«تاکنون در تاریخ جشنواره فیلم کن، ۹ سینماگر ایرانی در هیاتداوریهای مختلف جشنواره حضور داشتهاند که شامل ۲ مرد و ۷ زن بودهاند و در این میان چهار داوری در بخش مسابقه رسمی کن بوده که اعتبار بسیار بیشتری دارد.»
به گزارش سینماسینما، محمد اطبایی در پی انتخاب کتایون شهابی به عنوان داور بخش اصلی کن دربارهی تاریخچهی حضور سینماگران ایرانی در داوری کن، در یادداشتی نوشته است: انتخاب کتایون شهابی به عنوان یکی از اعضای هیات داوری بخش مسابقه رسمی کن خوشحالی سینمای ایران را پس از انتخاب دو فیلم در بخش های مسابقه و نوعی نگاه تکمیل کرد و معتقدم این حضور تاییدی است بر حدود سی سال تلاش و حضور پرثمر کتایون شهابی در معرفی و عرضه سینمای ایران در عرصههای جهانی.
او که فعالیتهای خود را در بنیاد سینمایی فارابی آغاز و پس آن در تلویزیون ایران ادامه داد و در چند سال اخیر یکی از موفقترین پخش کنندههای بینالمللی سینمای ایران در بخش خصوصی بوده است.
تاکنون در تاریخ جشنواره فیلم کن، ۹ سینماگر ایرانی در هیاتداوریهای مختلف جشنواره حضور داشتهاند که شامل ۲ مرد و ۷ زن بودهاند. پنج داوری نصیب سینماگران مرد ایرانی و ۹ داوری توسط سینماگران زن ایرانی و در مجموع ۱۴ داوری در تاریخ کن نصیب سینماگران ایرانی شده است.
چهار داوری در بخش مسابقه رسمی کن بوده که اعتبار بسیار بیشتری دارد، یک داوری در بخش نوعی نگاه، چهار داوری در بخش فیلمهای کوتاه و سینه فونداسیون، ۲ داوری در دوربین طلایی و ۳ داوری در بخش جایزههای جنبی.
اولین داوری یک سینماگر ایرانی در چهل و ششمین دوره جشنواره کن، ۲۳ اردیبهشت تا ۳ خرداد ۱۳۷۲، رخ داد که عباس کیارستمی به عنوان یکی از اعضای هیات داوری بخش رسمی انتخاب شد و البته در آن سال هیچ فیلمی از ایران در جشنواره کن حضور نداشت. در پنجاه و چهارمین جشنواره فیلم کن که از ۱۹ تا ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۰ برگزار شد، سمیرا مخملباف پس از موفقیت فیلمهای “سیب” و “تخته سیاه” به عنوان داور بخش فیلمهای کوتاه و سینه فونداسیون در جشنواره حضور داشت.
در سال ۱۳۸۰، فیلمهای “سفر قندهار” ساخته محسن مخملباف، “ای بی سی آفریقا” ساخته عباس کیارستمی، “زیر نور ماه” ساخته رضا میرکریمی” و “بیگانه و بومی” ساخته علی محمد قاسمی در بخشهای مختلف جشنواره حضور داشتند و یک سال رویایی برای سینمای ایران رقم خورد و “زیر نور ماه” جایزه بهترین فیلم بخش هفته منتقدان را دریافت کرد و “سفر قندهار” نیز جایزه هیات داوری کلیسای جهانی را گرفت.
پنجاه و پنجمین دوره جشنواره فیلم کن از ۲۵ اردیبهشت تا ۵ خرداد ۱۳۸۱ برگزار شد و عباس کیارستمی به عنوان یکی از اعضای داوری بخش فیلمهای کوتاه و سینه فونداسیون و بهمن قبادی به عنوان یکی از اعضای هیات داوری جایزه دوربین طلایی انتخاب شدند.
فیلمهای “ده” ساخته عباس کیارستمی، “بمانی” ساخته داریوش مهرجویی، “آوازهای سرزمین مادریام” ساخته بهمن قبادی، فیلمهای کوتاه “چت” ساخته شادمهر راستین و “گیوتین” ساخته بهرام عظیمپور در بخشهای مختلف جشنواره کن حضور داشته و جایزه فرانسوآشالیه جشنواره کن به فیلم “آوازهای سرزمین مادرام” تعلق گرفت.
پنجاه و هشتمین جشنواره کن هم از ۲۱ اردیبهشت تا ۱ خرداد ۱۳۸۴ برگزار شد و باز هم عباس کیارستمی لباس داوری بر تن کرد! او به عنوان رییس هیات داوران جایزه دوربین طلایی حضور داشت و فیلمهای “یک شب” ساخته نیکی کریمی و “جزیره آهنی” ساخته محمد رسول اف در جشنواره کن به نمایش درآمدند.
در پنجاه و نهمین دوره جشنواره فیلم کن، ۲۷ اردیبهشت تا ۷ خرداد ۱۳۸۵، مرجانه ساتراپی به عنوان یکی از اعضای داوران بخش نوعی نگاه و شهلا رستمی (ناهید) به عنوان داور فیپرشی در جشنواره حضور داشتند. در این سال هیچ فیلمی از ایران در جشنواره کن انتخاب نشد.
شصتمین دوره جشنواره فیلم کن هم که از ۲۶ اردیبهشت تا ۶ خرداد ۱۳۸۶ برپا شد، نیکی کریمی به عنوان داور بخش فیلمهای کوتاه و سینه فونداسیون جشنواره کن انتخاب شد و فیلم “گریهها” ساخته عباس کیارستمی، تنها فیلم ایرانی حاضر در جشنواره بود.
مرجانه ساتراپی، سینماگر ایرانی مقیم فرانسه، در شصت و یکمین دوره جشنواره فیلم کن، ۲۵ اردیبهشت تا ۵ خرداد ۱۳۸۷، بار دیگر به عنوان داور و این بار بخش مسابقه رسمی کن به جشنواره بازگشت و فیلم “ترانه تنهایی تهران” ساخته سامان سالور، تنها فیلم ایرانی جشنواره کن بود.
در شصت و چهارمین جشنواره فیلم کن که از ۲۱ اردیبهشت تا ۱ خرداد ۱۳۹۰ برگزار شد، شهلا رستمی (ناهید) بار دیگر به عنوان داور فیپرشی انتخاب شد، فیلمهای “به امید دیدار” ساخته محمد رسول اف، “این فیلم نیست” ساخته جعفر پناهی و مجتبی میرطهماسب در جشنواره حضور داشته و جایزه کالسکه زرین بخش پانزده روز کارگردانها به پناهی و جایزه بهترین کارگردانی بخش نوعی نگاه و جایزه فرانسوآشالیه به محمد رسول اف اعطا شد.
شصت و هفتمین دوره جشنواره فیلم کن، ۲۴ اردیبهشت تا ۴ خرداد ۱۳۹۳ شاهد حضور دو داور ایرانی بود. لیلا حاتمی به عنوان یکی از اعضای داوری بخش مسابقه رسمی و عباس کیارستمی به عنوان رییس هیات داوران بخش فیلمهای کوتاه و سینه فونداسیون حضور داشتند.
در سال بعد و شصت و هشتمین دوره جشنواره کن، ۲۳ اردیبهشت تا ۳ خرداد ۱۳۹۴ هم دزیره اخوان سینماگر ایرانی مقیم نیویورک رییس هیات داوران جایزه جنبی کوییرپالم بود و فیلم “ناهید” ساخته آیدا پناهنده و فیلم کوتاه “کشتارگاه” ساخته بهزاد آزادی در جشنواره حضور داشته و جایزه آینده روشن بخش نوعی نگاه هم به فیلم “ناهید” اختصاص یافت.
اکنون هم در شصت و نهمین دوره جشنواره کن که از ۲۲ اردیبهشت تا ۲ خرداد ۱۳۹۵ برگزار میشود، کتایون شهابی به عنوان یکی از اعضای بخش مسابقه رسمی جشنواره و فیلمهای “فروشنده” ساخته اصغر فرهادی و “وارونگی” ساخته بهنام بهزادی در کن حضور دارند.»
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فیلم جدید اصغر فرهادی در نیویورک ساخته میشود
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- سینماگران ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- سینماگران ایرانی در اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- تمجید مدیر نتفلیکس از فیلم اصغر فرهادی
- فرهادی تجریباتش را در اردن به اشتراک میگذارد
- ترایبکا ۲۰۲۴ برندگانش را معرفی کرد/ انیمیشن ایرانی برنده شد
- با حضور منصور بهرامی و بوریس بکر؛ نمایش مستند «ناستی» در جشنواره بینالمللی فیلم کن
- فرهادی داور جشنواره ترایبکا شد
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- «۱۹۶۸»؛ هیاهو برای هیچ
آخرین ها
- معرفی فیلمهای جشنواره فجر ۴۳
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مسابقه فیلم کوتاه اعلام شد
- در آستانه اکران فیلم در جشنواره فجر؛ اظهارات صریح یک مدیر سابق سینمایی درباره «قاتل و وحشی»
- پرسشهای بیپاسخ و فیلمهای جشنواره/ در جستجوی زمان از دست رفته یا چگونه به راه خود ادامه دهیم؟
- یک کمدی کمرمق، یک داستان واقعی و فیلمی که نامش آن را لو میدهد
- «زیبا صدایم کن»؛ احساسی گمشده لابه لای نسلها
- هفتمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه: در سن بالا دست دادن با نامحرم مشکلی ندارد
- آسیبهای اجتماعی و خنثیبودگی انسانی
- من را خسرو پدر زیبا صدایم کنید…
- «زیبا صدایم کن»؛ یک رابطه پدر و دختری لطیف و انسانی
- سه فیلم از یک نگاه/ ملودرام اشکانگیز، آدمهای حاشیهای جامعه و آتشی که فصل مشترک است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مستند اعلام شد
- زمان نمایش «رکسانا»، «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» مشخص شد
- یادداشتی بر «آبستن»؛ تعلیق نصفه نیمهای که ناکارآمد میشود
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم