علیرضا داود نژاد در یادداشتی با عنوان بازار دیجیتال در اینستاگرام خود نوشت: این بازار فارغ از هرگونه حدومرزی با ماهواره و اینترنت در گرداگرد زمین بساط پهن کرده و ملیاردها مخاطب ویا به عبارت دیگر مشتری را به خود می خواند تا توسط نیروی انسانی خوش قریحه و متخصص و خلاق ملل گوناگون به گوش ها و چشم ها و مغز ها و قلب های آنها خوراک صوتی و تصویری برسانند و بفروشند و در قبال آن برای ملت های خود اعتبار مالی و سیاسی و فرهنگی کسب کنند و مناسبات فردی و اجتماعی خریداران را در همه کشورهای جهان تحت تاثیر قرار دهند. در ایران ما لااقل پنجاه ملیون مشتری در طی شبانه روز در این بازار بی تعطیلی گشت و گذار دارند و کم و بیش با آن داد و ستد می کنند. سوال اینجاست که در این بازار دیداری شنیداری وطن عزیز ما ابتکار عمل به دست کیست و در کنار تولیداتی که توسط منظومه های دیداری شنیداری ترکیه و اروپا و انگلیس و آمریکا و کره و هند به ملت ما عرضه می شود و ده ها ملیون مشتری پر وقرص خود را دارد سهم تولید کنندگان ایرانی چقدر است؟ برای تولید کننده ایرانی سه ورودی به این بازار وجود دارد : ورودی ارشاد ؛ ورودی تلویزیون و ورودی بازار سیاه. سوال بعدی این است که در بازار رسمی فضای دیداری شنیداری مملکت ما که اختیار آن در دست ارشاد و تلویزیون است تا چه حد برای نیروی انسانی مولد داخلی فضای کار و ابتکار عمل فراهم می شود؟ آیا با توجه به غلبه ای که منظومه های دیداری شنیداری رقیب و حریف از طریق بازار سیاه ماهواره و اینترنت بر بازار داخلی ما پیدا کرده اند و محدودیت و ریزش مخاطب فراگیری که سینما و تلویزیون و نمایش خانگی ما به آن مبتلا شده اند نباید به این نتیجه رسید که ایران ما تحت سلطه منظومه های هنری رسانه ای منطقه ای و جهانی قرار گرفته است و ورودی های رسمی تولید و عرضه و نمایش آثار دیداری شنیداری ما یعنی ارشاد و تلویزیون در حفظ استقلال و ازادی و ابتکار عمل برای نیروی مولد ایرانی شکست خورده اند و برای نیروی انسانی خوش قریحه و متخصص و خلاق ایرانی راهی جز ورودی سوم یعنی بازار سیاه و تولیدات زیر زمینی باقی نگذاشته اند؟ آیا مدیرانی که در سازو کارهای مدیریتی دهه شصت طلسم شده اند نمی خواهند چشم بگشایند و ببینند که انحصار مالکیت آنها بر ابزار تولید و توزیع و نمایش – که عوامل اصلی انگونه از مدیریت بود. شکسته شده است و ما به دورانی وارد شده ایم که در آن با یک گوشی موبایل می توان فارغ از هرگونه نظارت و کنترل فیلم ساخت و آن را در همه دنیا به نمایش در آورد؟ ایا خیال می کنیم بدون حضور زنده و فعال و خلاق در هنر و رسانه و فرهنگ آنچه را برای استقلال و آزادی وطن می ریسیم پنبه نخواهد شد؟!

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- اختصاصی سینماسینما/ یادداشت علیرضا داودنژاد خطاب به اصغر فرهادی: بیهوده گوییهای حاشیهای را به دل مگیر
- علیرضا داود نژاد : از قهرمان تیغ نسازید/موسسه رسانه های تصویری را احیا کنید
- روایت داودنژاد از حسین ملکی/ انصافا خوب از پس فیلمبرداری فیلم «نیاز» برآمد
- گفتوگوی سینماسینما با داودنژاد: ترامپ صحنه و تماشاچی را میشناسد
- معرکه گیر می آید/تحلیل متفاوت علیرضا داود نژاد درباره ترامپ
- در باب بیکاری کارگردانها/طعنه و کنایه داودنژاد به ماجرای جدال در کانون کارگردانان
- طراحی و نگارش فیلمنامه سریال «متل قو» توسط علیرضا داودنژاد
- سیف اللهداد، شورای صنفی نمایش و سینمای آینده/ یادداشتی از علیرضا داودنژاد
- اگر سارقان امان بدهند /جدیدترین یادداشت علیرضا داود نژاد
- هشت کارگردان ایرانی خواهان آزادی زندانیان سیاسی شدند
- توصیههای علیرضا داودنژاد در زمینه عرضه فیلمها در شبکه نمایش خانگی
- «مصائب شیرین ۲» آذر ماه اکران میشود؟
- آن چه خانه های مارا ناامن می کند«خانه پدری» نیست/یادداشتی از علیرضا داود نژاد
- واکنش علیرضا داودنژاد به اکران خانه پدری
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- با حضور اما کورین و اولیویا کولمن؛ یوروس لین «غرور و تعصب» را میسازد
- نزدیک به ۷۲ میلیارد تومان فروش آنلاین سینمای ایران در نوروز ۱۴۰۴
- فرهاد آییش «ونگوگ» میشود
- راهیابی «پس از پدر» به جشنواره روسی
- ۱۱ فیلم اعلام شد؛ «منفعت آدام» بخش هفته منتقدان کن را افتتاح میکند
- فوت برنده جایزه نوبل ادبیات؛ ماریو بارگاس یوسا درگذشت
- واکنش نماوا به اظهارات حسن فتحی؛ کلیه تعهدات سریال «ازازیل» انجام شده/به دنبال ایجاد وفاق بین تهیهکننده و کارگردان هستیم
- مرگ بازیگر شرور سینما؛ نیکی کَت درگذشت
- دومین نمایشگاه «چند تکه آینه» با آثار تجسمی سینماگران این بار در شیراز
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ حامد جعفری مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی شد
- نمایش و نقدِ «چاقوکشی» در سینما اندیشه
- آغاز داوری پانزدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران
- تاریخ نمایش فیلم جعفر پناهی در فرانسه مشخص شد
- برای آرش کوردسالی/ «نفت» از آن سوی «دیوار»
- ای مرگ بیا که زندگی کشت مرا؛ سریال «ازازیل» و آغازی بر یک پایان
- با انتشار یک متن گلایهآمیز؛ حسن فتحی از «ازازیل» خداحافظی کرد
- فوت سازنده فیلم «اولین خون»؛ تد کاچِف درگذشت
- اولین عکس «استخوانسوز» رونمایی شد/ ادامه فیلمبرداری در تهران
- جشنواره ویزیون دو ریل در ایستگاه پایانی؛ جشنواره سوئیسی، ۲ جایزه به سینمای ایران داد
- پردازش سخن
- در پی اعلام خبرهایی از ساخت سریال تازه مدیری؛ ژوله و قاسمخانی همکاریشان را با تلویزیون تکذیب کردند
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ اسکار بدلکاران به رسمیت شناخته شد
- تغییر موضع کارگردان «آواتار» نسبت به هوش مصنوعی
- خبرهایی از جشنواره کن/ نمایش یک فیلم اول در افتتاحیه و حضور فیلم اسپایک لی در جشنواره
- فیلمهای کن ۲۰۲۵ اعلام شد/ فیلم جدید جعفر پناهی در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن
- درباره سریال معاویه؛ وقتی عربستان تاریخ خودش را هم تحریف می کند
- «داستانها و فیلمهای ابراهیم گلستان» منتشر شد
- پارک چان ووک فیلمش را به کن نفرستاد
- بازگشت تام کروز به جشنواره فیلم کن
- شیر طلای افتخاری ونیز به ورنر هرتزوگ تعلق میگیرد