نمایش «طربنامه» به نویسندگی و کارگردانی بهرام بیضایی، در کوپرتینو، در ایالت کالیفرنیا در روزهای ۲۶ و ۲۷ مارس و همچنین ۲ و ۳ آوریل ۲۰۱۶ اجرا میشود.
در این نمایش که فضایی شاد، شوخ و شنگ و موزیکال دارد، افشین هاشمی، بازیگر نامآشنا و مژده شمسایی، همسر بهرام بیضایی نیز در کنار گروهی از ایرانیان بازی میکنند.
طربنامه ساختمانی هزار و یکشبی دارد و زبان آن، ترکیبی از شعر و آواز است و با موسیقی و رقص هم همراه.
بهرام بیضایی درباره این نمایش یادداشتی نوشته است. میخوانیم:
طربنامه
حافظ آن روز طربْنامهی عشق تُو نِوشت
که قلم بر سَرِ اسبابِ دِلِ خُرَّم زَد!
طَرَبْنامه را در ۱۳۷۳ خُورشیدی و در سفری بُریده بُریده و یک ماهه میانِ زمین و هوا نوشتم، و همان روزها دریافتم نمایشنامهیی در من نوشته میشَوَد نه برای صحنهیی با تعریفهای قراردادی امروزی – که برای اصلِ تختِحوضی و اجرایی میان جمعیّت. طربْنامه خُود را به مَن چنین نشان داد که از بُن در یک عروسیِ فرضی میگُذَرَد و زمانِ بلندِ آن از آغازِ تاریکی تا سَرِ سپیدهی پگاه بایستی. خُوشبختانه محرومیّتِصحنهیی دَه سال پیشتَر و هجده سال پَستَر از پاییز ۱۳۵۸ به من آموخته بود که امیدی برای اجرایَش نَبَندَم – و طربْنامه داشت خُودَش را چنان که میخواست می-نوشت.
بهرام بیضایی
طَرَبْنامه از هر یک از گونهْهای پیشْشناختهی تختِحوضی چهرههای اصلی آن را وام میگیرَد؛ از گونهی خانگی حاجی و زَنْحاجی، از گونهی افسانگی درویشِ ناشناس، از گونهی تاریخیْنما سلطان و وزیر و سرداران و گزمهها – و اینهَمه کنار شخصیّتهای تکرار شَوندهی همهی گونهها؛ جوانِ عاشق و دخترِ پریشانِ زیرِ سِتَم و نُوکری به نامِ پُرشگونِ مُبارک. طَربْنامه بَر اینان همچنین چهرههای ناگُفتهی تختِحُوضی را میاَفزاید: شاعر و زَنی رویبَسته، جلّاد، بندهْفروش، عارفْنمای مکّارِ چندْچِهره، مردُمِ خیابانی چون قَدّارهْبند و جاهل و رِند و لوتی و دستفروش و پااَنداز؛ و ویژه مُطربهای دُورهْگرد: مَزَنْتار، باجی، زَنپوش و جوانْپوش؛ و در این ساخت شانزده داستانِ اصلی و بیش از آن داستان کوتاهِ فرعی را دَر هَم میبافَد تا به ساختار یگانهیی برسَد از شهری آشُفته و بیسامان تا بیش و کَم، آن سوی داستانهایی را نشان بدهَد که تختِحُوضی زیرِ فشارِ همیشگیِ متظاهران و اخلاقْفروشان نمیتوانست بر صحنه آوَرَد.
یازده سال بعد از نوشتن طربْنامه، به امید رهاشُدن از وسوسهی نُومیدانهی تجربهی صحنهییاَش بر تختِحوضِ خانهیی قدیمی و میان تماشاگران، متن سَر و تَهْ زَدهی قابلِ چاپی از کتابچههای چرکنویس آن بیرون کشیدم؛ با حذف بسیار داستانها و ترانهها و چهرههای گُذَرَنده و تکّههای چندانی از داستان شاعر و زَنَش و رقیباَش، و نیز بسیار گوشههای داستانِ مُطربها – که انتشار آن را هم به فرمایشِ حکیمانهی خُود فرمودَند: باشد روزگاری که فضا بازتَر شود!
اکنون، بیست و سه سال پس از نگارشِ طربْنامه، با پیدا شدنِ بختِ نمایش آزادانهی آن – نه در ایران، که بسیار دور از آن؛ در دانشگاهِ استنفوردِ کالیفرنیا – بیش و کم هَمهی تکّههای حذف شُده را برگردانده و از نُو به هم پیوند دادهاَم، و اِمروز اجرای آن به نظرم خواب میرسد. من این خواب را تقدیم میکُنَم به هَمهی مطربان گُمنام و توهینْشُدهی قرنها در ایران – که جهانیان را جُز شادی نخواستند و خُود جُز اندوه نَبُردَند!
زمان و مکان بختِ اجرا بر تَختِحُوض و میانِ تماشاگران را از ما گرفته است، وگرنه به چشمِ خویش گواهِ گنجایشهای دستِکَم گرفته شدهی تختِحُوضی در جایگاه واقعیاَش میبودیم. شما که طربْنامه را نه بر تختِحوض، بر صحنهی نمایش میبینید بیگمان نخستین و اِی بَسا که واپسین تماشاگرانِ آن در همهی تاریخ جهان خواهید بود؛ از آن که اجرای طربْنامه در هیچ کُجای دیگر این کُرهی خاکی – جُز اکنون و اینجا؛ که زبان و فرهنگ ایران را پشتیبانانی بیش از تعارف است – -عملی نتوانستی شُد. در ایران اگر میشُد، شده بود؛ و دیگر جهان فارسی نمیدانند!
سپاسگُزاریِ من از دکتر عباس میلانی، مدیر مرکز مطالعات ایرانْشناسی دانشگاه استنفورد، که این تجربه با دِلْ به دریا زَدَنِ ایشان جامهی عمل پوشید، مرزی نمیشناسد.
سپاسگُزارم از نزدیکترین تا دورترین همکارانَم در این آزمونِ صحنهیی که صبر مَرا آزمودَند و سختگیریاَم را تحمّل کَردند؛ و سپاسگُزارم از شما دوستدار فرهنگ و زبان خویش، که خواهانِ بهترید!
بهرام بیضایی
نوروز ۱۳۹۵
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چرا نمایشنامه های بیضایی کمتر اجرا می شود ؟
- وقتی درختان شهر در جشنواره شهر موضوعیت ندارد
- یادداشت بهرام بیضایی در یادبود ناصر تقوایی؛ آخرین درس
- باشو، غریبهای که «شازده کوچولو»ی سینمای ایران است
- یادداشتی به مناسبت روز ملی سینما/ سینما با طعم مارتادلا
- برای اولینبار در ایران؛ نسخه ترمیم شده «باشو غریبه کوچک» در شبکه نمایش خانگی منتشر شد
- «باشو غریبه کوچک» به جشنواره تورنتو میرود
- جشنواره ونیز ۸۲ در ایستگاه پایانی؛ شیر طلایی ونیز به جیم جارموش رسید/ دو جایزه برای سینماگران ایرانی
- در هشتاد و دومین دوره جشنواره؛ «باشو غریبه کوچک» از ونیز جایزه گرفت
- نسلی که بهرام بیضایی را نمی شناسد و کتابهایی که مرجوع می شود
- اختصاصی سینماسینما؛ نسخه مرمت شدهی «باشو غریبه کوچک» در جشنواره ونیز
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- تبری بهرام بیضایی از شبکه من و تو
- شبی که بهزاد فراهانی وصیت کرد؛ نکوداشت خسرو حکیم رابط برگزار شد
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





