سیو دومین جشنواره بین المللی فیلم مستند «ایدفا» در حالی ششمین روز خود را سپری کرد که سینما «مونت» آمستردام در دو سئانس، شاهد فیلمهای درباره زنان کارتن خواب ایرانی و خانه به دوشان سیاهپوست آمریکایی بود.
به گزارش سینماسینما، ۰فیلم مستند “کاغذپارهها” از بهزاد نعلبندی که چند روز پیش در جایزه آسیا پاسیفیک هم به عنوان یکی از نامزدها حضور داشت، در ششمین روز ایدفا ۲۰۱۹ نخستین نمایش خود را در بخش رقابتی را تجربه کرد.
مستند “کاغذپاره ها” روایت جمعی از زنان کارتن خواب ایرانی است که در یک مرکز خصوصی با حمایت سازمان بهزیستی نگهداری میشوند تا به زعم کارگردان، از خیابانهای شهر، دور نگه داشته شوند.
نعلبندی به گفته خود پنج سال پیش به مدت دو، سه ساعت در این مرکز حضور یافته و با پنج نفر از بانوان دارای سابقه اعتیاد یا شرایط روانی خاص به گفت و گو نشسته و صداهای آنان را در روایت خویش، ضبط کرده است.
او که برای ساخت فیلم مستند درباره این زنان، تصویری در اختیار نداشته است، در اقدامی ابداعی، از انیمیشن یا استوپ موشن برای روایت قصه دردناک این زنان آسیب دیده بهره گرفته است.
کارگردان “کاغذ پارهها” با محور قرار دادن کارتن در ساخت استوپ موشن خود، فضایی خلاقانه و متناسب را برای ساختن یک فیلم مستند، بدون داشتن هیچ تصویری، به کار گرفته است.
البته از نقدهای فیلم هم به افراط در انتقال حجم قابل توجهی از اطلاعات منفی به مخاطب، آن هم در زمانی کوتاه و نیز طولانی بودن روایت این اطلاعات، بدون صرف نظر کردن از بخشهایی از آن میتوان اشاره کرد.
فرشتهها بر سطح خیابان الماس
دیگر فیلم جشنواره ایدفا که در آن به روایت وضعیت جمعی از بیخانمانهای کالیفرنیای شمالی پرداخته شده است، “فرشتهها بر سطح خیابان الماس” نام دارد.
این فیلم محصول آمریکا که برخلاف تلخی عذاب آفرین فیلم ایرانی، بیشتر امیدآفرین است، روایت دو زن مسن سیاهپوست آفریقایی – آمریکایی است که در یک کلیسا، روزانه دهها پرس غذای گرم تولید و در مراجعه جمعی از فقیرهای بی خانمان آمریکایی که عمدتا رنگین پوست یا سیاهپوست هستند، به صورت خیریه، توزیع میکنند.
این فیلم در بخش مسابقه ایدفا ۲۰۱۹ قرار دارد و درواقع جزو رقیبان فیلم مهرداد اسکویی از کشورمان به شمار میرود.
در جلسه پرسش و پاسخ این فیلم در جشنواره فیلم مستند آمستردام (ایدفا) که با دعوت کارگردان، یکی از دو شخصیت اصلی فیلم بر صحنه حضور یافت، به نوعی میشد گفت که با پایان یافتن تیتراژ، این فیلم پایان نیافت و با سخنرانی شخصیت اصلی فیلم، به نوعی ادامه یافت؛ مخصوصا که در این لحظهها، کارگردان فیلم به ضبط جدی تصویرهای سخنان شخصیت فیلم خود می پرداخت.
روایت سرنوشت “افغان فیلم”
ازجمله آثار فیلمسازان افغانستاتی حاضر در ایدفا ۲۰۱۹ فیلمی محصول کشور کاناداست، با نام “حلقههای ممنوعه”.
این فیلم به کارگردانی آریل نصر، با فرم و اجرایی استاندارد و کم نقص، درواقع روایتی تاریخی است از چگونگی نجات یافتن حلقههای فیلمهای آرشیوی “افغان فیلم” و نیز به نوعی، مروری مختصر بر تاریخچه سینما و کارکردهای آن در جامعه افغانستانی.
در این فیلم، به کرات اما حرفهچای، از تصویرهای آرشیوی، در کنار تصویرهای امروزین و نیز چند مصاحبه بهره گرفته شده است.
سی و دومین جشنواره بینالمللی مستند آمستردام (ایدفا) از تاریخ ۲۰ نوامبر تا ۱ دسامبر (۲۹ آبان تا ۱۰ آذر) در پایتخت کشور هلند برگزار میشود.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- ۶ مستند از ایران به جشنواره ایدفا دعوت شدند
- راهیابی مستندی ساخته پگاه آهنگرانی به بخش مسابقه دو جشنواره خارجی
- «ایدفا» با وجود قرنطینه، حضوری برگزار میشود
- مستندهای بخش مسابقه اصلی «ایدفا» معرفی شد
- معرفی فیلم راهیافته به ایدفا/ اولین نمایش جهانی «مشق امشب» در معتبرترین جشنواره جهانی مستند
- نمایش «کاغذ پارهها» در جشنواره فیلم تورنتو
- نمایش «کاغذپارهها» در جشنواره بینالمللی Dmz کره جنوبی
- نمایش «کاغذپارهها» در جشنواره کراکوف لهستان
- راهیابی «کاغذ پاره ها» به جشنواره فیلمهای آسیایی وزول فرانسه
- سه جایزه جشنواره ایدفا برای سینمای ایران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- «۱۹۶۸»؛ هیاهو برای هیچ
آخرین ها
- آسیبهای اجتماعی و خنثیبودگی انسانی
- من را خسرو پدر زیبا صدایم کنید…
- «زیبا صدایم کن»؛ یک رابطه پدر و دختری لطیف و انسانی
- سه فیلم از یک نگاه/ ملودرام اشکانگیز، آدمهای حاشیهای جامعه و آتشی که فصل مشترک است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مستند اعلام شد
- زمان نمایش «رکسانا»، «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» مشخص شد
- یادداشتی بر «آبستن»؛ تعلیق نصفه نیمهای که ناکارآمد میشود
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار