نیتی پشت آن پنهان است وگرنه مگر امکان دارد در دولتی که وزیر فرهنگ آن وعده تعامل با هنرمندان و بررسی فیلمهای توقیفی دورههای قبل داده با حکم نمایندهای که حکم حضور در شورای پروانه نمایش این دولت را هم پذیرفته ۳۰فیلم را از پرده سینما دور کرد و به محاق توقیف برد؟
و نکته آخر اینکه آقای نماینده! اگر نگرانی شما «واکنش عمومی» پس از نمایش هر یک از این فیلمها است نگاهی بیندازید به رقم فروش و تعداد تماشاگران فیلمهایی که در چند هفته اخیر که پس از دو سال چراغ سینماها روشن شده به نمایش درآمدهاند. «گشت ۳» پرفروشترین فیلم هفتههای اخیر کمتر از نیممیلیون نفر تماشاگر را به سینما کشانده و «قهرمان» آخرین فیلم کارگردان مطرح و پرافتخار سینمای ایران و نماینده ایران در اسکار پس از ۴هفته کمتر از ۳۵۰هزار تماشاگر داشته است.
رقمها گویای اصل مطلب هستند. سینمای ایران در این شرایط اقتصادی مخاطب ندارد. این موضوع نیازی به عدد و رقم ندارد و تقریبا اغلب کارشناسان بر سر آن توافق دارند. برهمین اساس گفته شما درباره فیلمهای مغایر با ارزشهای ساخته شده در سینمای ایران هم برای کسی جذابیت ندارد و از آن گذشته اگر این فیلمها به نمایش دربیایند هم در بهترین حالت کمتر از یک میلیون مخاطب خواهند داشت؛ یعنی یک هشتادوپنجم جمعیت ایران. شما بگویید؛ آیا اگر همه این افراد هم در مغایرت این فیلمها با ارزشهای انقلابی و اخلاقی و ملی با شما موافق باشند آیا میتوان واکنش آنها را واکنش عمومی دانست؟
این در حالیاست که در این کشور دهها موضوع میتوان پیدا کرد که اغلب مردم نسبت به آنها و تغایرشان با ارزشها توافق دارند. مهمترینشان شرایط بد اقتصادی که طبقه متوسط جامعه را از میان برده و بخش زیادی از خانوادهها را به زیر خط فقر سوق داده و کیست که نداند فقر و کفر چه نسبت نزدیکی با هم دارند و این سخن حضرت علی را نشنیده باشد که «فقر که از دری وارد شود ایمان از در دیگر خارج خواهد شد»
بنابراین آقای نماینده! بهتر نیست برای ترند شدن راه بهتری پیدا کنید؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی شورای سیاستگذاری چهل و یکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- انتقاد تند جوان : آقای نوباوه از زیر بار مسئولیت شانه خالی نکنید
- سعید مستغاثی، عضو شوراهای پروانه ساخت و نمایش: ترکیب «سینمای ایران» دو دروغ بزرگ است نه سینماست، نه ایرانی!
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره اظهارات بیژن نوباوه/ نسبت ایشان با هنر و فرهنگ این سرزمین جای تردید دارد
- نماینده مجلس نهم مجری تلویزیون شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- آکتور ایرانی در شبکه آرته فرانسه
آخرین ها
- آکتور ایرانی در شبکه آرته فرانسه
- جنون شکسپیری در زمانه ما/ نگاهی به فیلم «شاهلیر»
- «کتاب مستطاب سینما» در نمایشگاه کتاب
- کیانوش عیاری: «۸۷متر» از شبکه یک روی آنتن میرود
- باغ کتاب میزبان جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی شد
- تقدیر ویژه جشنواره اوبرهاوزن از فیلم کوتاه ایرانی
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
- «عمو ماهیگیر» روی صحنه عمارت نوفللوشاتو
- حضور همراه اول در نمایشگاه بینالمللی اینوتکس ۲۰۲۴
- شکایت آموزش و پرورش از «افعی تهران»
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- دعوت گروه «فقر پشت پردهها» برای اعتصاب/ حقوق و بیمه کارکنان، چالش مدیران جشنواره کن
- در «تحریک کنندگان»؛ مت دیمون و کارگردان «بورن» در یک کمدی دزدی همراه شدند
- مدیرکل هنرهای نمایشی استعفا داد
- راهیابی «آمرغ» به جشنواره آسیای جنوبی مونترال
- حضور مرکز گسترش با ۲۲ کتاب در نمایشگاه کتاب تهران
- «دیوان تئاترال» روی صحنه میرود/ آغاز اجرای نمایش «مرگ با طعم نسکافه» با حضور مسعود کیمیایی
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- «بیژن و منیژه» میلیاردی شد
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- نمایش موزیکال «شازده کوچولو» / گزارش تصویری
- پیکر مسعود اسکویی به خانه ابدی بدرقه شد/ چرا برخی آدمها محبوب میشوند؟
- پایان تصویربرداری فیلم «ویلای موروثی»/ روایتی از زندگی یک باغبان
- رقابت ستارههای یک کمدی و یک درام عاشقانه تاریخی/ میزبانی سینماها از دو فیلم جدید
- پولاد کیمیایی برای «گالیله» میخواند
- فرصت ۳ فیلم کوتاه ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵
- رکوردداران روز اول اکران
- «اتاق فرار» پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه»
- معرفی برگزیدگان جوایز دیوید دی دوناتلو ۲۰۲۴ ایتالیا/ «من کاپیتان» بهترین فیلم شد