وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر شنبه نهم بهمن با حضور در دبیرخانه چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر در جریان جزئیات روند برپایی این رویداد قرار گرفت.
به گزارش سینماسینما، در این دیدار، محمود سالاری معاون هنری وزیر ارشاد، قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی، حسین مسافرآستانه دبیر جشنواره و جمعی از مدیران وزارتخانه، معاونت هنری و جشنواره تئاتر فجر حضور داشتند.
«محمود سالاری» در ابتدای این نشست با بیان اینکه جشنواره تئاتر فجر یکی از دشوارترین جشنوارههای ماست، اظهار امیدواری کرد با حضور آقایان قادر آشنا و حسین مسافرآستانه این دوره، بدون مشکلات مرسوم برگزار شود و گفت: «اگر بتوانیم این رویداد را با گفتمانهای دینی و ملی خودمان عجین کنیم شاهد اتفاقی بزرگ خواهیم بود.»
معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از برگزارکنندگان و دستاندرکاران جشنواره تئاتر فجر، برای برپایی چهلمین جشنواره تئاتر فجر در این ایام سخت و روشن نگاه داشتن چراغ این محفل قدردانی کرد.
«قادر آشنا» هم در ادامه، با بیان اینکه تمهیداتی برای مواجهه با شرایط بحرانی احتمالی از نظر شیوع کرونا در جشنواره تئاتر فجر اندیشیده شده است، گفت: «دوستان ما در دبیرخانه جشنواره سه حالت را برای برگزاری این رویداد پیشبینی کردهاند؛ در بدبینانهترین حالت که بدتر شدن شرایط به واسطه شیوع بیشتر کروناست، صرفا از طریق پلتفرمهایی مانند تلویزیون تئاتر ایران جشنواره را برگزار میکنیم. حالت دیگر این است که ۵۰ درصد اجرای زنده و ۵۰ درصد از طریق پلتفرمها آثار اجرا شوند و حالت سوم هم این است که وضعیت عادی شده و اجراها به صورت زنده برگزار شوند.»
مدیرکل هنرهای نمایشی با اشاره به ویژگیها و جزئیات چهلمین جشنواره تئاتر فجر هم توضیح داد: «هر ساله بخش بینالملل جشنواره با حضور گروههایی از کشورهای اروپایی و صرف هزینه و در عین حال تحمل چالشهای متعدد برگزار میشد؛ اما امسال تصمیم گرفتیم که در این بخش، به کشورهای حوزه تمدنی ایران باستانی و اسلامی توجه کنیم و پذیرای هنرمندانی از کشورهای همسایه خواهیم بود.»
آشنا با تشریح جزئیاتی از آثار رسیده به جشنواره، گزارشی درباره تعداد و مضمامین نمایشهای حاضر در جشنواره ارائه کرد.
مدیرکل هنرهای نمایشی همچنین درباره تغییر شیوه داوری آثار در چهلمین جشنواره تئاتر فجر توضیح داد: «هر سال تعداد اعضای هیات انتخاب سه تا پنج نفر بودند، اما امسال تعداد آنها به ۱۵ نفر افزایش یافت که از طریق سامانه تلویزیون تئاتر ایران آثار را تماشا و ارزیابی کردند. ضمن اینکه تعداد داوران استانی بیشتر از تهرانیها بود و داوران از اسامی همدیگر اطلاع نداشتند.»
آشنا با تاکید بر اینکه دبیرخانه چهلمین جشنواره تئاتر فجر، آمادگی لازم را برای برگزاری جشنوارهای آبرومند با کمترین حاشیه دارد، خواستار توجه بیشتر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تامین بودجه این رویداد شد و از طرفی حضور حسین مسافرآستانه را در مقام دبیری این رویداد، یک نعمت توصیف کرد.
«حسین مسافرآستانه» نیز با اشاره به برگزاری مراسم افتتاحیه چهلمین جشنواره تئاتر فجر در یزد، گفت: «سالهای سال بود که هنرمندان متقاضی شرکت در جشنواره از سراسر کشور معتقد بودند که فجر فقط مختص تهران است. اما امسال برای اولین بار با استقبال خوبی که استانداری یزد داشت، افتتاحیه جشنواره را به شهری غیر از تهران منتقل کردیم.»
دبیر چهلمین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه در این دوره ۶۳۲ گروه متقاضی شرکت در جشنواره بودند، گفت: «این حجم بالای متقاضی برای شرکت در جشنواره هم خوب است و هم بد. بد است، چون نشان میدهد که این هنرمندان نتوانستهاند پتانسیل هنریشان را در جایی به جز جشنواره هزینه کنند. اگر میشد جشنواره بهجای ده روز، در یک ماه برگزار شود، شاید زحمت گروهها نشان داده میشد اما با توجه به محدودیت، تعدادی از آثار از حضور در این رقابت جا ماندند؛ هنرمندان خوبی که محل دیده شدن آنها نباید فقط فجر باشد.»
مسافرآستانه با بیان اینکه «تعدد جشنوارهها، ما را از زیر این بار خلاص نمیکند» ادامه داد: «مشکل تئاتر کشور فقط بحث مالی نیست، مشکل بیکار نماندن و دیده شدن هم هست. تجمیع جشنوارهها میتواند بار روحی و روانی را کم و انگیزه کار در طول سال را بیشتر کند.»
او نیز با اشاره به مزیتهای این دوره از جشنواره، و جایگزین کردن بخش «ملل» بهجای «بینالملل»، گفت:«اگرچه در دو سال کرونایی، در اروپا هم خبری از تئاترهای خاص نبود، اما ترجیح دادیم منطقه فرهنگی را در این بخش در اولویت قرار دهیم.»
محمدمهدی اسماعیلی در ابتدای صحبتهای خود با تبریک فرا رسیدن ایام دهه فجر، خطاب به برگزار کنندگان جشنواره گفت: «خوشبختانه جشنواره چهلم تئاتر فجر تا امروز به خوبی پیش رفته و این مهم به همت شما بوده است و از این بابت اعتماد کاملی به کار شما داریم.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به دشواری تصمیمگیری در شرایط کرونایی که در پیشبینی آینده اثرگذار است، گفت: «در روزهای اخیر جلساتی با ستاد مقابله با کرونا درباره نحوه برگزاری جشنوارههای هنری فجر داشتیم که بر اساس آن هفته گذشته ظرفیت سامانه بلیت فروشی جشنواره فیلم مشخص و در مورد جشنوارههای تئاتر و موسیقی فجر هم مقرر شد امکان بلیت فروشی با حداقل ۳۰ درصد ظرفیت سالنها فراهم شود تا بتوان سلامت جامعه هنری را تضمین کرد »
اسماعیلی با تاکید بر اینکه تلقی مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد این است که نباید جامعه و مشاغل تعطیل شود، تصریح کرد: «فرهنگ و هنر جلوه نمادین و هوشیار جامعه است و موضوع به نحوی باید پیش برود که رضایتمندی حوزه فرهنگ و هنر تامین شود.»
وزیر فرهنگ با اشاره به مسائل مالی جشنواره تئاتر فجر، اعلام کرد: «به زودی مبالغی که برای بودجه جشنواره مشخص شده بود را تامین میکنیم تا دغدغه این موضوع را نداشته باشید؛ بنابراین هر کاری برای ارتقای کیفیت جشنواره لازم است را بدون نگرانی انجام دهید.»
اسماعیلی در پایان یادآور شد: «انتظار این است که جشنواره تئاتر فجر امسال، نمادی از سیر تحولی جدید در حوزه آثار نمایشی باشد. چراکه هرچه این حوزه بیشتر تقویت شود اثرش را در هنرهای دیگر هم مشاهده خواهیم دید. نگاه ما از ابتدا به تئاتر به عنوان یک هنر اساسی بوده و توجهی ویژه به آن داشتهایم. کارهای خوبی هم در این زمینه پیشبینی شده که بعد از جشنواره اجرایی میشود تا در سالهای آینده، گامهای خوبی در این زمینه برداشته شود و با عزمی جزم این مسیر را دنبال کنیم.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تغییراتی که باید، انجام میشود؛ پاسخ وزیر ارشاد درباره تغییر دبیر جشنواره فجر و معاون هنری
- وزیر ارشاد: در خصوص هنرمندان ممنوع الکار تجدید نظر کلی خواهد شد
- پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سومین جشن مهر سینمای ایران
- صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شد
- واکنش وزیر ارشاد به انتقادات سینماگران از یک مصوبه
- آقای وزیر دولت چهاردهم تقابل با اهالی فرهنگ را به تعامل تبدیل کنید/خطر گعدههای دولت در سایه
- نظر وزیر ارشاد درباره ساخت فیلم بدون مجوز رسولاف
- با حکم وزیر ارشاد؛ رییس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره فیلم فجر چهل و سوم شد
- چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ نامزدهای بخش مسابقه تئاتر ایران معرفی شدند
- وزیر ارشاد: سامانه سازوکار جدیدی برای نظارت بر فیلمهای سینمایی در حال تدوین است
- عذرخواهی معاون هنری و قول وزیر در اختتامیه بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر
- بزرگداشت دو پیشکسوت در اختتامیه چهلودومین جشنواره تئاتر فجر
- شمشیری دو لبه در جشنواره تئاتر فجر
- معرفی نامزدهای بخش نمایش تلویزیونی تئاتر فجر
- وزیر ارشاد: شبکه نمایش خانگی جزو سینماست/ نمیتوانیم نسبت به خشونت و تزلزل ارزشهای خانوادگی در نمایش خانگی بیتفاوت باشیم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش