سینماسینما، معین محبعلیان
هنگامی که از فیلم آوانگارد یا دورهای از فیلمهای آوانگارد صحبت میکنیم، بهتر است ویژگیهای بنیادین آن از جمله تجربههای رادیکال فرایند تولید و پیشینه نقدهای تاریخی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و ایضا ظرفیتهای هنری مدرنیسم و پسامدرنیسم را در نظر بگیریم. تورکوویچ، منتقد فیلم و نظریهپرداز، چنین بیان میکند: «نیاز برای نوآوری، فیلم را به امکانات ویژهای در زمینههای شکلگیری تخیل و برانگیختگی ادراک فرا میخواند.» شکلهای تازه فیلمها (فرمها) در اولین دوره تاریخی آوانگارد برمیگردد به سالهای ۱۹۱۰ تا ۱۹۳۰ که فوتوریستها، دادائیستها و سورئالیستها آثاری را با ترکیبات هنر تجربی آمریکا قبل از جنگ جهانی دوم تا اکسپرسیونیستهای آلمانی و فیلمهای تجربی انقلاب شوروی تولید میکردند. در همین اثنا بود که روند آوانگاردیسم در دنیای مدرن اروپایی رو به رشد گام نهاد و تبدیل به سبکی پایدار در میان دورههای زمانی شد. دوره دوم برمیگردد به سالهای پس از جنگ جهانی دوم تا ۱۹۷۰٫ به گونهای که فیلمها درگیر نوعی دموکراسی و نهادینه شدنش بودند، جامعهای که درگیر فضاهای تمامیتخواه است و فیلمساز با دستاویز عناصر تجربی به دنبال زمینههای مفهومی است. از این نکته چنین میتوان نتیجهگیری کرد که با فرا رفتن از سرحد مجاز تجربهگرایی در ساخت فیلم، امکان انتظار نوعی عصیان یا سرکشی میسر است، به نحوی که به حجم زیاد استفاده از رسانهها و مرزهای بینارشتهای منجر میشود. طبقهبندیهای پاپ آرت، پستسورئالیست، زیرزمینی، نئودادائیسم به شکل اجتنابناپذیری مرتبط است با هدایتهای هنری که پیشتر اشاره شد. در تقسیمبندی بنیان فیلم تجربی موارد زیر را میتوان در نظر گرفت .
۱. فیلم پست سورئالیست. ویژگیهای اصلی ابتداییاش را در ۱۹۶۰ با تمهای سورئالیسم به دست آورده است، مثلا نمایش لایههای ناخودآگاه، خشن یا سرکوبشده در قالب پارودی یا تقلید مسخره و کنایه. فیلمسازان مهم این جنبش عبارت بودند از مایا درن، هانس ریشتر، هیروشی تشیگاهارا و…
۲. فیلمهای زیرزمینی. در ۱۹۶۰ با تکیه بر تمرینهای پایه هنری پستمدرنیسم، نئوآوانگارد و پستآوانگاردیسم کار خود را با مقاومت علیه فیلمهای قراردادی و سنتی شروع کرد. به مفاهیمی از جمله اعتیاد به مواد مخدر، همجنسگرایی، هنجارهای اخلاقی و سیاسی و گوشهنشینان محروم جامعه میپردازد. اندی وارهول، پل موریسی، مارتین شارپ، جک اسمیث، یونا مکاس، وینکو رزمان، دوشان ماکاوچیچ و… از جمله کارگردانان زیرزمینی آمریکایی و اروپایی محسوب میشوند. فیلمهای ساختارمند و سینمای بسطیافته نیز قابل پرداخت هستند.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- اختصاصی سینماسینما/ نامه امیر اثباتی به کمال تبریزی؛ کنجکاوم بدانم قرار است در شورای پروانه نمایش چه گلی به سر سینما بزنید
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- عکس مهرداد اسکویی، مدال طلا گرفت
- هیچی ازش نمونده جز یه سایه*
- آیین، آینهای رو به فرهنگ
- آرای یک منتقد به برترینهای سینما در سال ۲۰۲۴
- رونمایی از سامانه مصاحبه آنلاین مبتنی بر هوش مصنوعی توسط همراه اول در تلکام ۲۰۲۴
- همراه اول در سه بخش مجزا، غرفه برتر نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴ شد
- رضا رویگری: بهترین حضور من در سینما «بوتیک» است
- انعقاد قرارداد سهجانبه همراه اول در حوزه زنجیره تأمین محصولات کشاورزی صادراتی
- همکاری اپلیکیشن «اوانو» و «ازکیوام» در همپذیرندگی کیف پول
- درباره پوستر جشنواره فیلم فجر پوستری که هرساله بحث برانگیز می شود
- اختصاصی سینماسینما/ نامه امیر اثباتی به کمال تبریزی؛ کنجکاوم بدانم قرار است در شورای پروانه نمایش چه گلی به سر سینما بزنید
- با تصویری از فیلم سینمایی «مادر»؛ پوستر چهل و سومین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد
- برآیندی از نظرسنجیهای مختلف؛ بهترین فیلمهای ۲۰۲۴ به انتخاب بیش از ۴۰۰ منتقد
- «ژاله علو مرگ ندارد»/ بدرقه پیکر ژاله علو به خانه ابدی
- «دِویل» به ۵ اجرای پایانی رسید/ بررسی نمایش در یک گفتگوی مجازی
- سوینا منتشر میکند؛ ۳ داستان کوتاه با صدای نازنین مهیمنی
- با حکم وزیر ارشاد؛ اعضای جدید شورای پروانه نمایشِ فیلمهای سینمایی منصوب شدند
- رونمایی از دو سرویس همراه اول در بازدیدهای معاون راهبردی رئیسجمهور و رگولاتوری
- هیات امنای انجمن سینمای جوانان ایران منصوب شدند
- کتاب «صحنه عشق من است» رونمایی میشود/ تقدیر از ادنا زینلیان
- خسرو خسروشاهی: کسی دیگر در دوبله نمانده است/ امیدوارم چراغ دوبله خاموش نشود
- نخستین جایزه ملی پویانمایی فراخوان داد
- رونمایی از سرویسهای دیجیتال و هوش مصنوعی همراه اول با حضور وزیر ارتباطات
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ فیلمِ بعدی نولان، اقتباسی از اودیسه است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ هیأت داورانِ فیلمهای کوتاه داستانی معرفی شدند
- آیا بهروز شعیبی گزینه خوبی برای مدیریت انجمن سینمای جوان است ؟
- همه در اندوه خاموشی صدایی ماندگار/ پیامهای تسلیتی که برای درگذشت ژاله علو منتشر شد
- میزبانی ۱۱ سالن از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- اعضای آکادمی سینمای مستند ایران انتخاب شدند
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ بهروز شعیبی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران شد