روزنامه اصولگرای «جوان» در یادداشتی به قلم محمدصادق عابدینی با انتقاد از نوع دیالوگ نویسی سریال «زیر پای مادر»، آن را کپی برداری از سینمای مسعود کیمیایی دانسته است.
به گزارش سینماسینما، در این یادداشت آمده:
بینندههای سریالهای ماه رمضانی وقتی پای سریال شبکه اول سیما مینشینند، مجبور میشوند به جای شنیدن دیالوگهایی برگرفته از زبان معیار جامعه، از ادبیاتی رنج ببرند که مدتهاست استفاده از آن منسوخ شده و همین موضوع گیرایی سریال را به شدت پایین آورده است.
سریال «زیر پای مادر» به کارگردانی بهرنگ توفیقی در شبهای ماه رمضان از شبکه اول سیما پخش میشود. این سریال ۳۰قسمتی ابتدا قرار بود با نام «لبخند رخساره» پخش شود که نامی برگرفته از اسم شخصیت اول زن سریال است.
نویسنده فیلمنامه سریال «زیر پای مادر» سعید نعمتالله است. سعید نعمتالله علاقه زیادی دارد که در دیالوگنویسی شبیه مسعود کیمیایی باشد، کارهای قبلی نعمتالله با سیروس مقدم از جمله سریال «میکاییل» که تصویری کاریکاتوری از دون کورلئونه فیلم «پدرخوانده» را خلق کرده بود همگی شاهد و سند علاقه نعمتالله به کپیکاری از دیالوگنویسی مسعود کیمیایی است؛ دیالوگهایی که برخاسته از نحوه صحبت کردن بخش خاصی از شهروندان تهران در دهههای اول قرن جاری در مناطق قدیمی این شهر است.
حال نعمتالله فارغ از اینکه آیا دیالوگنویسی به سبک لوطیها، کلاه مخملیها و عنتربازهای قدیم تهران برای مخاطب دهه ۹۰ و داستانی که در دهه ۹۰ روایت میشود، جذابیت دارد یا خیر همان سبک و سیاق قبلیاش را در «زیر پای مادر» ادامه داده است. وی آنچنان درگیر بازی الفاظ بوده که از مسئله مهمی به نام داستان غافل شده است، برای همین بینندههای «زیر پای مادر» بیشتر از اینکه سریال ببینند شنونده دیالوگهای طولانیاند که بخش عمدهای از فیلم را به خود اختصاص دادهاند و بود و نبودشان کمکی به جلو بردن سریال نمیکند.
گنگ بودن «زیر پای مادر» محدود به دیالوگها نمیشود، شخصیتپردازی سریال حتی در قیاس با کارهای قبلی نعمتالله هم ضعیفتر است. نویسنده تلاش کرده در کارهایش حتماً شخصیت قهرمان را بگنجاند، اما دقیقاً مثل سریالهای «میکاییل»، «۶۰ کیلومتر» و «پشتبام تهران» که کامبیز دیرباز، بازیگر نقش اول و قهرمانمحوری بود، آنقدر شخصیت وی اغراقآمیز و باورناپذیر طراحی شده که هیچ نوع همذاتپنداری را در مخاطبانش به همراه ندارد. «زیر پای مادر» میتوانست سریال بهتری شود اگر دایره تکرار در شبکه اول سیما تا این حد تنگ نبود و اصرار بیش از حد برای تکرار تجربههای قبلی وجود نداشت.
حداقل این بود که شبکه اول سیما تلاش میکرد تا سعید نعمتالله را مجاب کند از علاقه اش به کار برای تلویزیون در جهت خلق فیلمنامهای هماهنگ با ادبیات روز جامعه بهره گیرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فیلمبرداری «زنبور کارگر» با بازی پگاه آهنگرانی به پایان رسید
- سعید نعمت الله در تدارک کارگردانی نخستین سریالش
- انتقاد روزنامه جوان از سانسور دستگیری مجری صداوسیما در روزنامههای اصلاحطلب
- ادعای روزنامه جوان: فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» با امضای ترامپ به اسکار رفت/ چرا «به وقت شام»را نفرستادید؟
- روزنامه جوان :بهروز وثوقی اگر وطنپرست بود تا حالا برگشته بود!
- انتقادی تند از مهناز افشار/ روزنامه جوان: علاقه سلبریتی سینما به دشمن ملت ایران از کجا ناشی میشود؟
- انتقاد تند روزنامه جوان از «عصبانی نیستم» درمیشیان
- کامبیز دیرباز: بازی در تلویزیون خطرناکتر از سینماست
- انتقاد روزنامه جوان از رامبد جوان/ وقتی استفاده شخصی از تلویزیون ممنوع نیست
- انتقاد روزنامه جوان از سریالهایی که نه عوام از آن رضایت دارند، نه خواص
- واکنش تند روزنامه جوان به تمسخر دختران در آستانه ازدواج در «خندوانه»
- ماجرای پیشنهاد یک مفسد اقتصادی به فیلمنامه نویس سریال زیر پای مادر
- واکنش کامبیز دیرباز به انتقادات مخاطبان درباره پایان سریال «زیر پای مادر»
- واکنش حسین انتظامی به توهین اخیر به خبرنگاران و حواشی نشست خبری یک سریال
- توهین بازیگر سینما به اهالی رسانه و منتقدان/ شماها بیسوادید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





