سینماسینما، علی جعفریمهر؛
در دنیای پرشتاب امروز، رسانهها و بهویژه برنامههای تلویزیونی، دیگر فقط نقش سرگرمکننده ندارند؛ بلکه تبدیل به آینهای از جامعه شدهاند. مخاطب امروز، حساستر، آگاهتر و مطالبهگرتر از هر زمان دیگری است. بنابراین برنامهسازان موظفاند که نهتنها به نیازهای محتوایی مخاطب توجه کنند، بلکه در بزنگاههای اجتماعی، واکنش درست و بهموقع داشته باشند؛ چرا که بیتوجهی، نهفقط از ارزش برنامه میکاهد، بلکه میتواند باعث دلزدگی و ریزش مخاطب شود.
همان طور که در جریان اخبار از هفته گذشته هستیم، رخ دادن حادثه تلخ در اسکله شهید رجایی بندرعباس، واکنشهای بسیاری را در برداشت. واکنشهایی که گاه نوک پیکان انتقادات را به سمت تلویزیون روانه کرد.
درباره اینکه پروتکل درست اطلاعرسانی در چنین مواقع بحرانی چگونه و چطور باشد، باید کارشناسان امر نظر دهند و این را هم باید پذیرفت که جریان اطلاع رسانی و پوشش خبری در رسانهای رسمی چون رادیو و تلویزیون به لحاظ سهولت دسترسی مخاطبان به آن تابع نکاتی است که ممکن است آن را نسبت به فضای مجازی دچار چالشهایی کند؛ فارغ از این مسائل آموزش نیروهای برنامهساز برای مواجهه درست رسانهای در چنین شرایطی بسیار حائز اهمیت است.
در شرایطی که روند برنامههای رسانه ملی با توجه به حادثه رخ داده، حتی دیرهنگام تغییر کرد؛ واکنش برنامهسازان نیز تعیینکننده بود.
ضعفها را باید دید و نقدها را باید به گوش مدیران این رسانه رساند؛ اما این یک لبه از ماجرای مواجهه تلویزیون با چنین حادثهای است. نمیتوانیم نقطه روشن واکنش مسئولانهی برنامه «۱۰۰۱» را نادیده بگیریم؛ برنامهای که از دی ماه ۱۴۰۳ آغاز شده، رویکردش طنز و سرگرمی است و تلاش میکند تا تلویزیون را بار دیگر کانونی برای جمعهای خانوادگی کند. حالا تیم تولید این برنامه در شرایط پیشآمده تصمیم گرفت با احترام به احساسات عمومی و خانوادههای داغدار، به مدت ۳ شب پخش قسمتهای جدید خود را متوقف کرد اما مهمتر از آن، هوشمندی در ادامه مسیر و پخش ۲ قسمت دیگر در پنجشنبه و جمعه بود؛ اعلام اینکه این ۲ قسمت پیش از حادثه ضبط شدهاند و این تیم برای احترام به این سوگ جمعی، برنامه جدیدی تولید نکرده است. این بیان به نظر ساده، نشان داد که این تیم فقط به زمانبندی فکر نمیکند، بلکه عمق ماجرا را فهمیده و جایگاه خود را در کنار مخاطبش تعریف کرده است.
اما این تنها مسیر آنها نبود. «جنابخان» بهعنوان کاراکتر محبوب و همراه محسن کیایی در این برنامه، باز هم صدای مردم شد و مطالبهگری را از دل طنز به فضای واقعی کشاند؛ ویدیویی منتشر کرد و در آن نسبت به آنچه رخ داده از بالاترین مقام اجرایی کشور مطالبهگری کرد. این یعنی یک برنامه تلویزیونی میتواند هم سرگرم کند، هم آگاه سازد و هم همراه باشد.
برنامهای که مسیرش را پیشتر هم در مطالبهگری از وزیر بهداشت و رئیس مجلس تعریف کرد.
تشخیص درست صف از سطور، یعنی فهم درست زمان، فضا و مردم. این همان نقطهایست که برنامهسازی از یک فعالیت صرفاً رسانهای فراتر میرود و به کنش اجتماعی بدل میشود. کاری که «۱۰۰۱» بهخوبی از پس آن برآمد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با نام بینالمللی «پاهای گلی»؛ «بازی را بکش» به روسیه میرود
- «اوشین»؛ چهرهای که در خاطرات ماندگار شد
- نوستالژی دهه شصت در شبکه نسیم
- «۱۰۰۱» نوستالژی میشود/ گفتگوی محسن کیایی با دوبلورهای «فوتبالیستها»
- موفقیت پویش «۱۰۰۱ امید» در آزادی ۱۲۵۴ زندانی جرایم غیرعمد
- زمان همه چیز را درست میکند؟/ «۱۰۰۱» جای خود را باز کرد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- «۱۰۰۱» با محسن کیایی میآید
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- مدیر شبکه نسیم مطرح کرد؛ آخرین وضعیت پخش «جنابخان»، «مهمانی» و چند برنامه دیگر
- «آغوش باز» نیمه شهریور اکران میشود؛ محسن کیایی و حامد کمیلی در سینما
- تلفیق شادی و شایستگی؛ نگاهی به برنامه «آی نسیم سحری عید شد»
- شوخی معنادار رییس صداوسیما با جنابخان
- بازگشت یلدایی جنابخان به تلویزیون
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





