به گزارش سینماسینما، هومن سیدی؛ کارگردان فیلم، سعید سعدی؛ تهیه کننده، فرهاد اصلانی، نوید محمدزاده، لادن ژاوه وند، فرید سجادیحسینی، مرجان اتفاقیان، نوید پورفرج؛ بازیگران فیلم، بامداد افشار؛ موسیقی، پیمان شادمانفر؛ فیلمبردار، مهدی سعدی؛ تدوینگر عصر سهشنبه ۱۷ بهمن ماه در پردیس سینمایی ملت حاضر شده و به پرسشهایی درباره فیلم سینمایی «مغزهای کوچک زنگزده» پاسخ دادند.
هومن سیدی در بخشی از نشست در مورد اتهام سیاهنمایی که به فیلمش وارد میشود، گفت: «ممکن است چنین اتهامی وارد باشد، اما قصد ما این نبوده. ما نمیخواستیم چیزی را سیاه نشان دهیم، اما تلاش کردیم تلخیها را نشان دهیم. من انتهای فیلم را کاملا امیدبخش، نورانی و انسانی دیدم. حالا اینکه تلاش و قصد من نتیجه برعکس داده یا سیاه جلوه میکند را واقعا نمیدانم. من همه تلاشم را کردم که مخاطب با ناامیدی از سالن بیرون نرود، اما درباره دایرهوار بودن تلخیهای فیلم حق با مخاطب است، اما همین هم به واقعیت جامعه نزدیک است.»
سیدی گفت: «ما این افکار را به تماشاگر منتقل میکنیم که سینما فقط اجتماعی است و اگر این طور نباشد، سینما نتیجه نمیدهد. سعی کردم با بازی تیپیکال بازیگرها به واقعیت نزدیک شوم. سعی کردم چیزی را بیهوده کمرنگ یا پررنگ نکنم. خاطرم هست چیزهای دیگری هم باشد. طراحی صحنه به ما کمک کرد که به واقعیت نزدیک شویم.»
پیمان شادمانفر در مورد فیلمبرداری اثر گفت: «کل فیلم روی دست گرفته شد و این خیلی دشوار بود. سعی کردیم شبیه همه دوربین روی دستهایی که تا به حال دیدیم، نباشد و در فاصله و حرکت دوربین و… سعی کردیم حس مستند باشد. من از حبیب سلطانی تشکر میکنم که دوربین دو من را همراهی میکرد. پلان ثابتی هم نگرفتیم.»
نوید محمدزاده در مورد ایفای نقشهایی که عقدهای بودن ویژگی مشترک آنان است، گفت: «میتوان در یک طبقه اجتماعی، یک کاراکتر را به چند شکل مختلف بازی کرد. خشم و عقدهای بودن را میتوان به چند صورت نشان داد. فقط روی ماجرا را نبینیم.»
سیدی در ادامه گفت: «هر فیلمی مخاطب خاص خودش را دارد، شاید این فیلم را تشخیص دهند که گروه سنی خاصی باید آن را ببینند. من هم خیلی تاکیدی ندارم که چه گروهی فیلم را ببیند. خوشحال میشوم که مخاطبم از فیلم خوشش بیاید ولی منتظر نیستم تماشاگر با بشکن از سالن خارج شود!»
سیدی در مورد ریتم فیلم گفت: «شاید از ابتدا قصد ما این بود که فیلم را شبیه به پرواز ترسیم کنیم و ابتدا و پایان باید ریتم پایین میآمد. به نظرم میآمد که اگر پایان فیلم با ریتم اواسط فیلم تمام شود. خستهکننده میشد… سوال دوم این خبرنگار از کارگردان «مغزهای کوچک زنگزده» این بود که؛ چرا شکور با این همه آدم از مرگ مادر بی خبر مانده بود؟ سیدی گفت: به این دلیل که خیلی زود برادر ناتنی به زندان رفت و در یک بازه زمانی نصفروز مثلا به دیدار برادر در زندان رفت، پس اولین نفری که به شکور خبر مرگ مادر را داد، برادر ناتنی بود…»
مهدی سعدی، تدوینگر در مورد تدوین فیلم توضیح داد: «به هر حال لازم است تدوین فرصت را ایجاد کند که با این نوع تدوین سعی کردیم به آن برسیم.»
در مورد بهرهگیری گروه سازنده فیلم از نمونههای شخصیتهای واقعی پرسشی مطرح شد و در پاسخ نوید پورفرج بازیگر فیلم گفت: «ما به کمپها رفتیم و آدمهای بسیار زیادی در دنیای واقعی در بیابانهای اطراف تهران زندگی میکنند و هرکسی به آنجا برود قطعا ایدههای زیادی میگیرد.»
نوید محمدزاده هم گفت: «تحقیق من هومن سیدی و گروه بود که اینجا هستند و هرچه شد، آنها راهنماییام کردند.»
سیدی همچنین در مورد شباهتهای فیلمش به «خانه پدری» ساخته کیانوش عیاری گفت: «کیانوش عیاری یکی از عزیران در ذهن من است. متاسفانه فیلم «خانه پدری» را ندیدم و میدانم چنین صحنهای در فیلم من وجود دارد که شبیه فیلم ایشان است. من اگر آن فیلم را میدیدم، قطعا از کار عیاری تاثیر میگرفتم و از این بابت خوشحالم که آن کار را ندیدم! این احساس از بیرون است که حس میشود ما خودمان را سانسور میکنیم ولی من دنبال این بودم که تاثیر تا جایی باشد که اهمیت دارد؛ یعنی مرگ جسم دختر مهم نیست، میخواستم به اینجا برسیم که کاراکتر دختر زنده باشد برگردد و حرفهای دلش را بگوید.»
سیدی در توضیح طراحی شخصیت معتاد گفت: «من برای کارکتر پدر و مادر خیلی تلاش کردم ولی ژاوه وند در کمپی کار میکرد و وقتی آمد حتی یک دهن آواز برای مسئول کمپ خواند و خیلی کاراکتر خاصی داشت…»
لادن ژاوهوند در ۶۳ سالگی با بازی در فیلم هومن سیدی پا به عرصه بازیگری گذاشته است. ژاوه وند در نشست خبری گفت: «من متاسفم برای کسانی که فکر میکنند در تهران چنین قشری نیستند. من هم این زندگی سخت را تجربه کردهام.»
او گفت: «از نوید محمدزاده و هومن سیدی تشکر می کنم. آنها مثل پسران من بودند و اگر کسی بخواهد بازهم به او کمک میکنم.»
ژاوه وند گفت: «سیدی گام به گام با من بود. البته من خودم باهوشم و همه چیز را یاد میگرفتم.»
سیدی در ادامه گفت: «زندگی ژاوه وند بسار عجیب است و اگر کسی این قدرت را دارد که چنین فیلمهایی بسازد، این کار را بکند. ژاوهوند بسیار متخصص است به این دلیل که تجربیات زیادی دارد.»
در حاشیه
-در پایان جلسه دو خبرنگار با هومن سیدی و محمود گبرلو مدیر جلسه درگیری لفظی پیدا کردند و سیدی هم در پاسخ گفت اگر به دنبال این هستید که بگویید فیلم من کپی است، باید بگویم بله من ازهمه فیلمهای دنیا کپی کردهام و اگر قرار است شما اینطور صحبت کنید، ماهم میتوانیم از این نوع رفتارها داشته باشیم.
– طرح سئوالی درباره مدل موهای نوید محمدزاده نیز موجب شد این بازیگر بگوید علاقهمند است ظاهری متفاوت داشته باشد و تمایلی به اینکه شبیه همه باشد ندارد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نوید محمدزاده با کارگردانی خودش روی صحنه میرود
- فیلمی به تهیهکنندگی نوید محمدزاده در جشنواره لوکارنو
- آکتور ایرانی در شبکه آرته فرانسه
- «جنگل آسفالت» با بازی نوید محمدزاده و فرشته حسینی
- ماجرای بازیگری که در انتظار نوید محمدزاده بود؛ «من نوید نیستم!» به اجرا بازگشت
- دو جایزه جشنواره نیویورک برای «شب، داخلی، دیوار»
- جایزه بزرگ جشنواره کورش به «آیههای زمینی» رسید/ معرفی برگزیدگان
- حضور «شب، داخلی، دیوار» در آستانه اکران جهانی در جشنواره «کمرا ایمیج»
- «جنگ جهانی سوم» به هلند میرود
- نامزدی جنگ جهانی سوم در سه رشته در دومین دوره جوایز سپتیمیوس آمستردام
- رهایی در اوهام/ نگاهی به فیلم «تفریق»
- راهیابی «سیزده سالگی» به جشنواره مورد تایید اسکار و بفتا
- «تفریق»؛ به علاوه باران
- «تفریق» مانی حقیقی قاچاق شد
- چهارمین جایزه بین المللی محسن تنابنده برای فیلم جنگ جهانی سوم از جشنواره فانتاسپوآ برزیل
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟