“مهرزاد دانش” منتقد سینما در روزنامه سازندگی نوشت :
به زودی هفتمینسری از فرنچایز یا سلسله فیلمهای جیغ روی پرده میآید. من علاقهای به این مجموعه فیلم ندارم، اما این خبر، طرفداران پروپاقرص جیغ را هم چندان خشنود نکرده است. چرا؟ چون ملیسا باررا، بازیگر اصلی اینسری فیلم که از جیغ ۵ بدان پیوست، سال گذشته از این پروژه کنار گذاشته شد و علاوه بر او، جنا اورتگا، بازیگر زن مکمل هم که نقش خواهرناتنی شخصیت اصلی را ایفا میکرد، به بهانه اینکه قصد تمرکز بر حضور در فصل دوم سریال ونزدی را دارد، از پروژه جیغ کنار کشید که بنا بر برخی روایتها، در اصل در اعتراض به کنار گذاشتن بازیگر اصلی فیلم، این کار را انجام داده است. علاقهمندان جیغ، حالا از غیبت این دو بازیگر محبوبشان ناراحت هستند و در رسانهها و شبکههای اجتماعی مختلف، نارضایتی خود را بروز میدهند.
کنار گذاشتن ملیسا باررا و کنار رفتن جنا اورتگا، به خاطر متن کوتاه و ملایمی بود که بازیگر اصلی جیغ، پارسال در اعتراض به نسلکشی اسرائیل در غزه در شبکههای اجتماعی نوشته بود که محتوای ضداسرائیلی آن کار دست باررا داد و منجر به اخراجش از پروژه شد. همین یک نمونه به قدر کافی گویای سیطره سایه شوم صهیونیسم بر تشکیلات فیلمسازی در آمریکا و بسیاری دیگر از کشورهای دنیاست که چگونه نهتنها ساخت فیلم علیه جنایتهای این رژیم را در فلسطین و لبنان و بسیاری دیگر از کشورهای دنیا با محدودیت مواجه میسازد، هر اعتراض ولو نرم و ملایم را هم برنمیتابد و فشار آورده میشود تا با گوشمالیهایی نظیر بایکوت فرد معترض در سینما، خفقان مطلق درباره سفاکیهای بیسابقه این قوم بربر حاکم شود.
سینمای جهان درباره حکومتها و رژیمهای سفاک، فیلم فراوانی در گنجینه خود دارد: از دوران باستان مانند حکومت نرون و چنگیز گرفته تا دوران نوین که اسپانیای فرانکو و ایتالیای موسولینی و آلمان هیتلری و شیلی پینوشه را در خود جای داده است و جدا از این، درباره موقعیتهای معاصرتر مانند طالبان و داعش و تجاوز روسیه به اوکراین و … هم فیلمها ساخته شده است. اما این میان، وقتی به تجاوز، اشغالگری و تصرفهای غیرقانونی و خشونتبار اسرائیلیها در منطقه میرسیم، سکوتی فراگیر بر بدنه سینمای جهان حاکم میشود و علاوه بر آن، معادله هم وارونه میشود و بر پرده سینما، اسرائیلیهای مظلومی را میبینیم که همچنان صلیب هولوکاست را بر دوش گرفتهاند و اعراب و مسلمانان و ایرانیان، انواع ستمها را بر آنها روا میدارند.
به فیلم جیغ برگردیم و شخصیت ضدقهرمانش که شبحچهره (Ghostface) است و در ترکیبی از جنون و عقده و توهم، دست به جنایتهای غافلگیرانه میزند. به گمانم، خود این شمایل، میتواند نمودی از اسرائیل باشد که با ایدئولوژیای آمیخته به خرافات و خشونت و توهم و جنون، نظم مسالمتآمیز منطقه را به همزده است و به طور فزاینده، همچنان در پی اشغال، تصرف، تجاوز و خونریزی است. اسرائیل شبحی از همان قاتل زنجیرهای سیاهپوش نقاب بر صورت و خنجر در دست این فیلم است که هویتش، وابسته به ایجاد وحشت و خشونت و قتل است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- داستان ۴۷۱۱ و فیلم «مادر» زنده یاد علی حاتمی
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
آخرین ها
- در جستوجوی شکوه گذشته؛ ویم وندرس رئیس هیات داوران جشنواره برلین شد
- این بار نامی از فیلم پناهی نیست؛ منتقدان هالیوود ریپورتر ده فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کردند
- تأملی درباره سینمایِ جُستوجوگرِ معاصر/ «یکپارچگی»: آینهای به سوی هزارتوی وجود
- «بالرین»؛ تجلی قدرت و شرارت در کالبدی زنانه
- بررسی توقیف و انتظار ۶ ساله اکران «قاتل و وحشی»
- بانیپال شومون و رویا جاویدنیا به «خاکستر خیال» پیوستند
- هیات داوران مسابقه ملی «سینماحقیقت» ۱۹ معرفی شدند
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- به خاطر یک نقد طنزآمیز؛ شورایعالی تهیهکنندگان از محسن امیریوسفی شکایت کرد
- در حسرت آن سینمای شریف
- نگاهی به فیلم سینمایی «شاهنقش»؛ وقتی میز و قدرت، آلودگی میآورد…
- خانه سینما به رییس قوه قضاییه نامه نوشت؛ درخواست تشکیل کمیته حقیقتیاب در ماجرای بازداشت بازیگران
- در نشست خانه سینما مطرح شد؛ بازداشت هنرمندان، حذف پروانه ساخت و پویش آب
- نوزدهمین دوره جشنواره سینماحقیقت افتتاح شد
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» بهترین فیلم جشنواره هاینان چین شد
- سه نمایش تازه در راه عمارت نوفللوشاتو
- مستند «در میان درختان انجیر»؛ داستان زنی که امتداد آزادگی بود
- بهترین فیلمهای ۲۰۲۵ از نگاه سایت راجر ایبرت؛ «نبردی پس از دیگری» در صدر، «یک تصادف ساده» در رده دوم
- در آمریکا تب اسکار بالا میرود
- نگاهی به فیلم سینمایی «بی سر و صدا»؛ چی شد که تو دیو شدی؟
- «زال و رودابه» به مصر میرود
- مصاحبه با نوآ بامباک درباره فیلم آخرش «جی کلی»؛ چگونه او دوباره عاشق سینما شد؟
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ پروانه ساخت سینمایی برای ۷ فیلمنامه صادر شد
- تردید لئوناردو دیکاپریو درباره تصاحب هالیوود توسط هوش مصنوعی
- مستندساز جاسوس نیست
- نمایش موزیکال «رابین هود» ۲ / گزارش تصویری
- کنسرت ارکستر موسیقی ملی ایران به خوانندگی وحید تاج / گزارش تصویری
- چهار نامزدی برای «یک تصادف ساده»؛ نامزدهای گلدن گلوب ۲۰۲۶ معرفی شدند
- نگاهی به نمایش موزیکال «رابین هود»؛ وقتی صلح آواز میخواند
- اکران و نقد «مادر» در سینما اندیشه





