«کوهستان جادویی» ساخته اورشولا آنتونیاک از فیلمهای راهیافته به سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر است که مجید اسلامی به مرور ویژگیهای روایی آن پرداخته است.
به گزارش سینماسینما به نقل از ستاد خبری سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، فیلم سینمایی «کوهستان جادویی» ساخته اورشولا آنتونیاک از فیلمهایی است که در بخش سینمای سعادت سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر روی پرده خواهد رفت.
پیش از این، فیلم «ورای کلمات» ساخته اورشولا آنتونیاک در سیوششمین جشنواره جهانی فیلم فجر در بخش جشنواره جشنوارهها به نمایش درآمده بود.
مجید اسلامی، در یادداشتی به ویژگیهای فیلم سینمایی «کوهستان جادویی» پرداخته است.
در متن این یادداشت با عنوان «ارتفاع پست» آمده است:
«کوهستان جادویی» ساخته اورشولا آنتونیاک یک درام روانشناختی پیچیده درباره زوجی است که رابطهای را پیشتر به پایان رساندهاند و حالا میخواهند (به پیشنهاد مرد) با عملی ماجراجویانه برایش نقطه پایانی محترمانه بگذارند (با چاشنی حضور مردی مرموز به عنوان راهنما که میتواند درعینحال راس سوم یک مثلث دراماتیک هم باشد). این داستان با ژانر آشنای صعود به قلهای خطرناک (با همه ویژگیهای تیپیک این ژانر، یعنی تعلیق و غافلگیری و استفاده از زیبایی بصری) تلفیق میشود و نتیجه کاملا بدیع و تماشاییست. دلیلش این است که شخصیتها واقعا جذاب و پیچیدهاند (و نه صرفا بهانهای برای پیشبرد قصه صعود) و صعود هم به اندازه کافی هیجانانگیز هست (نه صرفا زمینهای برای درام روانشناختی). آدم کمی یاد «فورسماژور» روبن اوستلند میافتد. همان نوع پیچیدگی و همان نوع غرابت.
اورشولا آنتونیاک، نویسنده و کارگردان لهستانی ساکن هلند (متولد ۱۹۶۸) که پیشتر چهار فیلم بلند دیگر هم ساخته، در گفتوگویی درباره فیلم اولش Nothing Personal(۲۰۰۹)، ساختن درام روانشناختی (به شیوه مصطلح) را رد میکند و میگوید فیلمهایی را که میکوشند پیچیدگی شخصیتها را با توضیح انگیزههای روحیروانی توجیه کنند نمیپسندد: «در زندگی واقعی در مواجهه با غریبهها بیش از این که چیزی را بدانیم بیشتر حدس میزنیم… جوهر فیلمهای من بر این سؤال استوار است: چهقدر باید درباره کسی بدانیم تا بتوانیم با او احساس همدلی کنیم؟»
این جملهها در مورد فیلم تازهاش هم کاملا صدق میکند. او گذشته شخصیتها و رابطه قبلیشان را در هالهای از ابهام قرار میدهد و با اطلاعات دادن قطرهچکانی، پیشبینی مسیر وقایع زمان حال را برای تماشاگر دشوار میکند. آنتونیاک خود را ادامهدهنده سنت اروپای مرکزی میداند: سنت کافکا، موزیل، بیلی وایلدر و ارنست لوبیچ.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- حمایت انجمن تهیه کنندگان مستقل از تفکیک جشنواره جهانی و ملی فجر
- علیرضا رضاداد: ادغام بخش ملی و بینالمللی فیلم فجر نیازمند بازنگری است
- سید رضا میرکریمی: حکمرانان سنسورهای حقیقتیاب هنرمند را جدی بگیرند
- فاطمه جواهرساز: نباید خودمان را از صحنههای بینالمللی بازار فیلم حذف کنیم
- ساختن سخت است، ویران کردن آسان/ چهلمین جشنواره فیلم فجر و چند نکته مهم
- کوچه قهر و آشتی/ جشنواره فیلم فجر و جامعه مدنی
- مصاحبه اختصاصی سینماسینما با جواد نوروزبیگی (بخش چهارم و پایانی)/ انتقاد نوروزبیگی از ادغام جشنوارههای جهانی و ملی فجر
- عبدالحسن برزیده: سخنانم درباره جشنواره جهانی فیلم فجر برعکس منتشر شد
- شوخیهای برخی با جشنواره جهانی فیلم فجر
- انزوای ایران و جشنوارهی جهانی فیلم فجر
- وقتی عربستان اهمیت سینما را بهتر از ما میداند
- کمال تبریزی: تلفیق دو جشنواره جهانی و ملی فجر، اشتباهی بزرگ و جبرانناپذیر است
- مهدی حسینیوند: نگذاریم دستاورد چند ساله جشنواره جهانی فجر از دست برود
- اظهارات امیر اسفندیاری درباره ادغام ۲ جشنواره جهانی و ملی فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس افتتاح شد/ امید به حضور در خانوادۀ جهانی تئاتر با شناسنامه خاص خود
- فوت بازیگر سرشناس اسپانیایی؛ ماریسا پاردس درگذشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- لغو نمایش فیلم “آخرین تانگو در پاریس”
- اسطوره موسیقی هند و یکی از برجستهترین نوازندگان طبلا در جهان درگذشت
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند