باران کوثری گفت: قطعا «عرق سرد» یکی از مهمترین فیلمهای کارنامه کاری من خواهد بود. سوژه و نقش افروز اردستانی برایم مهم و ارزشمند است. «عرق سرد» روایتی از زنان این سرزمین است.
به گزارش سینماسینما، باران کوثری همواره حاشیههای خاص خودش را داشته و دارد. زیرا زیر بار همکاری با افراد و سازمانهای خاص نمیرود. انتقادهای او از تحریم و سانسور توسط صدا و سیما و حوزه هنری همواره به گوش میرسد. این بار نیز «عرق سرد» ساخته سهیل بیرقی توسط صدا و سیما و حوزه هنری تحریم شده است که دلیل آن مشخص نیست. باران کوثری در این گفتوگو از حضور در نقش افروز اردستانی و تحریم های صورت گرفته نسبت به فیلم می گوید که در ادامه آن را خواهید خواند:
باران کوثری بازیگر فیلم «عرق سرد» درباره نقش افروز اردستانی در این فیلم و چگونگی ارتباط با این شخصیت گفت: «قطعا «عرق سرد» یکی از مهمترین فیلمهای کارنامه کاری من خواهد بود. سوژه و نقش افروز اردستانی برایم مهم و ارزشمند است. «عرق سرد» روایتی از زنان این سرزمین است. زنان آسیب دیده در این جامعه فقط ورزشکاران و افرادی که شناخته شده هستند لقب نمی گیرند. بلکه زیر پوست این جامعه فقط خدا میداند که چه اتفاقاتی برای زنان رخ میدهد و چگونه حق آنها هرروز و هر لحظه پایمال میشود. بیش از همه ساخت فیلم و پرداخت به معضل زنان برایم اهمیت داشت. سهیل بیرقی نگاه ویژهای به موضوع زنان و مشکلات آنها در این فیلم داشت. قرار بود که نقش افروز درون گرا باشد. یعنی تصمیم داشتیم که از کلیشههای روز دوری کنیم و پختهتر به سراغ این شخصیت برویم.»
باران کوثری درباره علاقهاش به بازی در فیلم «عرق سرد» گفت: «فکر میکنم هر بازیگری این آرزو را دارد که در این نقش بازی کند. به شخصه حس خیلی خوبی از حضور در این فیلم داشتم و دارم. مسئولیت هر کدام از ما در این اثر و نقشهایی که داشتیم مشخص بود. بحث مسئولیتپذیری و همزادپنداری با شخصیتهای داستان مهمترین وظیفه بازیگران و عوامل فیلم بود، که فکر میکنم این اتفاق هم به خوبی رخ داد. سعی تمام ما این بود که از دادن شعارهای اضافی در ارتباط با این موضوع حساس دوری کنیم و به متن موضوع دقت داشته باشیم.»
بازیگر فیلم «خون بازی» درباره حضور ارگانهای خاص و بی ارتباط با موضوع فرهنگ و سینما و دخالتهای آنان در موضوعاتی که مربوط به تئاتر و سینما میشود گفت: «در حضور و تاثیر این افراد خاص یا ارگانهایی که در رابطه با سینما و تئاتر و بسیاری از موضوعات دیگر تصمیمات فرهنگی اشتباه می گیرند شکی نیست. اما اینکه چه کسانی با آنها کار میکنند و همکاری دارند مشخص است و موضوعی است که هر فرد قدرت درک و تصمیم گیری مناسب در قبال آن را دارد. ولی سئوال اصلی من و بسیاری از دوستان دیگری که در این حوزه فعالیت میکنند این است که چرا تمام امکانات ، بیلبوردها و همه چیز باید در اختیار یک سری افراد و پروژههای خاص قرار بگیرد.»
کوثری درباره تبلیغات فیلم گفت: « «عرق سرد» از هیچ ارگانی حمایت نشده است. به شخصه از اینکه در چنین فیلمهایی بازی کردهام و می کنم که مستقل هستند خشنودم. چرا حوزه هنری که زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی است و نزدیک به ۹۷ سالن سینمایی در اختیار دارد به راحتی و با اعمال سلیقه شخصی فیلمهای مستقل را تحریم می کند؟ آخر این چه سازو کاری است که ما همواره با آن درگیر هستیم؟ این نوع تصمیمات به سینما و کارگردانان مستقل ضربه میزند. این چراها وجود دارد اما جوابی برای آنها نداریم. برای مثال جایی مثل سینما آزادی که در فروش فیلمها تاثیر بسیار زیادی دارد چرا با اعمال سلیقههای شخصی دیگر فیلم ما را نمایش نمی دهد .»
کوثری درباره واکنش مردم به تحریمهای حوزه هنری در طی سالیان اخیر گفت: «واکنش مردم همواره به موضوعاتی شبیه به این اقدامات منفی بوده است. مردم نشان دادهاند که با اتخاذ چنین تصمیماتی مخالف هستند و فیلمهای مستقل را حمایت میکنند. فقط میتوانم بگویم که تاسف میخورم. این یک قدرتنمایی ظالمانه است. عموما اکثر فیلمهای مستقلی که ارزش کیفی بسیار خوبی هم دارند در معرض این تصمیمات مخرب قرار میگیرند.»
باران کوثری درباره تاثیر انتقادات نسبت به حوزه هنری گفت: « آنها متاسفانه هیچ انتقادی را بر نمی تابند و اصلا برایشان اهمیتی ندارد. من مشکلات این ارگانها را نمی فهمم. هر صحبتی از ما به مثابه سیاه نمایی است و اصلا ما بد و شما خوب. چرا هر نقدی که به مذاقتان خوش نمیآید با شدت با آن برخورد میکنید؟ چرا اصلا باید یک جایی وجود داشته باشد که به من مخاطب بگوید که چه فیلمی را ببینم و چه اثری را نه! این یک توهین آشکار است.»
بازیگر فیلم «لانتوری» درباره خصوصیسازی در سینما و معضلاتی که در مقابل آن وجود دارد گفت: «دوستان عقیده دارند که هر چیز یا هر حوزهای که به صورت خصوصی و با استقلال اداره شود از کنترل خارج میشود، در صورتی که این تفکر اشتباه است. زیرا تمام فیلمهایی که در اینجا ساخته میشوند همه تابع قانون هستند و بعد از اخذ مجوزهای لازم دوباره و دوباره در شرایط بازبینی وزارت ارشاد قرار میگیرند. تمام نهادها باید نظرشان را اعمال کنند تا یک فیلم اکران شود که این هم واقعا عجیب است. با این شرایط تهیه کننده خصوصی هم دیگر ماهیتی ندارد و شخصی شبیه به جهانگیر کوثری دیگر نداریم. این یک جریان کلی است که همه در شکلگیری آن نقش دارند از بازیگران ، منتقدان و بسیاری از افراد دیگر گرفته تا کسان دیگر. از فیلمهای آنها تمجید میشود و این باعث شده که روز به روز حضورشان در این حوزه را مهم تر بدانند.»
بازیگر سینمای ایران درباره شرایط بد اقتصادی و اجبار در همکاری با ارگانهای خاص گفت:«همه ما به دلیل منافعی که داریم تن به کارهایی میدهیم که شاید با عقایدمان سازگار نباشد. اما انتقادی هم نیست زیرا همه میخواهند کار کنند و زنده بمانند. شرایط به گونهای پیش میرود که شما را در شرایطی قرار میدهند که به اجبار با آنها همکاری کنید.»
بازیگر فیلم «عرق سرد» درباره چگونگی بازی سحردولت شاهی و امیر جدیدی در این فیلم گفت: « نظر شخصی من این است که همه بازیگران در این فیلم خوب بازی کردند و متفاوت ظاهر شدند. همه میدانند که من با امیر و سحر دوستهای قدیمی هستیم و برای هم احترام زیادی قائلیم و از کار کردن کنار هم لذت میبریم. بسیاری از صحنههای فیلم به گونهای بود که بازی در آن دشوار بود. برای مثال صحنه کتککاری با امیر جدیدی برایم خیلی سخت بود. نمیتوانستم امیر جدیدی را به عنوان کسی که با او رفاقت دیرینه دارم کتک بزنم. یا صحنهای که با سحر دولت شاهی مشاجره داشتیم قطعا برای هر دوی ما مشکل بود. سحر بعد از اینکه سر من داد زد واکنش نشان داد و ناراحت شد. اما از این تفاسیر که بگذریم به دلیل وسواسهای بیش از حد سهیل بیرقی در ساخت فیلم شرایط برای همه ما سخت شده بود. سهیل دربازی گرفتن از بازیگران واقعا حرفهای است.»
منبع: اعتمادآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سه پوستر فیلم «شهر خاموش» را حذف کردند/ تلاش برخی فیلمسازان برای حذف سینمای ایران از جشنوارههای جهانی
- سوینا (سینمای نابینایان) منتشر میکند؛ ۲ داستان کوتاه با صدای باران کوثری
- چهار فیلم جدید با ترکیب تازهای از بازیگران روی پرده سینماها
- اکران فیلمی با بازی باران کوثری
- واکنش روحالله سهرابی به ادعای جهانگیر کوثری؛ کی و کجا برای اکران فیلمتان مراجعه کردهاید؟
- جهانگیر کوثری: باران کوثری هم ممنوع از تصویر است هم ممنوع از خروج هم ممنوع از پوستر
- «داریوش» ۲۷ تیر میآید
- چشیدن طعم نابرابری/ نگاهی به فیلم «عامهپسند»
- ترانه تنهایی/ نگاهی به فیلم «عامه پسند»
- صدداستان؛ برنامه تازه سوینا/ انتشار سه داستان کوتاه با صدای باران کوثری
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- جزئیات سریال «افعی تهران» اعلام شد
- انتشار نسخه ویژه نابینایان «شیر شاه» با صدای باران کوثری
- «گیج گاه» نامزد سه جایزه جشنواره پالرمو شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- فشار سیاسی و خروج یک فیلم از داوری آکادمی؛ موافقت اردن با درخواست آذربایجان برای خروج «سرزمین شیرین من» از اسکار
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
آخرین ها
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- نمایش وقتی الاغا عاشق میشوند / گزارش تصویری
- تریلر قسمت هشتم منتشر شد؛ «مامویت غیرممکن» با تام کروز پایان مییابد؟
- ستاره اسکندری: ساخت «خورشید آن ماه» مسئولیت اجتماعی من بود
- «سودابه»؛ فیلمی برخلاف ذائقهسازی مرسوم سینمای ایران
- سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند به شیوه «آکادمی» داوری میشود
- یادداشتی کوتاه در مورد تئاترِ ناصدا..
- درباره ساخته جدید علی عباسی/ امتحان نهایی «شاگرد»
- زندگینامه بیتا فرهی منتشر میشود
- هانس زیمر: خلق موسیقی برای فیلم «بلیتز» و چالشهای نوای جنگ جهانی دوم
- شکستِ دنباله «جوکر»؟ «جوکر: جنون مشترک» به نقطه صفر رسید
- فشار سیاسی و خروج یک فیلم از داوری آکادمی؛ موافقت اردن با درخواست آذربایجان برای خروج «سرزمین شیرین من» از اسکار
- رالف فاینز و ژولیت بینوش بار دیگر همبازی می شوند