به گزارش سینماسینما، این سریال که ابتدا با نام «بینمک» در ۱۴ دیماه سال گذشته کلید خورد، یک کمدی اجتماعی سیاسی است. این سریال داستان یکی از معاونان وزرا به همراه محافظ شخصیاش را به شکل طنز و با چاشنی سیاست روایت میکند. نویسنده و کارگردان این مجموعه در گفتوگو با جامجم درباره سریال عنوان کرد: گسل، یک سریال سیاسی ـ اجتماعی است. البته برای پرداخت به اتفاقات سیاسی روز یک وزارتخانه تخیلی ایجاد کردهایم، یعنی ارگانی ساختگی به اسم وزارت منابع را طراحی کردهایم.
اکنون با رسیدن به قسمتهای پایانی این مجموعه میتوان گفت که نویسنده در اجرای مسائل بیان شده در متن و ساخت موفق نبوده است. او نتوانسته چهرهای عزتمند و قابلدفاع از یک مدیر دولتی نشان دهد، در عوض ما با مدیری سفیه اما پاکدست و سالم روبهرو هستیم که از آرمانهای انقلاب جز یکی دو شعار چیزی بیشتر نه در زندگی شخصی و نه در زندگی کاری او مشاهده نمیکنیم. او که از عهده مسئولیت و تعهدش برنمیآید و در یک اقدام انقلابی دست به استعفا میزند، علاوه بر اینکه حس ستایشی در مخاطب نسبت به استعفایش القا نمیکند بلکه بی لیاقتی خود را کاملاً اثبات میکند. روح حاکم بر این سریال کاملاً منطبق با بیاعتمادی مردم نسبت به مسئولان آن هم از نوع پاک و حقوق نجومینگیر است. همچنین در مواجهه با شخصیت محافظ مدیر هم با یک کلاف سردرگم روبهرو هستیم. با دیدن او که عاشق دختر مقام مسئول است، ناخودآگاه تفکر مخاطب درباره محافظان مسئولان دچار دگرگونی میشود و خبری از اهداف مقدس و حفاظت از ذخایر نظام در کار نیست!
شاید سیاستهای بسته و ناکارآمد و تاریخ گذشته صدا و سیما بدنه تلویزیون را مجبور به ساخت این مجموعههای شترگاوپلنگ میکند. مجموعه کمدی- سیاسی- اجتماعی- عشقی که در یک زمان میخواهد تمام مشکلات مردم را از پایین شهر گرفته تا شمال شهر بیان کند، مشکلات جوانان را نشان دهد، درباره فواید ازدواج صحبت کند، مادر مسنی مقتدر و پدری روستایی را که نگران پسر مسئولش هست، نشان بدهد، به فکر ازدواج سالمندان باشد و تازه مسائل سیاسی مملکت را هم به چالش بکشد تا بلکه بتواند از هفتخوان اخذ تصویب برای ساخت با وجود تهیهکننده کارکشتهای در حوزه سریال کمدی، بگذرد.
در مورد فیلم و سریالهای تلویزیون که این روزها نه مورد رضایت عوام است نه خواص، تقریباً میتوان گفت که این محصولات همگی دچار یک معضل هستند و آن این مسئله است که موضوعات خوب، مثبت، انقلابی و مذهبی دستمایه تولید محتوایی برضد خود موضوعات میشود و در مرحله پخش آن موضوعات را کاملاً نسخ میکند. حال این سؤال قابلتوجه است که چه کسانی از این روند رضایت دارند و سود میبرند که تغییر نگرش و اصلاحی اساسی در این پروسه صورت نمیگیرد؟
منبع: روزنامه جوان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- کیانوش عیاری: «۸۷متر» از شبکه یک روی آنتن میرود
- پخش سه سریال جدید از تلویزیون
- تلویزیونی که مهرهسوزی میداند
- تلویزیون و ضرورتِ پایبندی به «نقشه راه» روشن
- اعتراض سازندگان «مرد بازنده» به صدا و سیما
- تخریب حمامی تاریخی توسط سازندگان یک سریال تلویزیونی
- فصل جدید همکاری سینما و تلویزیون با تشکیل کارگروه مشترک
- اشتباهی که موجب انتقاد از «زوجینو» شد
- پخش منتخب آثار زندهیاد پرویز پورحسینی از شبکه نمایش
- مدیریت جدید صداوسیما چه چالشهایی پیشرو دارد/ در جستوجوی شبکه آرامش
- چرا سریال های تلویزیون، رایگان هم مخاطب ندارد؟
- درهای بسته!
- «ماه ماه»؛ ابتکار ماه رمضانی شبکه سلامت
- «نفس بکش زمین» به آنتن رسید/ عبدالرضا اکبری در نقش محیطبان
- توجه به جوانان و مسائل روز جامعه برگ برنده سریالسازی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- سینماسینما/ یادداشت محمد حقیقت از کن درباره فیلم رسولاف/ درگیریهای یک قاضی
- جدول رتبهدهی منتقدین نشریه بیلبورد به فیلمهای جشنواره کن
- گزارش سیفالله صمدیان از جشنواره فیلم کن/ از کاپولا تا مریل استریپ و علی عباسی
- برگزیدگان جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ نخل طلا به «آنورا» تعلق گرفت
- دو جایزه «دانه انجیر معابد» بخش جنبی کن؛ جایزه فیپرشی کن به فیلم رسولاف رسید
آخرین ها
- دور دوم نمایش «آنبُرد» در تماشاخانه هیلاج
- پیام تبریک کانون کارگردانان سینمای ایران به محمد رسولاف
- جایزه بهترین کارگردان جشنواره فروم به علیرضا دهقان رسید
- صدور ۳۹ پروانه نمایش غیرسینمایی
- برگزیدگان جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ نخل طلا به «آنورا» تعلق گرفت
- دو جایزه «دانه انجیر معابد» بخش جنبی کن؛ جایزه فیپرشی کن به فیلم رسولاف رسید
- نیلوفر امرایی درگذشت
- ۶ مستند در «اکران حقیقت» روی پرده میروند
- تیم ملی هاکی ایران با حمایت همراه اول قهرمان آسیا شد
- تلاش ترامپ برای توقیف فیلمش در جشنواره کن ادامه دارد
- ادامه اکران فیلمهای روی پرده سینماها با فروش ۳۵۲ میلیارد تومانی
- رونمایی از پوستر «تابستانی که برف آمد»
- فوت مستندسازی که با جان خود بازی کرد/ مورگان اسپرلاک درگذشت
- معرفی برگزیدگان بخش نوعی نگاه جشنواره کن/ «سگ سیاه» بهترین فیلم شد
- با حضور منصور بهرامی و بوریس بکر؛ نمایش مستند «ناستی» در جشنواره بینالمللی فیلم کن
- اعلام زمان برگزاری اولین رویداد استارتاپی فیلمنامه نویسی
- آیا سینماها از شنبه باز میشوند؟
- سینماسینما/ یادداشت محمد حقیقت از کن درباره فیلم رسولاف/ درگیریهای یک قاضی
- نگاهی به کارنامه فیلمسازی کیانوش عیاری
- فرهادی داور جشنواره ترایبکا شد
- سینماسینما/ یادداشت محمد حقیقت از کن درباره فیلمهای شرایدر و لانتیموس
- نمایشگاه خرمشهر در قاب سینما
- جدول رتبهدهی منتقدین نشریه بیلبورد به فیلمهای جشنواره کن
- فوت بازیگر فیلم «سرپیکو»/ ریچارد فورونجی درگذشت
- گزارش سیفالله صمدیان از جشنواره فیلم کن/ از کاپولا تا مریل استریپ و علی عباسی
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کاپولا در نشست خبری کن: این وظیفه هنرمند است که دنیای معاصر را نشان دهد
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ محمد حقیقت از فیلم «کارآموز» ساخته علی عباسی میگوید
- فیلم «کسری آنلاین» در یک جشنواره آمریکایی
- راهیابی «ماهور» به جشنواره ترکیهای
- پیام تسلیت مدیرعامل همراه اول بهمناسبت شهادت رییسجمهور