هیوا یوسفی سردبیر همشهری ورزشی در یادداشتی در این روزنامه نوشت :
بازنده بزرگ بازیهای آسیایی جاکارتا، کسی که در همه رشتهها زمین خورد و پشتش به خاک مالیده شد، که آبرو برای ما و خودش نگذاشت، صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران بود.
صداوسیما رقابت بسیاری از ورزشکاران ایرانی را پخش نکرد. از مدال طلایی که علیپور در سنگنوردی گرفت تا بازیهای ابتدایی تیم ملی بسکتبال. کار به جایی رسید که صمد نیکخواهبهرامی، کاپیتان تیمملی در اینستاگرام دادش درآمد و از مدیران صداوسیما خواست از اینپس هیچکدام از بازیهای تیمملی را نشان ندهند.
بدترین قسمت نمایش رسانه ملی، اخراج خبرنگارش بهخاطر ورود بدون آیدیکارت به سالن بازیها بود. اخراج یک نفر از آن گروه سی، چهل نفرهای که مجبورند بیرون از سالنهای ورزشی با موبایل از خودشان تصویر بگیرند و بفرستند روی آنتن. چه تصویری؟ در سایز کوچک و با کیفیت پایین. همان هم البته بارها قطع و وصل میشد و جان بیننده را به لبش میرساند.
این نمایش زشت صداوسیما نزدیک به دو هفته ادامه پیدا کرد اما دریغ از اینکه جز برخی غرغرهای رسانهای، صدایی از جایی دیگر بلند شود.
مسابقاتی که تلویزیون نشان نداد یا با کیفیت پایین روی آنتن فرستاد، محصول وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک و فدراسیونهای ورزشی هستند. هرکدام از این تشکیلات ماهها و سالها برای شرکت در بازیهای آسیایی برنامهریزی و تلاش کردهاند (با هر کیفیتی). مثل زحمتی که یک باغبان برای به ثمرنشستن درخت میوهاش میکشد. بههمان اندازه که برای باغبان مهم است که میوهاش و باغش با چه کیفیتی بهدست مشتری میرسد، باید برای وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک و فدراسیونهای ورزشی هم شیوه نشاندادن مسابقات ورزشی مهم باشد.
آنها باید همان روز اول یقه صداوسیما را میگرفتند که به چه حقی مسابقات ورزشی را با چنین کیفیت نازلی بهدست مشتریان که بینندههای تلویزیونی هستند، میرساند؟ ورزش سنگنوردی در بازیهای جاکارتا مدال طلا گرفت، اما سهمش از آنتن تلویزیون، فقط تصویری بسیار بیکیفیت و دور از سکوی توزیع مدالها بود. همین و فقط همین! فکرش هم عذابآور است. تمام زحمات و برنامهریزی خود ورزشکار و یک مجموعه مدیریتی را صداوسیما بههمین راحتی به باد میدهد. در حالی که اگر حق پخش این بازیها درست خریداری میشد و استاندارد روی آنتن میرفت، چهبسا سنگنوردی هم طرفداران تازهای پیدا میکرد و هم به لطف شناختهشدن بیشتر، ممکن بود بتواند حامیان مالی جذب کند.
مدیران ورزش اما به جای اعتراض به صداوسیما، متاسفانه بدون رعایتشان و منزلت جایگاهشان، حاضر شدند به هر قیمت و کیفیتی جلوی موبایلهای{نه دوربینها} تلویزیون بایستند.
یک ضلع دیگر این ماجرا میتوانست شورای نظارت بر صداوسیما باشد.
ظاهرا این شورا بر اساس اصل ۱۷۵ قانون اساسی برای همین کارها تاسیس شده است. برای اینکه از مدیران صداوسیما بپرسد به چه قیمتی حاضر شدهاند آبروی این رسانه را به حراج بگذارند. سوال دقیقتر اینکه چرا امتیاز پخش بازیها را نخریدند؟ آن چند هزار میلیارد تومان بودجه سالیانه خرج چهکاری میشود که برای خریدن حق پخش بازیهای آسیایی پولی نمیماند؟
لینک کوتاه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد