فیلم سینمایی «گیتا» به کارگردانی مسعود مددی در اکرانی ویژه برای اساتید دانشگاههای امریکا، انگلیس، استرالیا، آلمان و سوییس که برای شرکت در سومین کنگره بینالمللی اضطراب در کشور حضور پیدا کرده بودند، به نمایش درآمد.
به گزارش سینماسینما، «گیتا» روایتی از بروز یک چالش و اضطراب در یک خانواده ایرانی را نشان میدهد. از این رو این فیلم توسط مرکز تحقیقات علوم اعصاب شفا جهت نمایش برای اساتیدی از دانشگاههای امریکا، انگلیس، استرالیا، آلمان و سوییس که برای سومین کنگره بینالمللی اضطراب مهمان ایران هستند، انتخاب شد و جمعه شب به نمایش درآمد.
علی گرجی، مدیر مرکز تحقیقات علوم اعصاب شفا و استاد دانشگاه مونستر آلمان که دبیر علمی کنگره بینالمللی اضطراب است، ضمن ابراز رضایت از نمایش فیلم «گیتا» برای روانشناسان و روانپزشکان، آن را تکمیل کننده کنگره دو روزه خودشان توصیف کرد و گفت: ما طرح پنج سالهای برای اضطرابزدایی در جوامع امروزی داریم و همیشه به این فکر میکردیم حضور هنرمندان در این طرح قطعا نقطه قوتی در کار ما خواهد بود و دیدن این فیلم که در بخش زیادی موضوع اضطراب را نشان میداد برایمان بسیار خوشایند بود.
این استاد دانشگاه در ادامه تاکید کرد: یکی از مسائل مهم در استرس و اضطراب، خودخواهی است که در فیلم «گیتا» به صورت نهفته با آن روبرو میشویم، همچنین در فیلم با اشکالهای ارتباطی مواجه هستیم که ریشه در فرهنگ اجتماعی ما دارند و معمولا از ترس اینکه در آینده چه اتفاقی میافتد، حرفهایی را به زبان نمیآوریم؛ در صورتیکه فیلم به ما نشان میدهد این اشکال ارتباطی را میتوان در بسیاری موارد با حرف زدن حل کرد.
نکته مهم فیلم مقابله شخصیتها با مشکلات بود
پیتر نورتن، استاد دانشگاه موناش استرالیا در رشته روانشناسی با اشاره به اینکه از دیدن فیلم «گیتا» راضی است، اظهار کرد: نکتهای که در فیلم بسیار واضح و به جا عنوان شده بود، درباره نحوه مقابله شخصیتها با مشکلات پیرامون خودشان بود. آنها در مواجه با حوادث، برنامهریزی نداشتند و به همین دلیل در چنین شرایطی اجازه میدادند احساسات کنترل زندگیشان را در دست بگیرد.
او ادامه داد: البته در جریان فیلم دیدیم که دو شخصیت اصلی فیلم سعی کردند بر ترسی که دارند غلبه کنند و با مشکلات روبرو شوند.
زمان همه زخمها را حل نمیکند
برت دیکان استاد دانشگاه ولفنگونگ استرالیا هم که روانشناس است، با تاکید بر اینکه فیلم به خوبی احساسات او را درگیر کرده و در برخی صحنهها بسیار منقلب شده است، ادامه داد: غم و اندوه همیشه برای انسانها دردناک است و تا زمانیکه نتوانیم خاطرات را از ذهنمان دور کنیم، رهایی از این درد وجود ندارد و نباید امیدوار باشیم زمان میتواند همه این زخمها را ترمیم کند.
او یادآور شد: مشکلاتی که شخصیتهای اصلی فیلم با آن روبرو بودند، زیاد بود و به نظر میرسید باید به روانشناس مراجعه کنند، اما آنها توانستند با مشکلاتشان روبرو شوند و اجازه ندهند زندگیشان زیر بار مسائل و ناراحتیها از بین برود.
فیلم مخاطب را بسیار تحت تاثیر قرار میدهد
کریستی کابررا استاد دانشگاه تالاهاسی فلوریدا از امریکا که او هم در رشته روانشناسی تحصیل کرده، بسیار تحت تاثیر فیلم قرار گرفته بود و گفت: «گیتا» به قدری احساسات من را تحت تاثیر قرار داد که طی نمایش آن دفعات بسیاری گریه کردم.
او با اشاره به اینکه فیلم میتواند برای پدر و مادرها بسیار مفید باشد، عنوان کرد: سوگواری و افسردگی به راحتی میتواند یک خانواده را به واسطه درگیر کردن احساسات آنها از هم بپاشد، اما در فیلم نشان میدهد لزوما نباید چنین اتفاقی بیفتد و مرد و زن در کنار یکدیگر میتوانند مشکلات پیش آمده را حل کنند.
بر اساس این گزارش فیلم سینمایی «گیتا» به کارگردانی مسعود مددی و تهیهکنندگی مجید شیخ انصاری از تولیدات مشترک موسسه تصویر شهر و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است. این فیلم از نیمه آذرماه به سرگروهی پردیس سینمایی آزادی در سینماهای کشور اکران میشود.
داستان این فیلم روایت زندگی گیتا و همسرش امیر است که دلمشغولىهاى ساده خود را دارند. گیتا بعد از گذشت دو سه سال از رفتن پسرش به خارج از کشور هنوز بشدت دلتنگ است و دورى او را برنمىتابد. فارغ از همه تدابیر و دلخوشىهاى ساده آنها، سرنوشت تغییرات پیچیده و غیرمنتظرهاى برایشان رقم مىزند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- مصائب زن بودن/ درباره «تاسیان» و قضاوتهای زودهنگام
- معرفی منتخبان مرحله اول داوری جشن مستند/ اختتامیه ۱۲ اسفند برگزار میشود
- یادبودی برای شاهپور عظیمی در «حکیم نقد ایران»
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود