«کوهستان جادویی» ساخته اورشولا آنتونیاک از فیلمهای راهیافته به سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر است که مجید اسلامی به مرور ویژگیهای روایی آن پرداخته است.
به گزارش سینماسینما به نقل از ستاد خبری سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، فیلم سینمایی «کوهستان جادویی» ساخته اورشولا آنتونیاک از فیلمهایی است که در بخش سینمای سعادت سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر روی پرده خواهد رفت.
پیش از این، فیلم «ورای کلمات» ساخته اورشولا آنتونیاک در سیوششمین جشنواره جهانی فیلم فجر در بخش جشنواره جشنوارهها به نمایش درآمده بود.
مجید اسلامی، در یادداشتی به ویژگیهای فیلم سینمایی «کوهستان جادویی» پرداخته است.
در متن این یادداشت با عنوان «ارتفاع پست» آمده است:
«کوهستان جادویی» ساخته اورشولا آنتونیاک یک درام روانشناختی پیچیده درباره زوجی است که رابطهای را پیشتر به پایان رساندهاند و حالا میخواهند (به پیشنهاد مرد) با عملی ماجراجویانه برایش نقطه پایانی محترمانه بگذارند (با چاشنی حضور مردی مرموز به عنوان راهنما که میتواند درعینحال راس سوم یک مثلث دراماتیک هم باشد). این داستان با ژانر آشنای صعود به قلهای خطرناک (با همه ویژگیهای تیپیک این ژانر، یعنی تعلیق و غافلگیری و استفاده از زیبایی بصری) تلفیق میشود و نتیجه کاملا بدیع و تماشاییست. دلیلش این است که شخصیتها واقعا جذاب و پیچیدهاند (و نه صرفا بهانهای برای پیشبرد قصه صعود) و صعود هم به اندازه کافی هیجانانگیز هست (نه صرفا زمینهای برای درام روانشناختی). آدم کمی یاد «فورسماژور» روبن اوستلند میافتد. همان نوع پیچیدگی و همان نوع غرابت.
اورشولا آنتونیاک، نویسنده و کارگردان لهستانی ساکن هلند (متولد ۱۹۶۸) که پیشتر چهار فیلم بلند دیگر هم ساخته، در گفتوگویی درباره فیلم اولش Nothing Personal(۲۰۰۹)، ساختن درام روانشناختی (به شیوه مصطلح) را رد میکند و میگوید فیلمهایی را که میکوشند پیچیدگی شخصیتها را با توضیح انگیزههای روحیروانی توجیه کنند نمیپسندد: «در زندگی واقعی در مواجهه با غریبهها بیش از این که چیزی را بدانیم بیشتر حدس میزنیم… جوهر فیلمهای من بر این سؤال استوار است: چهقدر باید درباره کسی بدانیم تا بتوانیم با او احساس همدلی کنیم؟»
این جملهها در مورد فیلم تازهاش هم کاملا صدق میکند. او گذشته شخصیتها و رابطه قبلیشان را در هالهای از ابهام قرار میدهد و با اطلاعات دادن قطرهچکانی، پیشبینی مسیر وقایع زمان حال را برای تماشاگر دشوار میکند. آنتونیاک خود را ادامهدهنده سنت اروپای مرکزی میداند: سنت کافکا، موزیل، بیلی وایلدر و ارنست لوبیچ.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- علیرضا رضاداد: ادغام بخش ملی و بینالمللی فیلم فجر نیازمند بازنگری است
- سید رضا میرکریمی: حکمرانان سنسورهای حقیقتیاب هنرمند را جدی بگیرند
- فاطمه جواهرساز: نباید خودمان را از صحنههای بینالمللی بازار فیلم حذف کنیم
- ساختن سخت است، ویران کردن آسان/ چهلمین جشنواره فیلم فجر و چند نکته مهم
- کوچه قهر و آشتی/ جشنواره فیلم فجر و جامعه مدنی
- مصاحبه اختصاصی سینماسینما با جواد نوروزبیگی (بخش چهارم و پایانی)/ انتقاد نوروزبیگی از ادغام جشنوارههای جهانی و ملی فجر
- عبدالحسن برزیده: سخنانم درباره جشنواره جهانی فیلم فجر برعکس منتشر شد
- شوخیهای برخی با جشنواره جهانی فیلم فجر
- انزوای ایران و جشنوارهی جهانی فیلم فجر
- وقتی عربستان اهمیت سینما را بهتر از ما میداند
- کمال تبریزی: تلفیق دو جشنواره جهانی و ملی فجر، اشتباهی بزرگ و جبرانناپذیر است
- مهدی حسینیوند: نگذاریم دستاورد چند ساله جشنواره جهانی فجر از دست برود
- اظهارات امیر اسفندیاری درباره ادغام ۲ جشنواره جهانی و ملی فجر
- گفتوگوی تصویری سینماسینما با علیرضا شجاعنوری درباره ادغام ۲ جشنواره جهانی و ملی/ درخت را از ساقه نبرید
- میرکریمی: مطمئن هستم خلاء یک جشنواره بینالمللی ایرانی به زودی و به شکلی دیگر برطرف خواهد شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- آکتور ایرانی در شبکه آرته فرانسه
آخرین ها
- بازگشت مهران مدیری با یک سریال و شروعِ پیشتولید «پایتخت»
- تایید حکم ۸ سال حبس برای رسولاف
- فیلم کوتاه «یک روایت دقیق» در جشنواره ایتالیایی
- در برنامه خط فرضی مطرح شد؛ سیاست و جنسیت، دوایر ممنوعه اصلی در فیلمهای کمدی
- فراخوان چهاردهمین دورهی جوایز ایسفا منتشر شد
- جایزه نتپک به «گیج گاه» رسید
- حضور «باگ» در جایزه آکادمی دانشجویی اسکار
- صدداستان؛ برنامه تازه سوینا/ انتشار سه داستان کوتاه با صدای باران کوثری
- اعضای سومین دوره هیات مدیره صنف تماشاخانههای ایران مشخص شدند
- آکتور ایرانی در شبکه آرته فرانسه
- جنون شکسپیری در زمانه ما/ نگاهی به فیلم «شاهلیر»
- «کتاب مستطاب سینما» در نمایشگاه کتاب
- کیانوش عیاری: «۸۷متر» از شبکه یک روی آنتن میرود
- باغ کتاب میزبان جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی شد
- تقدیر ویژه جشنواره اوبرهاوزن از فیلم کوتاه ایرانی
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
- «عمو ماهیگیر» روی صحنه عمارت نوفللوشاتو
- حضور همراه اول در نمایشگاه بینالمللی اینوتکس ۲۰۲۴
- شکایت آموزش و پرورش از «افعی تهران»
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- دعوت گروه «فقر پشت پردهها» برای اعتصاب/ حقوق و بیمه کارکنان، چالش مدیران جشنواره کن
- در «تحریک کنندگان»؛ مت دیمون و کارگردان «بورن» در یک کمدی دزدی همراه شدند
- مدیرکل هنرهای نمایشی استعفا داد
- راهیابی «آمرغ» به جشنواره آسیای جنوبی مونترال
- حضور مرکز گسترش با ۲۲ کتاب در نمایشگاه کتاب تهران
- «دیوان تئاترال» روی صحنه میرود/ آغاز اجرای نمایش «مرگ با طعم نسکافه» با حضور مسعود کیمیایی
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- «بیژن و منیژه» میلیاردی شد
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم