احترام برومند با بیان اینکه تعیین حریم برای مجموعه تئاتر شهر بسیار ضروری است، میگوید: هر زمان شهر ما از همه ناهنجاریها و معضلات اجتماعی رها گشت و امنیت در آن برقرار شد، آن زمان با خیال آسوده میتوان حریم دور تئاتر شهر را برداشت!
به گزارش سینماسینما، این هنرمند با سابقه در گفتگویی سر و سامان دادن به فضای پیرامون تئاتر شهر را یکی از مطالبات جامعه هنری در سالیان متمادی میداند و تاکید دارد در شرایط فعلی، تعیین حریم، عملیترین راه برای امن کردن فضای اطراف تئاتر شهر است.
برومند همچنین گفت که برخی از مناظر نازیبا و ناپسند اطراف تئاتر شهر را نمیتوان در این گفتگو تشریح کرد.
او که همسر داود رشیدی است، با بیان اینکه سالهاست محیط پیرامون تئاتر شهر، نه تنها شان فرهنگی نداشته، بلکه فضایی ناامن هم بوده است، یادآوری میکند: حدود ۲۲ سال پیش که آقای رشیدی نمایش «ریچارد سوم» را در تئاتر شهر اجرا میکرد، این مشکل وجود داشت و متاسفانه در طول سالیان ادامه پیدا کرد. با رشد جمیعت تهران و افزایش ناهنجاریهای اجتماعی، این مساله بیش از گذشت خود را نشان میدهد.
او اضافه میکند: در این سالها وضعیت تئاتر شهر به جایی رسیده که هنرمندان و فعالان تئاتر در این فضا امنیت ندارند. بارها شنیدهایم که کیف یا گوشی تلفن همراه آنان را ربودهاند یا خودرویشان مورد سرقت قرار گرفته است.
برومند با اشاره به وضعیت بهداشتی نامطلوبی که در این فضا وجود دارد، خاطرنشان میکند شبها وقتی کار مجموعه تئاتر شهر به پایان میرسد، عدهای تصور میکنند این مجموعه صاحبی ندارد و با خیال راحت مناظری را ایجاد میکنند که متاسفانه در این گفتگو امکان توضیح آن وجود ندارد. مناظری که هم از نظر شان و انسانی و اجتماعی، ناپسند است و هم از نظر بهداشتی، شرایط بسیار نامطلوبی را ایجاد میکند.
این هنرمند با سابقه اضافه میکند: تئاتر شهر حالت سرپناه پیدا کرده است چون هم فضایی برای نشستن دارد و هم بخشی از ساختمان مسقف است به همین دلیل عدهای به عنوان سرپناه از آن استفاده میکنند و در بسیاری از موارد، مناظری زشت و غیرانسانی را رقم میزنند.
برومند ابراز تاسف می کند: معضل اطراف تئاتر شهر کم کم دارد به خانههای مسکونی وسط شهر هم کشیده میشود. در چند متری خانه ما هم که در محله اوین قرار گرفته، وضعیتی مشابه وضعیت دور و بر تئاتر شهر ایجاد شده است.
او که به کار بردن عنوان هایی مانند اوباش یا مجرم را در مورد کسانی که دچار اعتیاد هستند، درست نمیداند، اضافه میکند: به هر حال و به هر دلیلی، این افراد دچار اعتیاد شدهاند اما در این میان، جوانان و نوجوانانی که در این مناطق زندگی میکنند، چه تقصیری دارند، خانوادههایی که از بابت فرزندان جوان و کودکان و نوجوانان خود نگران هستند، چه گناهی کردهاند. آنچه بیشتر مایه تاسف است، این است که در این گونه موارد، هیچ یک از نهادها هم خود را موظف به حل این مشکل نمیدانند. بنابراین در چنین وضعیتی هر کسی موظف است از حریم خانه خودش حفاظت کند.
این بازیگر و گوینده با سابقه درباره ربوده شدن کاشیکارهای تئاتر شهر و صدمه زدن به این بنای فرهنگی میگوید: متاسفانه وقتی بلای اعتیاد به جان کسی بیفتد، از هیچ چیزی حتی از یک آهن پاره نخواهد گذشت. به یاد داریم چند سال پیش دزدیدن درب یکی از فاضلابها چگونه جان یک کودک معصوم را گرفت، وقتی از چنین چیزی نمیگذرند، توقع دارید از کاشیهای تئاتر شهر بگذرند؟! بنابراین جای تعجب ندارد که هر از چندی میبینیم یکی از این کاشیها را برداشتهاند یا درهای این مجموعه را با آن همه زیبایی و قدمت خط انداختهاند. درحالیکه این درها، این کاشی کاریها آثار هنری ارزشمندی است که باید از آنها مراقبت کرد.
برومند تئاتر شهر را خانه هنرمندان تئاتر میداند و با اشاره به پیشینه آن ادامه میدهد: تئاتر شهر بعد از تماشاخانه «سنگلج» قدیمیترین مرکز تئاتری ماست که با چند سالن، بزرگترین مجموعه فعال در تئاتر کشور به شمار میآید. این مجموعه علاوه بر اینکه یکی از زیباترین بناهای ملی ماست و گذشته از جایگاه فرهنگیاش، محل ارتزاق بسیاری از هنرمندان تئاتر هم هست. بنابراین لازم است که در حفظ و نگهداری آن بکوشیم.
او میافزاید: باید با یک طراحی درست و با کمک و مشاوره مهندسان کاربلد، حریمی زیبا و متناسب با سازه خود تئاتر شهر و هویت این بنا ایجاد کرد تا ضمن حفظ زیبایی و اصالت مجموعه، پیرامون آن امنیت برقرار شود و هنرمندان و تماشاگران با خاطری آسوده به این مجموعه رفت و آمد کنند.
احترام برومند در پایان یادآوری می کند: سالهاست بزرگان ما به دنبال سرو سامان دادن به محیط پیرامون این مجموعه هستند ولی متاسفانه تا به امروز پیگیریهایشان به نتیجه نرسیده است. تعیین حریم، آخرین راه حل برای جامعه تئاتری است. وقتی کسی از خانه ما مراقبت نمیکند، خودمان باید به فکر امنیت این خانه باشیم.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با حکم معاون هنری؛ سرپرستان اداره کل هنرهای نمایشی و تئاترشهر منصوب شدند
- آیین بزرگداشت احترام برومند برگزار شد/ حواستان به هنرمندانی که نیستند، باشد
- «چاپلین» روی صحنه سالن اصلی تئاترشهر میرود
- چهار بازیگر به «گالیله» پیوستند
- فیلمتئاتر «دیکته»؛ داوود رشیدی هیچگاه زیر بار سانسور نرفت/ امید تنها راه نجات ما نیست، باید حرکت کنیم!
- نمایش فیلمتئاتر «دیکته» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- ماجرای بازیگری که در انتظار نوید محمدزاده بود؛ «من نوید نیستم!» به اجرا بازگشت
- آیین یادبود بیتا فرهی در خانه هنرمندان ایران برگزار شد/ پاسداشتی برای بانوی خاص سینمای ایران
- کلنگ اجرای حریم تئاتر شهر زده شد
- اعلام آمار تماشاگران سالنهای تئاترشهر، تالار هنر و تماشاخانه سنگلج
- امیر مهدی ژوله و الیکا عبدالرزاقی به تئاتر شهر میآیند
- ایدهای بکر که در سطح ماند/ نگاهی به فیلم «عروسی مردم»
- چند نفر در سال ۱۴۰۱ به تئاترشهر رفتند؟
- میـراث بر بـاد رفتـه
- تئاتر شهری که مصرفش کردیم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری