ارشا اقدسی با گلایه از نادیده گرفته شدن این صنف در جشنواره فیلم فجر از برگزاری جشنواره بدلکاران در اردیبهشت سال آینده خبر داد.
به گزارش سینماسینما، ارشا اقدسی از بدلکاران موفق سینمای ایران است که امسال با چهار فیلم “سونامی”،”مسخره باز”،”معکوس” و “شبی که ماه کامل شد” در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.
او که به تازگی به آمریکا رفته است تا در یک فیلم سینمایی همکاری داشته باشد، مدتی قبل نسبت به این که چرا در سینمای ایران بدلکاران جایگاهی ندارند واکنش نشان داد و طی مراسمی ضمن بیان این انتقادات، از سه تن از همکاران خود در این مراسم تقدیر به عمل آورد.
اقدسی درباره چرایی برگزاری این مراسم گفت: این مراسم در واقع اولین همایش بدلکاری در سینمای ایران بود و به دلیل جای خالی بدلکاری در ایران ما حتی نتوانستیم اسمی برای آن انتخاب کنیم. متاسفانه بدلکاران درایران در هیچ جشنواره یا سیستمی جایزه نمیگیرند. ما سعی کردیم این مراسم به شکل و شیوه قانونی و رسمی برگزار شود اما این اتفاق به دلیل عدم همراهی دوستان میسر نشد.
وی ادامه داد: به محض برگزاری این مراسم با این که اطلاع رسانی چندانی نداشتیم، اما چند کشوری که مطلع شده بودند درخواست حضور در این مراسم را داشتند و این نشان میدهد به راحتی میتوان این جشنواره را به شکل بینالمللی برگزار کرد تا هم تجربه کشورهای دیگر وارد ایران و صنعت فیلمسازی ایران شود و هم گردش مالی در این زمینه داشته باشیم. این اتفاق میتواند نوعی برندینگ در حوزه فرهنگی و مادی باشد.
این بدلکار همچنین افزود: سینماگرانی هستند که علاقمند این عرصهاند و بسیار از برگزاری این جشنواره و شکل گیری آن استقبال کردند و حتی برای مراسم ما ویدئوهای مختلفی ارسال کردند و برایشان جالب بوده و هست و این قول را دادهاند که به ما در برگزاری این جشنواره کمک کنند چرا که تجربه و امکانات خوبی در این زمینه دارند.
وی در ادامه در پاسخ به این سوال که زمان برگزاری جشنواره بدلکاری چه زمانی خواهد بود، گفت: در نظر داریم روز ۱۷ اردیبهشت هر سال همزمان با سالروز فوت پیمان ابدی این جشنواره را با مدیریت و مسئولیت خودم برگزار کنیم وجوایزی را در بخشهای مختلف به بدلکاران ایرانی و خارجی اختصاص دهیم.
اقدسی اظهار کرد: از ۲۰ فروردین شرایط حضور در این جشنواره را به شکل رسمی اعلام خواهیم کرد و دوستان فعال در این حوزه میتوانند فیلمهای خود را برای ما ارسال کنند. این جشنواره از چند بخش تشکیل میشود، چرا که در بدلکاری پتانسیل جذب نیروهای جدید وجود دارد و تنها نیازمند هدایت هستند تا به بیراهه نروند. قطعا کسی که به او توجه میشود فعالیت بهتری خواهد داشت. یکی از بخشهایی که بطور مثال در این زمینه میتواند بسیار اثر گذار باشد نگارش فیلمنامههای اکشن است که کار هر کسی نیست و میتوان از این طریق به تهیهکنندگانی که علاقمند فعالیت در حوزه سینمای اکشن هستند این دوستان را معرفی کرد. در واقع این جشنواره میتواند یک بسته برای سینمای اکشن باشد. حتی ما در نظر داریم برای سالهای آینده بخش فیلمبرداری را نیز به بخشهای رقابتی خود اضافه کنیم به این دلیل که فیلمبرداری در سینمای اکشن یک کار کاملا تخصصی است و در آن نوآوری و خلاقیت حرف اول را میزند و میتواند در صنعت سینما اتفاقات ماندگار و جدیدی را رقم بزند.
وی همچنین درباره برگزاری این جشنواره در سایر کشورها و تفاوت آن نیز بیان کرد: جایزه این جشنواره نیز قطعا خاص است. در کل دنیا آمریکا و روسیه دو کشوری هستند که به شکل تخصصی به این رشته هنری جایزه میدهند و باقی مثل هنگ کنگ بیشتر در حوزه ورزشهای رزمی این جایزه را در نظر گرفتهاند. در واقع ایران میتواند در کنار این کشورها به فعالیت خود در این زمینه ادامه دهد و به صورت کاملا تخصصی در حوزه بدلکاری این جشنواره را برگزار کند. تلاش داریم این بستر فراهم شود، قطعا در سالهای اول کاستیهایی داریم اما مهم شروع کردن است که از همه کارها سختتر است و کسانی که ما را حمایت کردند کسانی بودند که از آنها توقعی نداشتیم اما به زودی این جشنواره قوی میشود و به کار خود ادامه میدهد.
بدلکار فیلم “اسکای فال” با گلایه از سینمای ایران عنوان کرد: متاسفانه بدلکاری در سینمای ایران نه به این معنا که دیده نشده، بلکه انکار شده است و در جشنواره فیلم فجر بدلکاران جایگاهی ندارند. در حالی که همه ما را میشناسند و وقتی نادیده گرفته میشویم یعنی انکار شدهایم. حالا ما با این حرکت نه تنها نگاهمان صرفا صنفی نیست بلکه میخواهیم کاری کنیم که برای کشور نیز خوب باشد. مثالی میزنم برج خلیفه در دبی یکی از گرانقیمت ترین برجهای دنیاست و در حوزه برندینگ اقدام به هر کاری کردند برای این که این برج را مطرح کنند؛ اما تنها با ساخت فیلم “غیرممکن” با بازی تام کروز این برج در دنیا تبدیل به یک چهره جهانی و مطرح شد. منظور من این است که بدلکاری میتواند فرهنگ کشور و خود کشور و هر چیزی که به آن عرق ملی داریم مطرح کند، چرا که جهانی است و همه آن را میبینند. قصد ما این است که اعلام کنیم بدلکاری ما جهانی است و وقتی در سطح بینالمللی از سینمای دنیا ما را برای حضور در آثارشان دعوت میکنند یعنی کشور ما این قابلیت و این پتانسیل و انرژی را دارد. این اتفاق میتواند هم گردش مالی داشته باشد و هم صادرات، چرا که دانشی است که تمام شدنی نیست و نسل به نسل انتقال داده میشود.
منبع: هنرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- برنامه نمایش آثار جشنواره فیلم فجر ۴۳ در سینمای رسانه مشخص شد
- معرفی آثار مستند راهیافته به چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
- از «ناییجان» تا «هامون»؛ کاراکترهای ماندگار جشنواره فیلم فجر
- آیا حذف «پیرپسر» و «رکسانا» اشتباه دبیر جشنواره فیلم فجر بود؟
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ معرفی آثار راهیافته به بخش مسابقه سینمای ایران
- اجتماعی، جنگی، ملودرام/فهرست لورفته از هیأت انتخاب، چه چشماندازی از جشنواره فیلم فجر امسال ترسیم میکند
- تاکید بر اهمیت کپی رایت فیلمهای خارجی؛ طغیان تهیهکنندگان علیه پخش آگهی در پلتفرمهای نمایش خانگی
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ اعلام آثار مسابقه کوتاه داستانی
- درخواست نعمتالله از مسئولان جشنواره فجر: «قاتل و وحشی» را یک سانس در کوچکترین سالن جشنواره اکران کنید
- رکوردداران بازبینی فیلمهای راه یافته به فجر؛ روزگاری که شمقدری جوان فیلمهای کیمیایی، حاتمی و بیضایی را قضاوت کرد
- معرفی هیأت داوران فیلمهای مستند چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
- تغییرات نادرست توسط گروهی دیگر انجام شده/ واکنش ابراهیم حقیقی به انتقادات درباره پوستر جشنواره فیلم فجر
- درباره پوستر جشنواره فیلم فجر وفاقخواهی مادرانه، تحولخواهی دخترانه
- اعلام سینماهای میزبان چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
آخرین ها
- غولی که دنیای سرگرمی را میبلعد/ آیا درآمد نتفلیکس در سال جدید بیشتر از ۴۰ میلیارد دلار میشود؟
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران